آموزش حل مشکل سامانه همتا (از باز نشدن تا عدم ثبت گوشی)

آموزش حل مشکل سامانه همتا (از باز نشدن تا عدم ثبت گوشی)

سامانه همتا یکی از سرویس‌های مهم برای ثبت و ریجستری تلفن‌های همراه 📱 در ایران است.

با این حال ممکن است برخی از کاربران برای استفاده از آن دچار مشکلاتی مختلفی مثل اتصال به سیستم، ثبت نشدن دستگاه، عدم دریافت کد فعالسازی مواجه شوند. به همین دلیل در این مطلب از انزل وب به آموزش حل مشکل سامانه همتا از باز نشدن تا عدم ثبت گوشی میپردازیم.

آموزش رفع مشکل سامانه همتا

Guide to Troubleshooting the Hamta System in Iran

به طور کلی برای حل مشکل قطعی سامانه همتا، میتوانید روش‌هایی مثل وارد کردن اطلاعات صحیح، بررسی اطلاعات و وضعیت رجیستری، استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن سامانه همتا را امتحان کنید. اگر که مشکل برطرف نشد، میتوانید با پشتیبانی سامانه همتا ارتباط برقرار نمایید. در ادامه به طور کامل‌تر به راهکارهای رفع مشکلات ایجاد شده مختلف در زمینه سامانه همتا میپردازیم. در بخش نهایی نیز به روش استفاده و ثبت شماره در وبسایت سامانه همتا، اپلیکیشن و کد USSD آن اشاره خواهیم کرد.

۱- بروز خطا در سرورهای سامانه همتا

برخی اوقات ممکن است بروز مشکلاتی موقتی در سامانه همتا، عامل اصلی نیامدن پیامک و کد فعالسازی باشد. دلیل این اختلال موقتی، میتواند شلوغ بودن سامانه و ترافیک بالای آن باشد. در این صورت میتوانید استفاده کردن از سامانه را در زمان دیگری و با ترافیک کمتر امتحان کنید. گاهی مواقع نیز ممکن است به دلیل بروزرسانی سرورهای سامانه یا بروز مشکلات فنی، سرویس از دسترس خارج و یا دچار تاخیر در ارسال پیامک شود.

بررسی عملکرد سامانه همتا

۲- بررسی اینترنت و خاموش کردن VPN

اگر قصد استفاده از وبسایت سامانه و همچنین ورود به حساب کاربریتان را دارید، لازم است در ابتدا از خاموش بودن VPN دستگاه مطمئن شوید. در بسیاری مواقع دلیل اصلی بروز خطا هنگام ورود به سامانه همتا، عدم دسترسی مناسب به اینترنت یا روشن بودن VPN است. برای آنکه از عملکرد مناسب اینترنت مطمئن شوید میتوانید آن را برای ورود به سایر سایت‌ها و سرویس‌ها امتحان کنید تا متوجه شوید مشکل از سمت اینترنت یا سامانه است.

در صورت نیاز میتوانید برای بهبود اتصال به اینترنت، یکبار دستگاه را روی حالت پرواز قرار دهید و پس از چند دقیقه خاموش کنید تا مجددا به شبکه متصل شوید. همچنین گاهی استفاده از یک منبع اینترنتی دیگر میتواند موثر باشد.

۳- حل مشکل سامانه همتا با بررسی اطلاعات

گاهی دلیل ثبت نکردن گوشی در سامانه همتا، میتواند وارد کردن اطلاعات اشتباه یا نامعتبر باشد. به همین خاطر لازم است در زمان استفاده از سامانه، به ورود اطلاعات درست مثل شماره تلفن، کد فعالسازی IMEI و همچنین شناسه دستگاه توجه داشته باشید. در صورت اشتباه بودن هر یک از این اطلاعات، ممکن است در سیستم خطا ایجاد شود و شما مجبور به وارد کردن دوباره مشخصات شوید.

۴- از اعتبار تلفن همراه مطمئن شوید

از دلایل دیگر مشکل ثبت گوشی در سامانه همتا، عدم اعتبار آن در سیستم است. تلفن‌های همراه قاچاق یا غیر مجاز که به صورت غیر رسمی وارد کشور میشوند، عموما قابلیت ثبت در سامانه همتا را ندارند. به همین خاطر است بهتر است در زمان خرید به این مسئله توجه داشته باشید و از مراکز معتبر خرید تلفن همراه را انجام دهید.

