اشتباهات و حقایق صحیح در مورد ماسک های تنفسی

اشتباهات و حقایق صحیح در مورد ماسک های تنفسی

همانطور که شنیده اید، یکی از راه های پیشگیری از ابتلا و همینطور انتشار کورنا ویروس جدید (COVID-19) و همینطور سایر بیماری های شایع استفاده از ماسک تنفسی ? می باشد. در حال حاظر بسیاری از مکان ها نیز استفاده از ماسک را الزامی کرده اند. اما چقدر از اطلاعاتی که در مورد ماسک ها داده می شود حقیقت دارند؟ امروز در انزل وب اشتباهات و حقایق صحیح در مورد ماسک های تنفسی را بررسی خواهیم کرد.

تصورات غلط و درست در مورد ماسک های تنفسی

Myths and Facts About Facial Masks

استفاده از ماسک می تواند احتمال بروز حوادث غم انگیز را کاهش دهد. اما برخی از افراد بر خلاف آن را باور دارند. همچنین شایعات مختلفی نیز در مورد ماسک ها نقل می شود که در ادامه این موارد را بیشتر بررسی می کنیم.

باور غلط در مورد ماسک زدن، آیا افرادی که علامتی از بیماری ندارند نیازی به ماسک هم ندارند؟

یکی از حقایقی که مشخص است، افرادی که مریض هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند. به همین دلیل برخی معتقد هستند که افرادی که علامتی از بیماری ندارند، نباید از ماسک استفاده کنند اما این موضوع اشتباه است. زیرا بسیاری از افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند، در ابتدا هیچگونه علامتی از بیماری ندارند اما می تواند ناقل بیماری باشند و آن را انتشار دهند. همینطور برخی از تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از ماسک، ریسک ابتلا به بیماری در افراد سالم را هم کاهش می دهد. مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده آمریکا توصیه می کند که برای صاف کردن منحنی انتقال عفونت، همه افراد باید از ماسک صورت استفاده کنند.

باور غلط در مورد ماسک زدن، آیا افرادی که علامتی از بیماری ندارند نیازی به ماسک هم ندارند؟

رعایت فاصله اجتماعی، شستن دستها، لمس نکردن صورت و ماندن در خانه همگی به کاهش سرعت انتشار بیماری کمک می کنند. اما گاهی ممکن است نیاز باشد تا در مواقع ضروری مانند خرید از سوپر مارکت و یا خرید از داروخانه و.. به بیرون مراجعه کنیم. در این موارد در صورت بیرون آمدن از منزل حتما باید از ماسک تنفسی استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتما مطلب نحوه صحیح ماسک زدن و استفاده از آن را هم مطالعه نمایید.

آیا استفاده از ماسک، به صورت کامل از ابتلا جلو گیری می کند؟ افراد سالم هم نیاز به ماسک دارند؟

مطمئنا استفاده از ماسک تضمینی ندارد که شما به ویروس مبتلا نشوید. زیرا ذرات ریز ویروس معروف به Aerosol می توانند از ماسک نفوذ کنند. همچنین ممکن است چشم و.. شما نیز به ویروس آلوده شود. بنابراین ماسک نمی تواند تضمین ۱۰۰ درصدی را اجرا کند ولی احتمال آن را کاهش می دهد. اما ماسک می تواند جلو عبور قطرات را بگیرد. قطرات ترشح عامل اصلی انتقال ویروس هستند. طبق تحقیق برخی از متخصصان، استفاده از ماسک می تواند ۵ برابر محافظت بیشتری را برای شما فراهم کند (اگرچه برخی از تحقیقات سطح اثر بخشی کمتری را یافته اند). در نتیجه با استفاده از ماسک ریسک ابتلا را کاهش داده اید.

تصورات اشتباه در مورد ماسک های تنفسی، آیا ماسک های پارچه ای فایده ای ندارند؟

تصورات اشتباه در مورد ماسک های تنفسی، آیا ماسک های پارچه ای فایده ای ندارند؟

واقعیت این است که ماسک های پارچه ای نیز به ما در جلوگیری از انتشار ویروس کمک می کنند. گرچه استفاده از ماسک پارچه ای خانگی که قبلا روش ساخت آن را آموزش داده ایم برای کادر درمانی که روزانه با بیماران مبتلا مواجه می شوند مناسب نیست، اما برای وقت هایی که مردم مجبورند از خانه حارج شوند، حمایت بیشتری را برای عموم مردم فراهم می کند.

