روش رفع مشکل گرافیک Nvidia ، AMD ویندوز 10 8 7

۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

کارت گرافیک یکی از مهم ترین اجزای سخت افزاری کامپیوتر است. اما متاسفانه بسیاری از کاربران دچار مشکلاتی با این سخت افزار می شوند که در ارائه مناسب تصویر دچار کاستی می شوند و اجرای درست برنامه و بازی محبوب شما به هم می ریزد. امروز در انزل وب به آموزش نحوه رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia و AMD در ویندوز های ۱۰، ۸ و ۷ می پردازیم.

حل مشکل تنظیمات، عدم شناسایی، نصب نشدن و.. کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

How to Fix Nvidia and AMD Graphics Card Problem in Windows 10

کارت گرافیک قطعه مهمی است و خصوصاً برای گیمر ها نقش مهمی دارد. اما ممکن است بعضی از کاربران با مشکلی مانند شناسایی نشدن کارت گرافیک در ویندوز، عدم شناسایی پس از آپدیت درایور و.. مواجه شوند. فرقی نمی کندکه شما از چه کارت گرافیکی استفاده می کنید، در ادامه روش هایی را برای رفع این مشکلات در کارت گرافیک انویدیا ، ای ام دی  ارائه می دهیم.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

ممکن است گاهی این اتفاق رخ دهد و کارت گرافیک شما در قسمت مدیریت دستگاه غیر فعال شود. برای رفع این مشکل دکمه های Win+X را فشار دهید. سپس گزینه Device Manager را از لیست انتخاب کنید.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

هنگامی که پنجره جدید باز شد، تنظیمات کارت گرافیک (Graphic Card) را پیدا کنید و روی آن دو بار کلیک کنید.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

سپس به تب Driver بروید و روی دکمه Enable کلیک کنید. اگر این دکمه غیر قابل کلیک کردن باشد، به این معنی است که کارت گرافیک شما فعال است. در ضمن در تب General نیز گزینه Device Status را نیز چک کنید. در صورت وجود مشکل اطلاعاتی در این قسمت نوشته می شود.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

با اورکلاک آشنایی دارید؟ برای آشنایی با نحوه انجام اورکلاک کارت گرافیک مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟ را مطالعه کنید.

نصب آخرین درایور برای رفع مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک

اگر با مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰ رو به رو شدید، می توانید این مشکل را با دانلود آخرین نسخه درایور برای دستگاه خود حل کنید. قبل از انجام این کار بهتر است درایور قبلی خود را حذف کنید. تنظیمات ویندوز را باز کنید و به قسمت Apps بروید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

سپس Nvidia Drivers را برای کارت گرافیک های انویدیا و AMD Divers برای کارت گرافیک های ای ام دی را پیدا و اقدام به حذف آن کنید. برای رفع مشکل سعی کنید تمامی فایل های مرتبط با انویدیا یا AMD را حذف کنید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

حال به سایت انویدیا یا سایت AMD بر اساس مدل کارت گرافیک خود بروید و آخرین نسخه آپدیت را بر اساس مدل کارت گرافیک خود دانلود کنید و اقدام به نصب آن کنید.

اگر مهارت های لازم برای بروزرسانی دستی درایور ها را ندارید، پیشنهاد می کنیم این کار را با استفاده از ابزار های اتوماتیک آپدیت کننده درایور استفاده کنید. ما به شما برنامه Tweakbit’s Driver Updater را پیشنهاد می دهیم. این برنامه توسط مایکروسافت و آنتی ویروس نورتون تایید شده است.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

پس از دانلود و نصب برنامه، آن را باز کنید. اکنون برنامه شروع به اسکن کردن رایانه شما به صورت خودکار برای بررسی درایور هایتان می کند. باید مدتی صبر کنید تا اسکن تمام شود.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

پس از تکمیل اسکن شما می توانید یک گزارش در مورد تمام درایور های رایانه را ببینید. می توانید همه درایور ها را با هم آپدیت کنید، برای رفع مشکل گرافیک، آپدیت مربوط به گرافیک خود را پیدا کنید و گزینه Update Driver کنار آن را فشار دهید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

توجه داشته باشید که برخی از درایور ها باید در چند مرحله نصب شوند و لازم است چند بار دکمه Update را بزنید. همچنین بعضی از قسمت های این برنامه نیز رایگان نیستند.