همچنین در صورتی که تلفن همراه را به صورت دست دوم خریداری کرده‌اید، لازم است با انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا، آن را با وارد کردن اطلاعات جدید به نام خودتان ثبت کنید. با این کار سیمکارت جدید بر روی تلفن همراه قابل استفاده خواهد شد.

۵- عدم اعتبار یا غیر فعال بودن سیمکارت

یکی دیگر از موارد قابل توجه در حل مشکل سامانه همتا، مربوط به سیمکارت است. استفاده از سیمکارت‌های نامعتبر یا غیر فعال میتواند فعال سازی گوشی در سامانه همتا را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل اگر سیم‌ کارتی که با آن قصد ثبت گوشی را دارید، فعال نباشد، مدت طولانی از عدم استفاده آن گذشته باشد، یا به طور کلی استفاده نشده باشد، سامانه همتا امکان ثبت دستگاه را از طریق آن سیم‌ کارت نخواهد داد.

برای حل مشکل عدم رجیستر در همتا، کافی است ابتدا سیم‌ کارت مورد نظر را در یک گوشی فعال قرار دهید و با آن یک تماس برقرار کنید یا یک پیامک ارسال نمایید تا وضعیت آن در شبکه به حالت فعال تبدیل شود. حالا میتوانید مجددا با انجام مراحل لازم دستگاه را از طریق سامانه همتا یا کد دستوری #۷۷۷۷* ثبت و فعال کنید.

۶- وضعیت رجیستری گوشی را بررسی کنید

از دیگر راهکارهای موثر برای ثبت گوشی در سامانه همتا، اطمینان از وضعیت رجیستری تلفن همراه است. برخی اوقات ممکن است دستگاه از قبل در سامانه ثبت شده باشد و دیگر نیازی به ثبت دوباره آن نباشد. برای بررسی دقیق این موضوع کد #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید. حالا عدد ۱ را برای استعلام اصالت ارسال کنید. حالا شناسه ۱۵ رقمی درج شده بر روی دستگاه (IMEI) را وارد نمایید. با اینکار میتوانید متوجه قانونی و غیر قانونی بودن دستگاه و همچنین وضعیت ثبت آن در سامانه شوید.

حل مشکل سامانه همتا با برررسی وضعیت رجیستری

۷- کد فعالسازی را بررسی کنید

گوشی‌های معتبر عرضه شده در فروشگاه‌ها دارای یک کد ۵ رقمی بر روی جعبه یا فاکتور هستند که از آن برای ثبت گوشی در سامانه همتا استفاده میشود. این کد به صورت یکبار مصرف میباشد به همین دلیل مهم است که آن را به دقت و درستی وارد نمایید. در صورتی که این کد را بر روی جعبه نمیبینید یا در اختیار ندارید، لازم است با فروشنده تماس بگیرید و یا در صورت نیاز کد را از طریق سایت همتا پیگیری نمایید.

۸- مشکل ایجاد شده را به پشتیبانی گزارش دهید

در صورتی که مشکل ایجاد شده با راهکارهای ارائه شده برطرف نشد، لازم است آن را به پشتیبانی سامانه همتا گزارش دهید. به طور مثال اگر با ارور “دستگاه زیر در سامانه همتا ثبت نشده و از این تاریخ سرویس نخواهدگرفت” مواجه شدید، یا کد فعالسازی برایتان عمل نمیکرد، ثبت تیکت بهترین روش برایتان خواهد بود. برای انجام اینکار، لازم است از بخش “ثبت و پیگیری مشکلات” در سامانه همتا استفاده کنید. در این روش ابتدا لازم است به وبسایت سامانه همتا وارد شوید و پس از وارد کردن مشخصات، وارد پنل کاربریتان شوید. حالا به قسمت “ثبت و پیگیری مشکلات”  بروید و روی دکمه ایجاد بزنید. به این صورت میتوانید یک تیکت در وبسایت ثبت کنید و پاسخ آن را دریافت نمایید.

