تشخیص آسان فوتوشاپی بودن تصاویر

۸ روش برای تشخیص آسان عکس های فتوشاپی

ما در عصر ارتباطات و تکنولوژی زندگی می کنیم و امروزه کمتر کسی وجود دارد که با نحوه کار با دوربین ، ویرایش عکس و نرم افزارهای مرتبط با آن آشنا نباشد. کودکان از سنین پایین کار با نرم افزارهای مختلف را یاد میگیرند و می توانند عکس هارا ثبت و ویرایش کنند. فتوشاپ از معروف ترین و محبوب ترین ابزار ویرایش عکس است که با وجود آموزش های موجود در اینترنت استفاده از آن ساده تر از گذشته شده است و همین موضوع سبب شده است که برخی از این نرم افزار در جهت سواستفاده از افراد استفاده کنند؛ تا جایی که تشخیص تصویر اصلی از تقلبی دشوار شود. با ترفند های ساده ای که در این مطلب می خوانید به سادگی می توانید تصاویر دستکاری شده و روتوش شده فتوشاپی را از تصاویر اصلی تشخیص دهید.

روش های تشخیص تصاویر دستکاری شده با فتوشاپ

 Ways To Tell If An Image Is Real Or Fake

اصالت تصاویر گاهی از هرچیزی برای بیننده مهم تر میشود .انحنای تصاویر، نور و روشنایی غیرطبیعی که ممکن است حتی با ابزارهای ساده تری نظیر سرویس های آنلاین ویرایش عکس انجام شده باشند و افت کیفیت تصاویر از جمله نشانه های عکس های دستکاری شده یا فیک با فتوشاپ هستند. ۴ ترفند ساده زیر شناسایی از تغییرات را ساده تر می کند.

بازرسی بصری تصاویر

شاید تصور کنید که تشخیص تصاویر فتوشاپی که توسط طراحان و متخصصین این نرم افزار تهیه شده اند غیرممکن باشد؛ اما بد نیست بدانید که خاص ترین و ظریف ترین تغییراتی که با فتوشاپ انجام شده باشد تنها با بازرسی بصری ساده ای قابل تشخیص است. در این بازرسی به ارزیابی موارد زیر می پردازیم:

خمیدگی و انحنا سطوح

خمیدگی و انحنا در سطوح مختلف با رنگ ها به خوبی مشخص میشوند. ابتدا قبل از هر چیز به پس زمینه تصویر نگاه کنید. مثلا در زمینه عکس زیر می توان خمیدگی قابل توجهی را در دیوار  پشت سر شخص مشاهده کرد. در این تصویر در کنار افت کیفیتی که در عکس ایجاد شده است مشخص است که از ابزاری برای فشرده کردن یا برآمده کردن قسمت هایی استفاده شده است. توجه داشته باشید که گاهی نور موجود در تصویر نظیر سایه ها سبب میشود که خمیدگی در زمینه مشاهده شود؛ اما اگر تصویر دستکاری نشده باشد به هیچ وجه این خمیدگی را در خود شی یا فرد نمی بینیم.

خمیدگی و انحنا سطوح

تغییر روشنایی

تغییر نور در عکس ها و ویدیوهای ویرایش شده با فتوشاپ بسیار متداول است. شاید همین تغییر نور است که سبب جذابیت بیشتر عکس هایی میشود که در صنعت مد و مدلینگ تولید میشود و تشابه زیادی به اصل مدل ندارد!

فیلترهای رنگ مهم ترین ابزار کارشناسان فتوشاپ می باشند؛ اما گاهی این فیلتراسیون سبب میشود که از بخش های دیگر غافل شویم. به عنوان مثال در شکل زیر تلاش شده است تا یک محصول به صورت ویژه ای با فیلترهای مختلف رنگ در تصویر نشان داده شود. اما به این موضوع توجه نشده است که اگر خورشید در حال غروب است این رنگ در تصویر غیرطبیعی خواهد بود و لازم است تصویر کمی تاریک تر باشد! شاید نقص کار فتوشاپ در این عکس با ملایم تر کردن نور در سمت افرادی که نشسته اند برطرف میشد.