فعال بودن واحد پردازش گرافیک مجزا در BIOS برای رفع مشکلات کارت گرافیک

برای رفع مشکل کارت گرافیک AMD در ویندوز ۱۰ و..، اگر شما دو گرافیک در سیستم خود دارید (مانند بسیاری از لپ تاپ ها) ممکن است ویندوز نتواند گرافیک مجزا یا خارجی را شناسایی کند. برای رفع این مشکل باید آن را به صورت دستی در بایوس فعال کنید. هنگامی که کامپیوتر خود را روشن می کنید در زمان بوت ویندوز دکمه F2 یا Del را برای ورود به تنظیمات BIOS فشار دهید. سپس باید تنظیم dGPU را پیدا کنید و آن را فعال کنید. این ویژگی در قسمت Chipset و dGPU قابل دسترس است. البته ممکن است بر اساس مدل مادربورد دستگاه شما این تنظیمات متفاوت باشد که با کمک دفترچه راهنمای آن احتمالاً روش انجام این کار را خواهید دید.

برای آشنایی بیشتر با بایوس، می توانید مطلب بایوس کامپیوتر چیست؟ آشنایی با تنظیمات و آپدیت بایوس را بخوانید.

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل نصب نشدن گرافیک

ممکن است برای مشکلات کارت گرافیک Nvidia و..، درایور گرافیک نتواند کارت گرافیک شما را تشخیص دهد. برای حل این مشکل ابتدا کلید های Win+X را فشار دهید و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب نمایید.

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل گرافیک

سپس دستور زیر را در برنامه کپی کنید و اینتر را بزنید تا اجرا شود:

bcdedit /set pciexpress forcedisable

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل گرافیک

حال Command prompt را ببنیدید و سعی کنید مجدد درایور های خود را نصب کنید.

آپدیت کردن بایوس برای رفع مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک رایانه

بایوس مسئول سخت افزار شماست. با بروز رسانی بایوس شما به مادربرد اجازه می دهید تا با آپدیتی جدید مشکلات پیش آمده را حل کند. در زمینه عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰، تعدادی از کاربران نیز که از آخرین نسخه بایوس خود استفاده می کردند، گزارش داده اند که با نصب مجدد (فلش کردن بایوس) مشکل آن ها حل شده است. به هر حال می توانید با جست و جو در اینترنت روش آپدیت بایوس خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که آپدیت کردن بایوس در هر مدل متفاوت است و انجام آن ریسک های خطرناکی دارد. پس سعی کنید با آگاهی کامل این کار را انجام دهید یا آن را به تعمیرکاران یا افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

چک کردن وضعیت اتصال فیزیکی کارت گرافیک

اگر از کامپیوتر های رو میزی استفاده می کنید، برای رفع مشکل کارت گرافیک داخل کیس را چک کنید که کارت گرافیک شما شل نشده باشد. اگر قسمتی از کارت گرافیک خارج از اسلات باشد، ویندوز دیگر قادر به شناسایی و استفاده از آن نیست. جهت اطمینان می توانید کارت گرافیک خود را در صورت امکان با احتیاط خارج کنید و ضمن تمیز کردن آن را مجدد وصل کنید. در ضمن از چک کردن کابل نیز غافل نشوید، گاهی ممکن است مشکل از کابل اتصال گرافیک به مانیتور باشد.

در همین زمینه پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تصویری نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر را نیز مطالعه کنید.

حذف کردن بروزرسانی های جدید ویندوز

درست است که آپدیت جهت رفع مشکل ارائه می شود ولی ممکن است خود یک مشکل جدید را داشته باشد. اگر عیب کارت گرافیک شما بعد از آپدیت کردن ویندوز ظاهر شده است، شاید جزو مشکلات ویندوز ۱۰ باشد و می توانید آن آپدیت را حذف کنید. برای این کار به تنظیمات ویندوز بروید. سپس به قسمت Update & security بروید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

حال باید روی View Installed Update کلیک کنید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

گزینه Uninstall Updates را انتخاب کنید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

اکنون فهرست بروز رسانی های اخیر ظاهر می شود. روی آخرین بروزرسانی کلیک کنید وآن را حذف کنید. سپس به طور موقت نصب خودکار بروزرسانی را ببندید تا نسخه های جدید تر ارائه شود.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

در این روش نیز می توانید وضعیت کارت گرافیک خود را برای حل مشکل نصب گرافیک در ویندوز  و.. چک کنید. برای اجرای این ابزار مفید، کلید های Win+R را فشار دهید. سپس dxdiag را تایپ و اینتر را فشار دهید.

 چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

حال برای بارگیری کامل اطلاعات چند لحظه صبر کنید.

 چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

حال بر روی تب Display کلیک کنید. شما اطلاعات مربوط به کارت گرافیک را ببینید.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

در پایین صفحه در قسمت Notes اطلاعاتی راجب مشکلات گرافیک می نویسد. پس اگر موضوعی را دیدید آن را حل کنید تا مشکل گرافیک شما حل شود.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

پایین آوردن دمای کارت گرافیک برای رفع مشکل گرافیک

کارت گرافیک معمولاً از فن برای خنک سازی خود استفاده می کند. بالا رفتن دمای این قطعه موجب آسیب دیدن و بد کارکردن می شود. اگر مشکلات شما بعد از شروع فعالیت سنگین گرافیکی شورع می شود احتمالاً مشکل از دمای بالا گرافیک است. سعی کنید به وسیله دمنده گرد و غبار روی فن و.. را تمیز کنید و از خمیر سیلیکونی نیز برای خنک کنندگی بهتر می توانید استفاده کنید. البته برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید از ابزار های نمایش دهنده دمای پردازنده گرافیک نیز استفاده نمایید تا دقیق تر دمای کارت گرافیک خود را بررسی کنید.

پایین آوردن دمای کارت گرافیک

اگر کابل VGA شما مشکل داشت، با استفاده از مطلب آموزش ساخت کابل VGA (وی جی ای) به همراه نقشه و رنگ بندی آن، کابل مورد نظر خود را بسازید!

چک کردن مانیتور

اگر با هیچ یک از روش ها مشکل تنظیمات گرافیک در ویندوز ۱۰ و.. شما درست نشد، در پایان مانیتور خود را نیز چک کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکل از مانیتور باشد که اشکالاتی را در نمایش تصاویر به وجود می آورد. اگر مانیتور هم سالم بود، احتمال آسیب دیدن کارت گرافیک وجود دارد. در اینصورت باید آن را به تعمیر کاران مجرب نشان دهید تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی راه حل های رفع مشکلات کارت گرافیک پرداختیم. شما می توانید تجربیات خود را به همراه سایر نظرات و پیشنهادات در دیدگاه این پست با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟
راهنمای خرید: تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟ کدام یک برای من مناسب است؟

نظرات

  • امیرحسین says:

    سلام خسته نباشید.مشکل من وقتی که درایور کارت گرافیک آچدیت میکنم وتقی درایور کارت گرافیک آپدیت میکنم درایور شناسایی نمیشه اون هم فقط یه نسخه از درایور میشناسه.باید چیکار کنم شدیدا به آپدیت درایور کارت گرافیک نیاز دارم ولی به همین دلیلی که گفتم نمی تونم نصب کنم.مدل کارت گرافیک هم gt 610 هستش

  • ماه منیر says:

    سلام.
    لب تاپ من مدام ویندوزش میپره و فک میکنم مشکل گرافیکی داره یعنی خوده لب ناپ مشکل با کد ۴۳ رو نشون میده.میخواستم بدونم کسی میتونه در این باره بهم‌کمک کنه؟
    چندبار دادم درستش کنن ولی نتونستن و هنوز این مشکلو داره و هر کسی ی چیزی میگه بهم.

  • علی says:

    سلام…بنده هم مدتی مشکل درایور gt 630 2g رو داشتم و ارور کد ۴۳ رو میداد …اما توی یکی از این انجمن های خارجی دیدم که بقیه هم این مشکل رو داشتن و با نصب درایور قدیمی مشکلشون حل شده منم درایور قدیمی ۲۰۱۴ رو نصب کردم و کار کرد…

  • محمد حسین says:

    سلام ، خسته نباشید
    من کارت گرافیکم amd radeon hd 5450 2Gb هستش
    من میخواستم درایور کارت گرافیکم رو آپدیت کنم و درایور نسخه AMD Radeon Catalyst 16.2.1 رو دانلود کردم
    وقتی میخوام برم نصب کنم درایور تا نصفه نصب میشه بعدش میره رو حالت Sleep و بلافاصله ریستارت میشه و همش درحال ریستارت شدنه و پس از هر ریستارت دوباره میره رو حالت sleep و باز هم ریستارت میشه و دیگه ویندوز بالا نمیاره
    حتی درایور های قبلیش رو هم با DDU رو حذف کرده بودم اما نشد
    مشکلش چی هستش خواهش میکنم راهنمایی کنید
    با تشکر از سایت خودتون

    • arash says:

      سلام من تو بازی پابجی لایت مشکل دارم تو بعضی از بازی هایه دیگه هم این مشکلو دارم که کارت گرافیک از ۲۰ درصد از قدرتش استفاده میکنه سیستمم لپتابه و از دو تا کارت گرافیک استفاده میکنه

  • gamer says:

