آیا جدا کرن باتری لپ تاپ و اتصال مستقیم به برق مفید است؟ راه های افزایش عمر باتری

آیا جدا کردن باتری لپ تاپ و اتصال مستقیم به برق مفید است؟ راه های افزایش عمر باتری

این روزها لپ تاپ‌ تبدیل ابزار ضروری برای همه شده و نگهداری درست آن از نظر سخت افزار و نرم‌ افزار نیازمند رعایت نکات و توصیه‌هایی است. از دغدغه‌های اصلی کاربران لپ تاپ، باتری آن است. آیا باید برای افزایش عمر باتری لپ تاپ آن را جدا و مستقسم به برق وصلکرد؟ چگونه این کار را انجام دهیم؟ جدا کردن باتری لپ تاپ در عمر آن تاثیر می گذارد ؟ در ادامه این موضوعات را بیشتر بررسی میکنیم.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم و از خرابی زودرس باتری جلوگیری کنیم؟

?How to increase laptop battery Lifespan and prevent damages

لپ تاپ‌ها با افزایش قدرت سخت‌افزار، انرژی الکتریکی بیشتری مصرف می‌کنند و باتری‌ها هم در سال‌های گذشته قوی‌تر شده‌اند. باتری‌های امروزی نسبتاً گران قیمت هستند و مثل دیگر باتری‌ها بعد از مدتی که وابسته به دفعات شارژ و استفاده آن دارد فاسد و غیرقابل استفاده می‌شوند. اگر باتری زود خالی شود نشانه خرابی آن است. با رعایت چند نکته می‌توان از عمر مفید باتری لپتاپ بهره کامل برد. ههچنین در صورتی خرابی آنها میتوان استفاده های دیگر نظیر ساخت پاور پانک کرد.

باتری لپ تاپ چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه ببینیم آیا جدا کردن باتری لپ تاپ مفید است یا خیر، اول باید بدانیم باتری لپ تاپ چگونه کار می‌کند؟ در حال حاضر دو نوع باتری لپ تاپ وجود دارد: لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر ، باتری‌های نیکل-کادمیوم منسوخ شده‌اند و دیگر تولید نمی‌شوند و باتری سلولی لیتیوم با کارایی بالایی که دارد جای آن را گرفته است.

عملکرد هر دو نوع باتری لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر بسیار شبیه هم است اما از نظر فنی متفاوت هستند. , و هردو دارای نقاط ضعف و قوت هستند. برای مثال باتری لیتیوم-یون قدرت ذخیره سازی بیشتری دارد اما بعد از مدتی مایع درون آن دچار مشکل می‌شود و پایداری خود را از دست می‌دهد که در زبان عامیانه همان فاسد شدن گفته می‌شود. در مقابل باتری لیتیوم-پلیمر پایداری بهتری دارد اما قدرت ذخیره سازی کمتری دارد.

اگر باتری که کامل شارژ شده متصل به شارژر بماند خراب می‌شود؟

اتصال مستقیم لپ تاپ به برق بدون باتری

این سؤال را به نحو دیگری می‌توان پرسید، آیا باتری لپ تاپ اُور شارژ می‌شود؟‌ باتری‌های امروزی اگر چندین ساعت هم با باتری پر شده متصل به شارژر بمانند مشکلی نخواهند داشت و خراب نمی‌شوند و به اصطلاح فنی اُور شارژ نخواهند شد. وقتی باتری پر می‌شود فرایند شارژ متوقف می‌شود البته تا زمانی که افت ولتاژ رخ دهد و دوباره شارژ شود. اما بهتر است بعد شارژ کامل شارژر را قطع کنید تا چرخه تخلیه باتری انجام شود.

آیا خالی شدن کامل لپ تاپ به آن آسیب می‌زند؟

نه فقط باتری لپ تاپ، هر باتری لیتیوم-یون دیگر هم اگر کاملاً خالی شود باعث آسیب و کاهش عمر باتری می‌شود. یک ذهنیت اشتباه از دوران باتری‌های نیکل-کادمیوم باقی‌مانده که قبل از هربار شارژ باتری، اجازه دهید باتری کامل خالی شود؛ در باتری لیتیوم-یون این کار اشتباهی است.

