تعمیر دکمه کلیک ، سیم و اسکرول موس بی سیم و سیم دار خراب

آموزش تعمیر دکمه کلیک ، سیم و اسکرول موس بی سیم و سیم دار خراب

موس ها از جمله ابزارهایی هستند که از همان ابتدای توسعه کامپیوترها در کنار آن ها وجود داشتند و با وجود توسعه روز افزون فناوری همچنان جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده اند. امروزه انواع مختلفی از موس ها در بازار وجود دارد. از موس های ساده سیمی گرفته تا انواع موس های بی سیم و حتی موس های مخصوص بازی. با این حال به دلیل استفاده مداوم از موس در هنگام کار با کامپیوتر معمولا احتمال خرابی آن ها هم زیاد است. در این مطلب انزل وب قصد داریم به آموزش روش هایی جهت تعمیر انواع موس بی سیم و سیم دار بپردازیم.

آموزش تعمیر موس بی سیم و باسیم نوری کامپیوتر و لپ تاپ

How To Fix Mouse

پیش از این در انزل وب به بررسی ۱۸ روش رفع مشکل نشناختن یا کار نکردن موس و کیبورد و نیز آموزش ۶ روش ساخت پد موس ساده و حرفه ای در خانه پرداخته ایم. در ادامه مباحث مربوط به موس این بار قصد داریم به آموزش تعمیر موس کامپیوتر در خانه بپردازیم.

نحوه تعمیر دکمه موس نوری

۱- پیچ های آن را باز کنید. این مدل معمولا فقط دارای یک پیچ است.

آموزش تعویض سیم موس

۲- قاب بالایی آن را جدا کنید. این کار را با کمی فشار و به آرامی انجام دهید. این قاب معمولا خیلی محکم است ولی با فشار کمی باز می شود. فقط مواظب باشید که آن را نشکنید.

تعمیر کلیک چپ موس

۳- دکمه ها را جدا کنید. این دکمه ها پلاستیکی هستند. برای درآوردن ان ها کافیست خار را با یک انگشت خود به آرامی بکشید و با انگشتان دیگرتان دکمه ها را از جا بکنید.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

۴- حتما دقت کنید که اسکرول موس جابجا نشود زیرا جا زدن دوباره آن بسیار مشکل است.

آموزش تعمیر ماوس بی سیم

اگر به پشت دکمه ها نگاه کنید ممکن است مشکلاتی در چند دندانه کوچکی که در آن ها قرار دارد ببینید. این دندانه ها به دلیل فشار دائمی به محرک های کوچک درون ماوس به وجود می آیند. دلیل کلیک نشدن گه و بی گاه موس هم معمولا همین دندانه ها هستند.

تعمیر اسکرول موس

۵- از یک سوهان ناخن برای صاف کردن سطح ان دندانه ها استفاده کنید. شاید حتی بهتر باشد این دندانه ها را کلا جدا کنید تا فشار زیادی به محرک ها وارد نشود. پس از آن دوباره اجزای موس را به هم متصل کنید. این کار به سادگی صورت می گیرد. البته قبل از ان بهتر است درون موس را به خوبی تمیز کنید و گرد و خاک آن را بگیرید.

آموزش تعمیر غلطک موس

تعمیر کلیک چپ موس بی سیم و سیم دار

۱- اگر از یک موس بی سیم  استفاده می کنید اول از همه باتری های آن را جدا کنید.

خرابی موس

۲- برای دسترسی به پیچ ها اول از همه باید کاور آن ها را جدا کنید. برای این کار می توانید از یک پیچ گوشتی استفاده کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به موس آسیبی وارد نشود.

تعمیر لرزش موس

۳- حالا پیچ های موس را باز کنید. معمولا مدل های بی سیم موس دارای پیچ های بیشتری هستد.

آموزش تعمیر غلطک موس

۴- اجزای موس را از هم جدا کرده و آن را باز کنید.

خرابی موس

۵- بسته به موس ممکن است یک یا جند اجزای مربوط به کلیک موس وجود داشته باشد. در موسی که در این مثال به کار گرفته شده است ۶ بخش مربوط به کلیک وجود دارد. اغلب اوقات مشکلی که در کلیک موس به وجود می آید مربوط به کلیک چپ آن است. پس در ادامه روی تعمیر این قسمت تمرکز خواهیم کرد.

آموزش تعمیر ماوس

قبل از هر چیز به دکمه سفید کوچکی در شکل مشخص شده است دقت کنید. وقتی قاب بالایی موس را جدا می کنید این قطعه به راحتی جدا می شود. پس حواستان به مکان فعلی آن باشد تا بعدا آن را مجددا نصب کنید.

تعمیر کلیک چپ موس

۶- بخش مربعی شکل شامل بخش هایی است که برای تعمیر به آن ها نیاز داریم. برای باز کردن آن از یک پیچ گوشتی صاف استفاده کنید.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

حواستان باشد که فشار زیادی به آن وارد نکنید. بخشی را که در شکل مشخص شده است به آرامی جدا کنید.

آموزش تعویض سیم موس

این دکمه کوچک را در جای مطمئنی بگذارید تا گم نشود.

آموزش تعمیر غلطک موس

۷- این بخش کلیدی ترین مرحله تعمیر است. شما باید قطعه مسی بسیار کوچک درون دستگاه کلیک را به آرامی از آن جدا کنید.

آموزش تعویض سیم موس

پس از جدا کردنش ان را با استفاده از پیچ گوشتی کمی خمیده کنید تا جای بیشتری در آن باز شود.

آموزش تعویض سیم موس

در واقع شکل زیر این قطعه را قبل از انجام هر عملی روی آن نشان می دهد.

تعمیر لرزش موس

شما باید آن را با استفاده از پیچ گوشتی به شکل زیر در آورید.

تعمیر کلیک چپ موس

۸- در انجام این مرحله دقت کنید. برای اتصال بخشی که در مرحله قبل جدا کردیم ابتدا آن را به قلاب کوچک جلوی دستگاه کلیک وصل کنید.

تعمیر کلیک چپ موس

سپس از پیچ گوشتی برای جا زدن بخش خمیده آن استفاده کنید.

آموزش تعمیر موسی بی سیم و با سیم نوری کامپیوتر و لپ تاپ

به فلش هایی که در شکل می بینید دقت کنید. زیرا نشان دهنده مهم ترین بخش های کار هستند که حتما باید به درستی در جای خود قرار بگیرند.

۹- حالا باید دوباره موس را سر هم بندی کرده و پیچ های آن را ببندید. برای این کار اول از همه دکمه سفید رنگی را که در مرحله ۵ به آن اشاره کردیم در جای خود قرار دهید. ساده ترین راه برای این کار استفاده از یک موچین است.

آموزش تعمیر ماوس

سپس با یک دست دکمه ها و با دست دیگر کاور موس را بردارید و آن ها را در جای خود قرار دهید. کاور را فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. در طول این مدت باید از ثابت ماندن دکمه سفید کوچک اطمینان حاصل کنید.

آموزش تعویض سیم موس

حالا قبل از آن که پیچ های موس را ببندید ابتدا آن را روی میز گذاشته و کلیک آن را تست کنید. صدای کلیک موس باید کمی تغییر کرده باشد. اگر متوجه این تغییر صدا نمی شوید شاید بهتر باشد دوباره دستگاه موس را باز کرده و مراحل قبلی را تکرار کنید.

پیش از این در مطلب دکمه DPI روی موس چیست و چه کاربردی دارد به آموزش کاربرد این دکمه روی موس پرداخته ایم که می توانید آن را نیز مطالعه کنید.

آموزش تعویض یا تعمیر سیم موس خراب لپ تاپ و کامپیوتر

برای آموزش تعمیر سیم موس این بخش از موس فیلیپس استفاده شده است. با توجه به مدل موس خود فقط مراحلی را که با آن منطبق است دنبال کنید.

۱- برای این کار به ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

  • دستگاه لحیم کاری
  • قیچی
  • پیچ گوشتی
  • پیچ گوشتی کوچک
  • چسب قابل فرم دهی سوگرو
  • چاقوی اسکالپل کوچک
  • سیم چین
  • انبردست

آموزش تعویض سیم موس

۲- از سیم چین برای بریدن سیم استفاده کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد سیم را هر چه نزدیک تر به موس برش دهید تا هدر نرود.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

۳- با استفاده از پیچ گوشتی کوچک سعی کنید که قاب دور موس را از آن جدا کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید. این کار را به آرامی در دور تا دور موس تکرار کنید تا این قاب در نهایت به آسانی از آن جدا شود.

