آموزش نحوه تنظیم سیستم صوتی ضبط ماشین : تنظیمات پخش ، ساب ووفر و..

آموزش نحوه تنظیم سیستم صوتی ضبط ماشین : تنظیمات پخش ، ساب ووفر و..

معمولا سیستم صوتی خودرو برای همه ما به خصوص جوانان مهم است. اگر شما در روز وقت زیادی را در خودرو می گذرانید بنابراین اهمیت سیستم صوتی برای شما بیشتر خواهد شد. ممکن است چند ساعت وقت خود را برای تنظیم سیستم صوتی خودرو خود بگذارید، زیرا هزاران ساعت با این سیستم به موسیقی های دلخواه خود گوش خواهید کرد. بسیاری از سیستم های صوتی عملکرد خوبی ندارند، زیرا به خوبی تنظیم نشده اند. در این مطلب انزل وب بنا داریم به نحوه تنظیم حرفه ای سیستم صوتی خودرو بپردازیم. باما همراه باشید.

چگونه سیستم صوتی خودرو را تنظیم کنید؟ بهترین تنظیمات برای ضبط ماشین پایونیر ، مارشال و..

How To Adjust Car Audio System: Playback Settings, Subwoofer 

اگر از سیستم صوتی خودرو خود راضی نیستید ناامید نشوید. اگر کمی از وقت خود را صرف تنظیم سیستم صوتی خودرو خود بگذارید، مطمئنا نتیجه خوبی خواهید گرفت. برای این کار چند پیشنهاد به شما می کنیم که با انجام آن ها قطعا به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

تنظیم حرفه ای سیستم صوتی ماشین و بررسی فاز بلندگو

بررسی بلندگو ها حتی اگر سیستم شما به صورت حرفه ای نصب شده باشد کار مهمی است. فاز بلندگو های خود را بررسی کنید. برای این کار کافیست از یک موسیقی با باس سنگین استفاده کنید. برای تنظیم کنترل تعادل سیستم صوتی را به یک طرف هدایت کرده سپس کنترل تعادل را به مرکز برگردانید، در این حالت باید به طور مداوم صدای بم (باس) بیشتری بشنوید. اگر این اتفاق نیافتد، بلندگوهای شما فاز نیستند. قطب های مثبت و منفی بلندگو را تعویض کنید و این کار را دوباره تکرار کنید. این کار را هم برای بلندگوهای جلو و هم بلندگو های عقب انجام دهید. همیشه از درستی اتصال قطب های مثبت و منفی بلندگو ها اطمینان حاصل کنید.

سیستم صوتی

روش تنظیم ساب ووفر و اکولایزر

اینکه قدرت باس را بیشتر کنید بخصوص زمانی که فقط از یک ساب استفاده می کنید می تواند وسوسه انگیز باشد اما ابتدا باید سیستم خود را برای این کار تنظیم کنید. با مسطح کردن اکولایزر استریو کار خود را شروع کنید. همه کنترل های صدا را صفر کرده و منحنی EQ را درگیر نکنید. زمانی که ساب ووفر خاموش است یک موسیقی آشنا را به سطح شنوایی متوسط برسانید و سپس به آرامی خروجی ساب ووفر را تا زمانی که به نقطه جذاب برسد افزایش دهید تا جایی که باس بر بقیه آهنگ غلبه نکند.

اگر احساس می کنید که صدای باس از پشت سر شما شنیده می شود، نقطه محلی آمپر ساب را کاهش دهید تا باس محدود نشود. در صورتی که آمپر غیرقابل تنظیم بود، سعی کنید ساب ووفر را حرکت دهید.

برای آشنایی با نحوه تنظیم تنظیمات صوتی و اکولایزر استریو خودرو پیشنهاد می کنیم نظاره گر ویدیوی زیر باشید.