جدا کردن باتری لپ تاپ در عمر آن تاثیر می گذارد ؟

جدا کردن باتری لپ تاپ برای جلوگیری از گرم شدن

باتری‌های امروزی مشکلات قدیمی مثل اور شارژ را ندارند. اما همچنان آسیب‌پذیر هستند. مشکل اصلی باتری‌های جدید گرما است. آن‌ها به گرما حساس هستند. وقتی لپ تاپ را به برق متصل می‌کنید و از آن سخت کار می‌کشید گرمای نسبتاً زیادی تولید می‌شود. این گرما در بلند مدت باعث آسیب دیدن و خرابی زودرس باتری می‌شود. پس هنگام اتصال به برق جدا کردن باتری لپ تاپ نکته خوبی برای افزایش عمر باتری است.

چه زمان هایی باید باتری ر ا جدا کرد؟

وقتی در خانه هستید و نیاز به شارژ همزمان ندارید بهتر است باتری را جدا کنید تا گرما باعث کاهش عمر لپ تاپ نشود به علاوه زمان‌هایی که برای مدت زمان طولانی مثلاً یک هفته به مسافرت می‌روید و نمی‌خواهید از لپ تاپ استفاده کنید باتری لپ تاپ را جدا کنید و در جای مناسب، خشک و خنک قرار دهید. متخصصان توصیه می‌کنند قبل از جدا کردن باتری لپ تاپ آن را تا ۴۰ درصد شارژ کنید بعد جدا کنید. این مقدار از شارژ کمک می‌کند تا ترکیب شیمیایی آن پایدار بماند.

هر بار که باتر لپ تاپ شارژ و تخلیه می‌شود از عمر آن کاسته می‌شود، تعداد دفعاتی که باتری به صورت بهینه شارژ می‌شود وابسته به کیفیت ساخت و شاخص‌های فنی مثل تعداد سلول و … است. قبلاً در انزل وب روش‌های بررسی باتری لپ تاپ و فهمیدن زمان تعویض باتری را آموزش داده‌ایم.

چه عواملی باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ می‌شود؟

گرم شدن لپ تاپ

  • با اینکه باتری لپ تاپ‌های جدید مشکل اور شارژ ندارند اما نگه داشتن باتری پر شده متصل به برق اگر برای مدت زمان طولانی و به دفعات زیاد انجام شود باعث کاهش عمر می‌شود. معمولاً باتری آسیب دیده به سرعت تخلیه می‌شود.
  • دمای بالای ۲۱ درجه سانتی گراد محیط باعث ناپایداری شیمیایی باتری می‌شود و هرچه دما بالاتر باشد شدت آسیب هم بیشتر خواهد بود.
  • دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد هم باعث آسیب و کاهش عمر می‌شود. در این نوع آسیب باتری به کندی شارژ می‌شود.
  • ضربه به باتری باعث آسیب جدی می‌شود. باتری‌ها به راحتی می‌شکنند. اجزای داخلی باتری لپ تاپ بسیار حساس هستند و کوچکترین ضربه مستقیم باعث آسیب جدی می‌شود.

راه کارهایی برای افزایش عمر باتری

  • هرگز اجازه ندهید باتری به طور کامل خالی شود.
  • طوری از باتری استفاده کنید که چرخه شارژ و تخلیه به طور مرتب انجام شود.
  • باتری لپتاپ را در معرض دمای بالای ۲۱ درجه و زیر ۵ درجه قرار ندهید.
  • در صورت اتصال لپتاپ به برق برای مدت چند ساعت باتری را جدا کنید.
  • تخلیه تا ۲۰ درصد و شارژ تا ۸۵ درصد در هر چرخه شارژ ایده‌آل است.
  • در صورت عدم استفاده در مدت زمان طولانی باتری را ۴۰ درصد شارژ و بعد جدا کنید.

چگونه باتری لپ تاپ را جدا کنیم؟

نحوه درآوردن باتری لپ تاپ Lenovo ، Asus و …

۱- اگر لپ تاپ به شارژر متصل است شارژر را جدا کنید

۲- لپ تاپ را خاموش کنید

۳- لپ تاپ را بچرخانید و در نزدیکی باتری ضامن نگه دارنده باتری را در جهت نشان داده شده بکشید

آموزش جدا کردن باتری لپ تاپ

۴- باتری را از جای خود خارج کنید (در بعضی مدل‌ها با آزاد شدن ضامن باتری بیرون می‌پرد)

جدا کردن باتری

۵-  در نهایت شارژر را به لپ تاپ وصل کنید و لپ تاپ را روشن کنید.

