شناسایی و تشخیص انواع رم RAM DDR1، DDR2، DDR3 کامپیوتر

۸ روش شناسایی و تشخیص انواع رم RAM DDR1، DDR2، DDR3 کامپیوتر

همانطور که می دانید ما به طور کلی سه نوع رم DDR1، DDR2 و DDR3 داریم. حال اگر شما بخواهید که کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ارتقا بدهید آیا می توانید مقدار رم کامپیوتر را تشخیص دهید؟ آیا می توانید از لحاظ ظاهری تفاوت مدل رم DDR1، DDR2 و DDR3 را پیدا کنید؟ اگر پاسخ تان منفی است توصیه می کنیم ادامه آموزش امروز انزل وب که در مورد روش شناسایی رم  (DDR1,DDR2,DDR3)، مدل ، باس و فرکانس آن است را مطالعه بفرمایید.

روش تشخیص و شناسایی انواع مدل رم کامپیوتر و لپ تاپ (DDR1، DDR2، DDR3)

How to identify computer RAM DDR1, DDR2, DDR3

RAM مخفف Random Access Memory و به معنای حافظه دستیابی تصادفی است یک نوع حافظه کوتاه مدت کامپیوتر است. اگر کامپیوتر شما نیاز به اطلاعات داشته باشد و آن را در RAM پیدا نکند باید به هارد درایو مراجعه کند و داده ها را از هارد بازیابی کند که با اینکار زمان بیشتری صرف می شود. شما می توانید با استفاده از فضای هارد رم کامپیوتر خود را افزایش دهید اما اگر کامپیوتر شما قدیمی است می توانید با اضافه کردن RAM کامپیوتر خود را ارتقا دهید.

مسلما ظرفیت یا گنجایش تنها یکی از مشخصات رم است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. رم ها دارای سرعت و ورژن های مختلفی هستند. یک رم ۲ گیگ، ۸۰۰ هرتزDDR2  با رم ۲ گیگ، ۱۳۳۳ هرتز DDR3 متفاوت است. در اواخر سال ۲۰۰۸ اینتل اولیل پردازنده corei7 خود را منتشر کرد. این پردازنده ها با یک چیپست مادربرد جدید که X58 نام داشت سازگاری داشت. این چیپست هم به نوبه خود به DDR3 احتیاج داشت. در دو سال گذشته تقریبا کل صنعت در حال تبدیل شدن به DDR3 است. تمام پردازنده های جدید اینتل می توانند با مادربردهایی که از رم DDR3 پشتیبانی می کنند کار کنند. مادربرهای AMD هم اخیر به سمت رم DDR3 پیش می رود.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

تفاوت بین DDR2 و DDR3

اصلاح DDR که مخفف Double Data Rate Ram است در قرن بیست و یکم رایج شد. Double Data Rate Ram می توانست دو داده را در هر سیکل ساعت انتقال دهد که این به معنای دو برابر شدن پهنای باند SDRAM های قبلی بود. در DDR2 RAM، چهار داده در هر سیکل انتقال داده می شود در حالی که در DDR3 ، هشت داده در هر سیکل انتقال داده می شود. به طور مثال فرض کنید که سرعت ساعت برابر با ۱۰۰ مگاهرتز باشد، نرخ انتقال داده در DDR1 برابر ۱۶۰۰ ، در DDR2 برابر ۳۲۰۰ و در DDR3 برابر ۶۴۰۰ مگابایت بر ثانیه خواهد بود که هر چقدر این نرخ بیشتر باشد بهتر است.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

تشخیص مدل رم کامپیوتر

برای اینکه مدل رم کامپیوتر خودتان را تشخیص دهید، برنامه Speccy را نصب کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در قسمت RAM شما می توانید ظرفیت رم، تعداد کانال، نوع رم، میزان فرکانس و تایمینگ را مشاهده کنید.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

چگونه بفهمیم رم کامپیوتر چقدر است؟

برای مشاهده مشخصات رم خود همچنین می توانید از نرم افزار CPU-Z استفاده کنید. برنامه را دانلود کنید و نصب کنید. بعد از نصب این برنامه به سربرگ Memory بروید. شما می توانید مشخصات رم خود ( مثل نوع رم، تامینگ ها، اندازه رم، تعداد کانال ها و …)  را در اینجا مطالعه بفرمایید. اگر قصد دارید از سلامت رم خود اطمینان حاصل کنید پست نحوه تشخیص و تست سلامت یا خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه بفرمایید.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

تشخیص مقدار رم کامپیوتر براساس سرعت کلاک

اگر قصد دارید با خرید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید یکی از ویژگی هایی که هنگام خرید رم باید به آن توجه داشته باشید clock speed یا سرعت کلاک است. هر چقدر سرعت کلاک بالاتر باشد بهتر است چون که سرعت خواندن و نوشتن هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه دستورات سریعتر اجرا خواهند شد. شما با استفاده از برنامه هایی که در قسمت قبل به شما معرفی کردیم می توانید سرعت کلاک حافظه رم خود را مشاهده کنید. شما همچنین می توانید از این ۶ روش برای پیدا کردن مشخصات کامپیوتر در سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و مک خود استفاده کنید.

نحوه تشخیص رم ddr1, ddr2 و ddr3 به طور فیزیکی کار سختی نیست تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

روش شناسایی رم براساس شکاف

همانطور که می دانید در بالای RAM های DDR1, DDR2 و DDR3 یک شکاف وجود دارد اما همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید فاصله این شکاف یا Notch ها با هم اختلاف دارند. ظاهرا شکاف DDR1 و DDR2 مشابه به هم به نظر می رسند اما شما در DDR1 این شکاف را بالای IC می بینید اما در DDR2 این شکاف از IC کمی دور است. شکل ظاهری DDR3 کاملا متفاوت است.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

تشخیص رم DDR2 و DDR3

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید DDR3 تراشه های کوچکتر و مربعی شکل دارد. در DDR2 تراشه ها نسبت به DDR3 بزرگتر و نسبت به DDR1 کوچکتر هستند. از تفاوت دیگر DDR1 و DDR2 می توان به این مورد اشاره کرد که در DDR2 تراشه ها در مرکز RAM واقع شده اند اما در DDR1 این طور نیست و تراشه ها تقریبا نزدیک به لبه پایینی RAM است.

تشخیص DDR رم براساس تعداد پین

در DDR1 ما ۱۸۴ پین، در DDR2 ما ۲۴۰ پین و در DDR3 ما ۲۴۰ پین داریم.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

تشخیص رم براساس ولتاژ

ولتاژ رم را نمی توانید از ظاهر رم تشخیص دهید اما ولتاژ روی اسلات رم مادربرد نوشته شده است. در DDR1 ما ولتاژ -۲.۵ ، در DDR2 ما ولتاژ -۱.۸  و در DDR3 ما ولتاژ -۱.۵ ولت را داریم.

روش شناسایی رم کامپیوتر (ram ddr1,ddr2,ddr3)

در آخر اگر قصد دارید از رم تان به صورت کامل ستفاده کنید پیشنهاد می کنیم پست نحوه استفاده کامل از رم کامپیوتر و رفع محدودیت رم در ویندوز ۳۲ و ۶۴ بیتی را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

نحوه تشخیص نوع رم براساس تفاوت های Ram کار سختی نیست. شما با مطالعه این آموزش می توانید به کسانی که از شما سوال می کنند که رم کامپیوترتان چقدر است؟ با خیال راحت جواب دهید. امیدواریم پست امروز برای تان کاربردی بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نمایش میزان استفاده از CPU و RAM ویندوز 10 ، 8 و 7 روی دسکتاپ
۱۱ روش نمایش میزان استفاده CPU و RAM ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ روی دسکتاپ و..
از سیر تا پیاز : راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ
از سیر تا پیاز : راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش تصویری و گام به گام تعویض و ارتقا رم لپ تاپ
آموزش گام به گام تصویری تعویض و ارتقا رم لپ تاپ
اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟
اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

نظرات

  • محمد says:

    تشکر فراوان بابت مطلب آموزنده تان

  • یه بنده خدایی says:

    سلام کیس من رمش DDR2 روشه میتونم DDR3 رو بزارم روش؟؟؟

  • آناهید says:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتی که منتشر کردید؛ یه سوال داشتم: برای سیستمی که رمشDDR2هستش، برا ارتقا، چه رمی اضاف کنم؟؟

  • مهدی says:

    سلام
    مطالب ناقص و قدیمی است، لطفاً بروز کنید.