آموزش تعمیر موسی بی سیم و با سیم نوری کامپیوتر و لپ تاپ

۴- حالا از پیچ گوشتی تخت برای جدا کردن بخش کلیک موس استفاده کنید. معمولا دو گیره کوچک این قسمت ها را نگه داشته اند که باید آن ها را با احتیاط جدا کنید.

آموزش تعمیر موسی بی سیم و با سیم نوری کامپیوتر و لپ تاپ

۵- حالا باید قسمت زیرین موس را از آن جدا کنید. برای این کار می توانید از پیچ گوشتی کوچک کمک بگیرید. اینجا هم احتیاط کنید. زیرا با این کار موس به دو قسمت جدا از هم ولی در عین حال متصل توسط یک کابل تبدیل خواهد شد. مواظب باشید که این کابل آسیبی نبیند.

آموزش تعویض سیم موس

۶- به نحوه اتصال دو سر کابل به مئدارهای دو طرف موس دقت کنید. حتی بهتر است از آن عکس بگیرید. سپس از انبر برای جدا کردن کابل استفاده کنید. این کار را با نهایت احتیاط انجام دهید. چون کابل نباید کوچکترین آسیبی ببیند.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

۷- حالا پیچ های مدار را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید. این کار به شما فضای کافی جهت لحیم کاری سیم USB را خواهد داد.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

۸- ابتدا قطعات پلاستیکی کوچکی را که دور سیم قرار گرفته اند از آن جدا کنید.

خرابی موس

حالا این دو سیم را لخت کنید. این سیم ها برای USB هستند. برای این کار می توانید از چاقوی اسکالپل استفاده نمایید. کابل های USB دارای ۵ سیم درون خود هستند:

  • سیم پیچ خورده بافته شده نقره ای رنگ
  • -D، که سبز رنگ است
  • +D، که سفید رنگ است
  • یک سیم گراند که سیاه رنگ است
  • سیمی که دور همه این ها را فرا گرفته است.

همه آن ها را از هم جدا کرده و با چرخاندن آن ها طبق شکل، برای لحیم کاری آماده شان کنید.

تعمیر اسکرول موس

۹- قبل از لحیم کاری کابل ابتدا آن را از سوراخ کوچک موجود در موس که مخصوص این کابل است عبور دهید. حالا کابل های دو سر سیم را که هم رنگ با هم هستند به هم لحیم کنید. این کار را با دقت هر چه تمام تر انجام دهید.

خرابی موس

پس از اتمام کار از نوارهای عایق دور هر جفت از سیم ها استفاده کنید تا در هنگام بستن موس با همدیگر تماس نداشته باشند.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

۱۰- حالا چسب یا خمیر سوگرو را باز کرده و سه چهارم آن را بین تخته مدار و قاب پلاستیکی موس و روی سیمی که از سوراخ کوچک موس گذشته است خالی کنید. در واقع از این چسب برای پر کردن فضای خالی استفاده می شود تا مانع حرکت کردن مدار و نیز کابل USB گردد. مقداری صبر کنید تا چسب محکم شود. به شکل دقت کنید تا نحوه استفاده از این چسب را بهتر متوجه شوید.

تعمیر اسکرول موس

۱۱-  حالا باید دو سر کابل را دوبارره به مدار متصل کنید. برای این کار می توانید از عکسی که گرفته اید نیز استفاده کنید. پس از آن قاب بالایی موس را در جای خود قرار دهید.

آموزش تعمیر موس کامپیوتر

پس از این کار دوباره کابل USB را چک کنید که آیا در جای خود محکم شده است یا خیر.

آموزش تعمیر غلطک موس

۱۲- اگر از محکم شدن کابل USB توسط خمیر سوگرو مطمئن شدید می توانید قطعات موس را دوباره به هم متصل کنید. اگر پیش از این قاب دور موس را در هنگام جدا کردن آن شکسته اید می توانید از چسب سوگرو برای درست کردن آن استفاده کنید. پس از بستن کامل موس آن را دوباره تست کنید احتمال مشکل قطع و وصل شدن یا لرزش موس شما حل شده است!

تعمیر کلیک چپ موس

آموزش تعمیر غلطک یا اسکرول خراب شده موس

در این بخش معرفی روش های رفع خرابی موس سعی می کنیم کاری انجام دهیم که غلطک یا همان اسکرول موس روان تر از همیشه کار کند.

۱- اول از همه با استفاده از پیچ گوشتی موس را باز کنید. برای این کار به نکاتی که در روش های پیش گفته شده است دقت کنید.

