ساخت روشنایی اضطراری در نبود برق

۴ ایده خلاقانه برای ساخت روشنایی اضطراری در صورت نبود برق

قطعی برق امری اجتناب ناپذیر است؛ بخصوص در فصل تابستان با افزایش مصرف الکتریسیته توسط وسایل برقی در ساعات اوج مصرف همواره باید احتمال قطع شدن برق را در نظر داشت. علاوه بر منزل و محیط کار، در طول سفر ، گردش و تفریح نیز نیاز به برق در ساعات شب وجود دارد و برای تامین روشنایی در این مواقع باید آمادگی لازم را داشت. در چنین شرایطی با استفاده از وسایل در دسترس می توان کار های خلاقانه ای برای روشن کردن محیط اطراف و تامین نور انجام داد. برای این که آمادگی لازم را در این شرایط داشته باشید شما را به آشنایی با ایده های خلاقانه ساخت روشنایی موقت در صورت نبود برق دعوت می کنیم.

ایده های جالب و حیاتی برای ایجاد نور موقت در هنگام نبود برق

Creative ideas to generate temporary lighting in the lack of electricity

راه های زیادی برای روشن کردن محیط در شرایط اضطراری وجود دارد؛ به عنوان مثال روشن کردن آتش با لیمو تا حدودی روشنایی لازم را نیز تامین می کند.اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید متوجه می شوید که ابزارهای ساده زیادی در اطراف ما هستند که نسبت به آن ها بی توجه هستیم و علاوه بر کاربرد اصلیشان می توانند به صورت خلاقانه برای اهداف دیگری نیز به کار گرفته شوند. با نمونه ای از این ابزار و مواد برای ساخت روشنایی موقت آشنا خواهید شد.

ساخت روشنایی نور اضطراری با استفاده از کنسرو تن ماهی و روغن

تن ماهی با قابلیت نگهداری طولانی مدت جهت استفاده در کمپ، کوه نوردی و…به کار برده میشود. تن ماهی که آغشته به روغن است در اکثر خانه ها یافت میشود و معمولا افراد در شرایط اضطراری تعداد زیادی از این کنسرو ها را به همراه دارند. چراغ نفتی نیز از جمله وسایلی است که از صدها سال پیش برای تامین روشنایی به کار برده میشود و فیتیله آن برای ساخت روشنایی لازم است. با استفاده از تن ماهی و یک فیتیله مصنوعی که آغشته به روغن باشد میتوانید یک چراغ نفتی موقت برای تولید نور ایجاد کنید

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

استفاده از این روش در صورتی به خوبی جوابگو است که ماهی مورد در روغن زیتون غوطه ور باشد و به زبان دیگر سوخت لازم برای تولید روشنایی وجود داشته باشد. بعد از باز کردن کنسرو و جدا کردن ماهی از آن تکه ای از فیتلیه چراغ نفتی یا رشته های کتان تی و جاروهای آشپزخانه را در آن قرار دهید

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

زمانی که فیتیله به روغن زیتون کاملا آغشته شد ابتدای آن را با کبریت یا فندک روشن کنید.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

تبریک! شما موفق شدید با استفاده از روغن محدود تن ماهی و فیتلیه روشنایی مورد قبولی را برای چند ساعت ایجاد کنید. در صورتیکه نور روشنایی موقت شما محدود است می توانید با افزودن روغن زیتون بیشتر آن را شعله ور کنید.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

ایجاد چراغ موقت با استفاده از مداد روغنی و پاستل

یکی دیگر از ترفند های کاربردی زندگی استفاده از وسایل بی اهمیت نظیر اسباب بازی و وسایل کودکان است. مداد روغنی و پاستل می توانند وسیله های خوبی برای ایجاد روشنایی موقت باشند در صورتی که کودک همراهتان است و وسایلی از این قبیل دارد. می توانید از پاستل، مداد رنگی های چرب و مداد روغنی به عنوان چراغ قوه استفاده کنید. اگر در شرایط اضراری و اورژانسی هستید تنها کافی است با فندک یا مقداری کاغذ که آن را با کبریت یا آتش روشن کرده اید سر مداد روغنی را روشن کنید. چون این وسایل در واقع موم های صنعتی رنگ شده هستند به سادگی آتش میگیرند و برای مدت ۳۰ دقیقه روشنایی لازم را در محیط محدودی تامین می کنند.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

در صورت نیاز می توانید خلاقانه تر عمل کنید و روشنایی بهتری را برای مدت زمان بیشتری تامین کنید.بدین منظور مقداری الیاف طبیعی نظیر رشته ای از طناب را میان سه مداد روغنی یا پاستل قرار دهید.این رشته نظیر فیتلیه برای شعله ورد شدن است و اطراف سه مداد را نیز با سیم یا هر وسیله دیگری فیکس و ثابت کنید. با این کار الیاف طبیعی همزمان از سه منبع سوخت پاستل برای روشنایی بیشتر و در حدود ۱ ساعت استفاده می کند.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

