7 روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر

۷ روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر

لپ تاپ ها و بعضی مدل از کامپیوتر ها دارای میکروفون داخلی هستند تا در مواقع نیاز شما مورد استفاده قرار گیرند یا شاید هم از میکروفونی جداگانه برای رفع نیاز خود خریداری کرده باشید اما گاهی بنا بر دلایلی نرم افزاری میکروفون از کار می افتد و نمی توانید از آن استفاده کنید. امروز در انزل وب قصد داریم به معرفی راه هایی برای رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بپردازیم.

حل مشکل کار نکردن میکروفون در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ لپ تاپ و کامپیوتر

Solutions to Fix Microphone Not Working on Windows 10، ۸، And 7

ممکن است اقدام به آپدیت کردن ویندوز، تغییر یا ارتقای آن کرده باشید اما متوجه شوید که دیگر میکروفون لپ تاپ یا مامپیوتر کار نمی کند! عوامل متعددی می توانند باعث کار نکردن میکروفون شوند که از جمله آن ها می توان به درایور های معیوب شده، تنظیمات نادرست و.. اشاره کرد. در صورتی که با راهنمایی های زیر مشکل شما حل نشود، امکان ایراد سخت افزاری در دستگاه هم وجود دارد که در اینصورت باید دستگاه را برای تعمیر به نمایندگی های مجاز سپرد.

حذف و نصب مجدد درایور صدا

نحوه تنظیم میکروفون به عنوان دستگاه پیشفرض در ویندوز

برای این که کار نکردن میکروفون داخلی لپ تاپ را درست کنید، میکروفون باید در ویندوز به عنوان دستگاهی پیشفرض ثبت شود. برای این کار روی آیکون اسپیکر یا صدا در سمت راست و پایین صفحه دسکتاپ ویندوز ۷ کلیک راست بکنید تا منوی جدید به شما نشان داده شود.

روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر

در منوی ظاهر شده برای مدیریت ضبط صدا روی گزینه Recording Devices کلیک کنید.

روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر

در ویندوز ۸ و ۱۰ هم می توانید با ورود به Control Panel و انتخاب گزینه Sound به تنظیمات صدا دسترسی داشته باشید.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

حال در پنجر ای که باز شده است، تب (Tab Recording) را انتخاب بکنید. در اینجا اگر می بینید که میکروفون به عنوان دستگاه پیشفرض ثبت نشده است، میکروفون را انتخاب کرده و روی دکمه Set Default بزنید تا به صورت پیشفرض شما درآید. دقت داشته باشید که نام دستگاه ضبط کننده صدای شما شاید Microphone نباشد و یا شکل آیکون آن مقداری فرق کند.

روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر

حال دکمه OK یا Apply را فشار دهید تا تنظیمات تغییر داده شده اعمال و ثبت شود.

اگر دکمه Fn لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند، پیشنهاد می کنیم ۴ راه حل برای رفع مشکل کار نکردن دکمه Fn لپ تاپ در ویندوز را مطالعه کنید.

روشن کردن میکروفون در ویندوز ۱۰

برای استفاده از میکروفون در ویندوز ۱۰ باید آن را فعال کرده باشید. اما چگونه میکروفون لپ تاپ را فعال کنیم؟ برای بررسی این موضوع، به قسمت تنظیمات ویندوز (با استفاده از دکمه های ترکیبی Win+I ) بروید. حال به قسمت Privacy یا حریم خصوصی بروید. در منوی سمت چپ گزینه ای به نام Microphone خواهید دید که روی آن کلیک کنید. حالا شما باید اجازه دهید تا ویندوز و برنامه ها بتوانند از میکروفون استفاده کنند.

