آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

آموزش کامل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

برای خیلی از ما پیش آمده که بخواهیم از قطعات کامپیوترهای قدیمی استفاده کنیم. اگر شما هم در خانه یا محل کار خود یک هارد قدیمی دارید یا لپ تاپ شما دچار آسیب دیدگی شده است اما هارد دیسک آن بخوبی کار میکند پیشنهاد میکنم امروز با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را به شما آموزش دهیم تا بتوانید از هارد درایو قدیمی کامپیوتر و یا لپ تاپ تان به عنوان هارد اکسترنال یا خارجی با پورت USB استفاده کرده و نیازی به هزینه ی اضافی و خرید هارد جدید نداشته باشید.

آموزش تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال

How to Turn an Internal Hard Drive Into an External Drive

قبل از اینکه آموزش مربوط به چگونگی تبدیل هارد داخلی PC به هارد اکسترنال را شروع کنیم. قصد داریم برای شما توضیحاتی درباره اینکه چرا می بایست هارد قدیمی خود را به هارد اکسترنال تبدیل نمایید، ذکر کنیم. شما میتوانید به فروشگاه های اینترنتی و یا فروشگاه های مجاز فروش سخت افزار مراجعه کرده و قیمت جدیدترین هاردهای اکسترنال را جستجو کنید. بعد از کمی بررسی متوجه خواهید شد با انجام اینکار علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست میتوانید با کمترین هزینه از قطعات سخت افزار کامپیوترها یا لپ تاپ های قدیمی خود بهترین استفاده لازم را ببرید. ما در زیر مهم ترین دلایل و مزیت های تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال را برای شما ذکر خواهیم کرد :

  • اولین دلیل میزان هزینه ای است که قرار است برای داشتن یک هارد اکسترنال صرف کنید. شما میتوانید با کمی تحقیق و جستجو یک هارد با قیمت مناسب و تکنولوزی جدید خریداری کنید ولی فراموش نکنید شما با اینکار به محیط زیست آسیب زده و از طرفی از منابعی که در حال حاضر در اختیار دارید به درستی استفاده نکرده اید. به همین دلیل هم نظر اقتصادی و هم فنی تبدیل هاردهای اینترنال قدیمی به هارد اکسترنال به صرفه تر خواهد بود زیرا قیمت باکس های تبدیل تقریبا یک سوم هاردهای اکسترنال های رایج در بازار است.
  • مزیت دوم این است که شما از کیفیت و مشخصات درایو خود اطلاع دارید زیرا وقتی از هارد های قدیمی خود استفاده میکنید از مشخصات و میزان بهره وری آن آگاهی دارید ولی وقتی یک هارد اکسترنال خریداری میکنید شما دقیقا نمیدانید آیا این همان کارایی لازم را برای شما را خواهد داشت یا خیر.
  • دلیل سوم اینکه اگر شما هارددیسکی دارید که حاوی اطلاعات است و میخواهید آن را بازیابی کنید به راحتی میتوانید آن را به یک هارددیسک خارجی تبدیل کرده و اطلاعات خود را بازیابی کنید. شاید به این فکر میکنید که برای انجام اینکار میتواید همان درایو را به صورت درایو داخلی نصب و استفاده کنید ولی خب باید بدانید که اینکار زمان بیشتری نیاز دارد و همینطور ممکن است امکان سوار کردن هارد موردنظر بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما وجود نداشته باشد. از این رو بهترین حالت تبدیل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال برای بازیابی اطلاعات در چنین شرایطی است. همچنین در این زمینه میتوانید ۳ روش برای بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ سوخته و معیوب را در پست مربوطه در انزل وب بخوانید.
  • یکی دیگر از مزیت ها و استفاده های کاربردی که می توانید از باکس هارد اکسترنال داشته باشید. زمانی است که یک درایو اکسترنال وسترن دیجیتال میخرید معمولا به همراه قاب جدا نشدنی خواهد بود که شما نمی توانید آن را باز کرده و هارد فعلی را با هاردهای جدیدتر با فضای بالاتر آپگرید کنید . ولی اگر باکس های هارد را خریداری کنید می توانید چنین کاری را انجام دهید و در اصل برای اپگرید درایو خودتان دیگر نیاز نیست هزینه پکیج کامل را پرداخت کنید و فقط درایو را خریداری و داخل این قاب قرار میدهید.

ssd

با وجود تمام موارد ذکر شده در بالا ، حالا قصد داریم نحوه چگونگی تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال را به شما آموزش دهیم. در ادامه این آموزش با ما همراه باشید.

