آموزش کامل حذف ویروس System Volume Information در ویندوز 7، 8 و 10

آموزش کامل حذف ویروس System Volume Information ویندوز ۱۰، ۸، ۷

گاهی ممکن است در بین پوشه های کامپیوتر خود مواردی را ببینید که برایتان ناآشنا و غیر معمول به نظر بیایند. فولدر System Volume Information یکی از همین پوشه هاست که در بسیاری از مواقع سعی می کنیم آن را پاک کنیم اما در مراجعات بعدی باز هم آن را مشاهده میکنیم. امروز در انزل وب قصد داریم شما را با این پوشه و کارکردهای آن آشنا کنیم و در صورت ویروسی بودن System Volume Information فایل های مخرب آن را پاک کنیم. پس با ما همراه باشید.

آموزش پاک کردن ویروس پوشه System Volume Information فلش و کامپیوتر

How to Remove System Volume Information Virus from Flash Drive & Computer

همانطور که می دانید در ویندوز فایل ها و پوشه هایی وجود دارند که وظایف مهمی را برای سیستم عامل انجام می دهند. این پوشه ها معمولا به صورت مخفی (Hidden) قرار می گیرند تا کاربر با آن ها سروکار نداشته باشد و مشکلی برای فایل های کاربر نیز ایجاد نشود. برای دیدن این پوشه ها و فایل ها باید از بخش Control Panel اجازه رویت به فایل های مخفی و محافظت شده (Protected Files) داده شود. پوشه System Volume Information یکی از همین پوشه هاست که بسیاری از کاربران فکر می کنند سیستم شان ویروسی شده و سعی می کنند این فایل را پاک کنند اما در مراجعات بعدی باز هم آن را مشاهده می کنند.

پوشه System Volume Information که در مسیر درایو یا پارتیشن C ویندوز می باشد اطلاعات مهمی درباره بازگردانی اطلاعات سیستم (Restore) برای ابزار Windows System Restore نگهداری می کند. این پوشه تنها برای ذخیره سازی اطلاعات سیستم که در مواقع نیاز ویندوز بتواند آن ها را بازگردانی کند نیست بلکه این پوشه حاوی اطلاعات لحظه ای برای بک آپ یا همان نسخه پشتیبان فایل ها است و به صورت لحظه ای اتصالات بین Shortcut و فایل اصلی آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.

آشنایی با فولدر system volume information

این پوشه ممکن است در سایر پارتیشن ها (همان درایو) و در حافظه های فلش و هاردهای اکسترنال نیز وجود داشته باشد. در این جا پوشه حاوی اطلاعاتی برای System Restore Points و یا بازگردانی نقطه ای سیستم می باشد. اگر بخواهید وارد این پوشه بشوید با اخطار عدم دسترسی (Access is Denied) مواجه می شوید. از سوی دیگر گاهی ممکن است این پوشه نیز آلوده به ویروس شود و از آنجایی که این فولدر به عنوان پوشه محافظت شده (Protected) ویندوز شناخته می شود بیشتر آنتی ویروس ها نمی توانند این پوشه را پاکسازی کنند. در ادامه شما را با روش هایی آشنا خواهیم کرد که بتوانید به این پوشه دسترسی داشته باشید، آن را پاک و یا ویروس کشی کنید.

با آموزش رفع پیغام خطا Access Denied می توانید این اخطار را به راحتی حل کنید.

آشنایی با فولدر system volume information

نحوه دسترسی و باز کردن پوشه System Volume Information

همانطور که گفته شد، پوشه System Volume Information توسط ویندوز محافظت می شود و به راحتی نمی توان مانند پوشه های دیگر آن را باز کرد. برای دسترسی به این پوشه ابتدا باید آن را از حالت مخفی خارج کرده و سپس اجازه دسترسی به آن را به دست بیاورید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

در نرم افزار فایل اکسپلور ویندوز درایو C را باز کنید. مانند تصویر از منو بالا View را باز کرده و بر روی Options کلیک کنید. در پنجره باز شده دوباره لبه View را بزنید. در این بخش شما می توانید انتخاب کنید که آیا پوشه های مخفی (Show Hidden Files and Folders) و پوشه های Protected ویندوز (Hide Protected Operating System Files) قابل مشاهده باشند یا خیر. برای دسترسی به این پوشه ها مانند تصویر اجازه نمایش فایل های مخفی را داده و سپس Ok را بزنید.

