مرد افسانهای بازیهای گرافیکی
هر حرفه جدیدی که در جهان ما ایجاد میشود باید با دقت و قدرت بسیار عمل کند تا بتواند به یک صنعت جهانی تبدیل شود.
وقتیکه رقابت در یک حرفه به وجود آید، مهمترین عامل برای توسعه و پیشرفت آن ایجاد شده و در این زمان است که ممکن است افراد بسیاری در این حرفه به صورت تخصصی فعال شوند. شاید در چند دهه گذشته کسی فکر نمیکرد که روزی به جایگاهی برسیم که صنعتی جهانی به نام بازی داشته باشیم و تا جایی که حتی این صنعت در صدر مهمترین و پولسازترین صنعتهای کاری موجود در جهان قرار گیرد.
در حال حاضر شرکتهای بسیار بزرگی در این راستا به صورت حرفهای فعالیت دارند، اما باز هم این حرفه به صورت انحصاری در نیامده و هر فردی میتواند براساس یخلاقیت که در تولید و ارائه بازیهایش به خرج میدهد، توجه بازیخورها را به خود جلب کند؛ هر چند که عنوان سازنده آن ناشناس باشد. یکی از بزرگترین و معروفترین شرکتهایی که در زمینه تولید بازی فعالیت میکند، شرکت id Software است. این شرکت در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط ۴ نفر با نامهای جان کارمک، جان رومرو، تام سالن و آدریان کارمک بنیان گذاشته شد که در این میان جان کارمک و رومرو به عنوان برنامهنویس، تام سالن به عنوان طراح و در نهایت آدریان به عنوان هنرمند در ساخت بازیها نقش داشتند.
کلیدیترین فرد این شرکت جان کارمک است که با ابداع روشهای جدید برای پیمایشهای گرافیکی در رایانه، راه را برای توسعه و پیشرفت id Software باز کرد. بازی جذاب و خاطرهانگیز سوپر ماریو ۳ که برای همه ما شناخته شده است پس از مدتها تلاش این تیم به بازار ارائه شد و در زمان خود توجه تمام افراد متخصص را به خود جلب کرد. کارمک برای بازیهایی چون Wolfenstein 3D، Doom و Quake برنامهنویسی کرد.
روشهای نوین جان در برنامهنویسی به همراه خلاقیت بالای تام سالن در طراحی بازیها باعث خلق سبک FPS در دهه ۱۹۹۰ شد. در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۹ شرکت id Software توسط ZeniMax خریداری شد، اما کارمک اعلام کرده است که فروش شرکت id به ZeniMax تاثیری بر روند اجرایی محصول جدید این شرکت به نام Rage نخواهد داشت و او امیدوار است که Rage برترین بازی سال ۲۰۱۰ باشد.
پایگاه اینترنتی www.maximumpc.com مصاحبهای را با او انجام داده است که در ادامه آن را میخوانیم.
- در ابتدا چه کسی برای پیوستن شرکت شما و Zenimax پیش قدم شد؟
روبرت آلتمن از Zenimax در ابتدا با ما تماس گرفت و بسیار ساده به ما گفت که چه طور است که در کنار هم کار کنیم؟ من در ابتدا بسیار شوکه شدم چون حتی این شرکت را به درستی نمیشناختم و این پیشنهاد بسیار خندهدار به نظر میرسید اما حالا از این اتفاق بسیار خوشحالم و به آینده این تیم جدید امید زیادی دارم.
از سابقه کاری خود بگویید.
اولین تجربه کاریام به عنوان برنامهنویس در شرکت سافتدیسک بود و در آن شرکت به طور رسمی استخدام شده بودم. مدتی هم برای IBM پروژه انجام میدادم.
از طریق سافتدیسک با رومرو و آدریان آشنا شدم و پس از آن تصمیم گرفتیم تا با هم id Software را تاسیس کنیم.
- شما برای EA بازی Rage و برای Activision بازی Wolfenstein را در دست ساخت دارید. برای دیگر بازیهایتان چه تصمیمی دارید؟
با ناشرهای دیگری صحبت خواهیم کرد. البته علاوه بر این دو مورد ما پروژه Doom II PRG را که برای تلفن همراه است برای شرکت EA در دست ساخت داریم و روی iPhone هم سفارشهایی داریم که در حال انجام است و تا سال آینده به بازار ارائه خواهد شد.
- در مورد کنسولهای موجود و قدرت آنها چه نظری دارید؟
به نظر من Xbox 360 دارای پردازنده گرافیکی بهتر و سریعتری نسبت به PS3 است و دستیابی به قدرت آن بسیار آسانتر است. به نظر من سختافزار PS3 توان پردازشی خوبی ندارد و فقط از نظر تئوری قوی است.
- نظرتان در مورد فروش شرکت به Zenimax چه بود؟
ما به طور همزمان با سه تیم به صورت جداگانه روی پروژههای Wolfenestein ،DOOM و Quake کار میکردیم. به نظر من Zenimax بیشتر یک شرکت مالی است و ما هم برای پروژههایمان به یک پشتوانه ثابت مالی نیاز داشتیم و این معامله باعث شد تا دیگر نگران مشکلات مالی نباشیم.
- شما شخصیت دکتر کارمک فیلم Doom در سال ۲۰۰۵ بودید. چه احساسی در آن زمان داشتید؟
این موضوع بهترین قدردانی و تشکری بود که از من به عمل آمد.
منبع:روزنامه بایت
ویرایش و گردآوری:انزل وب