یک طرفه شدن تلفن همراه 📞 یکی از مسائلی است که عموما به دلیل پرداخت نکردن قبض ایجاد میشود.
در این صورت روشهای مختلفی برای برطرف کردن سریع این مشکل وجود دارد. به همین دلیل در این مطلب از انزل وب به حل مشکل یک طرفه شدن رایتل و همچنین کد و شماره تماس رفع فوری آن میپردازیم.
رفع یک طرفه شدن رایتل
Unblocking One-Way Call Suspension of Rightel
به طور کلی برای وصل شدن رایتل یک طرفه میتوانید از روشهایی مثل بررسی وضعیت سیمکارت از طریق کد رفع یک طرفه شدن رایتل #۲۱۰* استفاده کنید یا به نمایندگیهای این اوپراتور مراجعه نمایید. در ادامه پرداخت بدهی قبوض و فعال نگه داشتن خط را نیز امتحان کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که حتی با وجود مسدود شدن خط تلفن همچنان میتوانید از طریق شماره ۲۰۰ با پشتیبانی رایتل ارتباط برقرار نمایید. در ادامه به طور کاملتر به هر یک از روشها و انواع قطعی در سیمکارتهای دائمی و اعتباری اشاره خواهیم کرد.
۱- استفاده از کد رفع مسدودی سیمکارت رایتل
در صورتی که با یک طرفه شدن سیمکارت رایتل مواجه شدید، میتوانید با وارد کردن کدهای USSD در تلفن همراه آن را به سرعت پیگیری و رفع نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر کد #۲۱۰* را شماره گیری کنید. این کد برای پیگیری وضعیت سیمکارت بسیار کاربردی است.
شما همچنین میتوانید در صفحه استعلام وضعیت سیمکارت رایتل، روی دکمه “استعلام وضعیت سیمکارت” بزنید و سپس اطلاعاتی مثل کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کنید؛ تا بتوانید شرایط خط خودتان را بررسی نمایید.
۲- پرداخت بدهی قبض یا خرید شارژ
رفع یک طرفه شدن رایتل به علت بدهی یکی از اصلیترین دلایل بروز مشکل برای سیمکارت است. شما میتوانید با خرید شارژ برای سیمکارتهای اعتبار یا پرداخت قبوض بدهی برای خطوط دائمی این مشکل را به سادگی برطرف نمایید. انجام اینکار از طریق کد دستوری #۲۰۰*، اپلیکیشن رایتل من و یا بخش پرداخت صورت حساب سایت رایتل امکان پذیر میباشد.
۳- با پشتیبانی رایتل تماس بگیرید یا به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید
در صورتی که موفق به رفع مشکل مسدود شدن خط رایتل نشدید، میتوانید از طریق خود خط رایتل با شماره ۲۰۰ یا از خطوط دیگر با شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرید تا توسط پشتیبانی این سرویس راهنمایی شوید. علاوه بر آن در صورت نیاز میتوانید به شکل حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و با ارائه مدارک شناسایی برای رفع مشکلاتتان اقدام نمایید.
بررسی علت مسدود شدن سیمکارت رایتل
به طور معمول چندین نکته در زمینه یک طرفه شدن خط سیمکارت وجود دارد که باید به آن توجه نمایید. شما با تشخیص درست علت میتوانید برای رفع مسدودی سیم کارت رایتل اقدامات مناسب را انجام دهید.
۱- پرداخت نکردن قبض ماهیانه
همانطور که اشاره کردیم، یکی از اولین مواردی که باید در زمان ایجاد مشکل یک طرفه شدن رایتل بررسی کنید، داشتن بدهی است. عدم پرداخت قبوض ماهیانه در سیمکارتهای دائمی و خریدن شارژ در سیمکارتهای اعتباری باعث بروز این مسئله خواهد شد.
۲- خرید سیمکارت دست دوم نامعتبر
از دیگر نکاتی که باید برای جلوگیری از مسدود شدن سیمکارت به آن توجه داشته باشید، خرید سیمکارت دست دوم معتبر است. هرچند اینکار چندان توصیه شده نیست، اما در صورتی که قصد انجام اینکار را دارید، بهتر است از جایی مطمئن و به روشی ایمن اینکار را انجام بدهید. زیرا اگر سیمکارت متعلق به گوشی سرقتی و دزدی باشد، مسدود خواهد شد.