حل مشکل سامانه همتا با ثبت تیکت

در صورتی که با مشکل ورود به سامانه همتا مواجه شدید، میتوانید برای گزارش مشکل از طریق گوشی با کد #۷۷۷۷* تماس بگیرید و سپس عدد ۵ را وارد کنید. در اینجا لازم برای پیگیری و حل مشکل سامانه همتا، عدد ۲ را با عنوان “تماس با ما” ارسال کنید.

ارتباط با پشتیبانی سامانه همتا

یکی دیگر از روش‌های ارتباط تماس مستقیم با شماره تلفن ۰۹۶۳۶۶ به صورت ۲۴ ساعته است. در صورتی که از طریق روش‌های غیر حضوری موفق به رفع مشکل نشدید، میتوانید به صورت حضوری به دفاتر نمایندگی اوپراتور تلفن همراهتان مراجعه نمایید.

۹- حل مشکل پیامک نیامدن از همتا

اگر با مشکل عدم دریافت پیامک سامانه همتا مواجه شدید، ابتدا از آنتن دهی تلفن همراه و همچنین فعال بودن سرویس پیامکی مطمئن شوید. برخی اوقات ممکن است افراد با غیر فعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی باعث عدم دریافت پیغام‌های بانکی یا سرویس‌های مختلف شوند. در این صورت بهتر است با انجام تنظیماتی تغییرات اعمال شده را بررسی کنید.

بر اساس تجربه کاربران گاهی پیامک‌های ارسال شده سرویس‌ها به عنوان اسپم شناسایی میشوند. به همین خاطر لازم است پوشه اسپم در آیفون و بخش پیامک‌های اسپم در اندروید را چک کنید. در صورتی که مشکل برطرف نشد، شماره ۷۷۷۷ را به لیست مخاطبین تلفن همراهتان اضافه کنید و مجددا دریافت کد فعالسازی را امتحان نمایید.

۱۰- حل مشکل سامانه همتا و ارور در شناسه IMEI

اگر با ارور شناسه نامعتبر یا تکراری در سامانه مواجه شدید، ابتدا وارد سامانه شوید و وضعیت دستگاه و شماره تلفن را در بخش “مدیریت دستگاه‌ها” بررسی کنید. در صورتی که دستگاه را به صورت دست دوم خریداری کرده‌اید، از فروشنده درخواست کنید تا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهد. اگر دستگاه خریداری شده قابل ثبت نیست و یا تقلبی است، باید با تعزیرات حکومتی یا اتحادیه فروشندگان ارتباط برقرار نمایید.

۱۱- بازیابی انتقال مالکیت در گوشی دست‌دوم

در صورتی که یک گوشی را به صورت دست دوم خریداری کرده‌اید و با پیغام رجیستر نشده مواجه میشوید، از فروشنده درخواست ارسال انتقال مالکیت از طریق وبسایت، اپلیکیشن یا کد را بکنید. زیرا بدون انتقال مالکیت نمیتوانید شماره تلفن را بر روی تلفن همراهتان فعال کنید؛ حتی در صورت داشتن کد فعالسازی. توجه داشته باشید که انتقال مالکیت تنها باید از شماره قبلی ثبت شده انجام شود.

۱۲- روش رفع مسدودی سامانه همتا

برخی اوقات ممکن است تلفن همراه به دلیل مشکلات رجیستری مسدود شود. دلایل اصلی این موضوع میتواند عدم ثبت صحیح گوشی و استفاده نکردن از آن برای مدت معینی پس از اولین استفاده باشد. همچنین مطابقت نداشتن شماره سیمکارت با مالک گوشی از دلایل دیگر مسدود شدن تلفن همراه است.


ثبت دستگاه از طریق ارسال پیامک به #۷۷۷۷*

برای استفاده از سامانه همتا و ثبت گوشی جدید در آن، لازم است ابتدا کد #۷۷۷۷* را شماره گیری کنید و سپس عدد ۲ را برای استفاده از گزینه فعالسازی وارد نمایید. حالا کد ۱۵ رقمی IMEI یا همان شناسه درج شده روی جعبه گوشی یا فاکتور آن را وارد نمایید. در مرحله بعدی شماره سیمکارتی که در داخل گوشی قرار دارد را ارسال کنید. حالا کد فعالسازی نوشته شده بر روی جعبه را بفرستید و برای تایید نهایی درخواست عدد ۱ را ارسال کنید و منتظر جواب بمانید.

