هک رشد چیست؟ آموزش کاربرد و تکنیک های هک رشد

راهنما قدم به قدم: هک رشد چیست؟ آموزش کاربرد و تکنیک های هک رشد

آیا تا به حال اصطلاح هک رشد به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید هکر رشد چه شخصی است؟ شاید جالب یاشد که بدانید هک رشد بر خلاف اسمش که ما را بیش از همه به یاد دنیای هک و امنیت می اندازد یکی از مفاهیم پرکاربرد و بسیار مفید در دنیای بازاریابی و کسب و کار است. با این مطلب انزل وب همراه باشید تا به تعریف و مرور تکنیک های بکارگیری مفهوم هک رشد بپردازیم.

تعریف هک رشد چیست؟ نحوه انجام آن در بازاریابی دیجیتال و..

?What Is Growth Hacking and How Can It Benefit You

پیش از این در انزل وب به مطالبی تحت عنوان ۱۰ ترفند برای معجزه در محل کار و نیز آشنایی با کاربرد و روش های اینفلوئنسر مارکتینگ پرداخته شده است. اما امروز می خواهیم به مرور مفهومی بپردازیم که به شیوه ای دیگر می توانمد کسب و کار شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. هک رشد یکی از مفاهیم استراتژیک بازاریابی به معنای به دست آوردن حداکثر کاربران با حداقل هزینه است.

مفهومی که جایگزین بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی برای تحت تاثیر قرار دادن تفکرات و روانشناسی کاربران شده است. در این مطلب علاوه بر مرور تاثیر هک رشد در بازاریابی به مرور تکنیک های آن نیز خواهیم پرداخت.

هکر رشد کیست؟

هکرهای رشد از روش های سنتی برای به دست آوردن کاربران استفاده نمی کنند. نکته کلیدی رشد است و همه چیزی که این هکرها به آن فکر می کنند بدست آوردن رشد با هر چیزی که در اختیارشان است می باشد. حتی اگر راه حلی موقتی باشد. استارتاپ ها اصلی ترین هواداران این مفهوم هستند. آن ها با وجود بودجه کم با تکنیک های بازاریابی نوین سر و کله می زنند. هکرهای رشد در زمینه های بسیاری مثل SEO، بازاریابی محتوا، رسانه اجتماعی و بازاریابی ایمیلی فعال هستند.

این گروه از هکرها همواره در حال یادگیری، آزمایش و برداشتن محدودیت ها با استفاده از به کارگیری استراتژی های بعضا نامتعارف هستند. به عنوان یک هکر رشد هر استراتژی که اجرا می کنید، هر ابزاری که استفاده می کنید و هر تکنیکی که برای توسعه به کار می گیرید باید در جهت رشد و پیشرفت باشد. این مهم نیست که شما کسب و کاری یک نفره هستید یا شرکپتی بین المللی؛ تکنیک های هک رشد در هر نوع کسب وکاری کاربرد دارد.

آیا هک رشد جایگزین بازاریابی دیجیتال می شود؟

با وجود تفاوت های ماهوی که ین این دو مفهوم وجود دارد ولی می توان گفت که هک رشد و بازاریابی دیجیتالی ذاتا در یک راستا قرار داشته و به هم متصلند. از نقاط مشترک در این دو مفهوم می توان به تاکید بر آزمایش، خلاقیت و اندازه گیری به منظور دستیابی به اهداف و نیز تاکید بر افزایش تعامل، افزایش تبدیل و بهبود نگهداری اشاره نمود. اما یک تفاوت اساسی بین آن ها وجود دارد و آن دید آن ها نسبت به هدفی که در پیش رو دارند می باشد. برای مثال یک بازاریاب می تواند از میزان مشارکت برای تجزیه و تحلیل یک هدف کلی (مثلا ایجاد آگاهی از نام تجاری) استفاده کند.

اما در مقام مقایسه هدف یک هکر رشد افزایش میزان مشارکت مشتریان مثلا تا نرخ ۵۰ درصد است. در واقع در بازاریابی می توان اهدافی وسیع و کلی را در نظر گرفت در حالی که در هک رشد قصد این است که نتیجه فعالیت ها به یک هدف و خروجی کاملا مشخص ختم شود. بنابراین می توان گفت این دو مفاهیمی جدا از هم هستند و قرار نیست جایگزین هم شوند.

منابعی برای آموزش هک رشد

اما برای تبدیل شدن به یک هکر رشد باید چه کنیم؟ در ادامه به معرفی منابعی می پردازیم که به شما در این مسیر کمک می کنند.