نحوه تنظیم سیستم صوتی ماشین پایونیر و ایجاد یک صحنه موسیقی در میان داشبورد

سیستم صوتی شما باید طوری تنظیم شود که وقتی چشمان خود را می بندید احساس کنید که صحنه اجرای موسیقی در مقابل چشمان شما قرار دارد. به این حالت Soundstaging گویند.

سیستم صوتی

  • اگر بلندگوهای جلو خودرو شما کوچک هستند از Bass Blocker استفاده کنید. Bass Blocker با حذف فرکانس های پایین، صدای خروجی را واضح تر می کند. در صورتی که ضبط شما دارای قابلیت تعدیل سبک موسیقی هست، جهت عملکرد بهتر از فیلتر High-pass برای حذف باس استفاده کنید.
  • اگر شما یک ساب ووفر دارید یا بلندگوهای عقب از بلندگوهای جلو بزرگتر هستند، از قابلیت Fade ضبط صوت برای انتقال صوت از عقب به جلو استفاده کنید تا سطح کلی را بالا ببرید و باس را وارد موسیقی کنید.
  • در صورتی که بلندگوهای جلو بر روی در ها نصب شوند تاثیر منفی در  Soundstaging خواهند داشت. برخی از ضبط صوت ها دارای ویژگی کنترل صدای جلو و عقب به صورت مستقل هستند، از این ویژگی برای تنظیم سیستم صوتی و Soundstaging می توانید استفاده کنید.

روش تنظیم ضبط صوت پایونیر

  • دستگاه صوتی خود را روشن کنید. اطمینان حاصل کنید که EQ، کنترل های صدا، تعادل و قابلیت Fade در حد وسط تنظیم شده و یا یکنواخت باشند.
  • آهنگی را که قبلا بارها گوش کرده اید پخش کنید زیرا می دانید که چه چیزی در آن آهنگ باید بیشتر به نظر برسد. این نکته را در نظر بگیرید که آهنگ پخش شده از موسیقی ساز های مختلف به وجود آمده است.
  • قابلیت Fade را تا جایی که تمام موسیقی فقط از بلندگوهای جلو شنیده شود تغییر دهید. سپس میزان صدای سمت چپ و راست را طوری که مد نظرتان است تنظیم کنید. همین کار را برای بلندگو های سمت عقب انجام داده و قابلیت Fade را طوری تنظیم کنید که صدا فقط از بلندگوهای سمت عقب شنیده شود، سپس میزان صدای سمت راست و چپ را تنظیم کنید.
  • برخی از ضبط صوت ها اجازه کنترل اختلاف صدای بین بلندگوهای جلو و عقب را به شما می دهند. بهتر است میزان صدای بلندگوهای عقب همیشه کم تر از بلندگو های جلو باشد.
  • اکنون به کیفیت صدای موسیقی دقت کنید. آیا تمامی نت های بالا، متوسط و پایین در موسیقی وجود دارند؟ آیا این نت ها در تعادل هستند؟ قبل از تنظیم مجدد مشخص کنید که در کجای تنظیمات شما اشکال وجود داشته است.
  • اگر EQ ضبط صوت شما از قبل تنظیم شده است، سعی کنید هر یک را امتحان کنید تا بفهید کدام یک از آن‌ها موسیقی را بهتر می‌کند و کدام یک نه.

سیستم صوتی خودرو

مراحلی که برای تنظیم ضبط صوت خودرو شما گفته شد نوعی تنظیمات عمومی برای تمامی ضبط صوت ها می باشد. همان طور که می دانید یکی از برندهای محبوب ضبط صوت که در ایران هم بسیار رایج است برند Pionneer است. پیشنهاد می کنیم با دیدن ویدیو زیر در زمینه تنظیمات ضبط های Pionneer اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر علاقمند به آموزش گام به گام روش صحیح باتری به باتری ماشین در شرایط اضطراری هستید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

نحوه تنظیم باس در ضبط پایونیر و بهبود سیستم صوتی

یکی از چیزهایی که اکثر ما بخصوص جوان ها دوست داریم، این است که موسیقی را با تمام وجود حس کنیم. فرکانس پایین اغلب این حس را به ما القا می کند. در صورتی که ساب ووفر شما به درستی تنظیم شده باشد، این حس لذت بخش به شما دست خواهد داد. برای انجام این تنظیمات مراحل زیر را طی کنید.

