حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10

۱۲ روش حل مشکل و علت نمایش صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

صفحه آبی مرگ ویندوز! در هنگام کار با ویندوز و رخ دادن دلایلی مختلف ممکن است ناگهان با این صفحه رو به رو شده و نگران شوید. اما نمایش مداوم صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۰، ۸ یا ۷ قابل حل شدن است که امروز در انزل وب ابتدا علت های این اتفاق و روش حل  نمایش ارور و مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز را آموزش می دهیم.

نحوه رفع مشکل خطای Blue Death Screen ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

How to Fix the Blue Screen of Death on Windows

صفحه آبی مرگ یا Blue Screen of Death (BSOD) معمولا در نتیجه نصب نادرست نرم افزار ها، بهم ریختن تنظیمات سیستم یا مشکلات سخت افزاری می باشد. در بعضی موارد هم سیستم عامل معیوب می شود که در نتیجه شما در دفعات متعدد با این صفحه مواجه می شوید که جای نگرانی نیست. در ادامه دلایل اصلی ایجاد این صفحه را مرور خواهیم کرد.

راه حل رفع خطای صفحه آبی در ویندوز ۱۰

به عنوان اولین اقدام بعد از دیدن صفحه آبی مرگ ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ اقدامات اخیری که روی رایانه انجام داده اید را به نظر بیاورید. آیا برنامه جدیدی نصب کرده اید؟ سخت افزاری جدید به سیستم اضافه نموده اید؟ درایور های سیستم خود را ارتقا یا تغییر داده اید و یا شاید هم تنظیمات سیستم را عوض کرده اید؟ اگر یکی از این فعالیت ها را انجام داده باشید احتمالاً همان دلیل رخ دادن صفحه آبی مرگ ویندوز است و برای رفع مشکل بر اساس دلیل آن اقدام کرد.

مطلب ۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر در این زمینه نیز می توند مفید باشد.

صفحه آبی مرگ بر اثر داغ شدن

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

اگر چندین ساعت است که کامپیوتر شما روشن است و در محیطی گرم مشغول بکار هستید ممکن است دچار این مشکل شوید. سیستم کامپیوتر برای جلوگیری از آسیب دیدن سخت افزار بر اثر گرمای زیاد، در مواقع ضروری خود را خاموش می کند و یا صفحه آبی را نشان می دهد. در این مواقع بهتر است کامپیوتر را چند ساعتی خاموش نگه دارید تا کامل خنک شود و سیستم خنک کنندگی آن را بهبود ببخشید. مسدود شدن راه های عبور هوا و گرد و خاک گرفتن فن می تواند از دلایل نقص در خنک کنندگی باشد.

خطایابی صفحه مرگ

معمولاً کد خطایی که در هنگام رخ دادن صفحه مرگ اتفاق می افتد نشانگر مشکل بوده و در سیستم ثبت می شود. به تنظیمات ویندوز بروید و قسمت Update and Security را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه Troubleshoot کلیک نمایید. در لیست کزینه Blue Screen را در زیر گزینه Find and Fix Other Problems انتخاب کنید. حال خود ویندوز به بررسی می پردازد تا مشکل را یافته و آن را رفع نمایید یا به شما نشان دهد که چه مشکلی وجود دارد.

جداکردن سخت افزار های جانبی در هنگام مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز

پیش تر گفتیم که صفحه آبی ممکن است بر اثر نا هماهنگی سخت افزار یا درایور آن اتفاق بیفتد. برای تست کردن این مسئله سخت افزار های غیر ضروری مانند فلش USB، کابلهای Ethernet یا HDMI، کنترل های بازی و..، کابل چاپگر ها و مموری کارت و خلاصه هر چیز اضافی را از کامپیوتر جدا کنید. سپس به استفاده عادی از سیستم بپردازید تا ببینید که باز هم با این مشکل رو به رو می شوید یا خیر. در این صورت باید قطعه معیوب را شناسایی کنید و مشکل آن را حل کنید یا آن را تعویض نمایید.

در هنگام دیدن صفحه خطای آبی ویندوز صبر کنید!

