بررسی 10 علت کار نکردن و دلایل سوختن فلش مموری

بررسی ۱۰ علت کار نکردن و دلایل سوختن فلش مموری

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که بخواهید از فلش مموری خود استفاده کنید اما با ارورهای عجیبی برخورد کنید و متوجه شوید که فلش شما سوخته است و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. اما به راستی به چه علتی این اتفاق می افتد و چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ با ما در انزل وب همراه باشید تا دلایل از کار افتادن و علائم سوختن فلش مموری را بررسی کنیم.

معرفی علائم و نشانه های سوختن فلش مموری

Reasons Behind Flash Drive Failure

امروزه حافظه های فلش به خاطر ابعاد کوچک و حجم بسیار زیادی که دارند مورد توجه هستند و هر کسی که با داده های دیجیتال سر و کار دارد از یک یا چند فلش استفاده میکند. گاهی نیز اطلاعات بسیار مهمی را به این اجسام کوچک و ظریف می سپاریم و توقع داریم همیشه بتوانیم از آنها استفاده کنیم. اما هر دستگاه دیجیتالی ممکن است روزی از کار بیفتد. فلش ها نیز از این قائده مستثنی نیستند و ممکن است باعث شوند اطلاعات حساسی را از دست بدهیم. در این پست قصد داریم شما را با علل سوختن و از کار افتادن حافظه های فلش آشنا کنیم و ببینیم چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

قطع کانتکتور USB از مدار اصلی

بسیاری از مواقع هنگام درآوردن فلش از ورودی آن در کامپیوتر یا لپ تاپ ممکن است رابط کانکتور با مدار اصلی در کامپیوتر قطع شود. این کار می تواند یکی از دلایل بروز اشکال در کانکتور USB باشد و در استفاده های بعدی فلش مموری شما را نشناسد. برای حل این مشکل باید آن را لحیم کاری کنید و دوباره اتصالات مدار را وصل کنید. برای جلوگیری از این اتفاق هنگام خارج کردن فلش از کانکتور USB دقت کنید.

مشکل نشناختن فلش

اطلاعات فلش مموری بهم ریخته است

همیشه خراب شدن اطلاعات در فلش به خاطر وجود ویروس و بدافزار نیست. گاهی ممکن است شما در حال انتقال فایل بین کامپیوتر و فلش باشید و ناگهان فلش را از پورت USB بیرون بکشید. در این حالت اطلاعات ممکن است به درستی منتقل نشده باشند و به اصطلاح اطلاعات شما Corrupt شده باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی قبل از خارج کردن فلش از پورت، آن را در ویندوز Eject کنید زیرا ممکن است پروسه انتقال اطلاعات به اتمام نرسیده باشد. در این صورت ویندوز به شما هشدار خواهد داد و به صورت مطمئن انتقال را متوقف خواهد کرد. همچنین می توانید از فایل های خود به طور متداول بک آپ تهیه کنید. اگر باز هم مشکل پاک شدن خودکار فایل ها را مشاهده کردید، فلش خود را عوض کنید زیرا احتمال خرابی همیشگی آن وجود دارد. اگر به طور ناگهانی فایل های خود را از دست دادید سریعا فلش را از پورت USB بیرون بکشید. در این مواقع اگر فایل مهمی درون مموری داشتید، سعی نکنید آن را ریکاوری کنید زیرا این کار توسط افراد غیر حرفه ای ممکن است احتمال بازیابی فایل هایتان را کمتر کند. در این مواقع به یک فرد حرفه ای مراجعه کنید.