۱- اعوجاج را حذف کنید : منظور از اعوجاج در صدا این است که هر قدر صدا بالاتر می رود از کیفیت و وضوح آن کاسته می شود. میزان قدرت سیگنال (Gain) را کم کنید و ولوم ضبط صوت را افزایش دهید تا ناهمواری های صدا برای شما مشخص شود. سپس تا جایی که کیفیت صدا به حد مطلوب برسد ولوم را کم کنید. در واقع با این کار شما حداکثر میزان ولوم برای دریافت صوت با کیفیت بالاتر را تعیین می کنید. این بار قدرت سیگنال (Gain) را افزایش دهید تا اعوجاج ظاهر شده و کیفیت صدا افت کند، سپس قدرت سیگنال را تا حدی که اعوجاج از بین برود کاهش دهید.

۲- سیگنال را خاموش کرده و فیلتر پایین گذر را باز کنید : در جهت عقربه های ساعت آمپر گین ساب را بر روی Min قرار داده و فیلتر پایین گذر را بر روی ON تنظیم کنید و به همان اندازه بچرخانید. اگر سیستم دارای تقویت باس است آن را خاموش کنید و اگر دارای یک کنترل سطح از راه دور است آن را در حالت متوسط تنظیم کنید.

کنترل تن باس را بر روی یکی از حالت های Middle، Zero یا Flat که بر روی استریو شما قرار دارد تنظیم کنید. اگر کنترل سطح ساب ووفر دارید آن را به حالت Middle یا  NO Gain تنظیم کنید. گاهی اوقات ضبط صوت ها دارای یک فیلتر متقاطع، کم عبور یا افزایش باس در خروجی ساب ووفر خود هستند. اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از آنها روشن نباشد.

سیستم صوتی خودرو

۳- میزان گین ساب ووفر و فیلتر پایین گذر را تنظیم کنید : یک موسیقی را با میزان صدای یک چهارم ولوم پخش کنید. قدرت آمپلی فایر ساب ووفر را تا زمانی که صدای ساب ووفر به طور کامل صدای بلندگوها غلبه کند، افزایش دهید.

سیستم صوتی خودرو

زمانی که در حال گوش دادن به موسیقی ای هستید که از ساب خارج می شود، به آرامی فیلتر پایین گذر فرعی را به سمت پایین بچرخانید تا تمام نوت های بالا و فرکانس ناپدید شوند. فیلتر پایین گذر نوت هایی را که نمی خواهید ساب ووفر آن را پخش کند،حذف می کند.

سیستم صوتی خودرو

۴- تقویت باس و فیلتر زیر صدا : اگر شما یک تقویت کننده باس دارید، سعی کنید با دقت آن را بچرخانید تا متوجه شوید که چه چیزی مانند صدای طبل به گوش می رسد. تنها افزایش کمی از باس ضربات باس زیادی را به وجود می آورد. اگر قصد استفاده از تقویت کننده باس را دارید مواظب باشید. زیرا این دقیقا همان قسمتی است که اعوجاج رخ می دهد.

سیستم صوتی خودرو

برای ساب ووفر های منتقل شده، از یک فیلتر Subsonic بر روی تقویت کننده استفاده کنید. این کار، به کاهش سطوح نوت هایی که در آن محیط وجود دارد کمک می کند. با توجه به سلیقه شخصی، فیلترها را کمی بیشتر تنظیم کنید تا صدای بم محکم و خشک یا شل و پر طنین به نظر برسد.

