تفاوت پروتکل IMAP و POP3 چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

تفاوت پروتکل IMAP و POP3 چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

حتما همه‌ی شما اکانت‌های مختلف ایمیل دارید و نیاز دارید تا به آن‌ها دسترسی داشته باشید و ایمیل‌های خود را با دوستان و یا همکاران خود رد و بدل کنید. هر سرویس دهنده‌ی ایمیل از طریق وب‌سایت خود این مجوز را به کاربرانش می‎‌دهد اما گاهی بعضی از افراد از طریق برنامه‎‌ و پروتکل های مختلف برای دسترسی آسان‌تر و هم‌چنین استفاده از قابلیت‌های مختلف این برنامه‌ها (مثلا دسته بندی ایمیل‌ها) استفاده می‌کنند. در این مطلب انزل وب به بررسی کاربرد و تفاوت پروتکل IMAP و POP3 ایمیل می پردازیم.

فرق بین پروتکل POP3 و IMAP در چیست؟

What is POP3 and IMAP?

IMAP و POP پروتکل‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید پیام‌ها را از روی سرورهای پست الکترونیکی روی رایانه خود بارگیری کرده و با استفاده از برنامه‌های ایمیلی مختلف مانند Microsoft Outlook ، Mozilla Thunderbird و یا برنامه‌های اندرویدی مناسب جهت مدیریت ایمیل به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. مهم‌ترین مزیت این فناوری این است که می‌توانید با سرویس گیرنده‌‌ی ایمیل بصورت مستقل از مرورگر ایمیل ارسال کنید. در صورتیکه از فناوری POP استفاده کنید به ایمیل‌های قدیمی خود هم بصورت آفلاین دسترسی دارید. قبل از اینکه به جزئیات تفاوت بین IMAP و POP3 بپردازیم باید با دو مفهوم Web Mail و Mail Client آشنا شویم.

تفاوت بین میل کلاینت و وب میل

در زیر نمایی از یک میل کلاینت را مشاهده میکنید.

تفاوت web mail و mail client

تصویر بعدی هم نمایی از یک وب میل می‌یاشد. در ادامه به شرح تفاوت این دو می‌پردازیم.

اگر تا به حال از Outlook.com ، Gmail و یا هر اکانت ایمیل آنلاین دیگر استفاده کرده‌اید دقیقا از وب میل استفاده کرده‌اید اما اگر برای مدیریت ایمیل‌های خود از اپ‌هایی مثل Microsoft Outlook، Mozilla Thunderbird و یا Windows Live Mail استفاده می‌کنید در حال استفاده از میل کلاینت هستید. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با Outlook آموزش کار با اوت لوک را مطالعه بفرمایید.

هردوی این‌های برای ارسال و دریافت ایمیل از روش‌های مشابهی استفاده می‌کنند وب میل از طریق اینترنت و در مرورگر اداره می‌شود و بدون نیاز به دانلود برنامه‌ی خاصی است و تمام کارها در سرورها و ماشین‌هایی که از راه دور به آن‎‌ها متصل می‌شوید اداره می‌شوند.

میل کلاینت‌ها  برنامه‌هایی هستند که بصورت لوکال روی رایانه یا تلفن هوشمند خود نصب می کنید. این برنامه‌ها با سرورهای ایمیل از راه دور در تعامل هستند تا ایمیل‌ها را دریافت و ارسال کنند.

برخی از کارهای ارسال ایمیل و کلیه کارهای اولیه ایجاد یک رابط کاربری بر روی دستگاه شما با برنامه نصب شده انجام می شود، نه توسط مرورگر با دستورالعمل های سرور از راه دور. با این حال، بسیاری از ارائه دهندگان پست الکترونیکی به کاربران امکان می دهند از خدمات میل کلاینت سرویس خود استفاده کنند و اینجا جایی است که تفاوت پروتکل‌ها مشخص می‌شود.

بیایید برای درک بهتر POP3 و IMAP چیست با یک مثال متوجه این موضوع شویم:

فرض کنید یک اکانت Gmail جدید ساخته‌اید (آموزش ساخت Gmail) و با اتصال به مرورگر از طریق وب میل شروع به رد و بدل کردن ایمیل می‌کنید گوگل دو کار انجام می‌دهد یکی بخش Front End که باید پیام‌ها را بخوانید و سازماندهی کنید و یکی بهش Back End که باید ذخیره‌سازی پیام ها و مسیریابی ها انجام شود.

رابط کاربری Gmail

حال فرض کنید که که رابط گوگل Gmail را دوست ندارید، بنابراین تصمیم می گیرید به یک میل کلاینت که از Gmail پشتیبانی می کند بروید. خواه این رابط رسمی Gmail باشد یا چیزی شبیه به برنامه‌های ایمیل داخلی در دستگاه شما. اکنون به جای اینکه از کلاینت مبتنی بر وب خود (رابط وب  Gmail) برای تعامل با سرورهای Gmail استفاده کنید، برنامه ای که شما از آن استفاده می کنید با سرورها تعامل مستقیم دارد و استفاده از وب‌سایت می‌تواند به کلی حذف شود.