آشنایی با فولدر system volume information

نرم افزار Take Ownership را دانلود و از فایل زیپ InstallTakeOwnership.reg را اجرا کنید.

این فایل بخشی به منو راست کلیک ویندوز اضافه می کند که به کمک آن می توانید اجازه دسترسی به پوشه های محافظت شده ویندوز را به دست بیاورید. طریقه اجرای این فایل بسیار ساده است، با اجرای آن یک اخطار مبنی بر اینکه اضافه کردن اطلاعات این فایل به رجیستری ممکن است سایر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد، نمایان می شود. Yes را بزنید تا فایل به طور کامل اجرا شود.

آشنایی با فولدر system volume information

اگر با موفقیت انجام شد پیامی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

آشنایی با فولدر system volume information در ویندوز

حال بر روی پوشه System Volume Information راست کلیک کرده و Take Ownership را بزنید تا اجازه دسترسی به این پوشه به شما داده شود. پس از آن می توانید پوشه را مانند یک فولدر معمولی باز کنید.

آشنایی با فولدر system volume information در ویندوز

توصیه می شود پس از اتمام کار، بخش Take Ownership را از منو راست کلیک سیستم خود حذف کنید. برای انجام این کار به فایل زیپ که در بخش قبلی دانلود کرده بودید رفته و فایل RemoveTakeOwnership.reg را اجرا کنید. همان اخطار قبلی را مشاهده خواهید کرد که با زدن Yes از آن بگذرید تا فایل به طور کامل اجرا شده و گزینه Take Ownership را حذف کند.

در نهایت نیز دوباره با مراجعه به Folder Options مشاهده فایل های مخفی را غیر فعال کنید.

با تکنیک هایی می توان برخی از سخت ترین ویروس ها را حذف کرد، پیشنهاد میکنیم آموزش حذف ویروس SvcHost.exe را حتما مطالعه بفرمایید.

آموزش حذف پوشه و ویروس System Volume Information هارد اکسترنال ویندوز

همانطور که در مورد علت وجود فولدر System Volume Information و کارکرد های آن توضیح دادیم، پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه این پوشه را از درایو C ویندوز پاک نکنید، زیرا ممکن است ویندوز در حین بازیابی و دریافت اطلاعات سیستمی خود دچار مشکل شود. در این صورت احتمال دارد ویندوز شما از حالت پایدار خارج شده و دچار مشکلاتی شود. البته اگر این فولدر را از پارتیشن C حذف کنید، دوباره به طور اتوماتیک ساخته می شود.

اما اگر بخواهید می توانید این پوشه را از فلش و هارد اکسترنال خود حذف کنید. اگر قابلیت System Restore هارد اکسترنال فعال باشد می تواند هنگام اتصال به یک کامپیوتر از سیستم بازگردانی اطلاعات آن استفاده کند. از سوی دیگر به علت مخفی بودن این پوشه و فایل های درون آن شما به راحتی نمی توانید آن را حذف کنید. اما به کمک خط فرمان ویندوز می توان این کار را انجام داد. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

برای برای پاک کردن پوشه System Volume Information از فلش و هارد اکسترنال ابتدا باید از بخش قبلی Take Ownership پوشه System Volume Information را فعال کنید. سپس خط فرمان ویندوز را در حالت دسترسی ادمین اجرا کنید. برای انجام اینکار کلید ترکیبی X+ ویندوز را بزنید و در منو باز شده (Command Prompt(Admin را بزنید.

حذف فولدر system volume information در ویندوز

در خط فرمان عبارات زیر را به ترتیب وارد کرده و اینتر کنید.

Attrib -s -h -r “{drive}:\System Volume Information” /S /D

RD “{drive}:\System Volume Information” /S

توجه کنید که به جای {drive} نام درایو یا پارتیشن هارد اکسترنال مورد نظر را وارد کنید. اگر هنگام اجرای عبارت دوم سوالی جهت تایید پرسیده شد با زدن Y آن را قبول کرده و اینتر را بزنید. با انجام این کار پوشه System Volume Information و فایل های درون آن از درایو مورد نظر پاک خواهد شد. توجه داشته باشید که هنگام انجام این کار فولدر System Volume Information توسط نرم افزار اکسپلور ویندوز باز نباشد.