روشن کردن میکروفون در ویندوز 10

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

دلیل دیگر برای مشکل کار نکردن میکروفون در اسکایپ و.. ، ممکن است قطع کردن آن و یا حجم صدای بسیار کم باشد. برای رفع این مشکل در ویندوز ۷ روی آیکون اسپیکر در گوشه پایین سمت راست دسکتاپ راست کلیک کنید تا منوی تنظیمات به شما نمایش داده بشود.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

در بین گزینه های موجود بر روی Recording Devices کلیک کنید تا تنظیمات مدیریت ضبط صدا به نمایش درآید.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

در ویندوز ۸ و ۱۰ هم می توانید با ورود به Control Panel و انتخاب گزینه Sound به تنظیمات صدا دسترسی داشته باشید.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

سپس در پنجره باز شده بر روی زبانه Recording همانند روش قبل کلیک بکنید. حالا میکروفون پیش فرضتان را انتخاب بکنید و بر روی دکمه Properties کلیک کنید.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

اکنون به تب Levels بروید. اگر صدای میکروفون قطع شده باشد، آیکون آن را خواهید دید. در اینصورت نسبت به فعال کردن آن اقدام کنید و همچنین چک کنید که میزان حجم صدا روی ۵۰ درصد یا بالاتر تنظیم شده باشد.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

بعد از انجام این کار، در پنجره ای تنظیمات، بر روی تب Enhancements بروید. سپس Disable All Sound Effects را بزنید و برای تکمیل تنظیمات روی OK کلیک کنید تا افکت های روی صدا هم حذف شوند. سپس اقدم به تست کردن میکروفون خود کنید.

Unmute کردن میکروفون و افزایش حجم صدا

اگر بعضی از دکمه های کیبورد شما کار نمی کند، مطلب ۱۰ روش رفع مشکل کار نکردن بعضی از دکمه های کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر برای شما مفید خواهد بود.

استفاده از عیب یابی ویندوز برای رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ

ممکن است بتوانید مشکل میکروفون در ویندوز را با عیب یاب ویندوز رفع نمایید. ابتدا Control Panel را باز نمایید. سپس گزینه Troubleshoot را بزنید. در زیر قسمت Hardware And Sound باید Troubleshoot Audio Recording را برای عیب یابی انتخاب بکنید. حال کافیست تا Next را بزنید تا ویندوز خودکار اقدام به پیدا کردن و در صورت امکان مشکل را رفع بکند.

استفاده از عیب یابی ویندوز برای رفع مشکل کار نکردن میکروفون

آپدیت کردن درایور ها برای فعال کردن میکروفون در ویندوز

از دیگر دلایل از کار افتادن میکروفون، می توان به وجود اشکال در درایور میکروفن لپ تاپ اشاره کرد. برای حل این مشکل باید درایور های دستگاه خود را به آخرین نسخه آپدیت کنید یا درایور کارت صدا خود را حذف کنید و مجدد نصب کنید. برای آپدیت کردن هم می توانید به روش دستی و یا در صورتی نیاز به کاری راحت تر دارید، اقدام به استفاده از برنامه های آپدیت کننده درایور بکنید. از جمله این برنامه های می توان به Driver Easy اشاره کرد. فقط کافیست که این برنامه یا برنامه های مشابه را نصب کنید. سپس دکمه Scan Now بزنید تا درایور های سیستم شما را بررسی و آن را با دیتابیس خود مقایسه کنند.

آپدیت کردن درایور ها برای فعال کردن میکروفون

بعد از اتمام اسکن، برنامه لیست درایور های شما را به همراه آپدیت های موجود نشان می دهد. روی دکمه آپدیت (Update) برای درایور های صدا یا ترجیحا Update All برای کل درایور ها بزنید تا درایور های سیستم شما بروزرسانی شود.

آپدیت کردن درایور ها برای فعال کردن میکروفون

همچنین اگر در استفاده از این برنامه مشکلی دارید، می توانید ۱۱ ابزار برتر آپدیت ، نصب و دانلود درایور های لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه کنید.

