7 تا از مهم ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش

۷ تا از مهم ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش

با شروع فصل سرما سیستم‌ های گرمایشی 🔥 را باید راه‌ اندازی کنیم. سیستم‌های گرمایشی انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها بخاری گازی است. برای نصب کردن بخاری گازی و دودکش آن باید به نکات مختلفی توجه کنید. در این مطلب از انزل وب ۷ تا از مهم ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش را بررسی می‌کنیم.

در نصب بخاری و دودکش بخاری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

Most Important Safety Points for the Installation of Gas Heaters and Chimneys

در صورتی که بخاری گازی و دودکش آن به درستی نصب نشود، می‌تواند جان انسان را به خطر بیندازد. به همین دلیل باید به تمامی نکات ایمنی هنگام نصب بخاری گازی توجه شود. در این مطلب از انزل وب نکات ایمنی هنگام نصب بخاری گازی و ضوابط دودکش بخاری را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

هنگام نصب بخاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نکات ایمنی نصب بخاری زیاد هستند که باید برای حفظ سلامت خود به تمامی آن‌ها توجه کنید. حتما بخاری تهیه کنید که دارای نشان استاندارد باشد. وقتی بخاری را روشن می‌کنید، نباید شعله آن زرد یا نارنجی باشد. رنگ صحیح، آبی است.

از قرار دادن بخاری و لوله آن در کنار لوازم مستعد اشتعال مانند پرده خودداری کنید. جای بخاری در خانه زیر پنجره و در کنار در ورودی نیست. زیرا این گونه انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود.

هنگام نصب بخاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

گاهی گرمای لوله بخاری آن قدر بالا است که اگر آن را کنار شیشه پنجره بگذارید، در صورت سرد بودن بیرون منزل، موجب شکسته شدن شیشه می‌شود.

حتما دریچه‌ای برای خروج هوا تعبیه کنید. به عنوان مثال، درز زیر در را بسیار زیاد مهر و موم نکنید. زیرا در صورت بروز مشکل و پخش شدن گاز مونو اکسید کربن، بهتر است درزی وجود داشته باشد که هوا را جریان دهد.

همیشه مسیر لوله‌ها را چک کنید. اگر در اطراف منزل شما ساخت و سازی انجام می‌شود، مطمئن شوید که مصالح درون لوله بخاری منزل شما ریخته نمی‌شود.

نکات لوله بخاری گازی: بخش اول

نکات لوله بخاری گازی و نصب آن مهم هستند. در این بخش به این موارد اشاره می‌کنیم.

عدم استفاده از لوله آکاردئونی:

  • به علت بدنه ضعیف
  • امکان سوراخ شدن
  • بیرون دادن گازهای خطرناک
  • جدا شدن از محل اتصال به بخاری
  • ایجاد پیچ و خم‌های غیرضروری و مسدود شدن راه خروج گاز
  • داشتن افت فشار زیاد و گذاشتن اثر منفی بر مکش سیال
  • از دست دادن شکل اولیه و آویزان شدن به دلیل جنس نازک لوله.

ارتفاع لوله بخاری از کف

عدم استفاده از دودکش شومینه به جای دودکش بخاری:

این کار را در صورتی می‌توانید انجام دهید که تمامی نکات ایمنی را در نظر بگیرید.

  • محل ورود دودکش بخاری به شومینه باید به خوبی آببندی شود.
  • شیب آن باید رو به بالا باشد.
  • دیگر نباید از شومینه استفاده شود.
  • در خانه سنسور اعلام‌کننده گاز CO نصب شود.

نکات ایمنی نصب بخاری گازی

استفاده از کلاهک H:

به هیچ وجه دودکش را بدون کلاهک یا با کلاهک ساده رها نکنید. حتما از نوع H استفاده کنید.

هنگام نصب بخاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

عدم استفاده از درز انقطاع:

درز انقطاع به شما اجازه نمی‌دهد که دودکش را ب صورت صحیح و اصولی نصب کنید. در نتیجه، گازهای سمی به درون منزل برمی‌گردند.

بستن دریچه کولر:

در فصل سرما دریچه کولر را ببندید. دریچه کولر نسبت به دودکش ارتفاع و قطر بیشتری دارد. اگر دریچه باز بماند، جریان خروج دود از دودکش را معکوس می‌کند و ورود هوا و خروج حرارت به جای دودکش، از طریق این کانال صورت می‌گیرد.

عدم استفاده از دودکش مشترک:

هر دستگاه گازسوز باید دودکش مختص به خود را داشته باشد.

پوشاندن لوله با عایق:

برای پوشاندن لوله از عایق‌های نسوز مثل فویل استفاده کنید.

توجه به قطر لوله:

قطر دودکش باید هم اندازه یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی بخاری باشد.