حذف فولدر system volume information در ویندوز

آموزش تصویری حذف پوشه System Volume Information از حافظه فلش

به احتمال زیاد تاکنون با ویروسی که در فلش پوشه های خالی تولید می کند مواجه شده اید. اگر بخواهیم این مشکل را برطرف کنید، باید همه فایل های فلش را پاک کرده و یا فرمت کنید اما با این کار نیز خواهید دید که پوشه System Volume Information از حافظه فلش شما پاک نمی شود و همین فولدر می تواند از پاک شدن ویروس جلوگیری کند. برای پاک کردن پوشه System Volume Information از فلش خود گام های زیر را دنبال کنید.

اگر به محتوایات یک فلش ویروسی نیاز دارید، می توان دسترسی ایمن به فایل های فلش پیدا کرد.

ابتدا فلش را به سیستم وصل کرده و منتظر بمانید تا ویندوز فلش شما را شناسایی کند. سپس به My Computer رفته و نام درایو فلش خود را به خاطر بسپارید. برای مثال I: یا K: و مواردی شبیه به این اسامی.

حذف فولدر system volume information در ویندوز

حال با زدن کلید ترکیبی ویندوز +X در منو باز شده Command Prompt را باز کنید. سپس در خط فرمان ابتدا عبارت \cd و سپس :{cd {drive را تایپ کرده و اینتر کنید. به جای {drive} نام فلش درایو خود را وارد کنید. با این کار از طریق خط فرمان وارد حافظه فلش خود خواهید شد.

حذف فولدر system volume information در ویندوز

حال برای پاک کردن پوشه System Volume Information فرمان زیر را تایپ کرده و اینتر کنید.

rmdir “system volume information” /s /q

حذف فولدر system volume information در ویندوز

حال اگر فلش خود را باز کنید خواهید دید که پوشه System Volume Information دیگر وجود ندارد.

حتما تاکنون با ویروس پوشه New Folder در فلش مواجه شده اید، برای حل این موضوع ۲ روش حذف ویروس New Folder.exe را از دست ندهید.

ویروس کشی فولدر System Volume Information ویندوز ۷، ۸ و ۱۰

همانطور که گفته شد پوشه سیستم ولوم اینفورمیشن توسط سیستم عامل محافظت می شود و اگر به ویروس آلوده شده باشد نرم افزارهای آنتی ویروس نیز نمی توانند آن را پاکسازی کنند. برای این کار باید قبل از استفاده از آنتی ویروس، بخش System Restore را غیر فعال کنید، سپس با کمک نرم افزار Take Ownership که طریقه کار با آن را در بالا توضیح دادیم دسترسی به این پوشه را ممکن سازید و بعد از آن به کمک آنتی ویروس اسکن و پاکسازی سیستم را آغاز کنید. پس از اتمام کار می توان دوباره قابلیت System Restore ویندوز را فعال کرد. با فعال سازی دوباره فایل ها و پوشه های مورد نیاز به صورت اتوماتیک ساخته خواهند شد و مشکلی از این بابت برای کامپیوتر شما پیش نمی آید. برای غیر فعال کردن این ویژگی مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا منو استارت را باز کنید و بر روی My Computer راست کلیک کنید و Properties را بزنید. در پنجره باز شده از منو سمت چپ بر روی System Protection بزنید. از لبه System Protection درایو مورد نظر را انتخاب کرده و Configure را بزنید.

حذف فولدر system volume information در ویندوز

در این بخش می توانید System Restore را خاموش و روشن کنید و برای ذخیره سازی اطلاعات بازگردانی مقدار حافظه در دسترس را مشخص کنید.

