پوشه Temp ویندوز چیست؟

پوشه Temp ویندوز چیست؟ نحوه حذف فایل های اضافی این پوشه

آیا نام پوشه Temp در ویندوز را شنیده اید؟ این پوشه فایل هایی را به صورت موقت برای انجام کار های ویندوز و برنامه های مختلف نگهداری می کند که متاسفانه پس از اتمام کار ویندوز یا برنامه به دلایلی ممکن است آن ها را حذف نکنند و در نتیجه فضایی را از هارد دیسک شما را بدون استفاده مفید، اشغال می کنند. امروز در انزل وب این پوشه را معرفی می کنیم و همچنین نحوه حذف پوشه Temp را به شما آموزش می دهیم.

آموزش حذف فایل های اضافی فولدر Temp و کاربرد پوشه Temp ویندوز

What is The Temp Folder and How to Remove it?

پوشه Temp همانطور که از نامش پیداست، پوشه ای برای نگهداری فایل های موقت است. ممکن است فضای هارد شما پر شود و نیاز به ایجاد فضای خالی شوید. در این حال می توانید با پاک کردن فایل های اینچنینی که دیگر کاربردی ندارد، فضایی را برای خود فراهم سازید. در ادامه بیشتر با محتویات این پوشه و روش حذف آن آشنا می شویم.

کاربرد پوشه Temp چیست؟

در تمامی نسخه های ویندوز و در همه آن ها، پوشه ای به نام Temp وجود دارد اما کاربرد پوشه Temp چیست؟ این پوشه برای نگه داری فایل های موقتی ساخته شده است که برنامه ها برای انجام فرآیند خود به آن در ویندوز نیاز دارد. به طور مثال شما اقدام به نصب یک برنامه می کنید و یا در حال اجرای یک برنامه، ساخت پروژه و یا تبدیل فایل های مختلف هستید. در این زمان برنامه فایل هایی را برای انجام صحیح این کار ها در این فولدر می سازد که پس از اتمام کار به آن ها نیازی ندارد و باید آن ها را از این پوشه حذف کند.

پوشه Temp چیست؟

ولی با این حال ممکن است گاهی برنامه به دلایلی این کار را انجام ندهد و از آنجا که این فایل ها به صورت خودکار توسط ویندوز به دلیل عدم تشخیص لازم بودن یا نبودن برای برنامه حذف نمی شوند، بعد از گذشت مدت زمانی در حدود چند سال، تعداد و حجم این پوشه زیاد می شود. در نتیجه فضای هارد شما در درایو ویندوز کاهش می یابد. از دلایلی که برنامه ها ممکن است فایل های موقتی خود را حذف نکنند، می تواند به این مورد اشاره کرد که به طور مثال برنامه ای در حال تبدیل یک فایل است و فایل های موقتی حجیمی ایجاد می کند. اما ناگهان ویندوز هنگ می کند و عملیات ناموفق قطع می شود. این گونه ممکن است این فایل ها در حافظه شما دست نخورده باقی بمانند.

مطالعه مطلب پوشه Windows.old در ویندوز چیست ؟ نحوه پاک کردن آن نیز می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

محل ذخیره فایل های Temp

فایل های موقت در ویندوز معمولا در دو مکان یافت می شوند:

  • %systemdrive%\Windows\Temp
  • %userprofile%\AppData\Local\Temp

اگر به درایو ویندوز خود بروید و پوشه C:\Windows\Temp را باز کنید، ابتدا با پیامی رو به رو می شود که دسترسی به این پوشه را بدون تایید پیام نمی دهد. بیشتر محتویات این فولدر فایل های .tmp, .temp و .txt هستند. پوشه دیگر معمولا در C:\Users\username\AppData\Local\Temp قرار دارد. پوشه اولی مربوط به فایل های موقت خود ویندوز است اما فولدر دومی مربوط به برنامه های نصب شده می باشند.

محل ذخیره فایل های Temp

پیشنهاد می کنیم مطلب فولدر MSOCache چیست؟ آموزش حذف پوشه MSOCache ویندوز را هم مطالعه نمایید.

نحوه حذف کردن فایل های فولدر Temp در ویندوز

برای حذف کردن پیشنهاد می شود فایل های موقت برنامه ها را حذف کنید و نیازی به پاک کردن فایل های ویندوز نیست. شما باید ابتدا به آدرس C:\Users\username\AppData بروید و یا برای راه میانبر، در ویندوز ۷ ، ۸ و ۱۰ پس از زدن دکمه Start برای پاک کردن Temp استارت را باز کنید و در کادر جستجو عبارت %temp% را وارد و اینتر کنید.

نحوه حذف کردن فایل های فولدر Temp در ویندوز

جهت پاک کردن Temp ویندوز ۸ نیز می توانید روی صفحه استارت با عملیات مشابه در قسمت سرچ عبارت %temp% را سرچ کنید.

نحوه حذف کردن فایل های فولدر Temp در ویندوز

اگر از کاربران ویندوز ۱۰ هستید، برای پاک کردن Temp ویندوز ۱۰ همانند دیگر نسخه های ویندوز، عبارت %temp% را در قسمت سرچ بنویسید.

