چگونه بدون برق گرفتگی ( الکتریسیته ساکن ) از ماشین پیاده شویم ؟

چگونه بدون برق گرفتگی توسط الکتریسیته ساکن از ماشین پیاده شویم ؟

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که بعد از نشستن در خودرو و حین پیاده شده ، از الکتریسیته ساکن (جرقه کوچک الکتریکی) لباس و کفش خود رنج می برید؟ برای آشنایی با اقدامات لازم حین پیاده شدن از ماشین و جلوگیری از استقرار الکتریسیته ساکن در بدن و پوشش خود ، شما را به مطالعه ی این پست دعوت می کنیم.

چگونه الکتریسیته ساکن ناشی از نشستن در خودرو را از بین ببریم؟

How to Get out of a Car Without Getting Shocked by Static Electricity

قبلا ترفند ها و هک های کاربردی زندگی را در انزل وب خوانده اید که مجموعه ی راهکارهایی را برای صرفه جویی در برخورد با مسائل مختلف معرفی کردیم. الکتریسیته ساکن نیز ، یکی از مسائلی است که خواه ناخواه به دلیل عدم تعادل در بارالکتریکی ایجاد میشود. بنابراین برای جلوگیری از سکون الکتریسیته ساکن در بدن و لباس ها ، نیاز است به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه می خوانید.

به جنس لباس خود توجه کنید!

جنس لباس شما ، تاثیر مستقیم در ایجاد الکتریسیته ساکن و نگهداری آن دارد. الیاف مصنوعی موجود در لباس ها ، نظیر پشم های مدرن و یا چرم های مصنوعی ، می تواند نقش به سزایی در ماندگاری الکتریسیته ساکن داشته باشد.ممکن است الکتریسیته ساکن به واسطه لباس شما نیز در محل کارشما ایجاد شود و آزاردهنده باشد. پس با به کارگیری این ترفند و روش های معجزه آسا بهبود محیط کار که در انزل وب معرفی کردیم ، می توانید به سادگی از ماندگاری  الکتریسیته ساکن در امان بمانید.

چگونه الکتریسیته ساکن ناشی از نشستن در خودرو را از بین ببریم؟

به جنس کفش خود توجه کنید!

جنس کفش نیز در میزان الکتریسیته موثر است. به عنوان مثال دمپایی های ساحلی بیشتر در معرض الکتریسیته ساکن قرار دارند.

چگونه الکتریسیته ساکن ناشی از نشستن در خودرو را از بین ببریم؟

حین پیاده شدن از خودرو ، دست خود را روی بخش فلزی بالای در قرار دهید!

زمانی که قصد دارید از ماشین پیاده شوید ، برای لحظاتی ، دست خود را روی تیغه فلزی بالای در قرار دهید. این کار با توجه به رسانا بودن بخش فلزی ، سبب می شود که میزان الکتریسیته موجود منتقل شود.

چگونه الکتریسیته ساکن ناشی از نشستن در خودرو را از بین ببریم؟

حین پیاده شدن دستان خود رو را روی سقف ماشین قرار دهید

این کار مشابه ترفند قبلی ، سبب میشود که الکتریسیته ساکن تخلیه شود. در واقع با این ترفند ، میان بار های موجودتعادل برقرار میگردد و به هر اندازه ای که بار منفی یا مثبت در لباس یا کفش های شما جمع شده باشد ، بار مخالف جهت خنثی سازی وارد میشود.

چگونه الکتریسیته ساکن ناشی از نشستن در خودرو را از بین ببریم؟

حین خروج ، با بندانگشت روی بدنه ی فلزی خودرو ضربه بزنید.

دقت داشته باشید که این کار را با بندانگشتان انجام دهید تا آسیب نبینید.این کار را می توانید با استفاده از آرنج خود نیز انجام دهید.

با استفاده از کلید ، بدنه خودرو را لمس کنید.

حین خروج ، با سوییچ ماشین و یا هر کلیدی که در دسترس دارید، به بدنه ضربه بزنید تا میزان الکتریسیته موجود تخلیه شود.

از اسپری های ضد الکتریسیته ساکن مخصوص خودرو استفاده کنید.