تعمیر موس لیزری

۲- آن بخش از موس که اسکرول را نگه داشته است از موس جدا کنید. این کار معمولا به آسانی قابل انجام است.

تعمیر لرزش موس

آموزش تعمیر غلطک موس

۳- دو قطعه نگهدارنده غلطک را از آن جدا کنید. این دو قطعه در واقع همان تیک هایی هستند که در هنگام کار با غلطک موس احساس می کنید. این نگهدارنده ها در واقع نیرویی خلاف جهت حرکت غلطک موس به آن وارد می کنند.

تعمیر اسکرول موس

۴- حالا اجزای موس را دوباره به هم متصل کنید. این کار را به دقت انجام دهید و مراقب سیم هایی که درون موس هستند باشید تا پاره نشوند. همانطور که در شکل زیر می بینید این بار اسکرول موس را بدون نگهدرانده های آن به موس وصل کرده ایم.

آموزش تعمیر اسکرول موس

آموزش تعمیر اسکرول موس وایرلس

همچنین جهت یادگیری تعمیر غلطک موس های بی سیم می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

می توانید برای فراگیری انواع تنظیمات مربوط به موس ها به مطلب آموزش کامل تصویری تنظیم موس کامپیوتر در ویندوز و مک در انزل وب رجوع نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب انزل وب به آموزش تعمیر موس بی سیم و با سیم نوری کامپیوتر و لپ تاپ پرداختیم. آیا تا بحال با موس خود به مشکل برخورده اید؟ آیا برای تعمیر قطعات موس از این روش ها استفاده کرده اید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • Hoseyn says:

    ممنون از آموزش خوبتون ،
    مشکلم حل شد.
    لطفاً ادامه بدید و آموزش های بیشتری در حوضه های مختلف تعمیرات کامپیوتر و لوازم جانبی بگذارید.

  • parsa says:

    خیلی خوب بود. درست شد. ممنون

  • امیر معصومی says:

    عالی بود. واقعا کاربردی دمتون گرم

  • Ali says:

    خیلی خوب و کاربردی بود
    ممنون از انزل وب

  • مسعود says:

    خیلی عالی و کاربردی بود دستتون درد نکنه

  • مهیار تهرانی says:

    استاد کارتون عالیه ادم هر چقدر که توی کارش استاد باشه اگر نتونه اون رو تفهیم کنه چه مدرس چه مهندس معمولا به مشکل میخوره . از شما ممنونیم عالیه . فقط من مشکلی هست اونم اینکه نوشتین اسکرول با استفاده از این لینک بصورت ویدئو هست ولی اونجا فقط با چند تصویر تنظیمات موس تو ویندوز رو اموزش دادین. ممنون میشم اگر بهم بگین کجا میشه یاد بگیرم اسکرول بی سیم رو درست کنم . مشکلش مثل خیلی از بچه ها گاه گداریه بعضی وقتا کار میکنه گاهیم نه 🙌

  • F says:

    سلام
    خسته نباشید.
    ببخشید سیم موس من قطع شده، نمیتونم از کامپیوتر خارج بشم😢
    لطفا بگید چیکار کنم.
    ممنون

    • مهیار تهرانی says:

      دوست عزیز مشکل موس به کنار مشکلتون برای خروج از ویندوز اینه که دکمه ی پاور کیس یا لبتاپو بزنین تو سیستم های امروزی (بیش از ده سال) دیگه مثل سیستمهای قدیمی که بدون شات داون خاموش میشدن نا امن نیست اینها خودشون مراحل خواب یا شات داون رو اجرا میکنن . جای نگرانی نیست
      اما به هر دلیلی که نخواین اینکارو انجام بدین مثلا سیستم مال بیست سال پیش باشه که دکمه ی پاور اصطلاحا AT باشه یا هر دلیل دیگه به این صورت عمل کنید:
      Alt+F4
      ترکیب این دو دکمه هر پنجره یا برنامه ی بازی رو میبنده و ویندوز هم همینطور با زدن این دکمه ها یعنی آلت و اف چهار بطور همزمان سوال میپرسه که خاموش میکنین یا … همونطور که قبلا با موس رو دکمه ی قرمز نشانه ی خاموش میزدین . که معمولا فقط یه اینتر لازم داره پیش فرضش روی شات داون هست .
      در ضمن همیشه میتونین از کلیدهای حرکتی و کلید کاربردی TAB از هر بخش به بخش دیگه حرکت کنید و جابجا بشین مثلا منوی ویندوز رو میزنین و با استفاده از کلیدهای حرکتی و تب میرسید به همون جا که قبلا کلیک میکردین . بعد اینتر بزنین و ادامه که دیگه بلدین..