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

هنگامی که صفحه آبی مرگ رخ می دهد و آبی شدن صفحه کامپیوتر را می بینید، ویندوز خودکار سعی می کند مشکل را تشخیص دهد و تلاش می کند آن را حل کند. بعد از اتمام این کار ویندوز راه اندازی مجدد یا ریستارت می شود پس لازم است در این لحظات کمی صبر کنید. اگر رایانه شما مجدد بعد از راه اندازی دچار این مشکل شود، باید تغییراتی در دسکتاپ خود به وجود آورید.

ویروس کشی سیستم برای رفع ارور صفحه آبی مرگ

در اتفاقاتی کم تعداد، ویروس هایی می توانند سیستم شما را معیوب کنند و ویندوز را فریب دهند تا این اتفاق رخ بدهد. پس سعی کنید یک آنتی ویروس خوب نصب کنید و سیستم خود را اسکن کنید تا اگر ویروسی در سیستم شما وجود دارد شناسایی و حذف شود.

با استفاده از مطلب ۱۰ روش تشخیص و علائم ویروسی شدن کامپیوتر و لپ تاپ در ویندوز ۱۰، ۸، ۷ می توانید ویروس های رایانه خود را به راحتی از بین ببرید.

راه اندازی مجدد در حالت ایمن

اگر سیستم شما بعد از راه انداری دوباره بعد از لحظاتی ریستارت شود و به شما امکان عیب یابی ندهد، سعی کنید ویندوز را در حالت امن بوت کنید. در اینجا می توانید ریشه مشکل را پیدا کنید زیرا برنامه های اضافی و همینطور سخت افزار های غیر کاربردی اجرا نمی شوند. برای رفتن به حالت سیف مود، دکمه شیفت را نگه دارید و در منوی استارت گزینه ریستارت را انتخاب نمایید.

با مطالعه مطلب آموزش ۶ روش رفتن به حالت Safe Mode ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ می توانید از راه های مختلفی به حالت امن ویندوز بروید.

جلوگیری از آبی شدن صفحه کامپیوتر حذف فایل های موقت ویندوز

از راه های رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز ۱۰ و.. می توان به این مورد اشاره کرد. ویندوز فایل هایی تحت عنوان کش (Cache) و.. می سازد که برای اجرای برنامه ها لازم است. گاهی زیاد شدن تعداد این فایل یا سازگار نبودن برخی از آن ها با دیگر برنامه ها باعث ایجاد این مشکل می شود. پس باید آن ها را پاک نمایید که تاثیر محسوسی هم در سبک شدن سیستم دارد. ویندوز مجدد فایل های مورد نظر خود را از نو خواهد ساخت. استارت را باز کنید و disk cleanup را سرچ کنید. برنامه Disk Cleanup را انتخاب نمایید و باز کنید. این برنامه پیش فرض در ویندوز نصب شده و وجود دارد.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

سپس در قسمت سمت چپ پنجره گزینه ای به نام Clean up system files می بینید که باید آن را انتخاب کنید. این کار را برای همه درایو ها انجام دهید و همه گزینه ها را نیز جهت پاک شدن انتخاب نمایید. در نهایت فایل های موقت و اضافی ویندوز شم حذف می شود.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

این فرآیند ممکن است چند دقیقه طول بکشد و اگر اولین برای اولین بار این فرآیند را انجام دهید، ممکن است مقداری طولانی شود و اگر دلیل ایجاد صفحه آبی در این قسمت باشد، حل خواهد شد.

همچنین خرابی رم کامپیوتر میتواند یک عامل پنهان این اتفاق باشد که حتما از روش تست سلامت یا خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ از این مورد مطمئن شوید.

آپدیت کردن ویندوز در هنگام آبی شدن صفحه ویندوز

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

ممکن است باگی در ویندوز باشد که عامل ایجاد این مشکل شود یا اختلاتی توسط برنامه هایی ایجاد شوند که با آپدیت های جدید رفع شوند. پس به عنوان یک اقدام جهت رفع این مشکل صفحه آبی ویندوز خود را آپدیت کنید. با رفتن به تنظیمات و انتخاب گزینه آپدیت، می توانید با سرچ کردن آپدیت های جدید موجود را ببینید و اقدام به بروزرسانی سیستم خود کنید.

