استفاده مجدد از بطری های آب معدنی ، نوشابه، پلاستیکی

۱۷ روش خلاقانه استفاده مجدد از بطری آب معدنی ، نوشابه و.. بدون استفاده

قطعا شما هم در خانه بطری های پلاستیکی یا شیشه ای محصولاتی مانند نوشابه، دوغ و … را دارید.  این مواد پلاستیکی برای محیط زیست بسیار مضر هستند و تجزیه آنها سال ها زمان میبرد پس بهتر است قبل از دور ریختن آنها تا حد ممکن مجداد بطری های پلاستیکی نوشابه ، آب معدنی و حتی بطری های شیشه ای را برای موارد دیگر با کمی خلاقیت مجددا استفاده کنیم ، در این پست ما شما را با کاربردی ترین ایده های خلاقانه استفاده مجدد از بطری های پلاستیکی و شیشه ای آشنا میکنیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

ایده های خلاقانه استفاده مجدد از بطری های  پلاستیکی آب معدنی ، نوشابه، و…

Ingenious Ways to Reuse Plastic Bottles Instead of Trashing Them

با گسترش سریع شهرها و افزایش پسماندها، بر مشکلات شهر و هزینه‌ های حمل و نقل و دفع این پسماندها افزوده شده و آثار جانبی آن را بر محیط زیست و سلامت بشر را می‌ توان مشاهده کرد. پسماندهای حاصل از فعالیت‌ های انسان، سال‌ ها طول می‌ کشد تا تجزیه شیمیایی و فیزیکی شوند، به همین علت متخصصان بر این تلاش‌ اند که ضمن استفاده مطلوب از این منابع، بتوان به طور بهینه و بدون بر هم زدن نظم حیاتی آن را به طبیعت بازگردانند. به کارگیری خلاقیت و ابتکار کمک می کند وسایل کاربردی متنوع و جالبی را با انواع بطری نوشابه تهیه نمایید که استفاده های زیادی نیز در زندگی روزمره دارند. توجه داشته باشید. قبلا در انزل وب روش های خلاقانه برای استفاده مجدد از سی دی های قدیمی را آموزش دادیم، امروز در انزل وب قصد داریم به مقوله استفاده مجدد بطری های پلاستیکی آب معدنی، نوشابه، دوغ و … بپردازیم.

استفاده مجدد از بطری آب معدنی برای ساخت جامدادی

با استفاده از بطری آب، قیچی، چسب حرارتی و زیپ می توانید یک جامدادی برای فرزندانتان بسازید. بسته به اندازه ای که می خواهید بالای هر بطری را ببرید. حالا چسب حرارتی را بردارید زیپ را بازکنید و از درون لبه های بطری شروع به چسباندن زیپ به بطری کنید. تمام دور بطری را چسب بزنید وقتی به انتهای دور لبه ی بطری رسیدید سر انتهای زیپ را روی ابتدای زیپ بچسبانید تا کاملا سفت شود. حالا همین کار را تکرار کنید و لبه ی دیگر زیپ را به سمت دیگر بطری بچسبانید.

Create Recycled Plastic Bottle Supply Cups

bottle

ساخت قلک با استفاده مجدد از بطری های خالی آبلیمو

برای درست کردن قلک به بطری کوتاه‌ احتیاج دارید. مثل بطری‌های آبلیمو یا داروهای گیاهی. با اسپری بطری را به رنگ صورتی درآورید. با سیم برای خوک دم پیچ در پیچ درست کنید، یک جفت چشم عروسکی برای خوک بچسبانید. سپس گوش‌ها را از مقوای صورتی رنگ برش دهید و به بالای سر آن متصل کنید. حالا نوبت پاهاست. چهار استوانه کوچک از مقوا درست کنید و در قسمت پاها بچسبانید. در نهایت برای کامل شدن قلک، در بالای آن برشی کوچک ایجاد کنید تا بتوانید سکه‌ها را از آن مجرا به داخل بیندازید.

Bank

قبلا در انزل وب نحوه استفاده مجدد از گوشی را در پست ۱۰ ایده خلاقانه برای استفاده مجدد از گوشی های هوشمند قدیمی آموزش دادیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه بفرمایید.

استفاده از بطری های دور ریختنی نوشابه و.. برای ساخت ظرف دانه خوری پرندگان

برای ساخت ظرف دانه خوری پرندگان به بطری بزرگ نوشابه، یک کارد، ۲ عدد قاشق چوبی، یک قلاب کوچک، ریسمان برای آویزان کردن بطری نیاز داریم. حدود ۱۰ سانتی متر پایین تر از سر بطری روی یک طرف آن دایره ای به قطر ۳ سانت و نیم بکشید. سپس بطری را ۹۰ درجه بچرخانید و دایره دیگری در ۵ سانتی متری کف بطری بکشید. سپس ۲ دایره مطابق شکل مقابل این دایره ها در آن طرف بطری بکشید، با کارد دایره ها را ببرید و قاشق ها را مطابق شکل درون دایره ها قرار دهید. قلاب را به سر بطری وصل کنید. در آخر بطری را با دانه پر کرده و آن را با یک ریسمان به شاخه ی درخت آویزان کنید.

bird-feeder

ساخت لانه پرنده با استفاده از بطری های پلاستیکی

برای ساخت لانه پرنده یک بطری ساده پلاستیکی را از بالا و پایین برش دهید. سپس در قسمت پایینی برشی ایجاد کنید و در ادامه قسمت بالایی را با استفاده از چسب ۱۲۳ بچسپانید. برای رنگ آمیزی و تزئین هم  می توانید از اسپری و هم می توانید از رنگ اکرلیک و یا ویترای استفاده کنید.