    سلام من ۲ ماه پیش یک عدد کارت گرافیک ۸gb nvida gtx1070خریدم ویندوز عوض کردم مشکل اینجاست که کارت گرافیک را نمی شناسد رانمایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی کنید

  • massi says:

    وقتتون بخیر. لپ تاپ من asus k550j هست بتازگی ویندوز ۷ روش نصب کردم . موقع روشن کردن وقتی که ویندوز بالا اومد یهو خاموش میکنه دو یا ۳ بار این اتفاق میفته تا روشن و قابل استفاده میشه ولی بعدش دیکه اگر ۲۴ ساعت روشن باشه مشکلی نداره و کار میکنه. باتریش هم کامل از کار افتاده. امروز وسط کار سنگین گرافیکی یهو خاموش کرد و بعد از روشن شدن این خطا رو داد: the nvidia geforce gtx 950m device is not removable and cannot be ejected or unplugged.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • AMIR says:

    سلام خسته نباشید کارت گرافیک من این هستش Geforce 210 ولی اپدیت جدیدی برایش انتشار نشده و دایرکت ایکس ۱۱ را جواب نمیده ؟؟باید چکارکنم؟

  • Ali says:

    ببخشید کارت گرافیک من مشکل کد ۴۳ را دارد کمک کنید لطفا !!!

  • Hamed says:

    سلام،بنده میخوام اطلاعاتمو به اشتراک بزارم.من وقتی کامپیوتر جدید خریدم خواستم نسخه اخر nvidia driver رو نصب کنم.برا من نسخه ۳۹۵.۳۵ قبول نمیکرد.یعنی control panel انویدیا رو نشون نمیداد و هیچی ولی نسخه قدیمی تر شو زدم ۳۰۷.۲۱ سیستم قبول کرد.حالا نمیدونم نسخه جدید چه مشکلی داره که تایید نمیکنه.ولی تا زمان آپدیت بعدی خیلی از بازی ها رو load نمیکنه ):

  • Alireza says:

    سلام
    من یه مدتی که در تمام بازی تمام کارت گرافیک نمیره زیر فشار فقط ۳۰ یا ۴۰ درصد از کل استفاده می شود، ویندوز عوض کردم، درایور آپدیت کردم و…
    اما مشکل همچنان ادامه داره لطفاً کمک کنید.

  • حمید says:

    سلام ،من درایور گرافیک اینتل لپ تاپ رو حذف کردم و صفحه لپ تاپ خاموش شده و چیزی نشون نمیده لطفا کمک کنید درستش کنم

  • Armin says:

    سلام ببخشید میتونید کمکم کنید من ویندوزم ۷هست بعد اینکه اخرین اپدیت گرافیکamdرو نصب کردم این خطا برای من میاد همش amd install uep.exe has stopped working

  • jamal says:

    با سلام من کارت گرافیک انویدیا جدید دانلود کردم روی سیستمم و موقع نصب خطای شناسایی داد از اون موقع کلا سیستمم ریخت ب هم م وکارت گرافیک انویدیا رو حذف نصب کردم میخواستم راهنمایی کنید باید چ کنم مرسی

  • Nima says:

    سلام کارت گرافیک من gtx 1050 ti هست از امروز دماش از ۶۰ تا ۵۰ هست همیشه روی ۳۳ بود و اجرای بازی ها انگار کارت گرافیگ ۱ گیگ هست و توی تسک منیجر ۱۰۰ درصد هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  • کیارش says:

    ببخشید کارت گرافیک من نصب نمیشه و روی صفحه ی اولی که باز میشه نوشته not suitable drivers میخواستم بدونم چکار کنم.با مادربرد هم همین مشکل رو دارم در واقع اون هم نصب نمیشه نمیدونم چکار کنم.ویندوز من ۷ هست

  • هادی says:

    سلام. من کارت گرافیکم GT 730 2GB بود که مشکل عدم شناسایی در ویندوز را داشت. اولش کارت گرافیکو در آوردم و تمیزش کردم بعد محکم اتصالش کردم. نتونست شناسایی کنه. آخر من درایور همین مدل گرافیکو از سایت رسمی خودش برای ویندوز ۸.۱ ویندوز خودم نصب کردم و اومد.البته من هرچی از درایور پک سولوشن نصب می کردم تا ۹۵ درصد میرفت و ریستارت می کرد که کامل نصب نمی شد.