انتخاب هارد درایو برای تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال

قبل از اینکه در مورد خرید هارد جدید تصمیم بگیرید حتما توصیه میکنیم در این باره اطمینان حاصل کنید که آیا میخواهید از هارد قدیمی خود استفاده کنید یا میخواهید یک هارد جدید خریداری نمایید. اگر میخواهید بدانید هارد قدیمی شما ویژگی تبدیل شدن به یک هارد اکسترنال را دارد ما را تا پایان آموزش همراهی کنید. در زیر ما چندین ویژگی از هاردهای اینترنال را بررسی کرده ایم که اگر این ویژگی ها در هارد موردنظر شما وجود داشت و توانستید آنها را تشخیص و شناسایی کنید میتوانید به سراغ مرحله بعدی یعنی تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال بروید.

اطمینان از سلامت هارد

یکی از فاکتورهای مهم در استفاده مجدد از هاردهای قدیمی اطمینان از سلامت آنهاست. مسلما وقتی هارد داخلی کامپیوتر قدیمی خود را جدا کرده و میخواهید به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید می بایست حتما از سلامت آن مطمئن شوید. گاها ممکن است صدایی از هارد مانند صدای کلیک بشنوید که به معنی خراب بودن یکی از قطعات هارد می باشد. از این رو حتی اگر فکر میکنید هارد شما از این مشکلات مصون بوده و سالم است، برای کسب اطمینان بیشتر می بایست آن را از نظر سلامت بررسی کنید. برای اینکار باید نرم افزار Crystal Disk Info را دانلود و نصب کنید تا با بتوانید از طریق این برنامه تاریخچه هارد درایو و تنظیمات دیگر آن را مشاهده و بررسی کنید.

Drive Health

همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید اگر وضعیت Health Status مناسب بود به این معنی می باشد که شما میتوانید روی این هارد حساب باز کنید ولی اگر وضعیت سلامت هارد مناسب نبود و وضعیت قرمز را مشاهده کردید به این معناست که دیگر عمر آن هارد به پایان رسیده است و شما باید فکر خرید یک هارد جدید باشید.

اندازه و فرم هارد دیسک

هارددیسک ها معمولا در دو اندازه استاندارد وجود دارند ، سایز هارد دیسک های مکانیکی قدیمی برای کامپیوترهای رومیزی که دارای ضریب اندازه ۳.۵ هستند (به اندازه یک کتاب) و بزرگتر از هارد درایوهای لپ تاپ ها هستند ولی به نسبت ارزان تر نیز هستند. همچنین این هارد درایو ها به یک منبع تغذیه خارجی هم نیاز دارند. یعنی اگر بخواهید این نوع هارد را به هارد اکسترنال تبدیل کنید می بایست این مورد را در نظر بگیرید زیرا این نوع هارد می بایست به یک منبع تغذیه وصل باشد.

Drive Form Factor

اما اندازه هاردهای مکانیکی لپ تاپ و همچنین هارد SSD به سایز ۲.۵ کاهش پیدا کرده است. که میتوان سایز آنها را به اندازه یک اسمارت فون در نظر گرفت. همچنین این نوع هاردها نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارند و این به این معناست که تنها با یک کابل می توانید این هارد را به کامپیوتر وصل کرده و استفاده کنید. هاردهای با سایز کوچک تر از ۲.۵ مسلما ظرفیت کمتری دارند و اگر ظرفیت آنها بالا باشد حتما قیمت بالاتری خواهند داشت.

سرعت و ظرفیت هارد درایو

از آنجایی که هارد درایو را از طریق USB به کامپیوتر متصل می کنید، تفاوتی در سرعت انتقال اطلاعات وجود نخواهد داشت. براساس مشخصات فنی ، هاردهای RPM برتری اندکی نسبت به اتصالات USB 3.0 دارند به خصوص برای خواندن و نوشتن فایل های کوچک، اما برای اکثر مردم این تفاوت ناچیز است.

banner-970-80

سرعت درایو قطعا یک عامل در طول عمر آن محسوب میشود، با این حال از آنجا که درایوهای سریعتر تولید حرارت بیشتری می کنند. اگر میخواهید از هارد درایو به ندرت استفاده کنید، مانند پشتیبان گیری یک بار در ماه، میتوانید از هاردهای سریعتر استفاده نمایید اما اگر شما قصد استفاده از هارد درایو به طور مداوم را دارید انتخاب کردن یک درایو کندتر عاقلانه تر است. هارد دیسک با سرعت چرخش و پرش آهسته (مانند ۵۴۰۰ دور در دقیقه) بیش از درایوهای با سرعت چرخش بالا (مانند ۷۲۰۰ و گسترش ۱۰،۰۰۰ RPM) توصیه میشود.