۳- عدم ارائه مدارک لازم در زمان خرید سیمکارت
در صورتی که سیمکارت خود را به تازگی خریداری کردهاید و متوجه مسدود شدن آن شدهاید، این مسئله به احتمال زیاد به دلیل نقص در مدارک ایجاد شده است. واضح نبودن تصاویر اسکن شده یا تکمیل نبودن آن میتواند باعث بروز خطا در سیستم اوپراتور شود. در نتیجه بهتر است با مراجعه دوباره به محل خریداری سیمکارت علت این موضوع را پیگیری نمایید و مدارک خود را تکمیل نمایید.
۴- وارد کردن مرز اشتباه
به طور کلی لازم است که بدانید هر سیمکارت دارای دو رمز است. رمز IPN معمولا ۴ رقمی است و در زمان روشن کردن گوشی یا دسترسی به تنظیمات سیمکارت خواسته میشود. در صورت ۳ بار اشتباه وارد کردن پشت هم این رمز، سیمکارت قفل میشود و نیاز به وارد کردن رمز PUK یعنی رمز دوم سیمکارت خواهید داشت. در صورتی که این رمز را نیز ۱۰ بار اشتباه وارد کنید، سیمکارت باید به طور کامل تعویض شود و ممکن است حتی در برخی مواقع نیز شماره از دست برود. به همین دلیل توصیه میشود که این رمزها را به شکل صحیح وارد کنید تا خط شما دچار مشکل نشود. در صورت گم کردن این رمزها بهتر است از اوپراتور رایتل کمک بگیرید.
۵- سیمکارتتان را فعال نگه دارید
یکی دیگر از نکاتی که باید برای جلوگیری از یک طرفه شدن خط رایتل اعتباری آن را در نظر گرفت، فعال نگه داشتن خطوط است. این مورد بخصوص در زمینه سیمکارتهای اعتباری میتواند مانع از مسدود شدن و از کار افتادن سیمکارتها شود.
بررسی انواع قطعی سیمکارتهای دائمی رایتل و روش حل آنها
اگر سیمکارت دائمی شما قطع شده است، لازم است ابتدا دلیل ایجاد این مشکل را بررسی نمایید. در این قسمت ما به شناخت بهتر نوع قطع شدن خط شما کمک میکنیم و همچنین راهکارهای موثر برای رفع این مشکل را نیز ارائه میدهیم.
قطع یک طرفه
یکی از انواع رایج مسدود شدن سیمکارت به صورت یک طرفه است. در این شرایط شما اجازه برقراری تماس با افراد را نخواهید داشت و تنها میتوانید تماسهای ورودی را دریافت کنید. این مشکل به دلیل داشتن بدهی بیش از سقف مجاز که معمولا ۶۰ هزار تومان است، ایجاد میشود. به همین خاطر مشکل یک طرفه شدن رایتل با پرداخت بدهی و صورت حساب به سادگی قابل رفع است.
قطع دو طرفه
در صورتی که بیش از دو هفته از پر شدن سقف بدهی شما به رایتل بگذرد و شما اقدامی در این رابطه انجام ندهید یا سیمکارت به طور طولانی مدت بدون استفاده بماند، خط به صورت دوطرفه قطع خواهد شد. در این حالت برقراری تماس و همچنین دریافت آن امکان پذیر نخواهد بود. برای فعالسازی دوباره سیمکارت در این شرایط، لازم است به نمایندگیهای فروش و خدمات رایتل مراجعه نمایید.
منقضی شدن سیمکارت
در صورتی که سیمکارت شما برای مدت بیش از یک سال بدون استفاده باقی مانده یا برای مدتی طولانی در حالت قطعی دوطرفه بماند، مسدود و منقضی خواهد شد. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است پیش از ایجاد این مشکل قبوض خود را پرداخت نمایید. در صورت ایجاد این موضوع نیز بهتر است به دفاتر رایتل مراجعه کنید تا پس از پرداخت هزینه بتوانید دوباره از آن استفاده نمایید.
بازیافت سیمکارت
اگر سیمکارت شما برای مدتی بیش از یکسال در حالت منقضی باقی بماند، توسط اوپراتور رایتل بازیافت شده و به شخص دیگری واگذار میشود. البته این نکته را باید به خاطر داشته باشید که در برخی مواقع تا ۵ سال پس از بازیافت میتوان با پرداخت هزینههای مربوطه سیمکارت را بازیابی و مجددا استفاده کرد.
