آموزش اصول و ترفندهای موثر در بازاریابی با اینستاگرام

آموزش جامع اصول و ترفندهای موثر در بازاریابی با اینستاگرام

اینستاگرام در آغاز مانند شبکه های اجتماعی دیگر بود: پر از سلفی ها، عکس حیوانات خانگی و غذاها. اما حالا با گذشت ۱۰ سال از آغاز به کار آن، اینستاگرام از یک پلتفرم به اشتراک گذاری عکس به یک کانال بازاریابی تمام عیار تبدیل شده است. برای اثبات این موضوع به برخی از قابلیت های جدید اینستاگرام دقت کنید. تنها در یک سال گذشته، اینستاگرام اقدام به توسعه انواع ابزارهای مربوط به کسب و کار شامل تجزیه و تحلیل های پیشرفته، پست های تبلیغاتی و همچنین پلتفرم ویدیویی IGTV نموده است. در این مطلب انزل وب به ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام خواهیم پرداخت.

چگونه در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟ نحوه افزایش فروش به کمک اینستاگرام

How to Instagram Marketing: The Ultimate Guide

شما چه در تجارت الکترونیکی فعال باشید، چه در بحث آموزش و رسانه و نشر؛ به هر صورت می ارزد که از مزایای حضور در اینستاگرام استفاده کنید. ولی اگر می خواهید واقعا از قابلیت های اینستاگرام به خوبی استفاده کنید باید از شیوه کاری آن و نیز شیوه ساختن استوری ها، انتشار پست ها و در نهایت معیارهای کنترل کیفیت در آن نیز مطلع باشید. در این پست انزل وب سعی می کنیم ضمن توجه قرار دادن نحوه بازاریابی اینستاگرام، چند راهکار افزایش فروش در اینستاگرام را هم مرور کنیم.

نقش اینستاگرام در بازاریابی

همه می دانیم که اینستاگرام پلتفرمی عالی برای به اشتراک گذاری عکس ها و ویدیوها است. ولی حالا می توان از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی حرفه ای نیز نام برد. دلیل این امر، بیش از همه به قالب ارائه شده توسط اینستاگرام بر می گردد. به خاطر طبیعت گرافیکی این پلتفرم، می توان آن را معدنی از فرصت ها برای انواع کسب و کارها دانست. زیرا می توانند به آسانی به ارائه و نمایش محصولات مد نظر خود بپردازند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تعداد کاربرانی که از اینستاگرام استفاده می کنند به رقم قابل توجهی رسیده است و این افزایش تعداد کاربران، همچنان در حال ادامه است.

این یعنی حضور خیل عظیمی از مشتریان بالقوه که با استفاده صحیح از امکانات اینستاگرام می توان از آن ها به خوبی بهره برد. طبق تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است، ۷۲% کاربران اینستاگرام تایید می کنند که پس از دیدن چیزی در اینستاگرام، ترغیب به خرید آن می شوند.

راهکار افزایش فروش در اینستاگرام

یکی دیگر از دلایلی که موجب شده است اینستاگرام گزینه ای بسیار مطلوب برای بازاریابی دیجیتال باشد این است که خود این پلتفرم هم با درک شرایط و نیازهای کاربران حرفه ای تر به توسعه انواع ابزارها پرداخته است که با کمک آن ها می توان جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال را به آسانی تحت پوشش قرار داد. در ادامه این مطلب با بسیاری از این ابزارها آشنا خواهید شد.

اصول بازاریابی در اینستاگرام

در ادامه این مطلب با برخی از اصول بازاریابی موفق در اینستاگرام و نیز ابزارهایی که می توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند آشنا خواهید شد:

به خوبی خود را معرفی کنید

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

اینستاگرام به شما اجازه می دهد که در بخش Bio با استفاده از ۱۵۰ کلمه به معرفی خود بپردازید. این بخش می تواند فرصتی بسیار عالی برای تحت تاثیر رار دادن مراجعه کنندگان به صفحه اینستاگرام است. شما باید توضیح دهید که کسب و کارتان دقیقا چه چیزی را پیشنهاد می دهد و چرا مردم باید به آن مراجعه کنند. همچنین می توانید به معرفی خودتان بپردازید و اهدافتان را به صورت خلاصه بیان کنید. شاید انجام همه این کارها در قالب ۱۵۰ کلمه مشکل باشد. بنابراین بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • وضوح: از کلمات ساده و کوتاه در این بخش استفاده کنید.
  • اختصار: می توانید از ایموجی به جای کلمات استفاده کنید. این ایموجی ها می توانند به راحتی احساسات مد نظر شما را انتقال دهند.
  • متقاعد کننده: به خوبی توضیح دهید که انتظار شما از مشتری چیست و اینکه چگونه می توانند قدم بعدی را بردارند.