فعالسازی گوشی در سامانه همتا

ثبت گوشی در وبسایت سامانه همتا

فعال سازی گوشی غیر فعال شده در سامانه همتا به صورت پیامکی برای شما امکان پذیر نبود، میتوانید به صورت آنلاین با ورود به وبسایت سامانه همتا مدیریت گوشی و ثبت آن را انجام دهید. برای این منظور ابتدا وارد سایت شوید و در در بخش ورود پس از وارد کردن اطلاعات وارد سایت شوید. ورود به سامانه میتواند از طریق شماره ملی یا شماره تلفن همراه باشد.

مدیریت دستگاه‌ها در سامانه همتا

پس از ورود به سامانه، روی گزینه “افزودن دستگاه” یا “انتقال مالکیت” بزنید. با اینکار میتوانید به سادگی شناسه دستگاه (IMEI) را وارد نمایید و آن را به عنوان دستگاه جدید ثبت نمایید.

ثبت گوشی در وبسایت سامانه همتا

ثبت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

در صورتی که با مشکل ورود به سامانه همتا مواجه شدید، میتوانید برای رفع این مشکل از اپلیکیشن این سرویس استفاده کنید. برای این منظور میتوانید برنامه همتا (رجیستری تلفن همراه) را از طریق مایکت برای اندروید و سیب ایرانی برای آیفون دانلود و نصب کنید. در اپلیکیشن نیز میتوانید همانند سامانه با وارد کردن برخی از اطلاعات و ورود به سیستم، فعالیت‌های مختلفی را انجام دهید.

ثبت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

سوالات متداول

استعلام مالکیت گوشی همتا چگونه است؟

برای اینکار ابتدا لازم است کد #7777*  را شماره گیری کنید و سپس عدد 1 را برای استعلام اصالت وارد نمایید تا اطلاعات آن را بررسی نمایید. در ادامه میتوانید از وبسایت سامانه همتا نیز برای بررسی دقیق‌تر جزئیات استفاده کنید.

جمع بندی

به طور کلی مشکلات ایجاد شده در سامانه همتا میتواند دلایل مختلفی مثل اختلال در سرورها، استفاده از سیم‌کارت‌های غیرفعال، یا وارد کردن اطلاعات اشتباه داشته باشد. به همین دلیل بررسی وضعیت اینترنت، خاموش کردن VPN و اطمینان از فعال بودن سیمکارت، از جمله اقدامات اولیه برای رفع مشکل ورود یا ثبت گوشی در این سامانه است. در ادامه لازم است از درست بودن شناسه IMEI، کد فعالساز و همچنین شماره تلفنتان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که لازم است مطمئن شوید دستگاه خریداری شده از قبل رجیستر نشده باشد. همچنین گوشی‌های غیر قانونی و قاچاق امکان ثبت در سامانه را ندارند.

در صورت عدم دریافت پیامک از همتا، بررسی پوشه اسپم، تنظیمات پیامک و افزودن شماره ۷۷۷۷ به مخاطبین میتواند موثر باشد. در نهایت اگر هیچ کدام از روش‌ها مؤثر نبود، میتوانید از طریق وبسایت همتا تیکت پشتیبانی ثبت کنید یا با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرید. استفاده از اپلیکیشن رسمی همتا نیز راهکار دیگری برای مدیریت سریع‌تر مشکلات مربوط به رجیستری گوشی است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تا به حال با مشکلاتی در زمینه استفاده سامانه همتا مواجه شده‌اید؟ به نظر شما بهترینروش برای ورود به این سامانه و استفاده و از آن چیست؟ در صورتی که در این زمینه تجربه‌ای دارید، لطفاً نظراتتان را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید
ممنونیم، امتیاز شما ثبت شد 🙂

بیشتر بخوانید

آموزش کامل رجیستر گوشی همراه معمولی، مسافری با سایت و اپ
آموزش کامل استعلام و ثبت سامانه رجیستر گوشی موبایل معمولی و مسافری

نظرات

×