حذف برنامه های تازه نصب شده

ممکن است برنامه ای معیوب باشد و یا با سیستم شما سازگاری نداشته باشد. پس سعی کنید کنید در صورت تداوم در وجود مشکل و دیدن صفحه خطای آبی در ویندوز، در کنترل پنل روی گزینه Apps and features کلیک کنید و برنامه هایی را که اخیرا نصب کرده اید را حذف نمایید. این کار را در تنظیمات ویندوز نیز قابل به شکل مشابه در دسترس است.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

آپدیت کردن درایور

آپدیت کردن درایور ها، طیف وسیعی از مشکلات را حل می کند. سعی کنید با برنامه هایی که قبل در انزل وب معرفی شده اند، اقدام به آپدیت کردن درایور های خود بکنید تا شاید مشکل شما حل بشود. ممکن است نیاز باشد تا درایور های خود را حذف و مجدد نصب نمایید.

با مطالعه مطلب ۱۱ ابزار برتر آپدیت ، نصب و دانلود درایور های لپ تاپ و کامپیوتر می توانید به راحتی درایور های خود را آپدیت کنید.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

بازگردانی ویندوز به نسخه قبل در هنگام رخ دادن صفحه آبی مرگ

اگر قبلاً از ویندوز خود نسخه پشتیبان یا بکاپ تهیه کرده اید، می توانی آن را ریستور کنید. اگر شما به دسکتاپ دسترسی ندارید و ویندوز قبل از لود شدن ریستارت می شود هم می توانید از این روش استفاده نمایید. بعد از سه مرتبه ریستارت شدن شدن ویندوز صفحه ای جدید را مشاهده می کنید.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

سپس بر روی گزینه Troubleshoot در این حالت کلیک نمایید. حال گزینه Advanced options را انتخاب کنید. System Restore گزینه ای است که در می توانید با انتخاب آن ویندوز را به نسخه قبلی برگردانید.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

سپس بکاپ مورد نظر را انتخاب نمایید و مدتی منتظر بمانید تا عملیات انجام و کامل شود.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

اگر قبلا از سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده اید، احتمالا نیاز به ریست کردن ویندوز یا نصب مجدد آن دارید.

روش حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 10، 8 و 7

در این گونه موارد با مطالعه وقتی که کامپیوتر ناگهانی و پی در پی ریستارت میشود چکار کنیم؟ مشکل خود را رفع کنید.

ریست کردن ویندوز

در نهایت اگر با هیچ کدام از روش های مورد نظر مشکل شما حل نشد، باید ویندوز را به نسخه ابتدایی برگردانید و به اصطلاح ریست کنید. این کار مشابه نصب ویندوز است و تمامی تنظیمات و تغییرات ویندوز را حذف و آن را به نسخه اولیه تبدیل می کند. تنظیمات را باز کنید و به قسمت Update & security بروید. حال به تب Recovery رفته و در قسمت Reset this PC گزینه Get started را انتخاب نمایید. گزینه های مختلفی برای این کار دارید که با آن می توانید فایل های خود را نگهدارید، اگر از فایل های پشتیبان دارید، می توانید کل فایل ها را حذف کنید و در غیر صورت گزینه Keep my files را بزنید تا فایل های شما حذف نشود. بعد از طی کردن مراحل و تکمیل آن، مدتی رمانی بین چند دقیقه تا چند ساعت بسته به سیستم خود باید صبر کنید تا عملیات تمام شود.

اگر با این روش هم باز صفحه مرگ آبی ویندوز رخ می دهد و آن را میبینید، باید سیستم خود را به یک تعمیرکار مجاز نشان دهید تا سیستم شما را بررسی نماید. ممکن است مشکلی سخت افزاری داشته باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی راه های رفع مشکل ایجاد صفحه خطای آبی در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ پرداختیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به همراه تجربیات در زمینه رفع مشکل Blue Screen of Death در قسمت دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش جدید 18 راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10
آموزش جدید ۱۸ راه نجات برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰
9 روش حل مشکل بالا نیامدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از آپدیت بایوس
۹ روش حل مشکل بالا نیامدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از آپدیت بایوس
آموزش 5 روش حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 ، 7 ، 11 و خط تیره چشمک زن
آموزش ۵ روش حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ ، ۷ ، ۱۱ و خط تیره چشمک زن
روش حل مشکل نرفتن و بالا نیامدن Safe Mode در ویندوز 10 ، 11 ، 7 و..
۶ روش حل مشکل نرفتن و بالا نیامدن Safe Mode در ویندوز ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و..