اتصالات قدیمی تر از USB 2.0 معولا از دیسک های بزرگتر پشتیبانی نمیکنند، بنابراین آگاه باشید برای پشتیبانی از هاردهای بزرگتر بهتر است از باکس هایی با درگاه های (۲TB+) استفاده کنید.

کابل های اتصال هارد

هاردهای اینترنال به وسیله کابل های PATA یا SATA به کامپیوتر متصل میشوند. اتصالات PATA از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۵ بازار هارد دیسک ها را در اختیار داشت و در اصل یک اتصال بزرگ شبیه کابل چاپگر بود، همانطور که در تصویر زیر نیز مشخص است. نحوه اتصالات با کابل SATA در سال ۲۰۰۳ معرفی شد که شما میتوانید این نوع اتصال را نیز ( به صورت L در هارد بالایی در تصویر زیر مشخص است) مشاهده کنید.

Drive Interface

قبل از اینکه وارد مرحله بعدی شناسایی و تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال شویم حتما هارد خود را بررسی کنید که آیا از کابل SATA استفاده میکند یا خیر. نحوه اتصالات هارد خود را با تصویر بالا مقایسه کرده و نوع اتصال هارد را تشخیص دهید.

نحوه انتخاب باکس مناسب برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

در فاز دوم بعد از اینکه عناصر هارد خود از جمله کابل های اتصال ، سلامت هارد ، اندازه هارد و سرعت و ظرفیت هارد را که در بالا به آن اشاره کردیم شناسایی نمودید به سراغ انتخاب باکس سازگار با هارد میرویم. در حالی که ضمایم باکس هارد ساده می باشد با این حال برای انتخاب محفظه مناسب هارد می بایست به مواردی که در زیر ذکر کرده ایم توجه کنید.

رابط داخلی و سایز درایو

اولین بخشی که هنگام خرید باکس باید به آن توجه داشته باشید سایز هارد و رابط های داخلی آن است. اگر شما میخواهید هارد لپ تاپ با سایز ۲.۵ و کابل SATA را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید. می بایست یک قاب SATA 2.5 خریداری کنید و اگر میخواهید یک باکس برای هاردیسک قدیمی کامپیوتر که سایز آن ۳.۵ و معمولا رابط آنها PATA است بخرید می بایست یک قاب با سایز ۳.۵ با رابط PATA/IDE تهیه کنید.

در نهایت کسانی که می خواهند قاب ۲.۵ تهیه کنند می بایست به ارتفاع آن نیز توجه نمایند. بسته به ظرفیت هارد شما معمولا ارتفاع باکس  ۹.۵mm ، ۷mm یا ۱۲.۵mm  می باشد. خوشبختانه، درایوهای ۱۲.۵mm بسیار نادر هستند و معمولا هارد درایو های ۲.۵ با قاب هایی با ارتفاع ۹.۵mm یا ۷mm کار خواهند کرد.

رابط خارجی

مورد بعدی که می بایست در نظر بگیرید نحوه اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر است. آیا شما میخواهید برای اتصال باکس به کامپیوتر از USB 3.0 ، فایروایر و یا یک پورت eSATA (که بسیار سریع است، اما در بسیاری از کامپیوترها در دسترس نیست ) استفاده کنید. در تصویر زیر شما تمامی اتصالات رایج را مشاهده میکنید که از سمت چپ شما یک قاب ۲.۵ که از رابط micro-B استفاده کرده را مشاهده می کنید. همچنین در تصویر وسط شما اتصال با USB 2.0 را مشاهده میکنید. در نهایت نیز در تصویر سمت راست قاب ۳.۵ که از USB 3.0 استفاده میکند قابل مشاهده است.

External Interface

دقت داشته باشید قبل از خرید قاب بسته به ویژگی ها و نحوه اتصالی که میخواهید با کامپیوتر خود داشته باشید باید دقت عمل به خرج دهید. معمولا از بین اتصالاتی که در بالا ذکر کردیم، باکس های USB 2.0 به نسبت ارزان تر هستند.

