تاثیر هاست در بهبود سئو وب سایت

تاثیر هاست در بهبود سئو وب سایت

هاست از آنجایی که اطلاعات موجود در یک فضای اینترنتی را بر عهده دارد باید به خوبی مدیریت شود که برای اینکار نیز نیاز به کنترل پنل دارد. کنترل پنل بر اساس دو سیستم عامل لینوکسی و ویندوزی انتخاب می شوند. ولی سوای تمامی این موارد یکی از سوالاتی که برای کاربران به وجود می آید این است که آیا هاست بر سئو سایت تاثیر خود را می گذارد یا نه؟ اگر می خواهید جواب این سوال را بدانید در ادامه همراه ما باشید.

آیا هاست بر سئو سایت تاثیرگذار است یا خیر؟

عموما بعضی از سایت ها به این دلیل ایجاد می شوند که به رتبه بالایی در موتور جستجوگر دست پیدا کنند. برای اینکار نیز عوامل مختلفی در کنار هم دخیل هستند. مهم ترین آن ها محتوای یک سایت است که می تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند. ولی یکی دیگر از عواملی که بر این مسئله تاثیر خود را می گذارد، هاستی است که برای یک سایت و سرور انتخاب می شود. به طور کلی می توان گفت عوامل زیر در هاست بر سئو یک سایت تاثیرگذار می باشند:

  • زمان پایداری سرور میزبان (Uptime/Downtime)
  • زمان خزش
  • سرعت (Speed)
  • مکان سرور (Location)

 زمان پایداری سرور میزبان (Uptime/Downtime)

هر سرور میزبانی که خدمات دهنده هاست می باشد، مدت زمان مشخص شده ای را برای این کار دارد. این زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گوگل ابزارهای بسیار مهمی را برای تاثیرگذاری در آینده سئو سایت شما دارد. از این ابزارهای مهم می توان به خزنده گوگل و یا Crawler اشاره کرد. وظیفه خزنده این می باشد که سایت شما را به طور مدام نظارت کند و صفحات را بررسی کند. از این رو اگر  در هنگام نظارت سایت شما به دلیل مشکلات سرور میزبان نتواند پاسخگو باشد، در آن صورت عملیات کاوش گری انجام نخواهد شد.

این کار تاثیر بسیار منفی ای بر سایت و سئو آن دارد. چرا که در صورت برور این مشکل گوگل سایت شما را غیر قابل دسترس می داند و برای نظارت و بررسی سایت های دیگری را انتخاب می کند. از این رو موتورهای جستجوگر بر اساس سرچ هایی که افراد می کنند، سایت شما را بالا نمی آورند؛ چرا که سایت شما دیگر قابلیت دسترسی ندارد. خزنده های گوگل به صورت دوره ای کارهای بررسی را بر روی تمامی سایت ها انجام می دهند تا در دسترس بودن آن ها را چک کنند.

زمان خزش

هیچکس نمی تواند از زمان خزش اطلاع پیدا کند، به غیر از خود خزنده ها. از این رو در انتخاب هاست خودتان باید نهایت دقت را داشته باشید که حداقل زمان خارج از دسترس بودن را داشته باشد. به خاطر اهمیتی که این موضوع پیدا کرده است، شرکت های ارائه دهنده هاستینگ زمان دسترسی هاست های خود را ۹۹ درصد اعلام می کنند؛ اما متاسفانه حقیقت چیز دیگری است و این کار صرفا به دلیل تبلیغات مثبت و جذب کردن افراد به سمت خود می باشد. از این رو به این بازی اعداد توجه زیادی را نداشته باشید و برای خرید هاست خودتان که بتواند تاثیر مثبتی را بر سئو سایت بگذارد، به مورد مهمی تحت عنوان “اعتبار شرکت” توجه داشته باشید.

حال یکی از سوالات مهم و رایجی که پیش می آید این است که هاست با قابلیت Uptime صد درصد داریم یا نه. در جواب این سوال می توان گفت نه. چرا که مقوله امنیت یک بحث کاملا نسبی است و نمی توان با اطمینان به آن عدد کاملی را نسبت داد. هر چقدر یک سرور پایداری بیشتری را از خود نشان دهد، به همان اندازه می توان گفت که امنیت بیشتری را با خود به همراه دارد. ولی متاسفانه هر چقدر یک سرور امنیت بالایی داشته باشد، این طور نیست که قابلیت تامین کردن امنیت کامل برای شبکه، سرور، نرم افزارها، سرویس ها و در نهایت خدمات دیگر را داشته باشد.

هاست

سرعت (Speed)

الگوریتم های گوگل با توجه به ساختاری که دارند، عوامل و فاکتورهای مختلفی را بررسی و محاسبه کرده و بر اساس آن امتیاز یک سایت را با موتورها جستجوگر مشخص می کنند. یکی از اصلی ترین مولفه های موجود در هاست که بر سئو سایت تاثیر خود را می گذارد، سرعت و یا Speed می باشد. سرور به دو عامل بسیار مهم تحت عناوین “پهنای شبکه” و “سخت افزار” بستگی دارد. از این رو هر چقدر این دو مولفه عدد بیشتری را به خود اختصاص داده باشند، به همان اندازه نیز سرعت افزایش خواهد داشت.

گاهی اوقات با مشکل بزرگی مواجه هستید و آن کند شدن سایت خودتان است. برای این مشکل تنها می توان یک مورد را عامل این اتفاق دانست و آن نیز سرویس دهنده می باشد. تنظیمات، برنامه نویسی و همچنین طراحی نامناسب یک سایت دلیلی هستند تا از سرعت سایت شما کم کرده و به نوعی آن را کند کنند. البته در صورت انتخاب یک فضای نامناسب برای منابع هاست مورد نظر نیز می تواند باعث کندی در عملکرد و سرعت سایت شما شود. با یک مثال می توانید این موضوع را به خوبی متوجه شوید. تا حالا دقت کردید که وقتی حافظه گوشی شما پر می شود، چه اتفاقی می افتد؟ سرعت عملکرد و اجرای برنامه ها در تلفن همراه شما به شدت پایین خواهد آمد و گاهی اوقات جز اذیت کردن چیزی را به همراه نخواهد داشت.

پر شدن هاست نیز به همین صورت است. همچنین گاهی اوقات از پردازشگر و RAM استفاده بیش از حد می شود و شاهد کاهش سرعت خواهید بود. این مورد می تواند این باشد که شما بیشتر از توان سرورتان از آنها استفاده می کنید.

مکان سرور (Location)

از دیگر موارد مهمی که در  جستجو و در نهایت سئو سایت شما تاثیرگذار است، مکان سرور و یا همان لوکیشن می باشد. هر چند نقش این مورد چندان زیاد نمی باشد، ولی در هر صورت می تواند تاثیر جزئی را بگذارد و به موقعیت سایت شما کمک کند. مکان سرور ارتباط مستقیمی با IP دارد. اگر در ایران هستید و با آدرس آی پی ایران این کار را انجام می دهید، سایت هایی برای شما نمایش داده خواهند شد که سرور میزبانی آن ها به صورت داخلی و یا ایران باشد.

پس توجه کنید اگر محتوا و مطالب موجود در سایت شما به گونه ای است که مخاطبان ایرانی دارد، بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از سرورهای ایرانی است. البته مکان سرور تنها بر روی همین گزینه یعنی SEO تاثیر خود را نمی گذارد بلکه می تواند امنیت بیشتری را نیز به همراه داشته باشد و سرعت بارگذاری سایت را افزایش و هزینه های موجود را کاهش دهد. اگر سایتی که شما آن را طراحی و یا مدیریت می کنید، مخاطبانی بین المللی و از تمامی دنیا داشته باشید هاست ها خارج از ایران انتخاب مناسب تری است.

البته بهتر است این نکته بسیار مهم ذکر شود که تکنولوژی و فناوری های موجود توانسته اند به اوج خود دست یابند و در هر حیطه ای اثرگذاری خود را بگذارند که نمونه ای از این تاثیرات بر روی مکان سرور است که تکنولوژی CDN این کار را به انجام می رساند. به گونه ای که دیگر موقعیت مکانی سرور شما اهمیت بسیار بالایی نخواهد داشت. چرا که کاربر در هر جا که سایت شما را باز کند، بهره برنده از ارائه دهنده خدمات CDN است و در نهایت سایت شما همان سرور را بارگذاری خواهد کرد.

“هاست ابری؛ سادگی‌هاست اشتراکی به همراه قدرت سرور ابری! این تعریف ما از این سرویس است. با خرید هاست ابری علاوه بر اینکه با استفاده از کنترل پنل دایرکت ادمین به‌سادگی سرویس خود را مدیریت می‌کنید، قیمت‌هاست شما کاهش و قدرت استفاده از منابع شما افزایش می‌یابد.”

جمع بندی

هاست موضوع اصلی و کلیدی ای بود که در این مطلب به آن پرداخته شد و دلیل آن نیز اهمیت بالای این فضای اینترنتی است. در این مطلب به بررسی هر آنچه در رابطه با سئو سایت تاثیرگذار و پر اهمیت بود، پرداخته گردید و تمامی موارد موجود را پوشش دادیم. پس فراموش نکنید اگر سئو سایت شما اهمیت بالایی برایتان دارد، از موضوع هاست انتخابی و همچنین نکات گفته شده غافل نشوید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات