Gateway در شبکه چیست؟ بررسی کاربرد و تفاوت Gateway با Router و Modem

Gateway در شبکه چیست؟ بررسی کاربرد و تفاوت Gateway با Router و Modem

Gateway (گیت وی) یا دروازه در شبکه باعث ارتباط دو شبکه با هم می‌شود. بدون Gateway در شبکه شما قادر به استفاده از اینترنت یا ارتباط با شبکه‌های دیگر نخواهید بود. یک Gateway در شبکه می‌تواند بطور کامل در نرم افزار یا سخت افزار و یا ترکیبی از هر دو پیاده سازی شود. از آنجا که یک Gateway شبکه در لبه شبکه ظاهر می شود، قابلیت‌های مرتبط مانند فایروال‌ها و سرورهای پروکسی تمایل به ادغام آن دارند.

گت وی در شبکه چیست؟ کاربرد و تفاوت Gateway با Router و..

What Is Gateway? Difference Of Gateway With Router And Modem

سوئیچ شبکه، روتر، مودم، Gateway همگی از تجهیزات مهم در شبکه هستند که باعث می‌شوند ارتباطات درون شبکه و یا ارتباط یک شبکه با شبکه‌های دیگر از جمله اینترنت برقرار شود. امروز در انزل وب به بررسی گت وی و تفاوت‌های آن با مودم و روتر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 انواع گت وی در شبکه

شبکه‌ی محلی شما (LAN) و تمام دستگاه‌های موجود در آن از طریق Gateway به اینترنت متصل می‌شوند در شبکه‌های خانگی و مشاغل کوچک روتر یا همان مودم، رایج‌ترین نوع Gateway است. برخی از مشاغل کوچک رایانه را پیکربندی می کنند تا به جای استفاده از روتر، به عنوان Gateway ورود به اینترنت خدمت کند.

این روش به دو آداپتور شبکه نیاز دارد، یکی متصل به شبکه محلی و دیگری متصل به اینترنت. Gatewayها مبدل پروتکل شبکه هستند. اغلب دو شبکه ای که از طریق یک Gateway به هم متصل می‌شوند از پروتکل های پایه مختلف استفاده می کنند. Gateway سازگاری بین دو پروتکل را تسهیل می کند. بسته به نوع پروتکل‌های پشتیبانی شده، Gatewayهای شبکه می‌توانند در هر سطح از مدل OSI کار کنند. Gateway ها در لایه‌های بالایی مدل OSI، لایه‌های حمل و نقل، نشست، نمایش و کاربرد (لایه‌های ۴ ، ۵ ، ۶ و ۷) کار می‌کنند.

Gateway ایمیل

یکی دیگر از کاربردهای نسبتاً گسترده Gateway، خدمت به عنوان مترجم بین استانداردهای مختلف ایمیل است. به عنوان مثال، یک Gateway می‌تواند به عنوان واسطه‌ای بین سرور نامه Lotus Notes Mail و یک سرور Microsoft Exchange  عمل کند.

Gatewayهایی که معمولاً در بخش های اصلی پر سرعت مانند شبکه های FDDI قرار دارند، جایی که یک سیستم مرکزی یا میکرو کامپیوتر را با شبکه های LAN متصل می کنند، که به نوبه خود از طریق روتر به بخش اصلی FDDI متصل می شوند.

اگرچه برای اتصال به شبکه هایی که نیاز به تبدیل داده دارند، Gateway لازم است، اما می‌توانند ترافیک شبکه را کند کنند (به خصوص ترافیک داده ای که بین دو شبکه متصل به Gateway رخ می دهد). و از آنجا که به طور معمول گت وی ها سیستم‌های بسیار متفاوتی را به یکدیگر متصل می‌کنند، پیکربندی آنها می تواند نسبت به سایر دستگاه‌ها پیچیده تر باشد.

cloud gateway چیست

گت وی در شبکه

منظور از Default Gateway چیست و اگر آن را تنظیم نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

Default Gateway شامل ثبت دستی آدرس های IP روتر در هاست است. این روش ساده است. و بیشترین استفاده را دارد با این وجود توجه داشته باشید که اگر دو یا چند روتر به همان زیر شبکه متصل باشند، ادمین شبکه باید تعیین کند که کدام یک از این روترها Default Gateway هستند.

برای حل این مشکل، از پروتکل ICMP استفاده می‌شود. Default Gateway آدرس پیام میزبان مقصد را در پیام دریافت شده بررسی می کند. اگر تشخیص دهد که پیام باید از طریق روتر دیگر ارسال شود ، یک پیام تغییر مسیر شامل آدرس IP روتر انتخاب شده را به میزبان منبع ارسال می کند. هنگامی که میزبان منبع این پیام را دریافت می کند، آدرس میزبان مقصد و همچنین آدرس روتر دوم را ذخیره می کند تا بتواند از طریق روتر دوم پیام های ارسالی به این میزبان را ارسال کند.