جنس باکس

در ساخت باکس ها معمولا از دو ماده پلاستیک و فلز استفاده می شود. اگر طول مدت اتصال هارد به کامپیوتر کوتاه و تنها برای بکاپ از هارد اکسترنال خود استفاده میکنید پس جنس قاب آن زیاد فاکتور مهمی نخواهد بود. اما اگر میخواهید از هارد اکسترنال به صورت مداوم استفاده نمایید (مخصوصا اگر در هنگام استفاده کنار کامپیوتر خود نیستید) حتما می بایست از قابی که بدنه فلزی داشته و به خارج شدن گرما از هارد کمک میکند استفاده نمایید زیرا حرارت دشمن تمامی وسایل الکترونیکی است از این رو می بایست در خنک نگه داشتن هارد اکسترنال خود دقت نمایید. پس خرید نوع باکس بسته به میزان بودجه و نوع استفاده ای که میخواهید از هاردتان داشته باشید متفاوت خواهد بود.

ویژگی های اضافی : جایگاه و پایه

شما همچنین میتوانید از قاب هایی استفاده کنید که در آن جایگاه ویژه ای برای هارد اکسترنال تدارک دیده شده است مانند یک جایگاه یا پایه نگه داری هارد که کار را برای شما آسان تر میکند. معمولا برای استفاده مداوم از هارد چنین قاب هایی مناسب می باشد.

Docks and Tethers

و در مواردی که شما می خواهید از هاردهای متعدد به صورت همزمان استفاده کنید یا اینکه میخواهید هارد دیگری را جایگزین کنید توصیه میشود. معمولا این پایه ها از سایزهای مختلف هاردها پشتیبانی میکند.

توصیه : به عنوان توصیه آخر در این بخش پیشنهاد میکنیم به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کرده و براساس ویژگی ها ، باکس های مختلف را با هم مقایسه نمایید. پیشنهاد ما این است که در انتخاب قاب مناسب دقت کنید زیرا اگر برای کمتر هزینه کردن قابی را خریداری کنید که از رابط USB 2.0 استفاده میکند ممکن است بعدا از اینکار پشیمان شوید زیرا هنگام کپی کردن اطلاعات در مقایسه با USB 3.0 با چند ساعت تاخیر مواجه میشوید. برای مشاهده و بهترین قاب های نگه داری هارد میتوانید عبارت “باکس هارد اکسترنال” را در گوگل جستجو کنید.

تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال با استفاده از باکس هارد اکسترنال

در عکس زیر شما میتوانید دو باکس هارد اکسترنال ساتا را مشاهده کنید. برای باز کردن درب این باکس کافی است کمی فشار آورده و ضربه وارد کنید (مانند باز کردن محفظه باتری در دستگاه های الکترونیکی).

Putting It All Together

سپس همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید میتوانید از محل اتصال کابل ساتا ، هارد را در داخل محفظه قرار داده و فشار آورده تا هارد به درستی در محل خود قرار گیرد و در باکس فیکس شود. اگر در باکس هارد اکسترنال شما از پیچ استفاده شده است. درب باکس را نگه داشته و پیج ها را همزمان سفت کنید.

Putting It All Together-2

در آخر اگر شما برای ایجاد هارد اکسترنال یک هارد بدون قاب خریداری کرده اید. بعد از تبدیل به هارد اکسترنال و اتصال به کامپیوتر شما چیزی مشاهده نمیکنید زیرا درایو مورد نظر هنوز فرمت نشده است. در چنین مواقعی شما نیاز به نرم افزارهایی برای فرمت و تخصیص درایو دارید. از این رو میتوانید از بخش Disk Manager در ویندوز یا Disk Utility در OS X و در لینوکس نیز از قسمت Gparted جهت تخصیص و فرمت هارد درایو موردنظر اقدام کنید.

در پایان اگر میخواهید از هارد اکسترنال خود محافظت کنید و امنیت آن را تضمیمن نمایید توصیه میکنیم پست ۳ راه برای رمز گذاری روی فایل های مهم هارد اکسترنال و فلش را مطالعه نمایید.

تجربه و نظر شما ؟

در بالا سعی کردیم با ذکر دلایل و مزیت ها به صرفه بودن تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال را توجیه کرده و آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را نیز ذکر کنیم. اگر شما هم اطلاعات خاصی در این زمینه دارید، نظرات خود را در در این پست با ما به اشتراک بگذارید. اگر این پست برای شما مفید بود حتما آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • روح اله تقوی says:

    سلام
    یکی از نمونه های این باکس ها رو تهیه کردم ولی روی لبتاپ دل جواب نمیده اگر نحوه بالا اوردنش روی ویندوز ۷ رو بگید ممنون می شم

  • علیرضا محمدی says:

    خیلی خوب بود ممنون

  • امیراحمد says:

    ممنون بابت مقاله خوبتون

  • علي says:

    شر و بر و مزخرف. به هر ترفندی میخوای کاربر جذب کنی.

  • علی says:

    سلام من یه هارد اینترنال ۱۵۰g دارم امام با مبدل usb هم وصل کردم ولی فقط هارد داغ میشه و هیچ چیزی نمیاد لطفا کمک کنید

  • رامین says:

    خ مزخرف بود….فقط چرت و پرت نوشتی و هیچ توضیحی راجع ب نحوه تبدیل ۲تا هارد ندادی……مرسی ک انقدر بلدی مزخرف بگی

  • باد پاییزی says:

    اینا رو ک خودمم بلد بودم مطلب تازه چیزی نداشتی اینم از سایت من کپی کردی مرد باش پخشش کن

  • h says:

    در قسمت Disk Manager یک لحظه هارد نشون داده میشه و بعد ارور های مکرر میاد که هارد مورد نظر توی Disk Manager حذف میشه
    راه حلی دیگه ای برای فرمت هارد وجود نداره؟ یا نکنه درایور مورد نیاز هست؟

  • سجاد says:

    منظورتون از ۳.۵ اینچ و ۲.۵ اینچ چیه ؟

  • sajjad says:

    سلام من مشکلم اینه که سایز قاب رو نفهمیدم چجوری انتخاب کنم …
    یه هارد اینترنال نیم ترا دارم
    ممنون میشم بگین

  • بروفعلی ضامن منش says:

    من تا اخرش خوندم هیچی نفهمیدم

  • هزارمردان says:

    مطالب تارنمای شما بسیار خوب و سودمند است. سپاس بیکران

  • علیرضا says:

    سلام عالی بود واقعا استفاده کردیم ممنون
    فقط یک سوال بنده زیاد اطلاعات کامپیوتریم قوی نیست و یه سوالی پیش اومده که من روی کامپیوتر ویندوزی دارم و اطلاعات شخصی که اصلا برای اون اطلاعات اون جعبه بزرگ رو نگه داشتم
    اون ویندوز رو باید چیکار کنم ؟
    باید قبل از جدا کردن هارد از سیستم فرمت کنم ؟
    چیکار باید کرد … این یک نکته … و دوم اینکه جعبه برای هارد رو از کجا میشه تهییه کرد؟؟ و تو تصاویر راحت ترین و مقاوم ترین کدومه و حدودا تو چه رنجی هست؟
    ممنونم یاعلی

  • امید says:

    این هارد اکسترنال که میشود به گوشی موبایل یا تبلت وصل کرد

  • علی says:

    این همه توضیح تلکی برا چی بود ، مطلب ندارید بزارید ،الکی توضیح بی خودی میدید که سایتتون پر بشه تازه اینها رو هم از سایتهای دیگه کپی میکنید ، دیگه خرید باکس تبدیل حاضر و اماده از بازار گفتنش یه خط میشه نه این همه ، مطالبتون رو پر بار کنید یعنی اموزش ساخت بزارید، خرید رو همه بلدهستند .

  • رامین دلفان says:

    سلام من انجام دادم شد ولی باید ویندوز رو از اول نصب کرد رو هارد جدیدسیمهای هارد قدیمی در میاری به جدیده نصب میکنید و ویندوز نصب میکنید بعد هردو نصب میکنید چون که اگه فقط هارد جدیده باش فیلم یا عکسهاتون بالا نمیاد باید هر دو نصب باشن که فیلم یا عکسهاتون بیاد بالا

  • مرتضی says:

    دیدگاه تکراری شناسایی شد ینی چی من اولین باره نظر میدم

  • مرتضی says:

    دمت گرم بابا گرفتی مارو دوساعته میخونم فک کردم آموزش ساخت تبدیل و میگه خب یدفه میگفتی باکس بخرید فروشنده خودش میدونس چی باید بده دگ

  • Masood says:

    خیلی ممنون
    مفید و کاربردی بود

  • محمد عظیمی says:

    ممنون ؛ کاربردی و کامل بود که البته از یه “عظیمی” همین انتظار هم میره .

  • yas says:

    واقغا خوب بود با تشکر از سایت انزل وب