Tree Decor

استفاده از بطری های دور ریختنی برای ساخت ظرف غذای گربه

با استفاده از چند تا بطری پلاستیکی آب معدنی مانند زیر شما می توانید برای گربه ظرف غذا بسازید.

Pet Feeder

بطری های پلاستیکی آب معدنی و ساخت کولر

برای ساخت یک کولر طبیعی و اقتصادی تنها نیاز به بطری‌ های پلاستیکی خالی و یک ورق فلزی یا تخته/صفحه مقاوم و نازک است. در این طرح روی یک صفحه با جنسی سخت به اندازه پنجره در مسیر وزش باد خود، چند ده سوراخ منظم به اندازه گلویی بطری‌ ها سوراخ می‌شود. با فشرده شدن جریان هوای ورودی از نیم بطری های قیف مانند، هوا بسته به شدت وزش آن از ۵ تا ۱۲ درجه خنک می شود.

Cooler

طریقه ساختن این کولر که توسط بنگلادشی ها ابداع شده است به صورت کامل و تصویری در ویدیو مشاهده کنید ، همچنین قبلا نیز ۱۰ ترفند ساده برای خنک شدن بدون استفاده از کولر به شما آموزش دادیم.

 

ساخت آب پاش با بطری آب معدنی یا نوشابه

برای ساخت آب پاش به بطری آب معدنی یا نوشابه، بست لوله گاز ،طایر های ماشین اسباب بازی فرسوده نیاز دارید. شیوه ساخت به این صورت هست که بطری را کاملا بشویید و خشک کنید. به وسیله سیخ یا درفش سوراخ هایی را روی بدنه بطری ایجاد کنید. وسط درب پلاستیکی بطری را به وسیله تیغ موکت بری بیرون آورید و شلنگ را از آن رد کنید. سپس دهانه شلنگ آب را کمی گرم کنید تا نرم شود. در ادامه سر بطری را را روی شلنگ پایین آورده و محکم بپیچید. پس از آن به وسیله بست لوله گاز محل اتصال را محکم تر کنید.

Sprinkler

مانند تصویر زیر شما می توانید از این بطری ها برای آبیاری قطره ای استفاده کنید

Drip

استفاده دوباره بطری یکبار مصرف نوشابه و.. برای ساخت گلدان

یکی دیگر از کاربردهای جالب بطری نوشابه، ساخت گلدان است که به شیوه های مختلف انجام میگیرید و می توانید در آن گل های طبیعی یا مصنوعی قرار دهید و به عنوان گلدان تزیینی از آن استفاده کنید. در صورتی که مایلید رنگ گلدان را تغییر دهید، از انواع اسپری رنگ استفاده کنید.

Garden

ساخت گلخانه با بطری های پلاستیکی

با درست کردن ساده ترین اسکلت گلخانه با استفاده از چوب، می توانید بطری های پلاستیکی جمع شده را در میان این اسکلت چوبی قرار دهید و یک گلخانه زیبا و جمع و جور بسازید.

Greenhouse

قبلا در انزل وب استفاده مجدد از قطعات کامپیوتر را در پست ۱۴ ایده خلاقانه برای استفاده مجدد از قطعات کامپیوتر های قدیمی آموزش دادیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه بفرمایید.

استفاده خلاقانه بطری های پلاستیکی برای ساخت مبل

ابتدا بطری های نوشابه را کاملا شسته و در جایی ثابت قرار دهید تا خشک شود. تعداد آن بستگی به سلیقه شما دارد که بخواهید مبل خود را دو نفره یا تک نفره درست کنید. قسمت بالای بطری را به وسیله تیغ موکت بری برش بزنید و بخش دوم را از قسمت سر، در بطری اولی فرو کنید و قسمت برش خورده را با چسب شیشه ای نواری پهن محدود کنید. با این کار شما یک بطری استوانه بدون سر خواهید داشت. تمام بطری ها را به همین شیوه درون هم فرو کنید تا مجموعا ۱۶ استوانه به دست آورید. روی سطح صاف، تمام بطری ها را در ۴ ردیف ۴ تایی قرار دهید. سپس به وسیله چسب نواری پهن آن ها را به هم بچسبانید تا کاملا محکم کنار هم بایستند و چند دور چسب را دور بطری ها بچسبانید. برای این که محل نشستن نرم باشد بهتر است مقداری پنبه یا اسفنج را درون پارچه ای قرار دهید و آن را روی سطح بطری ها قرار دهید. سپس با پارچه رنگی روکشی برای مبل خود درست کنید و روی بطری ها را بپوشانید.

