راهنما: تلوزیون QLED چیست؟ بررسی تفاوت QLED با OLED

تلوزیون QLED چیست؟ بررسی مزایا ، معایب و تفاوت QLED با OLED

قصد خرید یک تلویزیون ۴K را در بازار دارید؟ به احتمال بسیار زیاد با دو اصطلاح QLED و OLED برخورد کرده اید! در این پست انزل وب سعی کرده ایم تا به این دو موضوع که تلویزیون QLED چیست و مزایا ، معایب و تفاوت تلویزیون QLED با OLED در کجاست بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه تلویزیون OLED با QLED سامسونگ ، ال جی ، سونی و..

What is QLED TV? What’s the Difference Between OLED and Samsung LG Sony.. QLED TV

اگر مطلب بررسی تفاوت صفحه نمایش OLED با LED را که پیش تر آن را در اختیارتان گذاشتیم مطالعه کرده باشید، حتما برایتان سوال شده که  تلویزیون کیولد چیست و چه تفاوتی با OLED دارد؟ در صورتی که یک تولویزیون QLED و OLED را برای شما روشن کنند به احتمال زیاد متوجه تفاوت های آن نمیشوید یا اگر هم تفاوتی ببینید آنقدر غیر محسوس اند که به طور ناخودآگاه توجه‌تان را به خودشان جلب نمیکنند. اما به هر حال همیشه سوال هایی در مورد تلویزیون کیو ال ای دی و اولد وجود داشته که امروز قصد بر آن داریم تا به طور کامل به بررسی تفاوت QLED با OLED بپردازیم.

مزایا و معایب تلویزیون QLED

تلویزیون کیو ال ای دی

حتما اطلاع دارید که سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیون است اما با این حال هیچوقت وارد روند تولید تلویزیون OLED نشده است ولی در عوض تکنولوژی جدیدی را به نام QLED تبلیغ میکند که رقیبی جدی برای تلویزیون های OLED دیگر برند ها میباشد. در واقع QLED مخفف Quantum-dot Light-Emiting Diode است که حداقل در تئوری با OLED مشترک است. ولی مهمترین تفاوت تلویزیون OLED با QLED در آن است که هر پیکسل در QLED می تواند نور خود را به طور مجزا منتشر کند. پس در نتیجه تلویزیون کوانتوم دات سامسونگ ، ال جی و.. قادر به ارائه رنگهای فوق العاده روشن، پر جنب و جوش و متنوع تری حتی بیشتر از OLED هستند.

تنظیمات و آپشن های تلویزیون های ۲۰۱۹ سامسونگ شامل محدوده هایی است که از نور مستقیم LED استفاده می کنند. ما همچنین دو مفهوم را مشاهده کرده ایم که برتری تلویزیون های QLED را یک قدم جلوتر میبرد. مورد اول آن است که از یک پنل MicroLED برای نور پس زمینه استفاده می کنند و دیگری وجود ۱۰،۰۰۰ منطقه که می توانند به صورت جداگانه با نور پس زمینه LED روشن شوند. در حال حاضر کمپانی های Samsung ، Hisense ، Vizio و TCL به تولید تلویزیون های QLED مشغول هستند.

به هر حال اگر خود یا آشنایانتان قصد خرید تلویزیون های برند سامسونگ را دارند، حتما به مطلب راهنمای کامل خرید تلویزیون سامسونگ نگاهی بیاندازید.

مزایا و معایب تلویزیون OLED

تفاوت تلویزیون oled با qled

واژه OLED مخفف عبارت Organic Light-Emiting Diode است. در کمال تعجب، بخش “Light Emiting-Diode” از آن نام هیچ ارتباطی با نور پس زمینه LED مانند تلویزیون QLED و LED ندارد. در عوض ، به این واقعیت اشاره دارد که هر پیکسل در یک تلویزیون OLED به مانند یک چراغ LED پر قدرت است. مزیت های مختلفی برای تلویزیون OLED وجود دارد اما اکثر منتقدین موافق هستند که در هنگام استفاده از تلویزیون اولد، بزرگترین مزیت آن، سطح سیاه عالی است که می توان آن را مشاهده کرد.

بر خلاف تلویزیون QLED یا LED که باید نور پس زمینه آن نقاط (مثلا نقاط تاریک از یک در اتاق در فیلم) را کم رنگ کند، یک تلویزیون OLED به راحتی پیکسل را خاموش می کند و طبیعی است هنگامی که پیکسل خاموش است، هیچ نور و رنگی از خود ساطع نمی کند پس آن را تاریک تر می کند و رنگ سیاه غلیظ تر و عمیق تری را تحویل بیننده میدهد. همچنین ساخت صفحه OLED انعطاف پذیر (خمیده) بسیار ساده تر است به همین دلیل پیشگام این صنعت یعنی LG قبلاً این کار را انجام داده است.