در انتها بهتر است به دو نکته توجه داشته باشید:

  • برخی از ماشین ها نظیر کامیون ها و به طور کلی ماشین های سنگین  ،زنجیرفلزی را در انتهای ماشین نصب کرده اند که از نظر فیزیکی ، سبب تخلیه ی بار الکتریکی و جلوگیری از انتقال آن ، به بخش های مربوط به سوخت ماشین و آتش سوزی میشود. اما این زنجیر ارتباطی به الکتریسیته ساکن موجود در لباس افراد در ماشین ندارد و از آن جلوگیری نمی کند.
  • به الکتریسیته ساکن موجود در ماشین خود توجه داشته باشید. در صورتی که میزان الکتریسیته موجود تخلیه نشود ، ممکن است با ورود به جایگاه های سوخت گیری ، موجب انفحار شود. لذا ترفند های گفته شده را قبل از ورود به پمپ بنزین انجام دهید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که راهکار های دیگری برای از بین بردن الکتریسیته ساکن تجربه کرده اید ، دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

پیروز باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش ساخت آهنربای الکتریکی ساده و قوی در منزل
آموزش ۳ روش ساخت آهنربای الکتریکی بسیار قوی با وسایل ساده در خانه
10 ترفند کاربردی استفاده از آهنربا در زندگی روزمره
۱۰ ترفند و کاربرد آهنربا برای استفاده در زندگی روزمره

نظرات

  • هادی says:

    الکتریسیته ساکن فقط مربوط به وایر شمعهای خودرو میشه،بخاطر روکش بی کیفیت وایرها با تعویض وایر باکیفیت دیگه برق گرفتگی اتفاق نمی افته،عزت زیاد⚘⚘⚘

  • یزدان says:

    باسلام.‌یکی از دوستان(عسل) فرموده بودند من دنا دارم و این مشکلو دارم. بنده هم دنا دارم و عاجزم از پیاده شدن از ماشینم. اعصابمو بهم میریزه و غصه ام میگیره از ماشین میخوام پیاده بشم.تندرست باشید.

  • عسل says:

    من ۲۰۶ دارم اصلا اینجوری نمیشم ولی با دنا همیشه برق گرفته ام خسته شدم بخدا نمیدونم دیگه چیکار کنم یعنی زمان نشستن تو ماشین و پیاده شدن همیشه برق گرفته ام

  • محبوبه says:

    سلام
    مدتیه موقع پیاده شدن از ماشین به محض اینکه دستم رو برای بستن در به در میزنم جرقه کوچیکی میزنه، بعد از اینکه باک بنزین رو با بنزین سوپر پرکردن اینجوری شد
    آیا ممکنه مربوط به بنزین یا سیستم برق ماشین باشه؟
    ممنون از راهنماییتون

  • جواد says:

    یک فازمتر کوچیک تو جیبتون همشیه باشه وقتی پیاده میشین فازمترو بزن به بدنه در ماشین و فازمتر روشن شد دیگه خیالتون راحت باشه بار الکتریستشو گرفته پیاده شین.

  • Moji says:

    ببخشید من فقط هر وقت میام ایران این مشکل رو دارم خیلی زیاد برق میگیره واقعا رو اعصابه چرا ?

  • هخامنش says:

    🤣🤣🤣🤣

  • صادق says:

    عالی

  • فرشاد says:

    آقا تعجبه چرافقط ماشین خودم برق داره وانگار فقط بامن لجه کس دیگری رو برق نمیگیره؟😫

  • مسعود says:

    منم همین مشکل رو دارم به نظر من مربوط به کمبود آهن بدن باشه

  • حامد چوبدار says:

    مهمترین عوامل جرقه دست با در ماشین به ترتیب اهمیت ۱-کفش ۲-لباس ۳-روکش صندلی ماشن
    ۱-یک جسم فلزی (مثل سکه) قبل از پیاده شدن تو دستتون بگیرید و با اون در راببندید چون جرقه بجای دست شما و ماشین بین فلز و در ماشین زده میشه.(از سوییچ ماشین استفاده نکنید چون ممکنه چیپ داخل سوییچ بسوزه)
    ۲-برای کفش: یک تکه فویل آلومینیوم زیر کفشتون بچسبانید
    ۳-برای لباس و روکش: قبل از نشستن روی صندلی مقداری اسپری ضد استاتیک یا نرم کننده لباس روی صندلی اسپری کنید.