توجه به شیب:

شیب لوله‌های افقی باید رو به بالا باشد. ارتفاع لوله عمودی حداقل سه برابر طول لوله افقی باشد.

نکات مهم نصب بخاری دیواری دودکش دار و بخاری گازی: بخش دوم

نکات مهم نصب بخاری دیواری دودکش دار

در این بخش به دیگر نکات ایمنی نصب بخاری گازی اشاره می‌کنیم.

هر سال، پیش از راه‌اندازی بخاری گازی آن را سرویس کنید.

اگر روی دیوار کنار بخاری لکه‌های دوده وجود دارد و در اثر گرمای زیاد، دیوار تغییر رنگ داده است، حتما بخاری را چک کنید و فاصله درست آن را با دیوار، رعایت کنید.

پیش از نصب بخاری تمامی بررسی‌های اولیه گفته شده در این مقاله را انجام دهید. قبل از نصب باید شیر گاز را ببندید. تمامی مجاری را بررسی کنید تا بسته نباشند. بخاری را از گرد و خاک تمیز کنید. حتما راهنمای بخاری خود را مطالعه کنید.

فاصله بین دودکش و بخاری، دودکش با دیوار، بخاری با دیوار را اندازه بگیرید. برای اتصال لوله‌ها به هم و اتصال آن‌ها به بخاری و مجرای لوله از بست‌ها و قطعات مناسب و استاندارد استفاده کنید.

بست‌ها و پیچ آن‌ها را محکم ببندید. شلنگ را به خوبی نصب کنید. گاهی نشتی‌ها از همین طریق انجام می‌شود و لوله‌ها هیچ مشکلی ندارند. پس حواستان به آن‌ها هم باشد.

پس از نصب کردن با دستگاه نشت‌یاب گاز، تمامی خروجی‌ها، ورودی‌ها، بست‌ها و اتصالات را چک کنید تا نشتی وجود نداشته باشد.

نکات مهم نصب بخاری دیواری دودکش دار

ارتفاع لوله بخاری از کف و سایر بخش‌های چقدر باید باشد؟

اندازه ارتفاع لوله بخاری از کف و سایر نقاط بسیار مهم است. در هنگام نصب باید به میزان فاصله دودکش تا دهانه بخاری توجه شود. این فاصله باید خیلی کم باشد. بخاری که در کف نصب می‌شود باید از اطراف ۴۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. از بالا هم ۷۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. فاصله بخاری از سطح بام باید حداقل ۶۰ سانتی‌متر باشد.

فاصله بخاری دیواری هم از بالا و اطراف باید ۱۰۰ سانتی‌متر باشد. برای نصب بخاری باید از شلنگ‌های پلاستیکی مخصوص استفاده شود. طول شلنگ باید حداکثر ۱۲۰ سانتی‌متر باشد. در هنگام نصب شلنگ باید از بست‌های فلزی مناسب استفاده شود. شلنگ نباید سوراخ باشد یا هر گونه ایرادی دیگری داشته باشد.

به شیب لوله هم توجه کنید. شیب باید به سمت بالا باشد. به ازای هر یک متر لوله افقی، سه متر لوله عمودی در نظر بگیرید. حتما لوله‌های با طول زیاد را که در فضای سرد قرار دارند، عایق بندی کنید.

علاوه بر این لوله عمودی را با بست‌های مناسب به دیوار وصل کنید تا سنگینی نکند و آویزان نشود. در صورتی که متخصص دودکش را نصب کند، می‌تواند تا پنج طبقه از دودکش مشترک استفاده کند.

نباید دودکش را از حمام یا فضای بسته عبور داد. استفاده زیاد از زانویی و پیچ و خم دار کردن دودکش صحیح نیست.

انتهای دودکش‌های توکار را به گونه‌ای قرار دهید که حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

طریقه نصب لوله بخاری از دیوار جانبی

از کجا بفهمیم بخاری گازی درست کار میکند؟ تست لوله بخاری

برای تست دودکش بخاری، به آن دست بزنید. لوله نباید سرد باشد. در صورت سرد بودن، گازهای سمی به درستی خارج نمی‌شوند. عدم نصب صحیح دودکش، نبود اکسیژن کافی در فضای بسته، سرمای بیش از حد هوا و جزیان هوای تند موجب داغ نشدن لوله بخاری می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، دور لوله را عایق مناسب ببندید. از کلاهک H استفاده کنید. در یا پنجره را کمی باز بگذارید تا اکسیژن جریان پیدا کند.

شمع یا کبریتی را روشن کنید. آن را در دریچه یا مبدا دودکش قرار دهید. شعله باید به سمت داخل دودکش باشد. اگر تغییر در شعله ایجاد نشود، مکش دودکش به درستی عمل نمی‌کند.