گت وی در شبکه

تفاوت Router و Gateway

هنگام راه اندازی شبکه خانگی برای دسترسی به اینترنت، دستگاه های درگیر و عملکرد آنها می تواند گیج کننده باشد. مودم یا روتر یا Gateway. نام این دستگاه‌ها فنی و کمی پیچیده به نظر می رسد، اما در واقع کاملاً ساده هستند، هنگامی که شما بفهمید که هرکدام چه کاری را انجام می‌دهند، درک بهتری از آنچه لازم دارید خواهید داشت.

default route چیست

مودم

کلمه مودم مخفف “modulator-demodulator” است و از آن به عنوان دستگاه مرزی استفاده می‌شود تا اتصال از ارائه دهنده اینترنت برقرار شود و سیگنال‌ها را به داده‌های “سازگار با رایانه” ترجمه کند. در روزهای قبل از اینترنت Broadband، مردم از مودم‌ها برای اتصال رایانه خود به اینترنت از طریق خط تلفن استفاده می‌کردند. اگر سن شما به قدری است که اینترنت و سرویس‌های شماره گیری مانند AOL را به خاطر می‌آورید، ممکن است به یاد داشته باشید که مودم را به کامپیوتر یا لپ تاپ خود وصل می‌کردید، که با وصل کردن یک کابل تلفن در داخل آن از آن استفاده می‌کردید.

default route چیست

امروزه، مردم در درجه اول از مودم استفاده می‌کنند تا خانه‌های خود را به سرویس‌های اینترنت پر سرعت باند پهن متصل کنند، همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است. نوع سرویس اینترنتی مورد استفاده شما نوع مودم مورد نیاز شما را تعیین می کند و این شامل موارد زیر است:

کابل کواکسیال (برای خدمات اینترنت کابلی) – به مودم کابلی نیاز خواهید داشت.

DSL (خط مشترک مشترک دیجیتال نامتقارن) – شما به یک مودم DSL احتیاج خواهید داشت.

کابل فیبر نوری (کابل با استفاده از فیبر نوری برای انتقال) – به یک مودم ONT از ISP نیاز دارید.

ارائه دهنده خدمات اینترنت شما  (ISP) به شما اطلاع می‌دهد که کدام نوع خدمات را به شما ارائه می‌دهد و چه نوع مودمی را نیاز دارید. اگرچه برخی از ISP ها معمولاً خدمات مختلفی را با قیمت های مختلف به شما ارائه می دهند.

شما باید مودم را به خطی که از ISP وارد خانه شما می‌شود وصل کنید. معمولاً هنگام ثبت نام در سرویس، یک تکنسین به منزل شما می‌آید و این کار را با استفاده از مودم ارائه شده توسط ISP یا خود شما برای شما تنظیم می کند.

آی اس پس ها هنگام ثبت نام در سرویس، معمولاً تحت پوشش یک پیشنهاد ویژه، مودم (و حتی روتر و Gateway) را به صورت رایگان ارائه می دهند. در غیر این صورت، یا شما یک بار هزینه مودم را پرداخت می‌کنید و یا به شما اجازه می دهند آن را با هزینه ماهانه اجاره کنید (محبوب ترین آنها در ایالات متحده). همچنین می توانید مودم را به تنهایی خریداری کنید، اما ابتدا باید مطمئن شوید که ISP شما از مدل مودم شما پشتیبانی می کند.

روتر

یک مودم کابلی یا DSL معمولاً همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک اتصال اترنت LAN واحد خواهد بود اگر تمام آنچه در خانه دارید یک کامپیوتر است و هیچ وسیله بی‌سیم ندارید، یک مودم و یک کابل اترنت تمام موارد لازم برای اتصال رایانه شما به اینترنت است.اما بیشتر افراد در حال ایجاد شبکه خانگی می‌خواهند دستگاه‌های مختلفی را به اینترنت وصل کنند و می‌خواهند دستگاه‌های بی سیم مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت را نیز به یکدیگر متصل کنند. برای این کار شما به روتر احتیاج دارید.

گت وی در شبکه چیست

همانطور که از نمودار بالا نشان داده شده است، یک روتر از طریق اتصال اترنت با کابل اترنت به مودم شما متصل می‌شود و به شما امکان می دهد تا سرویس اینترنت خود را با چندین دستگاه به اشتراک بگذارید. شما می توانید از طریق کابل های اترنت بیشتر و همچنین به صورت بی سیم این دستگاه ها را به روتر متصل کنید. روتر دارای دو نوع پورت سیمی است:

پورت WAN: باید به مودم وصل شود.

