GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU

GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU

واژه GPU که مخفف Graphics Processing Unit (واحد پردازش گرافیکی) به چه معناست؟ سوالی که شاید برخی از کاربران کامپیوتر آن در ذهن خود داشته باشند. گاهی ممکن است GPU را CPU نیز اشتباه بگیرید. امروز در انزل وب GPU و کاربرد آن را به شما معرفی می‌کنیم و همچنین تفاوت بین GPU و CPU را نیز بررسی خواهیم کرد.

GPU کامپیوتر، گوشی و.. چیست و چند نوع دارد؟

What is a GPU and What Is The Difference Between CPU And GPU

حتی اشخاصی که به طور مستقیم در تکنولوژی فعالیت ندارند هم اطلاع دارند که کامپیوتر از قطعات، مدار و کیت های الکترونیکی پیچیده تشکیل شده که یکی از آن ها GPU است. GPU انواع مختلفی دارند و در دستگاه های مختلفی مانند کامپیوتر ، گوشی ها ، کنسول های بازی و..  استفاده میشوند. در ادامه مطلب بیشتر این موارد را بررسی می کنیم.

GPU یا واحد پردازش گرافیکی چیست؟

GPU مخفف Graphics Processing Unit و به معنای واحد پردازش گرافیکی می باشد. مسئولیت اصلی این واحد تضمین نمایش محتویات و ارئه روی صفحه نمایش می باشد. به طور کلی رابط کاربر، برنامه، صفحات وب و البته بازی ها توسط این قسمت به شما نمایش داده می شوند. گیمر ها حساسیت بیشتری روی GPU دارند اما در زمینه های تجاری نیز استفاده از یک GPU قدرتمند موضوع مهمی محسوب می شود.

GPU چیست؟

اگر علاقه مند به افزایش قدرت از طریق آورکلاک هستید، مطالعه مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟ را از دست ندهید.

GPU چه کاری انجام می دهد؟

GPU اصطلاحی است که در سال ۱۹۹۰ توسط سازنده چیپ های Nvidia ابداع شد. به طور خلاصه GPU در رایانه شما کارهای رندر کردن اشیا مانند محیط دسکتاپ تا اجرای بازی های سنگین را بر عهده دارد. البته درون CPU یا پردازنده ها نیز GPU ضعیفی برای کارهای محدود مانند نمایش دسکتاپ و.. قرار داده می شود و برای کارهای سنگین تر مانند بازی از یک پردازنده گرافیک قوی و جداگانه استفاده می شود.

GPU چه کاری انجام می دهد؟

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد CPU دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای کامل و بررسی تفاوت نسل های پردازنده های اینتل (Intel CPU) را هم مطالعه کنید.

وظیفه کارت گرافیک و موارد استفاده از GPU

GPU های اغلب برای افزایش کیفیت و اجرای بازی های دیجیتال و همینطور برنامه های قدرتمند مانند اتوکد، ویرایش ویدیو و.. اشاره کرد. هر شخصی بسته به هزینه و مواردی که نیاز دارد، می تواند GPU قدرتمند بسته به نیاز خود انتخاب کند. اکثر کامپیوتر ها در مادربرد خود یک اسلات برای قرار دادن GPU دارند. لپ تاپ ها نیز از نمونه های کوچکتر استفاده می کنند. همینطور قابل ذکر است که GPU در اکثر دستگاه های هوشمند مانند رایانه، موبایل و.. وجود دارد.

موارد استفاده از GPU

مطالعه مطلب آموزش تصویری تعویض، جا زدن و بستن فن CPU یا سی پی یو بر روی مادربرد کامپیوتر نیز می تواند برای شما کاربردی باشد.

بررسی تفاوت بین GPU و CPU

CPU مخفف Central Processing Unit و به معنای واحد پردازش مرکزی است و همانطور که اشاره کردیم، GPU مخفف Graphics Processing Unit می باشد. به طور کلی هر دو پردازنده هستند که از مدارات مجتمع و ترانزیستور های اختصاص یافته به محاسبات ریاضی دودویی ساخته شده اند.

تفاوت بین GPU و CPU

پردازنده مرکزی یا سی پی یو، کارهای اصلی مانند خواندن، رمزگشایی، پردازش و نوشتن را انجام می دهد و به نوعی مغز رایانه می باشد. در سوی دیگر میدان، پردازنده گرافیک وجود دارد که تکمیل کننده کار CPU و نمایش اطلاعات خروجی روی صفحه می باشد. خود GPU از پردازنده های بسیاری تشکیل شده است که محاسبات زیادی برای پردازش پیکسل و سایه و.. انجام می دهند.

تفاوت بین GPU و CPU

به طور عمده می توان تفاوت این دو پردازنده را در کارهایی که انجام می دهند عنوان کرد. پردازنده های گرافیک از GRAM، RAMDAC و VRAM نیز استفاده می کنند. همچنین رایانه ها بدون CPU قابل استفاده نیستند در صورتی که در نبود GPU نیز می توانید از کامپیوتر استفاده کنید و در نمایش داده های معمولی و دو بعدی مشکلی نخواهید داشت که البته این موضوع به پردازنده و مادربرد نیز بستگی دارد.

در پایان اگر گرافیک شما مشکلی دارد، مطالعه مطلب ۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب GPU را همراه کاربرد های آن معرفی کردیم و در پایان آن را با CPU مقایسه کردیم. شما چه مدل کارت گرافیم و GPU استفاده می کنید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش مشاهده و بررسی دمای cpu در ویندوز 11 و ویندوز 10
آموزش ۶ روش مشاهده و بررسی دمای CPU در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش 4 روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز 11
آموزش ۴ روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز ۱۱
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU

نظرات

  • جواد شریفی says:

    باسلام خدمت عزیزم من کارتو گرافیم مدل Radone5870 است میخواستم ببینم که GPUمن چند است با تشکر فراوان