  • Amir says:

    این کلید ماوس رو از کجا میشه گیر آوارد؟
    لطفا جواب بدین

    • آرتا says:

      منم به دنبال خریدش هستم، شما جایی رو پیدا کردید؟

      • issa says:

        با سلام
        اگر تهران هستید پاساژ توکل و امجد خیابان جمهوری فراوان دارن
        اسمش هم کلید آسانسوری هست

  • صالح says:

    سلام و خسته نباشید
    اول اینکه بسیار بسیار مفید بود مطلبتون و تشکر میکنم و دوم اینکه من یه موس usb بی سیم دارم و سالمه فقط خود usb که به کامپیوتر زده میشه رو گم کردم چطوری میتونم درستش کنم ؟ ممنون میشم اکه پاسخ بدید

  • Sedali68 says:

    سلام
    یه موس ایسوس دارم حرکتش کند شده با چندتا کامپیوتر و لپ تاپ دیگه تست کردم بازم همین مشکل رو داره میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    • F says:

      سلام
      خسته نباشید.
      ببخشید سیم موس من قطع شده، نمیتونم از کامپیوتر خارج بشم😢
      لطفا بگید چیکار کنم.
      ممنون

  • محمد says:

    سلام . من فکر می کنیم سیم موس از بخش های میانی قطع شده باشه .امکان تعمیرش وجود داره،اگه تعمیر میشه ،چگونه؟

  • طاها says:

    سلام موس من وقتی که غلطکش رو تکون میدم از کار می افته اگه میشه کمک کنید

  • fatemeh says:

    سلام
    موس بیسیم مارک جنیوس، خیلیی بد روی سرامیک افتاد و الان دکمه راست کلیکش اومده بالا و کار نمیکنه (همون قسمت پلاستیکی قابش)میترسم واسه جا زدنش فشار بیارم بشکنه.
    راهنمایی کنید لطفا و اگه ممکنه جواب کامنتو برام ایمیل کنید. ممنون

  • محمود says:

    بسیار عالی و کاربردی، ممنون

  • مهدی says:

    دمتون گرم باز کردم انگولکش کردم درست شد

  • avin says:

    واقعا اموزشتون عالی بود ????

  • Helma says:

    سلام روز خوش
    واقعا خوب آموزش داده اید. کردید برای تعمیر موس.
    مشکل موس بی سیم: متن را نمیشه انتخاب کرد. گاهی به سختی فقط قسمتی از متن انتخاب میشه. حتی در انتخاب “کلمه” یا” سطر” هم مشکل دارد. لطفا راهنمایی کنید آیا امکان تعمیر دارد؟
    سپاس

  • عرفان says:

    سلام داداش، مرسی خیلی کارم راه افتاد
    موسم دیگه تقریبا داشت از کار میوفتاد، تو بازی دکمه رو نگه میداشتم که تیربزنه یا نمیزد یا یکی درمیون میزد، الان مثل روز اولش شده.
    همون روش سوهان زدنو انجام دادم
    خیلی ممنون دمت گرم

  • Mehdi says:

    میشه موس بیسیم رو سیمی کرد؟؟

  • اچ پی says:

    سیم موس را بدلیل خرابی با سیم usb وب کم عوض کردم.موس راه افتاد اما دقتش خیلی کم شده، مثلا در هنگام انتخاب یک متن وسطش وقفه ایجاد میشه و از حالت انتخاب در میاد.باید خیلی محکم کلیک رو نگه داشت تا عمل کنه.مشکل از دندانه شدن زیر دکمه ها نیست.راهنمایی می کنید؟

    • محمد رضا says:

      جنس کابل مهمه
      دقت کن ببین سیم موست از نوع مسی یا الومینیوم هستش و سیم وب کم از کدوم سعی کن مسی رو با مسی و الومینیوم با الومینیوم تعویض کنی
      مشکلت تو قطع و وصل شدن ارتباط بین سیمه با کابل شارژر موبایل که خراب شده تعویض کن (البته کابل شارژر ها هم قابل تعمیرن)