سایت هک رشد Quicksprout

هک رشد سایت

در این اینفوگرافیک سایت Quicksprout هر چیزی که باید در مورد هک رشد بدانید آمده است. چیزهایی مثل شکل هک رشد، تاکتیک های Push و Pull و اینکه چطور کاربران خود را حفظ کنید.

Growth Hacker TV

آموزش هک رشد

وبسایت Growth Hacker TV منبعی عالی برای یادگیری هک رشد از طریق ویدئو است. این ویدئوها شامل مصاحبه هایی است که در هر قسمت بر روی موضوع خاصی در صنعت تمرکز دارند و به ارائه پیشنهاداتی جهت رشد و موفقیت در آن حوزه می پردازند. همچنین بخشی در آن وجود دارد که به ارائه استراتژی های رشد و پیشرفت می پردازد.

سایت Grow Hack

هک رشد زندگی

یک سایت خوب دیگر برای مشتاقان تبدیل شدن به یک هکر رشد قابل. در سایت Grow Hack می توانید به منبع غنی از پست های وبلاگی و مطالعات موردی در زمینه هک رشد دست یابید. این سایت دوره های آموزشی نیز در این زمینه برگزار می کند.

ویدئوهای آموزشی Udemy

هک رشد در بازاریابی

حتما همه شما وبسایت معروف Udemy را می شناسید. وبسایتی با منابع عظیمی از ویدیوهای آموزشی در هر زمینه ای که فکرش را بکنید. خوشبختانه در این وبسایت ویدئوهایی در زمینه هک رشد هم در دسترس قرار گرفته است که البته رایگان نیستند!

سایت Growth Hackers

هک رشد سایت

در سایت Growth Hackers جامعه ای از کاربران تشکیل شده است که هدف اصلی و تمرکز آن بر روی هک رشد است. کاربران می توانند مقالات و پست های خود در رابطه با هک رشد را در این سایت منتشر کنند و به تبادل نظر با دیگر کاربران بپردازند.

مثالی از هک رشد

معمولا برای بیان تاثیری که هک رشد می تواند بر یک کسب و کار بگذارد از مثال Dropbox استفاده می شود. در این سایت به جای صرف بودجه ای سنگین برای تبلیغات، از شیوه ای کاملا نوین برای جذب کاربر بیشتر استفاده شد. این سرویس ذخیره ابری شروع به پیشنهاد فضای ذخیره اضافی به کاربرانی کرد که این سرویس را به دوستان خود معرفی می کنند.

تکنیک های هک رشد

با این ترفند به ظاهر ساده ولی بسیار کارامد، Dropbox نشان داد که یک حرکت متفاوت نسبت به کارهایی که پیش از این انجام شده است تا چه حد می تواند در رشد قابل توجه یک کسب و کار نقش داشته باشد.

آموزش تکنیک های هک رشد

۱- اتوماسیون و تکرار کلید پیشرفت در هک رشد هستند. از نرم افزارها و ابزارها برای کمک به کسب و کار خود بهره گیرید.

۲- از ارجاعاتی استفاده کنید که به هر دو طرف سود برساند. مثل کاری که Dropbox انجام داد و هم به کسی که این سرویس را معرفی نمود و هم به کسی که از این طریق با آن آشنا شد خدماتی را ارائه داد.

۳- اگر از کسب و کاری آنلاین بهره می برید مشتریانی را هدف بگیرید که به خرید آنلاین علاقه دارند و به آن ها ایمیل بفرستید. طی تحقیقی مشخص شده است که ۵۰ درصد از افرادی که دیگر به ندرت از کارتهای اعتباری خود برای خرید حضوری استفاده می کنند معمولا یک سوم کلیک هایشان منجر به خریدی آنلاین می شود.

۴- بلاگرها منبع خوبی برای مرور و معرفی محصولات شما هستند. بنابراین بهتر است کار آن ها را برای تست محصولات و خدمات خود آسان کنید و حتی در قیمت گذاری ها تخفیفاتی برای آن ها قائل شوید. ایمیل آن ها را پیدا کنید و پیشنهاد همکاری بدهید یا می توانید در گوشه ای از سایت لینکی تحت عنوان “اگر یک بلاگر هستید با ما تماس بگیرید” قرار دهید.

۵- در حالت عادی شما معمولا محتوای آنلاین خود را از طریق شبکه های اجتماعی معروفی مانند فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام به اشتراک می گذارید. ولی  می توانید بیش از این هم پیش بروید. شبکه ها و فروم هایی که به طور اختصاصی به موضوع مورد نظر شما می پردازند را پیدا کرده و محتوای خود را در آن جا نیز نشر دهید. هرچقدر هم که کوچک باشند. همچنین از کامنت ها نیز غافل نشوید و از آن استفاده کنید (مخصوصا اگر محتوای شما درباره بحث راجع به یک موضوع خاص است).