    • Saeed says:

      در مورد این مشکل… شما باید مشکل و پیدا کنید چون واسه هر کسی متفاوته..اول از خودتون شروع کنید.با تعویض شلوار و لباس رو و زیر…بعد کفش و عوض کنید چون بالای هفتاد درصد مشکل میتونه از کفش باشه.یک بار با دمپایی یک بار با کتونی.مشکل حل شد ته همون کفش اولی پونس بچسبونید حل میشه …..مشکل برطرف نشد روی صندلی یک کارتن بزارید بطوری که لباس و شلوار با روکش های صندلی هیچ تماسی نداشته باشه..مشکل برطرف شد میتونید از عرق گیر با روکش چوب استفاده کنید.

  • سعید فتاحی says:

    من ۲۰۶ دارم این اتفاق می افته و صدای جرقه انگشتم هنگام پیاده شدن را میشنوم و برق قوی هست که مثل جرقه فندک روی انگشت شوک میدهد آیا این اتفاق عادی هست یا مشکل فنی دارد قسمت برق خودرو ؟

  • منصور رستگارزاده says:

    یکی از بهترین شوخی های دنیا اینه که دستات برق داشته باشه! من از ماشین پیاده میشم سریع با یکی از رفیقام دست میدم حال میده ?

  • امین says:

    برقی ک موقع پیاده شدن از ماشین بوجود میاد از کفشه من موقعی که کفش چرم میپوشم هیچ برقی تولید نمیشه ولی وقتی کفش کتونی میپوشم کفه کفش از جنس دمپایی های نیکتاست نرمه فومه.یعنی چنان برقی میگیره که نگو ..به در ماشین دست. زدم نشد.زیر پام قالیچه گذاشتم نشد ..روی کفیهای ماشین مقوا گذاشتم نشد..لاستیکای روی پدال رو برداشتم روش چسپ کاغذی زدم نشد ..فقط موقعی ک کفشم رو عوض میکنم مجلسی میپوشم درست میشه الانم نمیدونم چه راهی پیدا کنم با کفش کتونی برق نگیره منو اگه کسی راهی بلده بگه

  • محمد says:

    منم همین مشکل رو دارم واقعأ آزار دهنده ست…. منکه تا در رو بازمیکنم دستمو میگیرم قسمت بالای در بعد وقتیکه کامل پیاده شدم دستمو برمیدارم و درب رو میبندم.. گاهی یه پامو میگذارم زمین و یادم میره و دستمو برمیدارم.بعد تا اون یکی پامو میگذارمو دست میزنم چنان برقی میزنه که نگو… نه مال ماشینه نه مال نوع لباس من سه تا ماشین عوض کردم با هر سه تاشون هم همین مشکل رو داشتم

  • حسین says:

    سلام….بهترین کاراینه که موقع پیاده شدن دستتون رو روی درب فلزی خودروبگزارید وبعدازپیاده شدن دستتون روبردارید…..خیلی عالیه….البته من ففط کتونی میپوشم اینجوریه کفش نمیشه….به نظرمن ازقسمت پاهست تابالاتنه…..این را موثره امتحان کنید….

  • محمد says:

    من یه ماهه ماشینمو عوض کردم قبلا این مشکل رو نداشتم ولی توی این ماشین خیلی عجیبه .چیکار باید بکنم درست بشه

  • هادی مومنی says:

    من فقط در مناطق خشک دچار این مشکل میشم و بعد از پیاده شدن از ماشین درب را با استفاده از قسمت پلاستیکی در یا شیشه میبندم سپس زمین را لمس میکنم تا تخلیه صورت گیرد.

  • امید says:

    بهترین راه حل عوض کردن پوشش صندلی خودرو هست.

    • محمدحسن says:

      احسنت به شما دوست عزیز بهترین روش برداشتن روکش پلاستیکی صندلیه‌ من دوتا ماشین دارم یکی باروکش و یکی بدون روکش پلاستیکی واین مشکل توی بدن کاور پلاستیکی اصلا وجود نداره

  • علی اشراقی says:

    سلام بسیار عالی بود.

    • محمد says:

      کاش فقط ماشین بود..
      من با بازکردن درخونه هم مشکل دارم
      به جای رسیدم که با دستکش
      در خونه باز میکنم

  • علی اشراقی says:

    سلام بسیار عالی بود.

    • علیرضا says:

      آقا من وقتی کاپشن ویا پوتین چرمی و یا کمربند (کلیه بند کرکی) میپوشم به هرفلزی دست میزنم جرقه انگشتم با تماس فلز را میبینم و خیلی اذیت میشم