Ottomans

ساخت جای گوشی تلفن همراه با استفاده از بطری های دور ریختنی

برای ساخت جای گوشی تلفن همراه هنگام شارژ با استفاده از بطری های دور ریختنی، بطری را بریده و قسمت های اضافی را جدا کنید و از کاغذ رنگی یا اسپری برای پوشاندن سطح استفاده کنید.

Charging Dock

با استفاده از یک لامپ بطری های خرسی جای عسل را دوباره استفاده کنید

بطری های خرسی را نباید پرتاب کنید.با استفاده از یک لامپ شما می توانید این بطری ها را مجدد استفاده کنید.

bear

ساخت سطل زباله با بطری های پلاستیکی بازیافتی

با استفاده از چند حلقه و چسپاندن بطری های پلاستیکی می توانید یک سطل زباله بسازید.

Trash

ایده های خلاقانه برای استفاده مجدد از سر بطری های پلاستیکی

با استفاده از سر بطری های بازیافتی شما می توانید میز، لوستر و … بسازید.

bf2222ebfbf4c5a3ffa704fe97435662--plastic-bottle-cap-crafts-plastic-bottles

diy-bottle-cap-crafts-beer-cap-crafts

table

استفاده مجدد و خلاقانه از بطری خالی آب معدنی

برای ساخت پروانه طرح الگو پروانه را روی بطری نوشابه قرار داده و با ماژیک و خودکار خطوط پروانه را روی بطری بکشید. در این قسمت به کمک رنگ های لاک یا رنگ ویترای به رنگ آمیزی پروانه خود بپردازید. وقتی رنگ آمیزی به اتمام رسید با قیچی طرح پروانه را از درون بطری نوشابه با دقت برش بزنید.

Making-butterfly-1

از این پروانه ها برای ساخت آویز می توانید استفاده کنید.

butterfly

 

روش خلاقانه استفاده مجدد استفاده مجدد از بطری آب معدنی و.. بدون استفاده

شما با استفاده از مقداری کنف، چسپ، رنگ و بطری می توانید وسایل دکوری زیبایی بسازید با استفاده از چسپ کنف را دور بطری پلاستیکی یا شیشه ای بچسپانید و با اسپری کنف را رنگ کنید و یا حتی می توانید از کنف های رنگی استفاده کنید. جالب است بدانید که سفال هایی که دور آنها کنف چسپ شده است در فروشگاه های صنایع دستی به فروش می رسد. نمونه هایی از این کار را در زیر مشاهده می فرمایید.

bottle

bottle

bottle

با استفاده از دورگیر و رنگ ویترای می توانید بر روی بطری های پلاستیکی و شیشه ای طراحی کنید و به عنوان یک وسیله دکوری از آنها استفاده کنید جالب است بدانید که قیمت این بطری ها کم نیست. نمونه هایی از این کار را در زیر مشاهده می فرمایید.

bottle

bottle

 

bottle

نقطه کوبی یکی دیگر از هنرهای زیبا و چشم نواز است که حتی روی بطری های شیشه ای و پلاستیکی می توانید این هنر را پیاده سازی کنید.

bottle

استفاده از بطری های شیشه ای دور ریختنی به عنوان لامپ

علاوه موارد بالا می توانید لامپ های LED و یا لامپ های کوچک را درون بطری های شیشه ای قرار دهید و از آنها استفاده کنید. برای استفاده های دیگر LED پست قبلی انزل وب را که در مورد ۹ روش خلاقانه برای استفاده از LED و ابزار روشنایی در خانه است را مطالعه بفرماید.

bottle

در پایان اگر علاقمند به استفاده مجدد از وسایل دور انداختنی و ظاهرا بدون کاربرد دارید پیشنهاد میکنیم  ۱۰ کاربرد خلاقانه از کلید های اضافی و بدون استفاده را حتما مشاهده کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

در مطلب امروز ما سعی کردیم بهترین روش های ساخت کاردستی و وسایل دکوری با بطری های پلاستیکی و شیشه ای را به شما آموزش دهیم، چنانچه شما ایده دیگری می شناسید و یا اینکه در این زمینه تجربه ای دارید، آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • علی says:

    بطری های دلستر و نوشابه را با هر چسب بهم میچسبونم کنده میشه ?حرارتی و یک دو سه و….

  • محمد says:

    سلام با دوختن پارچه نخی اطراف شیشه نوشابه و آب کردن شیشه نوشابه و خیس کردن پارچه یک آبسردکن طبیعی می توان خصوصا در مسافرت استفاده کرد

  • کیان says:

    با سلام ممنون از سایت خوب شما عالی بود