نظرات

  • امیرحسین says:

    سلام علیکم.
    خسته نباشید من یه دو سه هفته ای میشه که با این مشکل مواجه شدم در زیر نوشته به انگلیسی «پیکر بندی سیستم بد » من ترجمه کردم .
    لطفا راهکارش رو بگید.با تشکر سایت خیلی خوبی دارید من ویندوزمو با این سایت نصب کردم و…..

  • Borhan says:

    سلام من وقتی لب تاب رو تو روز دوبار روشن میکنم دومین بار وقتی میخوام خاموش کنم با صفحه مرگ مواجه میشم چیکار کنم؟

  • نیلو says:

    سلام من وقتی لپ تاب روشن میکنم،اولش روی صفحه می نویسد،قفل شده است و بعد صفحه ابی میشود

  • امیرعباس says:

    سلام وقت بخیر
    من یه فلشی که ویروسی بود به لپ تاپ زدم
    بعد فردا که لم تاپ رو روشن کردم با صفحه آبی مواجه شدم ،ری استارت کردم نشد،
    ویدوز رو خواستم ریست کنم اونم نشد
    چکار باید کنم؟؟

  • امیر says:

    سلام من زمانی که میخوام به شکل آنلاین یک فیلم رو ببینم این اتفاق میوفته دلیلش چیه؟ لطفا کمک کنید. به خاطر تغییر ویندوز هست؟ چون من قبلا ویندوز ۸.۱ داشتم و الان ویندوز ۷

  • موسی says:

    سلام
    مشکل زمانی آغاز شد که من قبلا از ویندوز ۸ استفاده می کردم اما بعد از ان یکبار می خواستم از ویندوز ۷ استفاده کنم و نصب کردم اما نصب ویندوز تکمیل نشد من ان را کنسل زدم و بعد از آن صفحه کامپیوتر به شکل خط خطی ظاهر شد و رنگ صحفه کامپیوتر کاملا تغیر کرد حالا همه چه را رنگه نشان می دهد.
    تشکر

    • امید says:

      چجور درستش کردی میشه کمک کنی

      • سهیل says:

        با سلام من وقتی کامپیوترم دسکتاپش میاد بالا بعد به مدتی صفحه نمایش سیاه میشه و بعد مینویسم نو سیگنال یا سیگنال موجود نیست.
        باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

  • ابوالفضل says:

    من وقتی گیم لوپ رو نصب کردم برای دو روز مشکلی نداشت ولی روز سوم لپتاپ رو باز کردم و بعد یه بازی دیگه کردم که با گیم‌لوپ نبود و بعد خاموشش کردم. بعدش دوباره بازش کردم و پنج دقیقه بعد با این صفحه مواجه شدم. یه چیزی هست که باید رو صد درصد بیاد تا یشه خاموشش کرد ولی خیلی طول کشید و یه صدایی هم میداد که فکر کنم از هاردش باشه. انقدر سر و صدا کرد تا شارژش تموم شد. حالا هم نمیدونم درست شده یا نه ولی مشکل من رو بدین

    • یاسین says:

      سلام.
      من کامپیوترم از وقتی که یک فلش بهش زدم هی این خطا رو میده و باید دوباره ویندوز بریزم
      ویندوزو میریزم دوروز بعد اینطوری میشه
      نمیدونم چیکار کنم واقعا موندم
      رمم هم ۱۶ هست اما کارت گرافیکم یه خورده پایینه به این علت میتونه باشه؟

  • سینا says:

