خنک شدن بدون کولر

۱۰ ترفند ساده برای خنک شدن بدون استفاده از کولر

با نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش دما، استفاده از وسایل خنک کننده مثل کولر نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما گاهی وسایل خنک کننده پاسخ گو یا در دسترس نیستند؛ در این مواقع می توان با چند ترفند ساده دمای محیط را تعدیل کرد و علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی بیهوده از هوای طبیعی و معتدل اطراف به جای خنکی مستقیم کولر و.. استفاده کرد. در این مطلب با ۱۰ راه حل جهت خنک کردن هوا بدون استفاده از وسایل سرما زا آشنا می شوید.

چگونه محیط  اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم ؟

 Ways to Stay Cool Without Air Conditioning

در ادامه معرفی ترفند ها و هک های کاربردی تکنولوژی در زندگی راه حل های ساده و کم هزینه خنک نگه داشتن منزل بدون کولر را مطالعه خواهید کرد.

آب زیاد بنوشید

مطمئنا برای خنک نگه داشتن بدن لازم است که دما کاهش پیدا کند. هیچ راهی موثر تر از مصرف به اندازه آب برای مقابله با تنش های خشکی نیست. میزان آب مصرفی بدن امری نسبی است و به شرایط بدنی افراد بستگی دارد. با این حال به صورت تقریبی برای ۱۶ ساعت فعالیت در روز بین ۴.۶۵ تا ۶.۲۵ اونس مایع مصرف کنید که به معنای حدود ۸ جرعه آب در هر ساعت می باشد. به زبان دیگر باید فرض کنید که بدن شما مشابه یک دستگاه خنک کننده هوا عمل می کند و بنابراین نیاز به یک منبع جهت خنک سازی هوا دارد. در صورتی که تمایلی به مصرف آب در هر ساعت ندارید، با استفاده از فلاسک های کوچک سرمازا یا افزودن مواد اشتها آور نظیر افشره میوه های مختلف سعی کنید اشتها خود را نسبت به مصرف آب زیاد کنید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

از نوشیدنی های یخ زده و مواد فریز شده استفاده کنید

سعی کنید برای تامین آب بدن خود از یخ زیاد استفاده کنید. به این منظور لزوما مجبور نیستید از آب یخ زده استفاده کنید؛ بلکه هر نوع نوشیدنی را سعی کنید با یخ میکس کنید و یا به صورت فریز شده مصرف کنید. برخی از مواد غذایی را نیز می توانید به نحوی به حالت یخ زده دربیاورید. مثلا شیر را با استفاده از طعم دهنده هایی فریز کنید و سپس مصرف کنید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

جایگاه فن یا پنکه را تغییر دهید

اگر دقت کرده باشید پنکه تنها سبب جا به جایی هوای گرم در اطراف میشود و زمانی که پوست بدن خشک باشد، تاثیری در خنک کردن هوا ندارد. بنابراین بهتر است که از پنکه برای بیرون راندن هوای گرم استفاده شود. بدین جهت لازم است که بخشی از منزل که گرم تر است را انتخاب کرده و پنکه را در همان جهت قرار داد. در صورتی که از پنکه سقفی در محل کار خود استفاده می کنید، با تنظیم پنکه روی دور تند می توانید در تابستان دما هوای گرم را معتدل کنید و در زمستان با دور کند تر هوای گرم را ساکن کنید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

کولر دستی بسازید

می توانید با استفاده از روش های خلاقانه ای کولر های دستی بسازید. به عنوان مثال اگر پنجره های زیادی در اطراف شما وجود دارد آن ها را به گونه ای بپوشانید که نه تنها از ورود گرما جلوگیری شود، بلکه محیط نیز خنک تر شود. بدین منظور می توانید برگه های کاغذی بزرگی را با آب فراوان اسپری کنید و سپس به شیشه های پنجره بچسبانید.
در ادامه نیز دو ویدیو جالب آموزش ساخت کولر با استفاده از پنکه را میتوانید مشاهده کنید.

از وسایلی نظیر یخچال کمک بگیرید

استفاده از یخچال به معنای باز نگه داشتن در یخچال و نشستن در مقابل آن نیست! بلکه می توان از خنکای یخچال برای تهیه وسایل خنک کننده استفاده کرد. به عنوان مثال می توانید یک پارچه را مرطوب کنید و در یخچال قرار دهید و زمانی که گرمای هوا آزار دهنده بود، از آن استفاده کنید. همچنین می توانید مشابه با عادت مردم در گذشته و در کشورهایی نظیر مصر، وسایل خواب نظیر پتو را کمی مرطوب کنید و با استفاده از آن بخوابید تا کمی از گرمای محیط به واسطه آب پتو جذب شود.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

از دریچه های خنک کننده هوا استفاده کنید

ایده جدیدی که برای خنک کردن محیط منزل استفاده میشود و مزایای زیادی نظیر تعدیل هوای منزل بدون استفاده از انرژی زیاد و انتشار هوای سرد دارد، استفاده از پنجره های خنک کننده می باشد. این پنجره ها سبب تهویه هوا منزل و محیط در اطراف در و پنجره میشوند و به این طریق هوای گرم به داخل منزل نفوذ نمی کند. عملکرد این پنجره ها تا حدودی مشابه کولرهای گازی می باشد.

از دریچه های خنک کننده هوا استفاده کنید

جلوگیری از تابش نور خورشید

یکی از راه های ساده برای جلوگیری از گرم شدن خانه، جلوگیری از ورود نور از پنجره ها به واسطه پوشش های ضخیم می باشد. می توانید از برخی از پرده های ضخیم در این زمینه استفاده کنید . در طول روز و حین تابش مستقیم نور آفتاب پرده ها را بکشید و زمانی که هوا تعدیل شد، مجددا پرده ها را برای تابش نور ببندید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

استفاده از بالش و پتو سرمازا

یکی از روش های ساده برای خنک نگه داشتن بدن استفاده از بالش های سرمازا می باشد. استفاده از این بالش ها نیز به نحوی سبب صرفه جویی در هزینه ها میشود؛ چرا که اتلاف انرژی در سایر بخش های محیط ندارید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

نقاط حساس تر به سرما را در بدن خود را بشناسید

قبلا در پست رفع خستگی و آرامش بیشتر پشت کامپیوتر با حرکات حرفه ای یوگا انزل وب در مورد نقاط حاساس بدن صحبت کردیم و همانطور که میدانید در بدن افراد برخی از نقاط نسبت به سایر بخش ها به سرما حساس تر است و کاهش دما بیشتر از هر ناحیه ای روی آن ها تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال دو نقطه مشترک مچ دست و گردن در بدن همه افراد نسبت به کاهش دما حساس تر هستند؛ چرا که رگ های بدن در این قسمت ها به سطح پوست نزدیک تر هستند. استفاده از روش های خنک سازی بدن با شناخت این نقاط، تاثیر سریع تر و بهتری روی کاهش دمای بدن دارد.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

استفاده از لباس کمتر

لباس کمتر یا حتی نپوشیدن لباس در مواقع گرما بهترین کمک را به خنک کردن بدن می کند. همچنین می توانید با دوش آب سرد عطش خود را برطرف کنید و دمای بدن خود را تعدیل نمایید.

چگونه محیط اطراف را بدون کولر خنک نگه داریم

تجربه و نظر شما ؟

شما چه راه های دیگری برای مقابله با گرمای هوا و خنک شدن بدون کولر پیشنهاد می دهید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات