روش های جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری

روش های جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری و هارد اکسترنال

فلش مموری ابزاری کاربردی برای انتقال دیتا و اطلاعات به صورت همراه می باشد. روزانه دستگاه های زیادی مثل فلش یا کابل USB موبایل یا تبلت را برای تبادل اطلاعات به سیستم خود وصل می کنیم؛ غافل از این که هزاران ویروس مختلف ممکن است از طریق همین اتصالات به خود فلش و سپس کامپیوتر وارد شوند. انتشار این ویروس ها معمولا از طریق کامپیوتر های عمومی و فضاهایی مثل سایت های اینترنت و کافی نت ها صورت می گیرد که افراد زیادی همزمان ممکن است از یک کامپیوتر استفاده کنند و به این ترتیب آلودگی ناشی از این ویروس از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر نیز منتقل شود. برای برطرف کردن این مشکل متداول میان کاربران در مطلب امروز انزل وب تصمیم گرفتیم یک راه حل قطعی برای جلوگیری از ویروسی شدن ویندوز و فلش و هارد اکسترنال معرفی کنیم که به واسطه آن فلش در برابر عوامل مخرب واکسینه می شود و حتی با ورود ویروس ها تاثیر نمی پذیرد.

جلوگیری از ویروسی شدن فلش ، هارد اکسترنال و کامپیوتر ( مخصوص ویندوز ۷، ۸.۱ و ۱۰ )

How to Protect USB Drives from Viruses and Prevent Virus Spreading

در حالی که ممکن است دیروز تمام فایل ها را روی فلش ذخیره سازی کرده بودید و با انجام راهکارهایی که طول عمر فلش درایو USB را افزایش می دهد باز هم مشاهده کنید اطلاعات فلش شما پاک یا ناقص شده است؛ در این مواقع مشکل پاک شدن و از دست رفتن اطلاعات می تواند ناشی از همین ویروسی شدن فلش مموری باشد.

در این مطلب می آموزید:

  • اولا: چگونه از ویروسی شدن فلش جلوگیری کنیم؟
  • ثانیا: چگونه تنظیمات ویندوز را به نحوری انجام دهیم که حتی با ورود عوامل مخرب ویروسی نشود؟

جلوگیری از ویروسی شدن فلش USB

استفاده از حالت Write Protection

یکی از راه های سریع برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها به فلش فعال کردن حالت write protected می باشد. با استفاده از این حالت فلش وارد حالت read only می شود که به واسطه آن هر چه قدر هم که به سیستم های آلوده متصل شود تاثیر نمی پذیرد و بنابراین اگر آن را به کامپیوتر خود نیز وصل نمایید می توانید مطمئن باشید که هیچ ویروسی منتشر نمی شود. قبلا در انزب وب

write protection فلش را به عنوان یک مشکل مطرح کرده بودیم و راه های حل مشکل ارور Write Protection فلش ، مموری کارت و … را نیز بررسی نمودیم. البته تمام فلش مموری ها قابلیت write protected شدن را ندارند.

اسفاده از نرم افزار Ntfs drive protection

Ntfs drive protection یکی از بهترین ابزار ها برای جلوگیری از ویروسی شدن فلش با قرار دادن آن در حالت read only می باشد. برای استفاده از این برنامه بعد از نصب مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی درایو USB راست کلیک و سپس گزینه Format را انتخاب کنید
  2. file system یا فایل سیستمی را به NTFS تغییر دهید
  3. حال برنامه Ntfs Drive Protection را اجرا کنید و نام فلش مموری یا دستگاه USB را از بخش Target Device انتخاب کنید
  4. حال یک فولدر unprotected بسازید که قابلیت write protected شدن ندارد.
  5. باکس Reset Permissions on All Files را حتما تیک بزنید
  6. Start Protection را انتخاب کنید تا دستگاه در حالت read only قرار گیرد

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و کامپیوتر

حال زمانی که بخواهید هر فایلی را به درایو حافظت شده USB منتقل کنید با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

You need permission to perform this action

البته می توانید از فولدر unprotected که ساختیم برای برای انتقال دیتا استفاده کنید. تنها کافی است گزینه Stop Protection را انتخاب نمایید.

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و هارداکسترنال به صورت دستی

در کنار رمز گذاری روی فایل های مهم فلش که صرفا از دسترسی افراد غریبه به فایل هایتان جلوگیری می کند  برای حفاظت از درایو USB در مقابل ویروسی شدن می توانید خودتان با تبدیل فرمت درایو ها از pen drive به NTFS این کار را انجام دهید. اگر ظرفیت فلش شما از  ۲ گیگابات کم تر است برای اجرا بهتر فایل های داخل آن بهتر است تبدیل فرمت انجام ندهید. کاربران مک، لبنوکس و ویندوز به راحتی می توانند از این روش برای واکسینه کردن درایو USB خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از ویروسی شدن فلش مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. فلش خود را وارد پورت USB کامپیوتر کنید
  2. از طریق device manager و زیر disk drives فلش خود را پیدا کنید و روی آن راست کلیک نمایید. properties را انتخاب کنید تا پنجره جدیدی باز شود
  3. زیر تب Policies گزینه better performance را انتخاب کرده و آن را ذخیره کنید
  4. حال از طریق This PC که با آیکن کامپیوتر در صفحه اصلی مشاهده می کنید درایو USB خود را انتخاب کرده و با راست کلیک روی آن Format را انتخاب نمایید. از منو کشویی file system type روی گزینه NTFS کلیک کنید
  5. گزینه start را انتخاب کنید تا فرمت فایل به NTFS تغییر یابد
  6. مجددا به This PC بروید و درایو USB خود را انتخاب کنید. با راست کلیک روی درایو گزینه properties را انتخاب نمایید تا پنجره جدیدی باز شود
  7. این بار از تب security گزینه Everyone را انتخاب کنید. روی Edit کلیک کنید تا بتوانید دسترسی به درایو USB را ویرایش نمایید.
  8. نهایتا با انتخاب read only تغییرات را ذخیره کنید