برای Safely Remove کردن فلش مطابق تصویر در قسمت سمت راست نوار ویندوز قلش را بزنید و بر روی آیکون دستگاه های متصل خارجی کلیک کنید. پنجره ای کوچک به همراه لیستی از دستگاه های خارجی متصل شده به سیستم را مشاهده خواهید کرد. روی نام فلش مورد نظر راست کلیک کرده و Eject را بزنید. پیامی مبنی بر اینکه شما می توانید فلش خود را خارج کنید نمایان خواهد شد. در این موقع دیگر فلش از سیستم در دسترس نخواهد بود و شما می توانید با خیال راحت آن را از پورت خارج کنید.

safely remove فلش در ویندوز

برخی ها اعتقاد دارند که عمر آنقدر کوتاه است که نمی شود قبل از کشیدن فلش آن را از ویندوز Eject کرد (از جمله نگارنده!!). در پست های قبلی درباره قطع اتصال ایمن فلش بدون استفاده از Safely Remove Hardware آموزش های مفیدی ارائه کرده ایم. پیشنهاد میکنیم آن را از دست ندهید.

خرابی فرآیند جستجو و چیپ NAND

بخش جدول جستجو بسیار مهم می باشد. زیرا هر روزه شما اطلاعات بسیاری را به حافظه فلش انتقال می دهید. زمانی که شما اطلاعاتی را به فلش انتقال می دهید، در واقع آن را به چیپ NAND انتقال می دهید. زمانی که میخواهید آن اطلاعات را بازخوانی کنید، اگر سیستم جستجو و یا چیپ NAND به مشکل برخورده باشند سیستم جستجو نمی تواند آن را از این چیپ بخواند و شما با مشکل فرمت فلش درایو مواجه خواهید شد.

خرابی حافظه فلش

قبل از بروز این مشکل ممکن است گهگاهی با مشکل پاک شدن ناگهانی فایل ها در فلش و یا ارور های عدم شناسایی مواجه شوید این ها نشانه هایی از خرابی چیپ NAND فلش مموری می باشد. در این صورت سعی کنید و اطلاعات مهم خود را در آن نگهداری نکنید.

برای حل مشکل کوتاه بودن عمر فلش مموری با ۷ راهکار افزایش طول عمر حافظه فلش آشنا شوید.

استفاده از فلش های ارزان قیمت و قلابی

بسیاری اتفاق می افتد که از سوی یک فروشنده فلش هایی با قیمت های ارزان و باور نکردنی به شما پیشنهاد بشود. اما در واقعا چیپ های این فلش ها از مواد به درد نخور و بازیابی شده ساخته شده است و بعد از مدتی استفاده خراب خواهند شد و دیگر نمی توانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات اگر اطلاعاتی که میخواهید به فلش انتقال دهید حجمی بیشتر از حجم فضای خالی موجود در فلش باشد، باز هم این مشکل ممکن است به وجود بیاید.

آسیب اتصالات برد فلش

فلش مموری یک دستگاه راحت برای انتقال اطلاعات می باشد اما ممکن است در هنگام حمل و نقل گاهی بر اثر ضربه یا ریختن مایعات، برخی از اتصالات قطعات آن قطع شود. در این صورت شما با ارور عدم شناسایی و داغ شدن بیش از حد فلش مموری مواجه خواهید شد. دستگاه های دیجیتال در برابر ضربه و مایعات بسیار آسیب پذیر می باشند پس مراقب آن ها باشید. البته می توانید از فلش های ضد آب و ضد ضربه نیز برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده کنید.

اتصال دائمی فلش به سیستم

اگر شما فلش خود را به طور دائم به سیستم یا ماشین خود وصل کنید همیشه یک مقدار سیگنال ضعیف در فلش شما جریان خواهد داشت. این ولتاژ باعث داغ شدن بی مورد فلش مموری می شود و ناگهان ممکن است دستگاه از کار بیفتد. در این مواقع به احتمال زیاد با ارور USB Not Detected مواجه می شوید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پس از انتقال اطلاعات و استفاده از فلش، آن را از پورت USB بکشید.

بررسی علل خرابی فلش

اتمام ظرفیت نگهداری فلش مموری

حافظه های فلش مبتنی بر چیپ NAND یک پارامتری به نام Retention دارند. این مورد به معنی مدت زمان نگهداری وضعیت برنامه ریزی چیپ فلش هنگامی که به سیستم متصل نیست، می باشد و به شدت به عوامل بیرونی وابسته است. گرم شدن بیش از حد فلش و تعداد دفعات خواندن و نوشتن فایل Retention آن را کاهش می دهد. با توجه به محدود بودن تعداد انتقال فایل در فلش، سعی کنید برای موارد غیر ضروری از آن استفاده نکنید و برای انتقال اطلاعات مهم خود از فلش های قابل اعتماد مانند SLC استفاده کنید. اگر حافظه فلش اصلی و از سازنده معتبر باشد طول عمر بیشتری خواهد داشت. پس در هنگام خرید فلش دقت کنید.

محل نگهداری فلش مموری

اگر حافظه فلش خود را در محلی با دمای بالا یا فشار و رطوبت غیر معمول قرار دهید ممکن است چیپ آن آسیب جدی ببیند. این کار باعث کاهش طول عمر فلش مموری شما خواهد شد و ممکن است ناگهان از کار بیفتد و اطلاعات درون آن از بین برود. پس اگر فلش شما ضد آب یا ضد ضربه نیست سعی کنید آن را در محلی مناسب نگهداری کنید.

اگر سیستم شما فلش را شناسایی نمی کند حتما پست حل مشکل خطاهای عدم شناسایی USB در ویندوز را مطالعه فرمایید.

نوسانات ولتاژ در خرابی فلش

یکی از دلایل خرابی مموری فلش می تواند پورت USB سیستمی باشد که به آن وصل شده است. حافظه فلش به تغییر ولتاژ بسیار حساس می باشد. اگر پورت USB کامپیوتر ولتاژ نامناسب به فلش ارسال کند باعث خرابی و سوختن فلش می شود. این ولتاژ غیر طبیعی می تواند از کل سیستم باشد یا پورت USB خراب شده است. در این صورت سیستم شما ممکن است هر فلش به هر فلش دیگری نیز آسیب برساند. پس اگر بیش از یکبار این اتفاق را تجربه کردید به فکر تعمیر سیستم کامپیوتر خود باشید.

ویروس و بدافزار در خرابی فلش

وجود ویروس و بدافزار از دو جهت ممکن است موجب خرابی حافظه فلش شما بشود. اول اینکه سیستم کامپیوتر شما ویروس یا بدافزار دارد که در پورت USB مزاحمت ایجاد می کند و یا به فلش منتقل شده است و یا مورد دوم اینکه حافظه فلش شما حاوی فایل مخرب یا بد افزار می باشد (احتمال بسیار زیاد شما هم با فلشی روبرو شده اید که همه فایل های آن مخفی شده اند!).

ویروسی شدن فلش علت خرابی آن

برای حل اینگونه مشکلات فلش ما قبلا ۲ روش حذف کامل ویروس New Folder.exe از فلش به شما معرفی کردیم، پیشنهاد می شود همیشه آنتی ویروس سیستم خود را به روز نگاه دارید و قبل از باز کردن یک فلش آن را با نرم افزار آنتی ویروس اسکن کنید. این راهکار تقریبا همیشه می تواند کارساز باشد.

اگر سرعت انتقال فایل ها در فلش و یا هارد اکسترنال شما کم و آزاردهنده است می توانید با مطالعه پست ۷ روش افزایش سرعت انتقال فایل در فلش و هارد اکسترنال این مشکل را حل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز ۱۰ مورد از دلایل سوختن فلش مموری را بررسی کردیم. آیا تا به حال فلش مموری شما به مشکلی برخورده است؟ برای حل مشکل از چه راهکاری استفاده کرده اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دوستانتان در انزل وب به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • Mirzaee says:

    سلام!

    زدن فلش به او تی جی هم میتونه باعث سوختن فلش بشه؟

  • امیرمحمد says:

    لعنت به همه فلش هایی که خراب میشن.
    با هزار زحمت کار کردم که یه فلش کوفتی بخرم اونم خراب شد.
    لعنت به فلش

  • امیر says:

    من فلشم قبلا رو گوشیم می‌آورده الان زدم هیچی نمیاره فلش سوخته اول فرمت اومد گفتم فایل دارم از بیان در آوردم بعدش زدم دیگه بالا نیومد

صفحات 1 2 3