    وقتی یک بار کامپیوتر رو روشن می کنید می بینید که صفحه ابی مرگ داره میگه باید کامپیوتر رو restart کنید ولی بعد از چند ثانیه خود به خودی خاموش میشه . باید صبر کنید تا خاموش شه بعد خودتان یک بار دکمه روشن کردن کامپیوتر رو بزنید تا به جای صفحه ابی مرگ با یک صفحه ای که عنوانش restart یا shotdown هست دسترسی پیدا کنید البته اگه به صفحه کامپیوتر دسترسی دارید می تونید با نگه داشتن کلید shift و زدن گزینه restart به این صفحه دسترسی پیدا کنید و باید گزینه advanced رو بزنید و بعد گزینه troubleshoot و بعد advanced options و بعد صفحه ای. با چند با ۵ یا ۶ گزینه برای شما باز میشه و باید گزینه های system restore و اگر نشد گزینه start up repair رو بزنید و اگر اون هم نشد مجبورید کامپیوتر را ریست کنید که البته یکی از بهترین روش ها هم که همین روش است چون یکی از دلایل بوجود امدن این صفحه وجود برنامه های زیاد است پس می توان با پاک کردن برنامه ها مشکل را. رفع کرد و اگر می خواهید فقط برنامه هایی که خودتان نصف کردید حذف شود و فایل ها و عکس ها باقی بماند روبروی گزینه reset کلیک کرده و گزینه keep my file رو بزنید و مدتی صبر کنید تا کامپیوتر شما ریست شود امیدوارم که بتونید مشکلتان رو حل کنید .
    البته یک چیز دیگر هم بگم که اگر به صفحه کامپیوتر دسترسی دارید باید یک ویروس یاب نصب نکنید و ویروس ها را حذف کنید تا مشکلتان رفع شود و اگر نتوانستید با این روش ها مشکلتان را حل کنید به احتمال زیاد مشکل از قطعات داخلی است که می توانید اطلاعات بیشتری را در سایت زیر ببینید.

  • amirali rokni says:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ببخشید من دیروز برای دومین بار دچار این مشکل شدم بار اول داشتم فیلم می دیدم که یوهو صدا گیر کرد و روی حالت تکرار رفت هی یک تیکه از صدا گیر می کرد و یوهو این صفحه اومد انقدر تند ریستارت شد که نتونستم کد خطا رو ببینم
    بار دوم هم داشتم ادیت فیلم می کردم که یوهو دوباره صدا گیر کرد و این صفحه اومد باز هم انقدر تند ریستارت شد که نتونستم کد رو بخونم
    اطلاعات مهمی توش دارم و می ترسم دوباره این اتفاق بیفته و دیگه ریستارت نشه یا اطلاعات پاک شه یا مجبور به عوض کردن ویندوز بشم
    بگید چی کار کنم لطفا
    توی این دوبار که صفحه ی ابی اومد و ریستارت شد خوشبختانه برنامه ها یا اطلاعاتم صدمه ندید
    ولی می خواستم بدونم که راه حلی برای این مشکل دارید؟
    ویندوز ۱۰ پرو دارم لبتابم هم acer هست
    ممنون می ش کمک کنید

  • میثاق says:

    من در حال کار بودم که اینگونه شد اما متأسفانه صبر نکردم و ترسیدم که اتفاقی بیفتد به خاطر همین برق رسانی به کامپیوتر را قطع کردم والان همه چی درست کار میکنه ولی چشمک زنه کامپیوتر به حالت روشن نمیمونه و صفحه نمایشگر نمیاره لطفا کمکم کنید

  • a says:

    سلام،من از امروز وقتی در کروم بودم این اتفاق افتاد و این صفحه ابی رنگ اومده بعد الان همین که لپ تاپ رو روشن میکنم بعد از مدتی مثلن ۳۰ دقیقه بعد اون صفحه ابی میاد چیکار کنم؟؟؟؟؟

  • عرفان says:

    سلام من ویندوز تن ۶۴ bit نصب میکنم بازی نصب میکنم اشکال پیش نمیاد ولی زمانی دراور گرفیک nvidia را نصب میکنم تصویر میره ریستارت میشه تصویر ابی رنگ میاید چه کار کنم لفطفا جواب بدید

    • Sina says:

      سلام من داشتم بازی modern combat 5 از استیم رو دانلود میکردم که وقتی کم مونده بود بازی دانلود شه یه لحظه دانلود متوقف شد و صفحه آبی مرگ اومد و بعد میخواستم بازی رو دانلود کنم از ۰ شروع شد یعنی ممکنه از از بازی باشه یا از استیم
      لطفا جواب بدید

صفحات 1 2