روش رفع مسدودی سیمکارتهای اعتباری رایتل
در این بخش نیز روش مشکل یک طرفه شدن رایتل و سایر حالتهای مسدود شدن آن برای سیمکارتهای اعتباری را بررسی خواهیم کرد.
قطع شدن یک طرفه
به دلیل اینکه در سیمکارتهای اعتباری برای برقراری تماس یا استفاده از اینترنت نیاز به خرید شارژ میباشد، برای رفع یک طرفه شدن خط رایتل اعتباری تنها روش لازم به خرید دوباره شارژ است.
قطع شدن دو طرفه
اگر سیمکارت اعتباری شما برای مدت زمان ۶ ماه به صورت مسدود و بدون شارژ باقی بماند، به صورت دو طرفه مسدود خواهد شد و دیگر امکان دریافت تماسها نیز نخواهید بود. برای حل این مسئله لازم است سیمکارت خود را دوباره شارژ کنید.
منقضی شدن سیمکارت
انقضای سیمکارتهای اعتباری در صورتی ایجاد میشود که فرد برای باز زمانی بیش از یک سال از سیمکارت خود استفاده نکند و برای آن شارژ تهیه ننماید. در این حالت لازم است به دفاتر رایتل مراجعه کنید و اقدامات لازم را برای حل آن انجام دهید.
بازیافت سیمکارت
در صورتی که سیمکارتهای اعتباری برای بازه زمانی بیش از یک سال در حالت منقضی باقی بمانند، بازیافت و به شخص دیگری واگذار خواهند شد. متاسفانه در این حالت دیگر امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت.
سوالات متداول
در این حالت بهتر است با شمارهگیری کد دستوری #210* از وضعیت سیمکارت مطلع شوید و سپس بدهی قبوض خود را پرداخت یا برای خرید شارژ اقدام نمایید. مسدود شدن خط به صوت یک طرفه به معنای آن است که شخص نمیتواند با کسی تماس بگیرد اما میتواند تماسهای تلفنی را دریافت نماید. اگر شخص اقدام به پرداخت بدهی و برطرف کردن مشکل نکند، پس از مدتی تلفن به صورت دو طرفه قطع خواهد شد. این مسئله ممکن است به دلیل نقص در مدارک خرید سیمکارت، عدم پرداخت قبوض یا شارژ، فعال نبودن سیمکارت برای زمانی طولانی و یا وارد کردن مرز اشتباه سیمکارت ایجاد شده باشد. این مسئله عموما به دلیل عدم قرارگیری در محدوده پوشش دهی اینترنت، مشکلات ایجاد شده برای سیمکارت یا تنظیمات نادرست اینترنت گوشی ایجاد میشود. اتمام اعتبار یا شارژ تماس، یک طرفه شدن خط، عدم قرارگیری در محدوده آنتن دهی یا انجام برخی از تنظیمات نادرست در تلفن همراه میتواند از عوامل ایجاد این مشکل باشد.سیم کارتم یک طرفه شده چیکار کنم؟
یک طرفه شدن خط یعنی چه؟
چرا خط رایتل قطع شده؟
چرا خط رایتل آنتن ندارد؟
چرا خط رایتل تماس نمی گیرد؟
جمع بندی
در صورت متوجه شدن هرگونه قطعی سیمکارت در ابتدا لازم است کد لغو یک طرفه شدن خط رایتل و بررسی وضعیت آن با شماره #۲۱۰* را شماره گیری کنید. سپس با مراجعه به برنامههایی همچنین رایتل من یا استفاده از کدهای دستوری برای پرداخت بدهی خودتان اقدام کنید. در ادامه فعال نگه داشتن خط و همچنین خرید سیمکارت معتبر میتواند به جلوگیری از مسدود شدن سیمکارت جلوگیری کند. در صورت نیاز میتوانید میتوانید با استفاده از خط رایتل با شماره ۲۰۰ و در سایر خطوط با ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرد تا مشکل ایجاد شده را با پشتیبانی در میان بگذارید. سپس اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بهتر است به صورت حضوری به نمایندگیهای رایتل در سطح شهر یا پیشخوانهای دولت مراجعه نمایید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
آیا تا به حال مشکل یک طرفه شدن رایتل یا مسدود شدن خط آن برای شما ایجاد شده است؟ به نظر شما بهترین راهکار در این شرایط چیست؟ اگر در این زمینه نظر یا تجربه مشابهی دارید، لطفاً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.