نظر و پیشنهاد شما چیست؟

به نظر شما از چه راه‌های دیگری برای افزایش عمر لپ تاپ به ویژه باتری آن می‌تواند مفید باشد؟ تجربییات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تخصصی و سریع بررسی و تست سلامت باتری آیفون (اکثر مدل ها)
آموزش تخصصی و سریع بررسی تست سلامت باتری آیفون (اکثر مدل ها)
آموزش 3 روش نمایش درصد باتری در ویندوز 11 در تسکبار و..
آموزش ۳ روش نمایش درصد باتری در ویندوز ۱۱ در تسکبار و..
راهنما کامل آموزش 30 روش حل مشکل مصرف زیاد باتری آیفون
راهنما کامل آموزش ۳۰ روش حل مشکل مصرف زیاد باتری آیفون
آموزش 11 روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز 11
آموزش ۱۱ روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز ۱۱

نظرات

  • امیر says:

    سلام من یک لب تاپ لنوو(think book) دارم و من میخوام از این برای برنامه نویسی و این چیزا، میخوان برای طولانی مدت ازش استفاده کنم ولی باطریش تموم میشه راهی نیست بشه مثل کامپیوتر بطور مستقیم از برق استفاده کنم؟ مؤثر و بهترین راه رو بگین لطفاممنون

  • مهدی says:

    معمولا اکثر لپ تاپ ها با کامل شارڗ شدن در حالت خاموشی چراغ باتری خاموش میشود
    ولی،لپ تاپ ایسر دارم چندساعت هم تو شارڗ باشه ولی چراغ باتری خاموش نمیشه دلیلش چیه؟

  • امین says:

    ممنون از سایت بی نظیرتون

  • ... says:

    سلام
    لپتاپ من ایسوس هست و جایی برای در آوردن باتری نداره،لازم نیست باتریش رو در بیارم؟یعنی اگه به طور مداوم از باتری استفاده کنم مشکلی بوجود نمیاد؟

  • علیرضا says:

    سلام . اگر درخانه باطری لپ تاپ را جدا کنیم ولپ تاپ را مستقیم به جریان برق وصل کنیم ضرری برای لپ تاپ یا باطری ندارد؟

  • پریناز says:

    با سلام
    من باتری لب تاپم‌را برای مدتی طولانی جدا کرده بودم و بدون باتری کار میکردم الان بعد مدتها که باتری رو انداختم اصلا باتری رو‌ شناسایی نکرد و همچنان عدم انصال باتری پایین صفحه نشون میده علتش چی میتونه باشه؟

  • ابوالفضل says:

    ممنون از راهنمایی های ارزندتون

  • ستار says:

    سلام
    این مطلب برای لپتاپ های قدیمیه الان که بایذ با پیچ گوشتی بیافتی به جان لپ تاپ

  • amir says:

    لپ تاپ من پشتش پیچ داره و ضامن نداره

  • موسی says:

    سلام مطلب خوبی بود ما یه نکته رو نگفتید این دوره زمونه که سرعت پیشرفت تکنولوژی زیاده الان باتری لبتاب ها دیگه قابل جدا شدن نیستن و باید با پیچ گوشتی بیوفتی به جون لبتاب تا بتونی باتری رو دربیاری. به نظر من استفاده از یک فن لبتاب خوب میتونه ۹۰ درصد مشکلات لبتاب رو حل کنه من خودم یه فن لبتاب خریدم ۸۵ تومن ۴ عدد فن طوریه که هیچ جای لبتاب نیست که فن بادش نزنه

    • بهنام says:

      والله خوب ۸۵ گیرت اومد زیر ۷۰۰ تومن نیست یا تک فن اشغالی هست الان ۱۴۰۱

  • حسین says:

    در بسیاری موارد ایده جدا کردن باتری خوب نیست.
    در واقع لپ تاپ با باتری معادل یک دسکتاپ با یو پی اس است که ضریب بالای ایمنی در مقابل قطع برق یا نوسانات آن فراهم می کند.
    برای کاربران حرفه ای این ویژگی از چند درصد عمر باتری مهم تر است.

  • غلوم says:

    ضمنا در صورت جدا کردن باتری، حتما از محافظ ولتاژ برای رایانه مان استفاده کنیم.