عکس مناسبی برای پروفایل انتخاب کنید

بازدیدکنندگان قبل از اینکه حتی بیو را بخوانند، تصویر پروفایل اکانت شما را مشاهده می کنند. بنابراین این بخش، اولین ابزار شما برای تحت تاثیر قرار دادن آن ها است. بنابراین تصویر مناسب برا یک کسب و کار، معمولا لوگوی آن است. این لوگو باید به شکل کامل در پروفایل ظاهر شود. اگر لوگوی شما به شکل مربعی است بهتر است کمی آن را از حالت زوم خارج کنید. شکل زیر مثال مناسبی از این نکته است:

آموزش فروش در اینستاگرام

اهداف واضح و مشخصی داشته باشید

اگر هدفی برای کار خود نداشته باشید مطمئنا مسیر پیش روی اکانت اینستاگرام را نیز به روشنی مشخص نخواهید کرد. ایجاد اهداف، در قدم اول شامل خلق معیارهای مناسب برای تعریف موفقیت است. این معیارها را می توان در دو گروه طبقه بندی کرد:

  • معیارهای موسوم به Vanity: شامل تعداد لایک ها، کامنت ها، اشتراک گذاری مجدد و دنبال کنندگان. این نوع از معیارها تفاوت های شما را با رقیبانتان در اینستاگرام رقم خواهد زد.
  • معیارهای کسب و کار: شامل مقدار ترافیک صفحه، درآمد حاصل از آن و نیز مشتریان به دست آمده از آن. این دسته از معیارها به شما کمک می کند که نقش شبکه های اجتماعی را در گسترش برند خود مورد ارزیابی قرار دهید.

استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام

روش های بازاریابی در اینستاگرام

حتما از اکانت Business اینستاگرام استفاده کنید. برای این کار کافیست به تنظیمات آن رفته و گزینه Switch to Business Profile را انتخاب کنید. این نوع اکانت نسبت به اکانت شخصی از مزایای بسیار بیشتری برخوردار است. مثلا دنبال کنندگان از طریق بخش Contact می توانند به صورت مستقیم با صاحب صفحه ارتباط برقرار نمایند. همچنین شما می توانید بدون اینکه نیاز به حساب فیس بوک داشته باشید از قابلیت ها و ابزارهای تبلیغاتی اینستاگرام استفاده کنید. شما همچنین می توانید از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام به نام Insights نیز استفاده کنید که برای شما آماری راجع به وضعیت صفحه شخصی تان اطلاعاتی در این شبکه اجتماعی فراهم می کند.

بازاریابی محتوا در اینستاگرام با انتخاب متن مناسب

محتوای مناسب می تواند مخاطبانتان را متقاعد به اشتراک گذاری، نوشتن کامنت و دنبال کردن صفحه شما می کند. در ادامه بررسی راههای بازاریابی اینستاگرامی به محتواهایی اشاره می کنیم که می تواند توجه دنبال کنندگان شما را به خود معطوف کنند:

عکس هایی از پشت صحنه کار: اینگونه پست ها می تواند به مشتریانتان نشان دهد که در پشت صحنه کسب و کار شما چه می گذرد. این دسته از عکس ها و ویدیوها می تواند به گونه ای احساس نزدیکی بیشتری به مشتریان شما ببخشد. همچنین می تواند به آن ها یادآوری کند که کسب و کار شما حاصل یک جامعه و همکاری متقابل است. شما می توانید از اتقافاتی که در دفت کار رخ می دهد یا حتی سرگرم بودن همکاران در هنگام انجام کارشان، پست های مناسب تهیه کنید.

تصاویر مبتنی بر متن: مردم دوست دارند که توضیحات هر عکس را بخوانند تا از این طریق، منظور آن را راحت تر متوجه شوند. شما می توانید در اینستاگرام نیز اقدام به انتشار محتوای متنی کنید. برای مثال، تصویر زیر را در نظر بگیرید:

راهکارهای افزایش فروش اینستاگرام

هشتگ های روزانه: استفاده از هشتگ، راهی عالی برای متمرکز کردن محتوا و خلق یک قالب که تکلیف دنبال کنندگان را با محتوای انتشار یافته توسط شما مشخص می کند، می باشد. در ادامه این مطلب، راجع به هشتگ بیشتر توضیح خواهیم داد.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

ایجاد شراکت با اینفلوئنسرها یک راه ثابت شده برای جلب توجه مخاطبین است. البته همه ایفلوئنسرها برای کسب و کار شما مناسب نخواهند بود. همیشه قبل از انتخاب هر اینفلوئنسر در دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا شخصیت این اینفلوئنسر برای گسترش برند شما مناسب است؟
  • آیا شیوه پست ها و عکاسی اینفلوئنسر به گونه ای است که بتوان از آن برای تبلیغ برند شما استفاده کرد؟
  • آیا تا به حال با برندهایی شبیه شما کار کرده است؟

استراتژی بازاریابی در اینستاگرام: نوشتن کپشن های مناسب

کپشن هایی که در هر پست نوشته می شوند، بدون شک یک راه عالی برای جلب مخاطب است. یک کپشن مناسب می تواند مفهوم و شخصیت برند را شکل دهد. ضمن اینکه می تواند وظیفه سرگرم کردن مخاطب را بر عهده بگیرد یا آن ها را مشتاق به انجام کاری کند. بهترین کپشن ها، متن هایی ساده و بی آلایش هستند که به راحتی قابل خواندن و فهمیدن هستند. در واقع چنین کپشن هایی، منظور خود را به خوبی می رسانند. رسیدن به این هدف، نیازمند شناختن درست مخاطبان است. همیشه مهم ترین کلمات را در ابتدای کپشن قرار دهید و از جمله های کوتاه و با معنی استفاده نمایید.

استفاده هوشمندانه از هشتگ

اینستاگرام مارکتینگ چیست

پیش از این به اهمیت هشتگ اشاره شد. یک هشتگ مناسب میتواند مخاطبانی را که به دنبال مطالب مد نظر شما می کردند به سمت صفحه شما در اینستاگرام روانه کند. البته به این توجه داشته باشید که اگر در جای مناسب از هشتگ استفاده نکنید (مثلا هشتگ با متن نوشته شده هیچ مطابقتی نداشته باشد)، می تواند برای شما بسیار مخرب باشد و در واقع صد تبلیغی برای شما به حساب بیاید. زیرا در صورت وقوع چنین مساله ای، مخاطب مورد نظر می تواند گزینه Don’t Show for This Hashtag را انتخاب کند و به همین راحتی یک دنبال کننده بالقوه را از دست خواهید داد. در هنگام استفاده از هشتگ ها به نکات زیر دقت کنید:

  • هشتگ، مرتبط با پست و کپشن انتشار یافته باشد.
  • از هشتگ هایی خاص برای جلب مخاطب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که از هشتگ صحیحی استفاد کرده اید و معنای مورد نظر شما را به خوبی می رساند.
  • هشتگ هر چه کوتاه تر باشد، به خاطر سپردن آن راحت تر خواهد بود.

استفاده از تبلیغات

راهکار افزایش فروش در اینستاگرام

اگر کسب و کار شما در میان یک فضای رقابتی قرار دارد، پس حتما باید از قابلیت های اینستاگرام برای تبلیغ خود استفاده کنید. یکی از بهترین قسمت های اینستاگرام، قابلیت اشتراک گذاری داده ها با فیس بوک است. بنابراین شما می توانید از داده های جمعیت شناختی و حتی روانشناسی فیس بوک در اینستاگرام استفاده نمایید. برای مثال شما در اینستاگرام قادر به استفاده از سرویس Facebook Ads Manager برای هدف قرار دادن افراد حاضر در منظقه ای خاص خواهید بود. علاوه بر این سرویس Instagram advertising نیز به ارائه پیشنهاداتی در زمینه عکس ها یا ویدویهای تبلیغاتی می پردارد که با استفاده از آن ها می توانید به کسب درآمد از صفحه کسب و کار خود در اینستاگرام بپردازید.