تشخیص تصاویر دستکاری شده با فوتوشاپ

افت کیفیت

یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد تازه کار بدان دچار میشوند کاهش کیفیت عکس حین دستکاری است. باید توجه داشت که کیفیت اغلب دوربین ها حتی در گوشی های هوشمند بالا است و مدت ها است که ابزارهای مختلفی برای بهبود کیفیت عکس در شرایط مختلف مثل فلاش یا حالت مخصوص شب در این دوربین ها به کار گرفته شده است. پس نمی توان افت کیفیت عکس های دستکاری شده را به سادگی به کیفیت پایین دوربین ثبت کننده عکس ربط دارد.

از طرفی بد نیست بدانید که در فتوشاپ با دستکاری یک قسمت تمام عکس افت کیفیت پیدا نمیکند؛ بلکه تنها سوژه موردنظر در عکس کم کیفیت میشود و این موضوع یکی از بهترین راه ها برای تشخیص عکس های تقلبی و دستکاری شده است.

حس مصنوعی بودن تصاویر ویرایش شده

برخی از عناصر در عکس ها حس مشترکی را به بیننده القا می کنند که سبب میشوند به تقلبی بودن آن عکس شک کنیم. مثلا در تصویر زیر که مربوط به وب سایت معروف مد و مدلینگ Victoria Secret می باشد اشتباه بزرگ و فاحشی در فتوشاپ بند کیف در دست مدل رخ داده است که به بیننده عملا حس تصنعی بودن عکس را القا می کند!

تشخیص تصاویر دستکاری شده با فوتوشاپ

استفاده از ابزارهای تشخیص تصاویر اصل از تقلبی

Error Level Analysis روشی تحلیلی برای بررسی تغییرات و ویرایش های احتمالی تصاویر است که به اختصار ELA خوانده میشود. دوربین های مختلف اطلاعات زیادی را بعد از ثبت تصویر ذخیره می کنند که برخی از آن ها از دید کاربران مخفی می مانند. نرم افزارهای مشاهده اطلاعات مخفی عکس ها بررسی این جزییات را ساده تر می کنند. دو ابزار آنلاین و کاربردی FotoForensics و Izitru نیز در آنالیز عکس ها به ما کمک می کنند.

آنالیز و فهمیدن تصاویر فتوشاپ شده با FotoForensics

FotoForensics وب سایتی کاربردی است که از تکنیک تحلیل ELA برای تشخیص اصالت عکس ها استفاده می کند. به تصویر زیر نگاه کنید: در این عکس تغییراتی در این جواهرات برای درخشنده تر شدن آن ها با استفاده از فتوشاپ انجام شده است. در آنالیزی که در این سایت انجام شده است نقاط دستکاری شده در عکس به صورت روشن تر تحلیل و کشف شده اند.

تشخیص تصاویر دستکاری شده با فوتوشاپ

تشخیص اصالت عکس ها با Izitru

Izitru متد متفاوتی برای تشخیص اصالت عکس ها دنبال می کند و از ۶ تکنیک با تکیه بر متادیتا استفاده می کند.گاهی تغییرات خاص و ویژه ای که با ظرافت بیشتری در عکس ها ایجاد میشود با این ابزار قابل تشخیص نیست. اما در کل استفاده از آن را برای تشخیص عکس های فتوشاپی توصیه می کنیم.

پیدا کردن تصویر اصلی با جستجوگر عکس گوگل

شاید آخرین راه برای تشخیص تصاویر فتوشاپ شده مقایسه تصویر مشکوک با نسخه اصلی باشد. به عنوان مثال گاهی تنها زمانی می توان به اصالت تصویر فتوشاپ شده یک مکان تاریخی پی برد که آن را با تصویر اصلی در سایت های گردشگری مقایسه کنیم. بدین منظور سرویس جستجو تصاویر مشابه در گوگل بهترین راه حل است.