افزایش روشنایی و نور محیط  با استفاده از بطری و گالن های پلاستیکی

برای تولید روشنایی موقت در محیط های بزرگتر می توانید از وسایل دیگری استفاده کنید که در حکم یک حباب برای درخشان تر کردن شعله هستند. با استفاده از این ترفند و هک کاربردی می توانید از گالن های شفاف پرشده با آب استفاده کنید. شعله ، چراغ قوه کوچک و هر وسیله ای که برای روشنایی در اختیار دارید را طوری مقابل بطری قرار دهید که روشنایی آن در مرکز شفاف بطری متمرکز شود. پخش نور در میان لایه های آب روشنایی را دو چندان می کند. می توانید وسیله مدنظر خود را دور بدنه بطری یا گالن قرار دهید و به این روش نیز روشنایی را بیشتر کنید.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

ساخت شمع موقت با استفاده از کالباس چرب

کالباس های چرب مواد غذایی فرآوری شده هستند که به دلیل میزان چربی می توانند جایگزین خوبی برای شمع و ایجاد روشنایی باشند. در صورتی که برق منزل رفته است یا این که مقداری کالباس در کوله پشتی خود دارید برای جلوگیری از خراب شدن آن در معرض گرمای محیط بهتر است مقداری از بخش های چرب تر آن را جدا کنید و آن را در ظرفی که در مرکز آن فیتلیه ای با الیاف طبیعی قرار دارد فشرده کنید.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

در این ایده خلاقانه کالباس چرب نظیر واکس یا موم می سوزد و روشنایی مطبوعی را برای چندین دقیقه ایجاد می کند.

تولید روشنایی موقت توسط روغن نباتی جامد یا روغن قنادی

استفاده از روغن نباتی جامد و یا روغن قنادی برای تولید روشنایی بلندمدت تر توصیه میشود. قوطی روغن را باز کنید و مقداری الیاف یا رشته طناب آتش گیر را در مرکز قوطی با استفاده از وسیله باریکی فرو ببرید. از این نوع روغن برای روشنایی موقت تا ۳۰ روز می توانید استفاده کنید. به علاوه اگر در روشن کردن فیتلیه مشکلی دارید بهتر است فیتلیه را به مقداری روغن آغشته کنید تا زودتر شعله ور شود.

ایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برقایده های جالب برای روشن کردن محیط در نبود برق

تجربه و نظر شما ؟

از روش های معرفی شده برای تولید نور موقت تنها در مواقع اضطراری و زمان هایی که راه دیگری برای تولید روشنایی ندارید استفاده کنید. شما چه راهکاری های دیگری را برای تولید روشنایی بیشتر پیشنهاد می دهید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • حسین says:

    دوستان باسلام دنبال محلولی هستم که درون بطری نوشابه میریزندومثل چراغ زنبوری اویزان میکنند ونور سفیدخوبی میده قبلا در تلوزیون نشون داده در قاره افریقا استفاده میکنند، ولی متاسفانه نتونستم یاداشت کنم ودر سایتهاهم پیدا نمیکنم.اگه کسی اطلاعی داره ممنون میشم کمکم کنه.مرسی

  • غلام says:

    اگه وقتمو واسه خوندن این خزعبلات تلف نکرده بودم توی این چند دیقه یه چیزی اختراع کرده بودم حیف شد.

  • farid says:

    عصر این کثافت کاریها گذشته . خب همه اینها همون چراغ موشی قدیمی است. اشکالش عوض شده. امروز با امکانات تمیزتر کارهای زیباتری میتوان ارائه کرد. قدری نبوغ و ابتکار کافی است وجهه همت شود. ممنون

  • علی says:

    اگه سایتهای خارجی نبودن چکار میکردید؟؟؟ یا مطالب کپی میشه یا با بدترین شکل ترجمه میشه که در هردو صورت وقت بازید کننده تلف میشه. تعداد خیلی زیادی از مطالب شما اصلا عملی نیست. و با سایتهای اصلی و مرجع (خارجی) فرق داره. ما ایرانیها اصلا اهل تحقیق نیستیم فقط میخواهیم یکی یه موضوع رو بگه بعد ما به اسم خودمون به دیگران بگیم (آخه ما همه دانشمندیم).

  • majid says:

    سلام
    با تشکر از سایت خوب و مطالب جالبی که میذارید، فقط یک نکته:
    عنوان “تولید برق موقت توسط روغن نباتی جامد یا روغن قنادی” تصحیح بشه بهتره چون در این روشها “برقی” تولید نمیشود! فکر کنم منظور نویسنده “روشنایی” بوده….