استفاده از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام

آموزش دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام

حتما از ابزارهایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می دهد برای درک موقعیت کنونی خود در اینستاگرام استفاده کنید تا متوجه شوید که تا چه حد به اهداف خود نزدیک شده اید.  برای مثال، شما می توانید بررسی کنید که به صورت میانگین هر پستی که منتشر می کنید توسط چند نفر دیده می شود (impressions)، چه تعداد از این افراد جزو دنبال کنندگان دائمی شما هستند (reach) یا اینکه پست ها چند بار لایک شده اند، در آن ها کامنت داده شده است یا مجددا به اشتراک گذاشته شده است. علاوه بر این پیش از این هم گفته شد که در صورت استفاده از حساب کاربری مخصوص کسب و کار در اینستاگرام می توانید از آمارهایی تحت عنوان Insights بهره مند شوید. Insights در واقع داشبوردی است که برای مرور مختصر وضعیت صفحه از جنبه های گوناگون بسیار مفید است.

درخواست برای لایک کردن پست ها

یکی از روش های بازاریابی با اینستاگرام و افزایش فروش این ست که در خلال هر پست از دنبال کنندگان خود بخواهید که آن را لایک نمایند. برای این کار فقط لازم است که دو بار سریعا روی پست را لمس کنند تا به تعداد لایک های پست اضافه شود. هر چه تعداد لایک های یک پست منتشر شده بیشتر باشد یعنی شانس آن برای دیده شدن توسط افراد بیشتر، به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. زیرا الگوریتم اینستاگرام به گونه ای است که به این پست ها علاقه بیشتری نشان می دهد.

استفاده مداوم از استوری ها

اصول بازاریابی در اینستاگرام

راه های زیادی برای ترویج برند از طریق استوری های اینستاگرام وجود دارد. استوری بخشی از اینستاگرام است که با استفاده از آن می توانید به انتشار ویدیو کلیپ ها و تصاویر مورد نظر خود به صورت موقت بپردازید. به طوری که طی ۲۴ ساعت آینده پس از انتشار، همه دنبال کنندگانتان قادر به مشاهده آن ها خواهند بود. در انتشار استوری ها سعی کنید محتوای ثابت را با اتفاقاتی که در لحظه می افتد ترکیب کنید تا بدین ترتیب تاثیر آن ها را بیشتر کنید و یک بازاریابی موفق در اینستاگرام داشته باشید.

به طور مرتب به ارسال پست بپردازید

یکی از متداول ترین سوال ها در رابطه با اینستاگرام این است که ترتیب و زمان بندی ارسال پست ها در آن باید چگونه باشد. با اینکه خیلی از افراد سعی می کنند عدد خاصی را در جواب این سوال بیان کنند ولی واقعیت این است که نمی توان نسخه ای یکسان برای همه کسب و کارهای فعال در اینستاگرام در این خصوص تجویز کرد. شما باید این مساله را با آزمون و خطا دریابید و شیوه مناسب خود را برای ارسال پست ها پیدا کنید. تنها نکته ای که می توان در اینجا متذکر شد این است که فاصله زمانی بیش از حدی را بین انتشار پست ها نیندازید. زیرا می تواند باعث فراموش شدن شما توسط مخاطبتان شود. سرویس های مختلفی هم برای زمان بندی ارسال پست ها در اینستاگرام وجود دارند که می توانید بر حسب نیازتان از آن ها بهره ببرید.

آموزش تکنیک های هک رشد کسب و کار خود را نیز می توانید در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد روش های بازاریابی در اینستاگرام و نحوه انجام آن صحبت کردیم، امیدواریم مطلب آموزش دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام برای شما آموزنده و کاربردی بوده باشد. اگر نظر و پیشنهادی دارید می توانید سایر روش های بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

حل مشکل گیر کردن در حالت Posting یا Sending استوری یا پست اینستاگرام
حل مشکل گیر کردن در حالت Posting یا Sending استوری یا پست اینستاگرام
چگونه استوری دیگران را نبینیم؟ (راهکار ساده و فوری)
چگونه استوری دیگران را نبینیم؟ (راهکار ساده و فوری)
آموزش 12 روش حل مشکل کپی رایت اینستاگرام
آموزش ۱۲ روش حل مشکل کپی رایت اینستاگرام
آموزش نحوه دیدن زمان شروع فالو کردن یک شخص یا پیج اینستاگرام
آموزش نحوه دیدن زمان شروع فالو کردن یک شخص یا پیج اینستاگرام

نظرات