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و کامپیوتر

جلوگیری از انتشار ویروس فلش درایوها و هارد اکسترنال در کامپیوتر

تنظیمات دستی

همیشه امکان ایمن سازی فلش وجود ندارد. بنابراین بهترین راه تنظیم محیط ویندوز برای جلوگیری از آلوده شدن توسط فلش های ویروسی است. اغلب فلش ها دارای فایل اجرا خودکار یا autorun.inf هستند. هیچ وقت فلش را با این گزینه باز نکنید تا ویروس های احتمالی پخش نشوند. برای این که به صورت کلی این فایل را غیرفعال کنید از راهنما زیر استفاده کنید:

  • registry editor را باز کنید. بدین منظور RUN را در جستجو ویندوز تایپ کرده و در کادر موجود عبارت Regedit را انتخاب نمایید
  • از پنجره ای که باز می شود مسیر HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer را انتخاب کنید
  • واحد dword جدیدی به نام NoDriveTypeAutoRun بسازید

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و کامپیوتر

  • مقدار یا value را به ۴ تغییر دهید
  • Windows explorer را با استفاده از task manager ری استارت کنید
  • حال می توانید قابلیت autorun سیستم خود را برای تمام فلش هایی که متصل می شوند غیرفعال کنید.

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و کامپیوتر

استفاده از نرم افزار Phrozen Safe USB

به جای استفاده از روش گفته شده می توانید از ابزار Phrozen Safe USB استفاده کنید. با این برنامه هر USB که وصل شود در حالت read only قرار می گیرد.

استفاده از نرم افزار USB Disk Security

برنامه USB Disk Security یک دیگر از نرم افزارهای رایگان است که دسترسی USB را برای جلوگیری از ویروسی شدن محدود می کند. به این شکل که فقط کاربرانی با دسترسی مدیریت و شناخته شده اجازه کپی و پیست اطلاعات را خواهند داشت. حتی USB های ناشناسی که توسط افراد ناشناس متصل می شوند خوانده نمی شوند و اصلا اطلاعات آن ها بارگذاری نمی شود.

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و کامپیوتر

به علاوه گزینه دیگری تحت عنوان Safe Open در این برنامه مشاهده خواهید کرد. بخشی که دقیقا مشابه به یک آنتی ویروس قوی عمل می کند و اجازه باز کردن برنامه بدون انتشار ویروس در کامپیوتر را به شما می دهد.

تجربه و پیشنهادات شما؟

در این مطلب سعی شد راه های جلوگیری از ویروسی شدن فلش و انتقال ویروس ها به کامپیوتر و هارد اکسترنال به صورت خلاصه و جامع معرفی شود. شما چه راه های دیگری در این زمینه پیشنهاد می دهید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش حذف کامل ویروس New Folder.exe از فلش و کامپیوتر ویندوز 10 8 7
۲ روش حذف کامل ویروس New Folder.exe از فلش و کامپیوتر
۲ روش حل مشکل کم شدن حجم حافظه فلش مموری و بازگرداندن حجم آن
چگونه روی فلش مموی و هارد اکسترنال رمز بگذاریم ؟
۳ راه برای رمز گذاری روی فایل های مهم هارد اکسترنال و فلش
حل ارور You need to format the disk in drive before you can use it
رفع مشکل پیغام فرمت You need to format the disk فلش مموری و هادر اکسترنال

نظرات

  • محمد حسن says:

    سلام این جا را ببین:

    https://soft98.ir/software/backup/693-Drive-SnapShot.html

    یه اموزش برای بکآپ گرفتن و ریستور کردن بانرم افزار های رایگان یا آمریکائی(چون دشمن ما هستند اشکالی نداره کرک شده شون را استفاده کنیم به فتوای بعضی مراجع شاید هم همه شون) قرار بدید ممنون میشم
    با تشکر فراوان

  • محمد حسن says:

    با سلام
    ۱- در استفاده از نرم افزار Ntfs drive protection
    یعنی اگر ویروسی هم باشه سیستم وقتی گزینه Stop Protection را انتخاب نمایید.
    و فایلی را به فلش انتقال بدیم. دراون لحظات ویروس روی هارد کپی نمیشه؟
    ۲- بهترین روش برای حفاظت از فلش اینه که یه پوشه autorun.inf توش بسازیم بعد با نرم افزارهایی که روی پوشه رمز میگذارند و جلوگیری از تغییر و حذف پوشه و فایل میکنند اون را قفل کنیم اینطوری هر ویروسی بخواد کپی بشه که قابلیت اتوران داره نمیتونه فقط نرم افزار قفل گذار باید قوی باشه که اجازه تغییر نام و حذف پوشه رانده. مثل ترفند زاگ زاگ .الان چند تا نرم افزاری قوی برای اینکار سراغ دارید؟ البته رایگان باشه بهتره. خودتون یه امتحان بکنید بعد با ویروس فلش را چک کنید.بعد ترفند را توی سایت بگذارید

  • ارشیا says:

    سلام می خوام بگم اتوران همونی که وقتی فلش را می زنیم یه کادر میاد؟ ۲-اگر بازش کنم کامپیوتر ویروسی میشه؟ ۳-اگر بازش هم نکنم باز کامپیوتر ویروسی میشه. با تشکر از لطفتان??