چندین درگاه اترنت  :LAN به منظور اتصال وسایل خانگی سیمی مانند کامپیوترهای رومیزی، چاپگرها و غیره.

اگر برای کابل اینترنت یا خدمات اینترنتی DSL مشترک شده‌اید، باید یک دستگاه مودم در شبکه داشته باشید. روتر برای این است که بین چندین دستگاه خانگی اجازه دهد خط اینترنت را که به مودم شما وارد می شود، به اشتراک بگذارند. مانند یک مودم، هنگام ثبت نام در سرویس اینترنت، یک تکنسین اغلب می تواند به شما کمک کند روتر را که خودتان خریداری می کنید یا ISP در اختیار شما قرار می دهد، برای فروش یا اجاره (یا بعضی اوقات به صورت رایگان) تنظیم کنید.

تنظیم روتر برای اتصالات بی سیم کمی پیچیده تر است. شما باید از طریق یک رابط مبتنی بر وب که مستقیماً با روتر ارتباط برقرار می کند، SSID و رمزعبور تنظیم کنید. اگر ISP شما نمی تواند به شما در تنظیم روتر کمک کند (یا اگر چنین کمکی خیلی گران است)، دستورالعمل هایی درباره نحوه راه اندازی روتر از طرف سازنده پیدا خواهید کرد، و معمولاً کار چندان سختی نیست.

اگر در خانه ای بزرگ زندگی می‌کنید، یک روتر تنها چیزی است که برای اتصال دستگاه های بی سیم در کل منزل خود نیاز دارید. اما اگر خانه شما آنقدر بزرگ است که می بینید که دستگاه های بی سیم بعضی اوقات فراتر از محدوده روتر هستند، باید یک افزونه WiFi یا یک روتر مش را خریداری کنید، که دستگاه های شما را از طریق چندین گره که در تمام منزل خود قرار می دهید متصل کنید.

Gateway

یک Gateway عملکرد یک مودم و روتر را در یکجا ترکیب می کند.مانند مودم‌ها و روترها، می‌توانید Gateway خود را بخرید اما بیشتر اوقات ISP ها آنها را یا برای فروش یا اجاره (یا بعضی اوقات به صورت رایگان) در اختیار شما قرار می دهند.

گت وی در شبکه چیست

در ابتدا استفاده از یک Gateway ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. از این گذشته، شما فقط باید یک دستگاه خریداری و راه‌اندازی کنید. اما یکسری اشکالاتی دارند. اول از همه اگر مودم یا روتر خراب شود، باید یک گیت کاملا جدید بخرید. در صورت تغییر از یک نوع سرویس به نوع دیگر، ممکن است لازم باشد که یک Gateway کاملاً جدید خریداری کنید.

به عنوان مثال  تغییر از DSL به کابل فیبر نوری. ثانیاً، عیب یابی گیت‌ وی ها دشوار است، زیرا نمی‌توان گفت که کدام قسمت از دستگاه به درستی کار نمی کند. در نهایت اگرچه بعید به نظر می‌رسد که بخواهید مودم خود را ارتقا دهید، پیشرفت در فن آوری روتر متداول است.

با خرید یک مودم و روتر جداگانه، فقط هنگام ارتقا باید روتر را جایگزین کنید. بهترین مزیت داشتن یک دستگاه Gateway (مودم + روتر در همان دستگاه) این است که شما در خانه خود یک راه اندازی یکپارچه با کابل های کمتری و دستگاه‌های کمتری برای مدیریت خود دارید. علاوه بر این، اگر Gateway را از ISP اجاره کنید، آنها از بروزرسانی سیستم عامل، مشکلات سخت افزاری و غیره مراقبت می کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز با هم به بررسی تفاوت‌های بین مودم، روتر و Gateway پرداختیم. امیدواریم که این توضیحات برای شما سودمند بوده باشد. خوشحال می‌شویم تا نظرات و تجربیات خود در مورد Gateway، مودم و روتر و یا راه اندازی هر یک از این ها را در دیدگاه همین پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • آرمان حاجی علینقی says:

    مطلب مفید , علمی و کاربردی

    سوالی که داشتم گیت وی ها در چه مکان هایی استفاده میشود؟ با وجود پیچدگی نصب و مشکلاتی که ممکنه در بعد تر برخورد کنن

  • hasan says:

    ترجمه ضعیفه و درک مطالب رو سخت کرده