نحوه حذف کردن فایل های فولدر Temp در ویندوز

البته در نظر داشته باشید که می توانید با زدن کلید های Win+R و تایپ عبارت %temp% و اینتر آن، در هر ویندوزی به این پوشه منتقل شوید.

نحوه حذف کردن فایل های فولدر Temp در ویندوز

سپس برای پاکسازی پوشه Temp می توانید محتویات این پوشه را به صورت کامل انتخاب کنید (زدن کلید های Ctrl+A) و آن ها را حذف کنید. البته ممکن است چند فایل به دلیل در حال اجرا بودن حذف نشوند که میتوانید از روش رفع پیغام خطا Cannot Delete و Access Denied فایل و پوشه ها استفاده کنید. همچنین می توانید از نرم افزار هایی به عنوان نرم افزار پاک کردن Temp ویندوز ۷ و.. نیز استفاده کنید.

با پوشه AppData آشنایی دارید؟ مطلب پوشه AppData ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و پیدا کردن آن را در همین زمینه بخوانید.

تغییر محل پوشه Temp

اگر به هر دلیلی بعد از پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز ۱۰ بخواهید، می توانید محل این پوشه را تغییر دهید. برای انجام این کار روی My Computer یا This PC راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید.

تغییر محل پوشه Temp

در سمت راست روی Advanced System Settings کلیک کرده و گزینه Environment Variables را انتخاب کنید.

تغییر محل پوشه Temp

سپس می توانید محل جدیدی را برای این پوشه تعیین کنید.

تغییر محل پوشه Temp

در انتها، مطالعه مطلب پوشه LOST.DIR اندروید، حافظه فلش و.. چیست؟ آموزش بازیابی اطلاعات از این پوشه را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز پوشه تمپ یا Temp ویندوز را به شما معرفی کردیم و نحوه حذف آن را آموزش دادیم. حجم این فولدر در رایانه شما چقدر بود و به راحتی آن را حذف کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش حذف فایل های موقت Temp ویندوز 11
آموزش ۶ روش حذف فایل های موقت Temp ویندوز ۱۱
آموزش پاک كردن خودکار فايلهای اضافی و موقت (Temp) ويندوز برای آزاد کردن فضا درایو
پاک کردن خودکار فایل های اضافی و موقت برنامه های ویندوز برای آزاد کردن فضا درایو

نظرات

  • امیر says:

    فایل temp من در ویندوز ۷ یهویی شده بود ۴۰ گیگ و من پاکش کردم…و الان نمیدونم چرا بازیهام بعد پاک کردنش اجرا نمیشه؟

  • فاطمه says:

    واقعا ممنون
    بالای سی گیگم آزاد شد

  • امید says:

    خسته نباشید
    من جدیدا وقتی روی برنامه ها کلیک راست میکنم اون شفحه کوچیکه خیلی دیر وا میشه
    ۱ هفتس اینطوری شده ولی قبلا خیلی سریعتر بود
    مشکلش چیه میشه بگید؟!

  • زهرا says:

    سلام.خیلی ممنون از راهنمایی تون.استفاده کردم.درایو سی من یک گیگ آزاد شد.موفق باشید

    • . says:

      دمتون گرم واقعا من لپتاپم با اینکه نو خریده بودم خیلی کند بود انگار ۷ ساله دارم استفاده میکنم با این روش سرعت فوق العاده رفت بالا ممنون از شما

      • کیان says:

        من زمانی که محتوایات پوشه Temp رو حذف کردم سرعت نصب بازی که قبلا در ۵ ساعت نصب می شد به ۱۱ ساعت رسیده
        من این روش رو برای بالا بردن سرعت عمل هارد دیسکم انجام دادم اما بدتر شد😐

  • دیانا نظری says:

    واقعا ممنون درایو سی کامپیوتر ۱۴۶ گیگ بود یه کاهی میشد کلا NBTS شده بود هیچ برنامه ای اجرا نمیشد همه ی ریستور پوینا و هر چیزی که بگید رو پاکیده بودم. ولی نمیشد. خلاصه میخواستم فرمت کنم که به دادم رسیدید الان ۱۲۷ گیگ فضاش خالیه! بهترین سایت رو دارید

  • محمد حسین سرمدی says:

    من پوشه های توپ خودم رو خالی کردم، ولی حتی یک بایت هم از درایو c ام خالی نشد! درایو c ام حتی ۱ بایت هم جا ندارد و من می‌خوام براش جا باز کنم، ولی نمی‌دونم چجوری…!

    • امیرمهدی اسکندرزاده says:

      با سلام و خسته نباشید.
      منم همچین مشکلی رو دارم بهترین راهکار این است که دوباره ویندوز نصب کنی و در هنگام نصب ویندوز از درایو دیگخ کم کنی و به درایو سی بدی

  • mohammad` says:

    سلام
    میشه کل محتویات پوشه temp روپاک کنیم؟
    اگه پاک کنیم مشکلی برای ویندوز پیش نمیاد؟

  • امیر says:

    سلام
    اون پوشه دوم رو که مربوط به تمپ ویندوز هست اگه حذف کنیم چی میشه؟

  • reza says:

    با وجود آن که ویندوز قدیمی ست فقط ۳ گیگ بود در temp بسیار عالی از تویحات کامل