در این مطلب انزل وب می توانید بهترین روش های نوشتن و انتخاب متن بیوگرافی برای شبکه های اجتماعی را مرور کنید.

۶- در آغاز کار وبسایتتان هر چیزی را که می توانید امتحان و تجربه کنید و از آن نترسید.

۷- با راه اندازی یک چالش عکاسی یا مسابقه ویدئویی از مشتریان بخواهید تا نشان دهند که چرا محصول یا سرویس خاصی را دوست دارند. نه تنها این دست مسابقات توجه زیادی را به خود جلب می کند بلکه محتوای تولید شده توسط مشتریان می تواند برای نشر مجدد در جاهای دیگر (مثلا شبکه های اجتماعی) مورد استفاده قرار گیرد.

۸- از هرچیزی برای اثبات اینکه شما محتوای واقعا جذابی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهید استفاده کنید. چه یک ویدئوی کوتاه باشد، چه اطلاعات گرافیکی و یا هر چیز جالب دیگر. به خاطر داشته باشید که ارائه ابزارهای رایگان هم به اندازه محتوا مهم است و می تواند موجب جذب کاربر به سمت شما شود.

تکنیک های هک رشد

۹- پرسه در سایت های مختلف، بازاریابی با استفاده از تبلیغات و نیز استفاده از شیوه های غیر معمول برای بازاریابی می تواند توجه سایت های خبری را به شما جلب کند. اگر حتی چند خط راجع به کسب و کار شما در یک سایت خبری نوشته شود به معنی موفقیت شما خواهد بود.

۱۰- داده هایی که در دستان شماست اسلحه ای قدرتمند هستند. ولی اگر از آن ها بهره مند نشوید به هیچ دردی نخوادهند خورد. مطمئن شوید که به خوبی از آن ها استفاده می کنید و بنا به نیاز خود به فیلتر و جداسازی آن ها بپردازید. مثلا می توانید آن ها را از نظر جمعیت شناسی، نوع فعالیت هایی که در سایت انجام می گیرد و دیگر موارد دسته بندی کنید.

۱۱- بسیاری از سایت هایی که تنها به محتواهای تولید شده توسط کاربران متکی هستند خیلی زود از دور خارج می شوند. بنابراین اگر در چنین سایتی مشغول به کار هستید از تولید محتوا توسط خودتان غافل نشوید و از این کار احساس شرمندگی نکنید. سایتی مثل Reddit نیز در ابتدا با ساختن پروفایل های غیر واقعی از کاربران مسیر خود را شروع کرد تا کم کم محتوای مورد نیاز خود را تامین کند.

۱۲- بازاریابی مبتنی بر کلیک فقط یک روش عالی برای بازاریابی نیست، بلکه می تواند برای اعتبارسنجی ایده ها یا تست کلمات و اینکه مشتریان به چه چیزی بیش از همه علاقه دارند استفاده شود. حتی استارتاپ هایی که بودجه محدودی دارند باید از این شیوه حتما استفاده کنند.

۱۳- بازاریابی مجدد به این معنا است که تبلیغات خود را برای کسانی که قبلا با سایت یا کسب و کار شما آشنا شده اند هم ادامه دهید. این کار باعث تثبیت برند شما می شود. کاربران هرچه بیشتر برند شما را ببینند بیش از پیش در ذهنشان حک خواهید شد. پس از مدتی برند شما فقط یک اسم عادی نخواهد بود بلکه با خود حس اطمینان و نزدیکی را برای کاربر به دنبال خواهد داشت.

۱۴- مشارکت با کسب و کارهای جانبی نیز یکی دیگر از حربه های هک رشد است. مثلا یک وبینار راه اندازی کنید یا سرویسی خاص را برای مشتریان شرکای خود پیشنهاد دهید. اینگونه می توانید طیفی از مشتریان جدید را به سوی خود جذب کنید.

می توانید ۸ افزونه محبوب Task Manager برای مدیریت کارها در گوگل کروم را نیز در انزل وب مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد تعریف هک رشد و نحوه انجام آن در بازایابی دیجیتال صحبت کردیم، امیدواریم این مطلب برای شما آموزنده و کاربردی بوده باشد. اگر نظر و پیشنهادی دارید می توانید سایر روش های کاربرد هک رشد در ایران و جهان را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟ آشنایی با مزایا و استراتژی های رایج آن
بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن
بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن
بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی
بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی
بازاریابی عصبی چیست؟ آشنایی با کاربرد، تکنیک و مثال های بازاریابی عصبی
بازاریابی عصبی چیست؟ آشنایی با کاربرد، تکنیک و مثال های بازاریابی عصبی

نظرات