۵- مطابقت سطح ساب ووفر با ولوم ضبط صوت : ولوم ضبط صوت را تا جایی که اعوجاج بر روی آن نباشد زیاد کنید. سپس به آرامی آمپر گین ساب ووفر را افزایش دهید تا میزان باس با بقیه موسیقی به تعادل برسد. افزایش باس از راه دور فعال کنید یا سطح کنترل را کمی بالا و پایین کنید و به دقت گوش کنید تا متوجه شوید که چه اتفاقی خواهد افتاد. گاها به دلیل فضای صوتی حاکم در خودرو ساب ووفر نمی تواند صدای خود را با بقیه صداهای سیستم صوتی خودرو هماهنگ کند.

درمورد تنظیم سیستم صوتی مطالبی را باهم مرور کردیم. اگر از جمله طرفداران حوزه فناوری هستید و دوست دارید که امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشید، مثلا بتوانید با استفاده از بهترین اپلیکیشن های اندرویدی برای خودرو، موسیقی پخش کنید، حتما در سایت انزل وب و مطالب پیشنهاد شده گشت و گذاری داشته باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

علاقمندان سیستم های صوتی و خودرو باز ها، نظرات شما در مورد تنظیم سیستم صوتی ماشین پایونیر ، مارشال و.. موجود در بازار و کیفیت آنها چیست؟ در مورد روش های پیشنهادی ما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای
چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای
طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین و علائم اشتباه بستن آن
طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین و علائم بستن اشتباه آن
تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین

نظرات

  • امیرعلی says:

    آقا من ضبط پایونیر دارم با منبع تغذیه کار می کنه خاموش می کنم همه تنظیمات می پره چه کنم

  • پدرام says:

    سلام وقت بخیر ما یه دستگاه پایونیر ۶ کانال داریم که باتری مشاینو در اوردیم برقش رفت بعدش الان ک برق داریم تنظیماتش ب هم خورده صدا نمیاد کلا

  • لیلا says:

    سلام مموری من وقتی میزنم که بخونه فقط اسم فایل رو میاره و رد میشه به یه آهنگ دیگه چیزی نمیخونه مموری قبلیم اینجور نبود کلی آهنگ داشتم که راحت play می‌کرد شکست مجبور شدم یکی دیگه بگیرم واز اون پیدا نکردم واز اون موقع به مشکل خوردم

  • عباس says:

    من یه ضبط پایونر مدل۱۹۵۰ub دارم وسط‌ اهنگ خوندن میره رو رادیو اخبار پخش میکنه

    • مصطفی says:

      اول فیش رادیو رو جدا کن،بخاطر پارازیت هم این اتفاق میفته

      • علی says:

        من یه مانیتور اندروید رو ماشینم دارم می خوام صداش بهتر بشه باید چه کار کنم
        مثلاً تعادل چه جوری باشه باس و بم و زیر رو چند بزارم ممنون میشم کمک کنین

    • سعید says:

      بنده خدا ضبط پایونییر شما مثل بابای منه البته حق دارند. کشور که نیست از بس بی صاحبه هر لحظه صدتا اتفاق عجیب و جدید به ضرر مردم داخلش می افته.ضبط پایونییر هم سریع میره روی اخبار ببینه چه خبر جدیدی هست

      • دین یعنی انسانیت!!از زدن بر سر و سینه انسانیت زاده نمیشود،فقط آدم باش says:

        ممنون از صفحه آموزنده‌تون
        من مانیتور تصویری اندروید روی ماشین دارم،سر باطری رو برداشتم و جا زدم تنظیمات خراب شد،هر جا بردم مثل قبل نشد،خواستم ببینم چیکارش کنم ،هم خش خش میکنه هم صدا ضعیف شده ،در ضمن هم میدرنج،فولرنج و هورنم و الباقی سیستم سالمه،ممنون میشم راهنمایی کنید یا ی فیلم تنظیم صدا رو ب من بدید
        تشکر فراوان

صفحات 1 2