استفاده از برنامه مدیریت ایمیل

همه ارائه دهندگان ایمیل امکان استفاده از وب سایت خود را برای انجام کار یا اتصال کلاینت به سرورهای خود و انجام کارهایی از این طریق ارائه می دهند.

اگر از یک میل کلاینت (سرویس گیرنده ایمیل) استفاده می کنید، چنانچه بخواهید به سرور ارائه دهنده وب میل ، سرور پست الکترونیکی خود یا سرورهای شرکت خود متصل شوید، آن کلاینت با استفاده از یکی از پروتکل‌های ایمیل مانند POP3 ، IMAP یا Exchange متصل می شود.

فرق بین پروتکل POP3 و IMAP در چیست؟

IMAP و POP هردو پروتکل های ارسال و دریافت ایمیل هستند اما تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی بین IMAP و POP3 در این است که (IMAP ( Internet Messaging Access Protocol همیشه با سرور پست الکترونیکی همگام سازی می شود به طوری که هرگونه تغییر در برنامه‌های سرویس گیرنده‌ی ایمیل شما مانند Microsoft Outlook یا Thunderbird فورا در صندوق پستی ایمیل شما ظاهر می شود.

از طرف دیگر در پروتکل Post Office Protocol)POP) اکانت میل کلاینت و سرور ایمیل شما همگام سازی نمی‌شوند یعنی هر تغییری که در حساب میل کلاینت خود ایجاد کنید به صندوق ورودی وب میل شما منتقل نمی‌شود.

به زبان ساده، اگر از IMAP استفاده می کنید و نامه‌ای را به عنوان خوانده شده علامت گذاری می‌کنید، در صندوق ورودی مبتنی بر وب شما نیز خوانده می شود (زیرا تغییرات در سرور اتفاق می‌افتد). اما اگر از POP استفاده می‌کنید، این امر اتفاق نخواهد افتاد، زیرا نامه ها در رایانه شخصی شما بارگیری می‌شوند و تغییرات روی سرور منعکس نمی شوند.

فعال سازی IMAP و POP3

میل سرویس‌های مختلف تنظیمات متفاوتی را برای برخورد با پروتکل‌ها دارند. برای تنظیمات IMAP ایمیل Gmail گزینه‌ای برای فعال کردن هر دو پروتکل وجود دارد کافیست به بخش تنظیمات رفته و گزینه Forwarding and POP/IMAP را پیدا کنید.

فعال سازی IMAP و POP

اما در Hotmail فقط POP وجود دارد و از IMAP پشتیبانی نمی‌کند.

کاربرد IMAP در ایمیل

بزرگترین مزیت IMAP این است که می‌توانید از طریق چندین میل کلاینت به ایمیل خود دسترسی داشته باشید و هرکدام از آن‌ها تغییرات را سریعا تشخیص دهند.

کاربرد POP در ایمیل

با استفاده از POP می توانید ایمیل را از سرور پست الکترونیکی به رایانه شخصی خود بارگیری کنید. پس از بارگیری ، نامه اصلی از سرور حذف می شود و از این رو شما نمی توانید از یک رایانه دیگر به آن دسترسی پیدا کنید (توجه: در Gmail گزینه ای برای نگه داشتن کپی نامه در صندوق ورودی وجود دارد. تا زمانی که آنها را حذف نکنید). اما بسیاری از گزینه های دیگر وجود ندارد. (برای مثال ، اگر شما از میل کلاینت  پیام ارسال می کنید، آن پیام را در موارد ارسال شده در صندوق پستی خود پیدا نمی کنید).

کدام یک بهتر است؟ IMAP یا POP3؟

هر کدام از این پروتکل‌ها ویژگی‌هایی دارند که باید بر اساس نیازمندی تصمیم گرفت، IMAP ارتباط دو طرفه‌ای را فراهم می‌کند و نیاز نیست میل کلاینت خود را همه جا همراه خود ببرید اما اگر شخصی هستید که معمولا ایمیل خود را در رایانه‌های دیگر بررسی نمی‌کنید می‌توانید از POP استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز تفاوت‌های پروتکل‌‌های دریافت و ارسال ایمیل (IMAP و POP) را بیان کردیم و هم‌چنن به تفاوت Web Mail و Mail Client پرداختیم. شما از کدام پروتکل و کدام برنامه‌ی مدیریت ایمیل استفاده کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • پیروز says:

    با سلام
    سه سوال در رابطه با IMAP و POP مطرح هستند:
    ۱- اگر از IMAP استفاده کنیم و به هر دلیلی اطلاعات روی سرور ایمیل از بین برود چه اتفاقی روی اطلاعات میل کلاینت می افتد؟
    ۲- در صورتی که در وب میل در بخش Inbox از فولدر بندی استفاده کرده باشیم و ایمیل های دریافتی را فولدر بندی کرده باشیم کدامیک از POP و IMAP قادر به دریافت ایمیل های فولدر ها هستند؟
    ۳- اگر از میل کلاینت تنها برای بکاپ استفاده کنیم و قصد ارسال ایمیل را نداشته باشیم و در همچنین بخواهیم بکاپ ما شامل فولدرهای اینباکس وب میل هم باشد چه پیشنهادی می دهید؟