  • رام says:

    خیلی ممنون فقط تورو خدا آپدیتش کنید قدیمیه

  • حسین says:

    بسیار ساده و عالی توضیح دادید

  • Sepehr says:

    وای ۴ سال پیش با الان چقدر تفاوت داره 😂

  • hadi says:

    باسلام. سوال من اینکه اصلا چه جوری میشه از روی <>میشه تشخیص داد که آ یا تک کاناله هست تا دوکاناله, چون موقع خرید رم مثلا دوتا رم کروشییال ۱۶ گیگ وهم فرکانس که همه مشخصات شون یکی هست حتی تونوشته های لیبل شون یه جور هست, چیزی پیدا نکردم که تشخیص بدم وبفهمم که تک هست یا دوکاناله ست . ممنمون میشم یه راهنمایی بفرمایید تا از این سردرگمی در بیام . با تشکر

  • حامد says:

    #سوال …. سلام ، ببخشید الان برایه خریده یک رم اگه کامپیوتر ddr3 باشه ، میتونیم همه نوع رمی با نوعه ddr3 بخریم ، یا باید به مشخصات دیگرشم توجه کنیم ؟ ( مثلا اگه یه رم ddr3 دیگه خریدیم رو کامپیوتر نصب میشه و کار میکنه ؟ )

  • مصطفی says:

    سلام خسته نباشید کلا همه مدل های رم pcهمین ddr
    ddr2
    ddr3
    کلا همینا

  • هادی says:

    واقعیتش برای من کافی نبود و درست نبود.مندو تا برنامه speccy و ،cpu-z رو هم دان و نگا کردم … برای من اصلا مشخصات رم نمیاره فقط مینویسه ۴گ ب….من لبتابم یک اسلاید داره و ddr4 هست که آنبورده.این دو برنامه هیچی نمیاره.اما alt+ctrl+esc رو زدم نوشت ۲۴۰۰mhzسرعتشه.الان اطلاعاتم ایناست…و خب تایمینگش رو نمیدونم،کلاک اسپید ندارم…ولتاژ ندارم…مارک نمیدونم که ست کنم….چی کنم چی بخرم ؟؟؟؟نمیخوام صفحه مرگ رو داشته باشم لبتاب قبلیم با اینکه بردم متخصص انداخت اونجور شد بعدا مادربورد سوخت…الان میخوام بدونم چی بخرم من مدل مادربوردم lenovo lnvnb161216 هست…لبتابم هم lenovo ideapad L340 corei5 15iwLهست.چی بخرم من الان؟؟؟؟میشه از ایمیل ارتباط برقرار کنید بدونم جواب دادید؟

  • ایمان says:

    دکمه های Ctrl و Shift و Esc روی کیبورد باهم فشار بده تا یک پنجره باز شود سپس روی گزینه More details پایین پنجره باز شده کلیک کن و تب Performance را انتخاب کن و سپس روی Memory کلیک کن بعد اطلاعات رم و میزان کارکرد رو نمایش میده ( بالا سمت راست میزان رم و مدل رو زده مثلا واسه من زده ۲GB DDR2 )

  • sajjad says:

    Thank You

  • حمید عباسی says:

    ممنون. این مطلب برای من خیلی مفید و کارآمد بود.

  • عبداله says:

    ببخشید اشکال از مانیتور من بود رفع گردید وسرعت پایین اینترنت بود.

  • عبداله says:

    این چه مسخره بازیه تمام تصاویر رو شطرنجی کردین…..