از دیگر مزایای OLED سونی ، ال جی و.. این است که از تلویزیون های معمولی LCD و LED بسیار سبک تر و نازک تر هستند و در عین حال از زاویه دید بسیار گسترده تر است و زمان پاسخگویی سریعتری نیز بهره مند هستند. اما اصلی ترین عیب OLED در این است که معمولا گران قیمت هستند. البته تلویزیون های QLED برتر سامسونگ نیز در حال حاضر از بسیاری از OLED های دیگر برند ها گران قیمت تر هستند. لازم به ذکر است که در حال حاضر تلویزیون اولدی وجود ندارد که کمتر از ۵۵ اینچ باشد اما ال جی وعده‌ی آن را داده که در آینده تلویزیون ۴۸ اینچ با تکنولوژی OLED تولید کند.

OLED بهتر است یا QLED ؟ مقایسه تلویزیون OLED با QLED

اکنون که می دانید OLED و QLED به چه معنی هستند و منظور آنها از نظر فناوری صفحه نمایش چیست، بیایید QLED را با OLED در دسته هایی که در هنگام خرید تلویزیون ال جی ، سامسونگ یا هر برند دیگر بیشترین اهمیت را دارند مانند دسته هایی مانند روشنایی، کنتراست و سطح سیاه رنگ، زاویه دید و زمان پاسخگویی و طول عمر و .. مقایسه کنیم.

تفاوت qled با oled

کنتراست و سطح سیاه رنگ

کنتراست (Contrast) به معنی تفاوت بین تاریک ترین قسمت یک تصویر و روشن ترین قسمت است. البته اگر یک تلویزیون می تواند یک قسمت تاریک واقعاً سیاه را تحویل دهد، لازم نیست که قسمت های روشن را به همان اندازه روشن جلوه دهند تا به سطح تضاد خوبی برسند. به همین دلیل است که وقتی صحبت از سطح سیاه می شود، بی تردید OLED به عنوان قهرمان و بهترین گزینه در این زمینه سلطنت می کند.

در مقابل، تلویزیونهای QLED مجبور هستند نور چراغهای LED خود را در نقاط تاریک یک فیلم (برای مثال در یک پارکینگ تاریک) کم رنگ کرده و نور باقی مانده را مسدود کنند، کاری که انجام آن بسیار سخت است و از معایب QLED محسوب میشود. بنابر این اوصاف، OLED در زمینه کنتراست و تولید سطح سیاه رنگ برنده است. اگر پیکسلی برق نداشته باشد (خاموش باشد)، هیچ نوری تولید نمی کند و بنابراین کاملاً سیاه می ماند. سطح سیاه تر، نشان از کیفیت بیشتر در کنتراست است.

روشنایی

تلویزیون QLED در زمینه روشنایی از مزیت قابل توجهی برخوردار است. از آنجا که آنها به جای اینکه بخواهند به هر پیکسل نور جداگانه بدهند، از نورهای پشتی جداگانه استفاده می کنند، این چراغهای روشنایی LED می توانند به طرز باورنکردنی‌ای روشن ساخته شوند. با ایجاد رنگ های روشن تر در طیف رنگی بدون از بین رفتن اشباع، شما نمایشگری دارید که فوق العاده روشن است تا در اتاقهای حتی روشن تر هم به وضوح دیده شود.

تلویزیون های OLED نمی توانند بر اساس روشنایی خالص با تلویزیون QLED رقابت کنند. پیکسل های منفرد نور آنها به سادگی نمی توانند همان میزان نور که در QLED داشتیم را تولید کنند. البته در یک اتاق تاریک، این مسئله مطرح نمیشود، بلکه بحث روشنایی در مکان های روشن مانند یک اتاق روشن مطرح است.

مدت زمان پاسخگویی (Fram Rate)

زمان پاسخگویی به زمانی گفته میشود که یک پیکسل برای تغییر از یک حالت به حالت دیگر نیاز دارد. هرچه زمان پاسخ سریعتر باشد (فریم ریت بالاتری داشته باشد)، تصویر، به خصوص در صحنه های سریع بهتر و طبیعی تر نشان داده میشود. در نتیجه باید گفت که با اندازه گیری های استاندارد متوجه شدیم که تلویزیون های OLED از QLED سریعتر هستند و فریم ریت یک فرق اصلی تلویزیون OLED با QLED است.

زاویه دید

امروزه برخی از تلویزیونهای QLED از نظر زاویه دید بهبود یافته اند اما OLED یک مزیت آشکار را در این زمینه حفظ می کند. بنابراین اگر می خواهید فیلم مورد علاقه خود را برای خانواده به نمایش در بیارید و می خواهید مطمئن شوید که از نظر زاویه دید مشکلی ندارید، تلویزیون OLED برای شما بهترین است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به مقایسه تلویزیون OLED با QLED پرداختیم. فهمیدیم که تلویزیون کیو ال ای دی در کنار مزایای بسیار آن معایبی نیز دارد. اگر از آشنایانتان قصد خرید تلویزیون شما کدام نوع را به ایشان پیشنهاد میدهید؟ همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون تفاوت تلویزیون OLED با QLED در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD
راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD
آموزش 4 روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
آموزش ۴ روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
بررسی: فناوری IPS چیست؟ کاربرد پنل IPS در تلوزیون
بررسی: فناوری IPS چیست؟ کاربرد پنل IPS در تلوزیون
رفع مشکل کار نکردن تاچ آیفون
۱۰ روش رفع مشکل کار نکردن تاچ صفحه لمسی آیفون

نظرات