روش دیگر این است که پنبه یا کاغذی را الکل یا بنزین بزنید. سپس درون محفظه منتهی به دودکش بگذارید. آن را آتش بزنید. حال چک کنید که دودکش می‌تواند دود ایجاد شده را خارج کند یا خیر.

مسیر دودکش را با با یک وزنه وصل شده به طناب، چک کنید. آن را در مسیر لوله حرکت دهید تا متوجه شوید تمام مسیر باز است.

طریقه نصب لوله بخاری از دیوار جانبی

برای نصب بخاری دیواری دودکش دار و لوله بخاری گازی، نباید از دیواره‌های جانبی یا پنجره استفاده کنید. لوله را از این موارد خارج نکنید. علت این امر آن است که تهویه کاملی در این حالت وجود ندارد.

طریقه نصب لوله بخاری از دیوار جانبی

اگر مجبور هستید این کار را انجام دهید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • حتما روزنه‌ای برای تهویه هوا ایجاد کنید. مثلا دریچه‌ای در درب‌ها درست کنید.
  • لوله‌ها را به صورت عمودی قرار دهید.
  • حتما لوله‌هایی را که در معرض هوای سرد قرار دارند، با عایق مناسب بپوشانید.
  • لوله‌ها را همیشه بررسی کنید تا داغ باشند.
  • حتما از سنسور اعلام پخش شدن CO استفاده کنید.
  • رابط دودکش‌ها باید کوتاه و مستقیم باشد. از پیچ و خم‌های اضافی خودداری کنید.

نکته: هرگز دودکش و لوله را در سطل آب قرار ندهید. وقتی سر دودکش را درون آب قرار دهید، گازهای کربن دی اکسید و مونو اکسید کربن نه جذب آب می‌شوند و نه در آن حل می‌شوند. این کار بسیار خطرناک است.

استفاده از بخاری گازی بدون دودکش بسیار خطرناک است. برای آشنایی با این خطرات، مطلب بررسی معایب و خطرات استفاده از بخاری بدون دودکش برای انسان را مطالعه کنید.

علائم مسمومیت با گاز CO2

نکات ایمنی نصب بخاری گازی

گاز مونو اکسید کربن بسیار خطرناک است و می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. از علائم مسمومیت با گاز CO می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • ضعف جسمانی
  • سرگیجه و بی قراری
  • تهوع و استفراغ
  • خمیازه کشیدن بیش از حد
  • کاهش دید
  • خواب آلودگی شدید
  • خستگی
  • کاهش قدرت عضلانی

کودکان، زنان باردار، افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، بیشتر و سریع‌تر به پخش این گار واکنش نشان می‌دهند.

همان طور که می‌بینید این علائم شبیه به علامت‌های سرماخوردگی هستند. فرد در چنین مواقعی تمایل زیادی به خوابیدن دارد. خوابیدن در این موقعیت می‌تواند موجب مرگ شود. وقتی هم گاز مونو اکسید کربن در هوا پخش شود، شما متوجه نخواهید شد. در نتیجه، فکر می‌کنید خسته شده‌اید و به تدریج به خواب می‌روید. در صورت داشتن این علائم، از محیط خارج شوید. درها و پنجره‌ها را باز کنید. هیچ لامپی را روشن نکنید و از هیچ کدام از وسایل دارای احتراق استفاده نکنید. لباس‌های تنگ فرد مسموم را در آورید. یقه لباس را باز کنید. راه‌های تنفسی بیمار را باز کنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر برای مدت طولانی هم در معرض سطوح پایین مونوکسید کربن قرار بگیرید، دچار مشکل می‌شوید. اختلال در تفکر و تمرکز، حساس شدن از نظر روحی، تحریک‌پذیری و موارد این چنینی از علائم آن هستند. این موارد به تدریج روی بدن شما تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است شما متوجه آن نشوید. به همین دلیل، همیشه لوله‌ها و بخاری را چک کنید تا از این موارد هم پیشگیری شود.

اگر قصد خرید بخاری برقی را دارید، مطلب نکات ایمنی در خرید، استفاده و جلوگیری از آتش گرفتن بخاری برقی را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نکات مهم در خصوص نصب دودکش و بخاری گازی را بررسی کردیم. آیا شما هم سیستم گرمایشی منزل خود را راه‌اندازی کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری نصب صندلی کودک ماشین و نحوه صحیح نشستن کودک
آموزش تصویری نصب صندلی کودک ماشین و نحوه صحیح نشستن کودک
آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
نکات ایمنی در خرید ، استفاده و جلوگیری از آتش گرفتن بخاری برقی
نکات ایمنی در خرید ، استفاده و جلوگیری از آتش گرفتن بخاری برقی
انزل وب
SmartCap:کلاه ای برای مشخص کردن سطح هوشیاری رانندگان

نظرات