پیدا کردن تصویر اصلی با جستجوگر عکس گوگل

تجربه و نظر شما ؟

چه راه های دیگری برای تشخیص تصاویر فتوشاپ شده از اصلی می شناسید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

لیست برترین ها: 15 جایگزین فتوشاپ در ویندوز (سبک تا حرفه ای)
لیست برترین ها: ۱۵ جایگزین فتوشاپ در ویندوز (سبک تا حرفه ای)
راهنما کامل حل مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ (همه نسخه ها)
راهنما کامل حل مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ (همه نسخه ها)
آموزش تغییر جهت عکس در فتوشاپ (سریع و گام به گام)
آموزش تغییر جهت عکس در فتوشاپ (سریع و گام به گام)
آموزش تغییر اندازه متن در فتوشاپ (کلید میانبر و..)
آموزش تغییر اندازه متن در فتوشاپ (کلید میانبر و..)

نظرات

  • مهرداد says:

    سلام خسته نباشید .بنظرتون امکانش هست کسی عکسی برام فرستاده ادیت شده هستش من این عکسی برام فرستادن به حالت قبلش برگدونم ؟مثلا عکس یه چهره رو برام فرستادن و این عکس ادیت شده هستش من با چه نرم افزاری میتونم ببینم حالت اولیه عکسو و چه تفاوتی پدا کرده با عکس ادیت شده ؟
    ممنون میشم جواب بدید.

  • Vahid nory says:

    ایا میشه دونفر از دو عکس متفاوت از نظر نزدیکی به هم چسبوند.

  • Mega G@mer says:

    مثلا یه عکس اینجور ی درست کنم
    http://uupload.ir/files/ms6f_12154.jpg

  • Mega G@mer says:

    سلام یه سوالی دارم نمیدونم شما بدونین یا نه ! من میخوام مثلا یه سلفی با یه فرد مشهور بندازم ولی نمیتونم الان میخوام بدونم چطوری میشه با فتوشاپ هم عکس خودمو هم اون طرف رو یه جور کنار هم قرار بدم که کسی نفهمه انگار که واقعا اونجام!

    • Mehrdad says:

      شما باید از دوربینی که با کیفیت بالاتر از عکسی که میخواین درش قرار بگیرین استفاده کنین زاویه مناسب رو پیدا کنین، نور مناسب درست به اندازه ای که در اون عکسی که میخواین با فوتوشاپ درونش عکستون قرار داشته باشه رو فراهم کنین و بعد باید حالت مناسبی رو بگیرین که بدون عیب و نقص و هیچ گونه مشکلی در عکستون طوری که بیننده عکس بفهمه شما واقعا اونجا نیستین قرار بگیرین، عکس رو بگیرین و بعد وارد مرحله فوتوشاپ بشین و با از بین بردنه یا پنهان کردنه سوتی هایه باقی مونده عکسی رو که میخواین به مرحله خروجی برسونین!
      اگه خوده اون شخص رو پیدا کنین و واقعا باهاش سلفی بگیرین درد سرش کمتره!!!
      از امکانه لو رفتنه عکسی هم که با فوتوشاپ درست کردین خطرش کمتره.
      🙂

  • ashraf says:

    سلام یه سوال روش آخر یعنی جستجو از طریق گوگل …
    عکسهایی که با جستجو نشون میده ( در تصویری که شما گذاشتید )
    به این معنی استکه عکسمون اصلیه یاجعلی من متوجه نشدم ..
    من با کلیک روی دوربین گوگل و وارد کردن عکسم در کادر جستجو و تایید و بعد صفحه ای باز میشه و تعداد زیادی از صفحاتی که عکس من توش هست نشو.ن میده این صفحات چی هستن…

    • Mehrdad says:

      اگه عکس رو ارسال کردین و نمونه هایی از عکسی که شما فرستادین رو آورده یعنی این که اون عکس اورجینال نیست که به این معناست که از ترکیب چند عکس باهم یا حتی فقط یک عکس که از اینترنت پیدا شده به وجود اومده و برای شما فرستاده شده.

  • علی says:

    عالی وکامل بود