    • mehrshad says:

      داداش من گرافیکم جی تی ۷۳۰ ۲گیگ هست اپدیت میاد ولی هیچ جوری نتونستم اپدیت کنم چند جا بردم اوناهم نتونستن کاری کنن

  • ابوالفضل says:

    سلام ببخشید من یه مشکلی داشتم.یه چند روز پیش نسخه جدید درایو کارت گرافیک AMD لپ تاپمو دانلود کردم و نصب کردم ولی بعد از اون استفاده رم و cpu لپ تاپم رفته بالا همش هم هنگ می کنه،می شه راهنمایی کنید

  • amirali says:

    سلام خیلی ممنون از کمکتون خیلی برای من کارساز بود من با روش CMD حل شد با تشکر از نویسنده

  • احسان says:

    سلام درایور کارت گرافیک من نصب هست . اما کنترل پنل مربوط به کارت گرافیک باهاش نصب نشده. چه کار باید کرد؟

  • امین علی اکبری says:

    سلام بنده کارت گرافیک gt730 هست اما وقتی دانلود میکنم بعد از مرحله نصب که میرسم یهو یه پیغام میده که این با ویندوزتون سازگار نیس از ویندوز ۷ تا ۱۰ واسه هرشرکتی بود نصب کردم هر مدلی بود نصب کردم باز همون پیغامو داد.با فیلتر شکن تو خود سایت کارت گرافیک رفتم زده بود تا ابدیت۳۱۹ واسه من ساپورت میکنه بازم نشد تا ورزن ۳۷۰ بیشتر قبول نمیکه از هر راهی بگید من رفتم از طریق نرم افزار کمکی یا دیوایس هم رفتم ولی بازم نه…فقط یه هشدار میده این با کامپیوتر شما سازگار نیس

  • کاربر says:

    از این معلومات ها زیاد دیدم. هیچ کدوم شون به درد نمی خوره.

  • محمدرضا says:

    سلام
    وارد divice manager که میرم اصلا چیزی به اسم انویدیا نیست
    لطفا کمکم کنید

  • abolfazl says:

    سلام خسته نباشید
    من خیلی وقته میخام گرافیکم اپدیت کنم نمیشه با استفاده از نرم افزار ها مختلف و چند ده بار دانلود از سایت های مختلف ولی نمیتونم اپدیت کنم مدل گرافیک من gt 730 4g ddr3 ک توی سایت ها معمولا یک ۶۴ بیتی برای گرافیک میزارن ک گرافیک من هم شامل اونا میشه ولی نمی تونم اپدیتش کنم خواستم ببینم شما میتونید یک کمک ب من بکنید من میشم جواب بدید

  • پژمان says:

    سلام ببخشید تو مطالب بالا چیزی کمکم نکرد
    من بازی pesنصب کردم تو تنظیماتش کارت گرافیکم رو شناسایی نمیکنه اما وقتی کرافیک رو میزارم رو قسمت high شناسایش میکنه اما بازی رو اجرا نمیکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • AMIR says:

    سلام وقتتون بخیر…
    شما گفتین اگه در قسمت device status اطلاعاتی نظیر همانی که نوشته بود کارت گرافیک مشکل دارد. برای حل این مشکل باید چیکار کنم ؟
    ممنون.

  • مهدی says:

    سلام. من چنتا درایور nvidia برای کامپیوترم از تو گوشی دانلود کردم ووقتی میخوام رو کامپیوترم نصبش کنم تو مرحله اول نصب مینویسه درایور به هارد وار مطابقت نداره.چکار کنم

  • امین says:

    سلام.من داخل device manager که میرم هیچ مشکلی وجود نداره اما وقتی از مسیر dxdiag پیش میرم فقط گرافیک اینتل رد شناسایی میکنه. لطفا کمک کنید

  • ارین says:

    سلام در ویندوز ۷ این مشکل چجوری حل کنیم ممنون میشم توضیح بدین

  • حسین says:

    سلام،ممنون از اطلاعات کاملی که تو سایت گذاشتین
    یه سوالی داشتم
    لپتاب بنده مدل dell5010 هستش گرافیکشم intel هستش ،گرافیکشو از رو درایور خود لپتاب نصب میکنم ،وبعد از اتمام ،وقتی که run/dxdiag/disply وسپس مشخصات کارت گرافیک رو که مشاهده میکنم مجدد عبارتnot availible رو مشاهده میکنم ،وقتیم که گرافیکو آپدیت میخوام بکنم پیام میده که گرافیک نصب شده جدیدترین نسخه هستش ،الان بلاتکلیفم که چیکارش کنم ،لطفا راهنماییم کنین?

  • پبمان says:

    ممنون از مطالب خوبتون
    خواستم بدونم چرا روی لپ تاپ zbook15نمیشه کارت گرافیک gtxانداخت
    ینی راهی نداره؟

صفحات1 2 3
×