فعالسازی تماس اضطراری یا Emergency SOS 🆘 به شما اجازه میدهد تا هنگام مواجه با خطرات مختلف بدون باز کردن قفل گوشی بتوانید با شماره یکی از مخاطبان خود تماس بگیرید و یا از اورژانس و نیروهای امدادی درخواست کمک کنید.
این قابلیت در گوشیهای اندروید و آیفون قابل دسترس است. با ما همراه شوید و روش استفاده از قابلیت مهم را یاد بگیرید.
چگونه تماس اضطراری را فعال کنیم؟
How to Enable Emergency SOS Call on Android or iPhone Phone?
فعالسازی تماس اضطراری در اندروید
روش فعال کردن تماس اضطراری در گوشیهای اندرویدی برندهای مختلف مانند سامسونگ، شیائومی و… شاید کمی تفاوت داشته باشد، اما معمولاً به دو روش ساده انجام است.
افزون مخاطب اضطراری
برای دسترسی به ویژگی تماس اضطراری شیائومی یا سامسونگ به بخش Setting یا تنظیمات وارد شوید. به دنبال گزینه Emergency SOS یا Safety & Emergency – (در منو فارسی تماس های اضطراری) بگردید و روی آن تپ کنید.
گزینه Emergency Contacts (در منوی فارسی مخاطبان اضطراری یا مخاطبان SOS) را انتخاب کرده و روی Add تپ کنید.
حالا مخاطبین مدنظر خود را به این بخش اضافه کنید.
دقت کنید این بخش برای تنظیم ارسال پیام به مخاطبین است و تاریخچه تماس های شمابرای این افراد به همراه موقعیت مکانی شما ارسال میگردد.
پس از تنظیم موارد بالا نوبت به تنظیم شماره تماس اضطراری میرسد، در برخی از برندها شما مجاز به اضافه کردن فقط یک شماره تماس ضروری هستنید.
دقت کنید اگر شماره تماسی خارج از شماره تماس های ضروری مثل ۱۱۰، ۱۲۵ و.. تنظیم کنید ممکن است برای برقراری تماس نیاز باشد گوشی را در حالت اضطراری از حالت قفل خارج کنید.
به طور مثال در گوشی های شیائومی ابتدا به Setting یا “تنظیمات” گوشی بروید، سپس به دنبال بخش Safety & emergency یا “ایمنی و شرایط اضطراری” بروید.
در مرحله بعد بخش Emergency SOS (کمک اضطراری) را انتخاب کنید.
حالا بر روی Call for Help یا “تماس برای کمک” تپ کنید و شماره اضطراری مدنظر خود را وارد کنید و بر روی دکمه Save یا “ذخیره” بزنید.
میتوانید شماره تلفنهای پلیس (۱۱۰)، آتش نشانی (۱۲۵)، اورژانس (۱۱۵)، هلال احمر (۱۱۲)، امداد برق (۱۲۱) و امداد گاز (۱۹۴) را در بخش مخاطبین اضطراری قرار دهید.
۲- فعالسازی تماس اضطراری سریع
با روشن بودن گزینه فعالسازی تماس اضطراری سریع میتوانید پس از پنج بار فشردن دکمه پاور گوشی با مخاطب دلخواه خود تماس بگیرید.
در Setting یا تنظیمات دوباره به سراغ گزینه Emergency SOS یا تماسهای اضطراری بروید.
در این بخش گزینههایی مانند Press Power Button 5 Times to Call (تماس با مخاطب اضطراری پس از پنج بار فشردن دکمه پاور گوشی) یا Auto – Call Emergency services (تماس خودکار با مراکز امدادرسانی) را فعال کنید.
فعالسازی تماس اضطراری در آیفون (iOS)
گوشیهای آیفون هم دارای قابلیت فعالسازی تماس اضطراری یا Emergency SOS هستند و میتوان از آنها برای نجات جان خود در شرایط خطرناک کمک گرفت.
۱- افزودن مخاطب اضطراری در Medical ID
برای اضافه کردن مخاطب اضطراری در iOS باید در تنظیمات بخش Health را انتخاب کنید.
به سراغ گزینه Medical ID بروید.
در این قسمت گزینه Create Medical ID را لمس کنید.
سپس روی Edit تپ کرده و مخاطب خود را به بخش Emergency Contact اضافه کنید.
۲- فعالسازی تماس اضطراری خودکار
در بخش Setting گزینه Emergency SOS را بیابید.
حالا گزینه Call with Hold را فعال کنید تا با فشار دادن طولانی مدت یکی از دکمههای کم و زیاد کردن صدا، تماس اضطراری به صورت خودکار برقرار شود.
گزینه Call with 5 Presses برای فعال کردن تماس اضطراری پس از پنج بار فشار دادن دکمه کناری آیفون یا Side Button به کار میرود.