  • حمیدرضا says:

    با سلام.. از کجا باید ولتاژ مصرفی اسلات رم لپ تاپ رو بفهمیم؟؟؟

  • parsa says:

    سلام از کجا بفهمم مادر بردم توی هر اسلات چقد بافر رو ساپورت میکنه میخوام رم بگیرم مدل مادر بردم asus P5q هستش و ۴ اسلات رم داره ddr2 هم هست

  • محمد says:

    خوب بود اما اگر یکم بیشتر توضیح بدین با جزءیات خیلی بهتر میشه ممنون .

  • مجتبی says:

    بسیار عالی و لذت بخش،واسه همه آموزشات مرسی

  • حشمت says:

    عالی?

  • محمدمهدی says:

    سلام چجوری میتونم بفهمم که رم کامپیوترم متعلق به چه شرکت یا کامپیوتری بعدش به نظرتون بهترین مدل رم ۴گیگ ddr3 که قیمتش بیشتر از ۶۵۰۰۰۰تومان نباشه چیه؟
    باتشکر

  • محمد says:

    آیا کامپیوتری که رمش ddr2 است میتوان رم ddr3 روش نصب کرد؟؟؟؟

  • علی says:

    عالی بود توضیحاتتون

  • حبیب اوجاری says:

    با تشکر از مطالب مفید و آموزندتون
    میخواستم بدونم مثلا از جایی مثل دیوایس منیجر یا پراپرتی از مای کامپیوتر هم میشه از نوع رم استفاده شده در لبتاپ یا کامپیوتر با خبر شد؟
    چون مثلا وقتی بخوایم یه سیستمی رو بخریم بهمون اجازه ی باز کردن و دیدن رم هاشو نمیدن . ممنون میشم اگه جوابمو بدین

  • حامد says:

    بسیار عالی بود و به من کمک زیادی کرد

  • یعقوب گلزار says:

    با سلام و تشکر از ارایه مطالب مفید.
    میخواستم بدونم با استفاده از دستورات و برنامه های خود ویندوز (بدون نصب نرم افزار )میشه نوع رم را فهمید
    که DDR2 هستش یا DDR3

    • میثم احمدی says:

      بله میشه
      نرم افزار کم حجم CPU-Z رو دانلود کنید
      در تب Memory قابل مشاهده‌س

    • ایمان says:

      دکمه های Ctrl و Shift و Esc روی کیبورد باهم فشار بده تا یک پنجره باز شود سپس روی گزینه More details پایین پنجره باز شده کلیک کن و تب Performance را انتخاب کن و سپس روی Memory کلیک کن بعد اطلاعات رم و میزان کارکرد رو نمایش میده ( بالا سمت راست میزان رم و مدل رو زده مثلا واسه من زده ۲GB DDR2 )

  • reza says:

    با سلام بسیار عالی و خلاصه و مفید بود متشکر از شما (بسیار کاآمد)

  • محمد says:

    باعرض سلام.سوالی دارم ازتون ممنون میشم اگر پاسخ بدین.من رم رو برعکس داخل اسلات رم جازدم وهمین باعث شد رم بسوزه. میخوام بدونم اسلات رم هم میسوزه؟باید چکارکنم؟سوختن اسلات مشکلی رو پیش نمیاره؟ وآیا بخوام رم رو ارتقا بدم میتونم داخل اسلات دیگه جابزنم؟ودرآخر قیمت رم ۱ گیگ ddr1 رو میخوام بدونم.ممنون

    • حسین says:

      محمد عزیز ، برعکس جا زدن رم باعث آسیب بهش میشه اما قابل تعمیر هستش.
      اسلات رم هم دچار مشکل میشه اما معمولا مشکل در بخش اتصالات هستش و تو بیشتر موارد با شستشوی اسلات با اسپری مادربرد حل میشه. در غیر اینصورت هر مادربردی حداقل ۲ اسلات رم داره ، اسلات جایگزین رو استفاده کن ، قیمت رم DDR1 هم دست دوم از ۳۵ هزار تومان در بازار هستش بسته به مدل.