حل مشکل از کار افتادن میکروفون لپ تاپ و.. با حذف و نصب مجدد درایور صدا

اگر هم درایور های صدا دستگاه شما آپدیت است اما باز هم میکروفون کار نمی کند، بهتر است برای مشکل از کار افتادن میکروفون لپ تاپ درایور آن را حذف و مجدد نصب کنید. برای این کار در ویندوز ۱۰ و ۸ با زدن دکمه های ترکیبی Win+X و انتخاب گزینه Device Manager بروید. اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید، منوی استارت را باز کنید و Device Manager را در فیلد سرچ، جست جو کنید. بعد از باز شدن پنجره مدیریت، گزینه Sound, Video And Game Controllers را انتخاب نمایید. سپس دستگاه های صوتی موجود را شناسایی و با راست کلیک روی آن و زدن Uninstall درایور آن را حذف نمایید. بعد از انجام این کار ویندوز را ریستارت کنید. بعد از بوت شدن به صورت خودکار درایور ها نصب می شوند که در غیر این صورت اقدام به نصب مجدد آن ها بکنید.

وجود مشکل در پورت صدا یکی از علت های کار نکردن میکروفون

اگر شما از یک میکروفون جداگانه برای کامپیوتر خود استفاده بکنید و این میکروفون فقط در سیستم شما کار نکند و از سلامت آن اطمینان داشته باشید، ممکن است به علت معیوب بودن پورت محل اتصال فیش میکروفون باشد. اگر در دستگاه خود محل های دیگری برای اتصال میکروفون به لپ تاپ یا کامپیوتر وجود دارد آن را امتحان کنید. در غیر اینصورت ممکن است پورت شما قابلیت استفاده از میکروفون را نداشته باشد و یا معیوب شده باشد که در آن صورت باید اقدام به تعویض آن یا مراجعه به تعمیرگاه کنید.

وجود مشکل در پورت صدا

اگر با همه روش های ذکر شده در این مطلب، مشکل شما حل نشد، ممکن است ایرادی سخت افزاری در دستگاه وجود داشته باشد که در نهایت باید دستگاه خود را به تعمیرکار بسپارید.

اگر علاوه بر کار نکردن میکروفون، مشکل نشناختن و کار نکردن کیبورد و موس را هم دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۱۸ روش رفع مشکل نشناختن یا کار نکردن موس و کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به معرفی روش های رفع مشکل کار نکردن میکروفون کامپیوتر و لپ تاپ پرداختیم. چنانچه راه حل و یا نکته ای را میدانید که در این مطلب ذکر نشده است، به همراه نظرات و پیشنهادات خود در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش تست میکروفون در ویندوز 11 و ویندوز 10
آموزش ۵ روش تست میکروفون در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰
آموزش 9 روش تست و تنظیم میکروفون در ویندوز 10
آموزش ۹ روش تست و تنظیم میکروفون در ویندوز ۱۰

نظرات

  • you says:

    خیلی عالی بود ممنون از سایت خوبتون منم به کمک راهنمایی تون کارم با استفاده از عیب یابی ویندوز راه افتاد

  • محمد says:

    سلام ممنون مشکل ما رو حل کرد دمتون گرم

  • راضیه خودسیانی says:

    سلام مجدد و سپاس فراوان
    لطفا برای اکتیو کردن ویندوز هم راهنمایی بفرمایید در صورتی که ایمیل مون را هم گم گرده باشیم و ندونیم کدوم ایمیل را برای ویندوز یا ماکروسافت ثبت کردیم.

  • راضیه says:

    سلام و سپاس از راهنماییهای بسیار کاربردی و مفیدتون.
    با راهنمایی های شما تونستم میکروفون لب تابم رو از طیق عیب یابی ویندوز برطرف کنم. سپاس فراوان اجدکم عندالله

  • dlfh says:

    خدا خیرتون بده مشکل من با set default حل شد

صفحات 1 2 3