آیا ماسک ها می توانند جایگزینی برای فاصله اجتماعی باشند؟ توهم و باور غلط ماسک های تنفسی

آیا ماسک ها می توانند جایگزینی برای فاصله اجتماعی باشند؟ توهم و باور غلط ماسک های تنفسی 

پوشش ماسک تنفسی نمی تواند به عنوان یک راه حل ۱۰۰% جایگزین رعایت فاصله اجتماعی شوند. زیرا ماسک های پارچه ای مهر و موم نیستند و امکان وارد شدن ذرات تنفسی وجود دارد. همچنین ماسک نمی تواند جلوی فرود قطرات روی قسمت های دیگر بدن را بگیرد. بنابراین ماسک نمی تواند جایگزین رعایت فاصله ایمن از افراد شود.

ماسک ممکن است باعث احساس امنیت کاذب شود که شخص دیگر الزامات بهداشتی را رعایت نکند. اما صادق باشید و با وجود استفاده از ماسک، رعایت فاصله، شستشو دست و رعایت قرنطینه خانگی را فراموش نکنید.

آیا همه ماسک ها را می توان مجدد استفاده کرد؟

واقعیت این است که ماسک های پارچه ای قابل شستشو استفاده مجدد هستند. اما این موضوع در مورد ماسک های جراحی و N95 کمی متفاوت و دشوار تر است. ماسک های جراحی به گونه ای طراحی شده اند که یکبار مصرف هستند. ماسک های N95 نیز در حالت ایده آل یکبار مصرف هستند و در بیمارستان ها، کادر درمان پس از قرار گرفتن در معرض بیماران، ماسک ها را دفع می کنند. با وجود اینکه به دلیل برخی از کمبود ها ممکن است برخی از ماسک ها مجدد استفاده کنند، اما تنها ماسکی که با اطمینان مجدد قابل استفاده است، ماسک پارچه ای می باشد.

فراموش نکنید که هر ماسکی که می خواهید برای استفاده مجدد استفاده کنید، باید به طور صحیح شسته و ضد عفونی شود. روش صحیح استفاده و پوشیدن ماسک و خارج کردن آن را نیز در نظر داشته باشید. دست های خود را هم حتما بعد از جدا کردن ماسک بشویید.

در همین زمینه مطالعه مطلب آموزش تصویری ۳ روش صحیح شستن ماسک پارچه ای ، فیلتر دار و.. نیز برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

آیا ماسک های پارچه ای همانند N95 محافظت می کنند؟ نحوه صحیح استفاده از ماسک

آیا ماسک های پارچه ای همانند N95 محافظت می کنند؟ نحوه صحیح استفاده از ماسک

کاربرد این نوع ماسک ها متفاوت هستند. ماسک های N95 کاملا ۹۵ درصد ذرات بزگرتر از ۰.۳ میکرون را فیلتر می کنند. این نوع ماسک ها تقریبا منطقه تنفسی را به خوبی محافظت می کنند و تقریبا همه ذرات میکروسکوپی را نابود می کنند. برخلاف ماسک N95 که مانع الکترواستاتیک دارند، ماسک های پارچه ای در درجه اول برای محافظت از قطرات بزرگ، اسپری مایعات بدن و پاشش آن ها هستند. همچنین ماسک های پارچه ای معمولا به طور کامل به صورت نمی چسبد. به علاوه آن ماسک های پارچه ای معمولا به اندازه کافی متراکم نیستند. هر چه ماسک متراکم تر باشد، از محافظت بیشتری برخوردار است.

آیا راهی برای تشخیص ماسک N95 اصلی وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. ماسک های استاندارد باید تاییدیه NIOSH را داشته باشند. شما می توانید لیسیتی از محصولات مورد تایید را در سایت Knowits.niosh.gov و بخش List of Approved Filtering Facepiece Respirators مشاهده کنید. این لیست به صورت ماهانه به روز می شود.

نکته، حقایق زیر را هم در مورد استفاده از ماسک به خاطر بسپارید

  • سازمان CDC ایالات متحده آمریکا توصیه می کند که ماسک را روی صورت کودک زیر دو سال قرار ندهید.
  • همچنین افرادی که نمی توانند به تنهایی ماسک را از روی صورت بردارند، نباید روی صورت آن ها ماسک قرار دهید.

در پایان مطالعه مطلب مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار تنفسی ، N95 و.. چقدر است؟ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز حقایقی در مورد ماسک های تنفسی را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه باور های غلط در مورد ماسک تنفسی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

روش صحیح تمیز و ضد عفونی کردن گوشی
آموزش روش صحیح تمیز و ضد عفونی کردن گوشی
مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار تنفسی ، N95 و.. چقدر است؟
مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار تنفسی ، N95 و.. چقدر است؟
آموزش 4 روش ساخت ژل و اسپری ضدعفونی کننده در خانه
آموزش ۴ روش ساخت ژل و اسپری ضدعفونی کننده در خانه
ساخت دستکش یکبار مصرف در خانه
آموزش ۳ روش سریع ساخت دستکش یکبار مصرف در خانه

نظرات

×