ویروس کشی فولدر system volume information در ویندوز

این ویژگی به طور پیش فرض در همه ویندوز ها فعال می باشد. برای غیر فعال سازی آن تیک گزینه Turn Off System Protection روشن کرده و Apply را بزنید. با انجام این کار تمام فولدر هایی که برای System Restore در درایو ها ساخته شده است، پاک خواهند شد و اگر دوباره این ویژگی را فعال کنید پوشه های جدیدی برای این بخش ساخته خواهد شد. پس از انجام هر کدام یک بار سیستم خود را ریستارت کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

در پست های قبلی انزل وب در مورد نحوه حذف ویروس اتوران از فلش و کامپیوتر مطالب مفیدی منتشر کرده ایم که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

بهترین روش ویروس کشی System Volume Information

همانطور که در این آموزش مطالعه کردید، این پوشه حاوی اطلاعات مهمی است که می تواند در مواقعی بسیار مفید باشد اما بخاطر محافظت ویندوز از این پوشه نمی توان به راحتی آن را ویروس کشی کرد. بهترین راهکار برای حذف ویروس سیستم ولوم این است که از روش های بالا برای دسترسی به این فولدر استفاده کرده و پس از آن از یک نرم افزار آنتی ویروس مطمئن و اورجینال برای اسکن سیستم خود استفاده کنید. پس از اتمام پروسه ویروس کشی، دوباره می توانید تنظیمات مورد نیاز خود را اعمال کنید.

اگر نمی دانید سیستم شما ویروس دارد یا خیر، حتما پست ۱۰ روش تشخیص ویروسی شدن ویندوز را مطالعه کنید.

ویروس کشی فولدر system volume information در ویندوز

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز با پوشه System Volume Information و کاربرد های آن در ویندوز آشنا شدید. آیا تاکنون این فولدر را به عنوان یک ویروس می شناختید؟ چه راهکار های دیگری برای  پاک کردن ویروس از فولدر System Volume Information و ویروس کشی آن سراغ دارید؟ لطفا دیدگاه خود را در این زمینه با ما و دوستانتان در انزل وب در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • mosi says:

    سلام من فایل های فلشم هیدن شده بود بعد از هیدنی در اوردم بهد ۲ تا فایل ایجاد شد یکیش میدونم چیه اما این هست ایا هر وقت این اومد یعنی سیستمم ویروسی شده؟

  • حمید رضا . says:

    مرسی حل شد

  • Arman says:

    من جایی خوندم که نباید این پوشه رو حذف کنیم چون این پوشه هاوی اطلاعات درایورهاست!!!

  • زینب says:

    واسه من تو فلش میاد این پوشه
    آیکونشم با پوشه های دیگه متفاوته
    یبار زدمش به سیستم دیگه بعد از اون اینجوری شد هر چیم فلشو فرمت میکنم پاک میشه یه ثانیه بعد دوباره میاد
    چیکارش کنم؟

    • آرمان says:

      من توی یه سایت خوندم که نباید حذف کرد و این فایل هاوی اطلاعات اون درایوره
      اینم سایت

  • CREATE ALI says:

    what are system volume information and $RECYCLE.BIN malewares?

    those two malewares most likely are created by your explorer (s) in your system.

    how to know whar prgrames create those files?

    this good good question to answer it

    ۱) download sysinternals suite and extract it and find procmon and run it

    ۲) go to filter tab and click on filter

    ۳) containd your drive(path contain ” your drive” and set operation filter to contain the term “create”

    ۴) most likely you will found out what program create it

    question two:how to delete it?

    good question to answer too

    ۱) just use some files manager such as erd file explorer and total commnader

    ۲) format the drive by fat formats

    ۳) dos way which is a litte hard as i decribe here

    ۱) disable the servce named:TrkWks

    ۲) grant access to those files

    how to?

    right click on those folders and head to security tab and change owner to administrators or administrator or your account name and add users and give them full control access

    then run dos(cmd .exe)

    use these commands:

    change your directory to the drive which involve those folders for example cd f:\ or f:\

    use these commands:
    rmdir “system volume information” /s /q
    rmdir “$RECYCLE.BIN” /s /q

    you can disable system restore too

    have a nice day you all

  • علیرضا says:

    سلام من اشتباهی پوشه،با کلی فایل فرستادم تو این پوشه ولوم چجوری میتونم انتقالشون بدم جای دیگه اگه میشه کمکم کنید