نکته امنیتی
در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS میتوان بدون باز کردن صفحه قفل نیز از قابلیت تماس اضطراری یا Emergency استفاده کنید. در اکثر موارد، گوشی شما به صورت خودکار و بر اساس موقعیت مکانی تشخیص میدهد که باید با چه شمارهای تماس بگیرد.
اگر پس از فعالسازی تماس اضطراری، به جای شماره ۱۱۵ اورژانس، گوشی با شماره ۹۱۱ یا ۱۱۲ تماس گرفت، باید به بخش تنظیمات مخاطبین اضطراری بروید و شمارههای پیشفرض را تغییر دهید. علاوه بر این، پیشنهاد میکنیم در کنار قابلیت Emergency SOS یک برنامه تشخیص سقوط از ارتفاع بر روی گوشی خود نصب کنید.
رفع مشکل Emergency Calls Only
ارور Emergency Calls Only زمانی مشاهده میشود که گوشی سیمکارت را شناسایی نکند یا امکان آنتندهی توسط اپراتورها وجود نداشته باشد. برای رفع این ارور گوشی را یکبار ریاستارت کنید.
چگونه با ایرانسل، همراه اول و رایتل تماس اضطراری بگیریم؟
سرویس تماس اضطراری اپراتورها زمانی به کار میآید که شارژ سیمکارت اعتباری شما به پایان رسیده باشد، اما قصد دارید هر طور که شده با یکی از مخاطبان خود تماس بگیرید. هر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل دارای قابلیت شارژ اضطراری هستند.
سرویس چتر اضطراری همراه اول
همراه اول سرویس چتر اضطراری را برای مشترکین خود در نظر گرفته است که از طریق کد #۲۶*۱۰* میتوان آن را فعال کرد. برای استفاده از تماس اضطراری همراه اول پس از تماس با این کد باید عدد ۱ را انتخاب کرده و سپس شماره تماس مخاطب خود را وارد کنید. در این حالت درخواست شما برای برقراری تماس به شخص مقابل میرسد و او میتواند هزینه تماس را پرداخت کند.
سرویس شارژ اضطراری رایتل
اگر سیمکارت این اپراتور استفاده میکنید، عدد ۴۴۴ را به ابتدای شماره مخاطب خود اضافه کنید تا سرویس تماس اضطراری رایتل برایتان فعال شود. به عنوان مثال به جای عدد ۰۹۲۰۱۲۳۴۵۶۷ باید شماره ۴۴۴۰۹۲۰۱۲۳۴۵۶۷ را بگیرید. البته توجه داشته باشید که سیمکارت مخاطب هم باید رایتلی باشد، در غیر این صورت نمیتوانید از این سرویس استفاده کنید.
شارژ سیمکارت ایرانسل در شرایط اضطراری
برای دسترسی به قابلیت تماس اضطراری ایرانسل تنها کافیست کد #۸۱۵* را شمارهگیری کنید. اگر بسته اینترنتی دارید، اما با مشکل عدم اتصال اینترنت ایرانسل روبرو هستید، گوشی را یکبار روی حالت پرواز قرار دهید.
شما میتوانید با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من گزینه شارژ اضطراری را انتخاب کنید. در این اپلیکیشن به بخش حساب من بروید.
حالا روی گزینه خدمات اضطراری تپ کنید و فعالسازی را انتخاب کنید.
سرویس شارژ اضطراری در اپراتور ایرانسل برای کاربرانی فعال میشود که دست کم سه ماه در شبکه این اپراتور فعال بوده و ماهانه حداقل ده هزار تومان شارژ خریداری کرده باشند.
جمع بندی
جهت فعالسازی تماس اضطراری در گوشیهای اندرویدی و آیفون باید به سراغ گزینه Emergency SOS در تنظیمات گوشی بروید و مخاطب مدنظر خود را به این بخش اضافه کنید. اپراتورهای داخلی نیز قابلیت شارژ اضطراری را برای سیمکارتهای اعتباری فراهم کردهاند.
سوالات متداول
با فعالسازی تماس اضطراری میتوانید در شرایط خطرناک و هنگامی که به امدادرسانی نیاز دارید سریعاً با مراکزی مانند اورژانس و یا مخاطبان مدنظرتان ارتباط بگیرید، حتی بدون اینکه نیاز باشد قفل گوشی خود را باز کنید. برای خارج کردن شدن از حالت اضطراری گوشی خود را یک بار خاموش و روشن کنید.کارکرد تماس اضطراری چگونه است؟
چگونه گوشی را از حالت اضطراری خارج کنیم؟
نظرات و پیشنهادات شما؟
به نظر شما در چه موقعیتهایی باید از قابلیت تماس اضطراری استفاده کرد؟ از این ویژگی توانستید در کوتاه ترین فرصت استفاده کنید؟ آیا این ویژگی میتواند به مراکز امدادرسانی برای پیدا کردن مصدومان کمک کند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.