بررسی بازار کار و درآمد برنامه نویس در ایران

بررسی بازار کار و درآمد برنامه نویس در ایران

برنامه‌نویسی رایانه‌ای همان فرایند طراحی و ساخت یک برنامه رایانه‌ای اجراپذیر برای انجام یک عمل خاص است که شامل عمل‌هایی مثل: تحلیل، ایجاد الگوریتم‌ها، مصرف منابع و پیاده‌سازی آن الگوریتم‌ها به یک زبان برنامه‌‌نویسی انتخاب‌شده است که معمولاً به آن کدگذاری گفته می‌شود.

چگونه برنامه‌نویس شویم؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خوب، گام‌های زیر را در نظر داشته باشید:

کسب مدرک لیسانس:

برای ایجاد یک پایه محکم در پیشرفت، برنامه‌نویسی و آزمایش، ابتدا باید مدرکی در علوم کامپیوتر کسب کنید. شما همچنین می‌توانید جهت تخصص در حوزه‌هایی خاص مانند امور مالی و… که می‌خواهید در آن‌ها فعالیت داشته باشید، دوره‌های کلاسی اضافی را بگذرانید.

تسلط بر زبان‌های ضروری:

یادگیری زبان‌های کامپیوتر نیازی ضروری در این شغل محسوب می‌شود. معمولاً کارفرما به کسانی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی نیاز دارد که به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند JavaScript، Python و Ruby و یا زبان‌های خاص دیگر مسلط باشند. شما می‌توانید در صورت داشتن رزومه اقدام به کاریابی کنید و اگر رزومه مناسبی ندارید از برنامه رایگان رزومه ساز استفاده کنید.

زبان‌های برنامه نویسی پایتون:

زبان برنامه‌نویسی پایتون، زبانی با یادگیری آسان محسوب می‌شود و از همین‌رو بسیاری از برنامه‌نویس‌های تازه‌کار آن را به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی خود برمی‌گزینند. زیرا پایتون به عنوان یک زبان همه منظوره ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست. به بیان دیگر، می‌توان از آن برای هر کاری از تحلیل داده گرفته تا ساخت بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد.

مهارت های مورد نیاز برنامه نویس

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس عالی به مهارت‌های زیر نیاز دارید:

تفکر تحلیلی:

برای ترجمه دستورالعمل‌های پیچیده از سوی توسعه دهندگان و مهندسان، برنامه نویس های کامپیوتر به مهارت‌های تحلیلی قدرتمندی نیاز دارند. آ‌نها باید درک کنند که چگونه طرح‌های برنامه را بخوانند و چگونه آن ها را تبدیل به کدهایی کنند که کامپیوترها قادر به پردازش آن‌ها باشند.

توجه به جزئیات:

از آنجایی که حتی یک اشتباه کوچک می‌تواند کل برنامه را که شامل هزاران خط کد می‌شود به خطر بیندازد، برنامه نویس‌ها باید به تمام جزئیات عناصر کار خود توجه زیادی داشته باشند.

تمرکز:

نوشتن کد، به خصوص در زمانی که مهلت تحویل معینی برای آن مشخص شده است، به تمرکز بسیار بالایی نیاز دارد. برنامه‌نویس‌ها جهت حذف عوامل حواس‌پرتی، جلوگیری از خطاها و همچنین جلوگیری از به خطر انداختن پروژه باید به توانایی تمرکز تسلط زیادی داشته باشند.

توانایی حل مسئله:

برنامه نویس ها هنگام نوشتن کد و یا انجام کارهای عیب‌یابی، به مهارت‌های پیشرفته حل مسائل نیاز دارند. هنگام تعیین روش درست برای ترجمه طرح های توسعه دهندگان و رفع خطاهای کدنویسی، برنامه‌نویس‌ها باید قادر باشند مشکلات را شناسایی کرده، راه حل‌های مناسب را پیدا کنند و مشکلات را کنار بزنند.

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد مهارت های برنامه نویس به لینک زیر مراجعه کنید:

https://pandorafms.com/blog/programming-skills/

وظایف برنامه نویس چیست؟

هر فرد برنامه‌نویسی علاوه بر مهارت‌هایش، وظایفی برعهده دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترجمه طرح‌های برنامه به کد: برنامه نویس ها همکاری نزدیکی با مهندس‌های نرم افزار و توسعه دهندگانی دارند که برای برنامه ها طرح خلق می‌کنند. آن‌ها این طرح ها را تبدیل به کدهایی می‌کنند که کامپیوتر با پیروی از آنها می‌تواند برنامه ها را اجرا کند.

تسلط بر زبان های کامپیوتری: از آن جایی که برنامه نویس ها بیشتر زمان کاری خود را مشغول نوشتن کد هستند، باید حداقل به یک زبان کامپیوتری مسلط باشند. بیشتر آن ها به طور منظم از زبان های بنیادی مانند c++ java, و JavaScript استفاده می‌کنند و برخی نیز از زبان‌های جدیدتر مانند Ruby, Python و Swift استفاده می‌کنند.

کمک گرفتن از کتاب خانه‌های کد: از آن جایی که برنامه نویس ها به طور هم زمان صدها یا هزاران خط کد می‌نویسند، معمولاً سعی می‌کنند از روش‌هایی کارآمد برای خلق برنامه‌ها استفاده کنند. بیشتر برنامه نویس ها برای پرهیز از نوشتن مجدد برخی از کدها به کتابخانه‌های کد رجوع می‌کنند که حاوی خطوط رایج کد هستند.

آزمایش و عیب یابی برنامه ها: برنامه‌نویس‌ها علاوه بر نوشتن کد، برنامه‌های خود را نیز آزمایش می‌کنند تا از کار کردن آنها اطمینان حاصل کنند. اگر آنها خطاهایی پیدا کنند، از روش‌های عیب یابی برای یافتن و حل مشکلات استفاده می‌کنند.

استفاده از محیط‌های توسعه یک پارچه: برنامه نویس ها برای نوشتن و آزمایش در یک محیط استاندارد جهت بهبود بهره‌وری و تمرکز، هنگام کار خود از محیط‌های یک‌پارچه استفاده می‌کنند. بیشتر گزینه‌های محیط‌های توسعه یکپارچه شامل این‌ نمونه‌ها می‌شوند: ویرایش‌گرهای کد، کتابخانه‌ها، اشکال‌یاب‌های طراحی شده برای شناسایی و رفع خطاها و ویژگی‌های مدل‌سازی.

برنامه نویس در چه مکان هایی فعالیت می کند؟

اگرچه بسیاری از برنامه نویس ها در قالب تیم با توسعه دهندگان و دیگر برنامه نویس ها همکاری می‌کنند، اما کار آنها اغلب به شکل مستقل انجام می‌شود. برخی از برنامه‌نویس‌ها در محیطی اداری و با کامپیوتر کار خود را انجام می‌دهند. اما در میان آگهی های استخدام برنامه نویس، بیشتر شکل دورکاری این شغل به چشم می خورد. برنامه‌نویس‌ها به طور معمول کارشان را در خانه و یا دفتر خود انجام می‌دهند. آن‌ها در این محیط برای برقراری ارتباط با اعضای تیمشان، از برنامه‌های پیام‌رسان و گردش کار استفاده می‌کنند. از آنجایی که برنامه‌نویس‌ها تنها کار می‌کنند، ممکن است ساعات کاری بسیار زیادی داشته باشند. برخی از آن‌ها حتی در روزهای تعطیل نیز مشغول انجام کار خود هستند.

بازار کار برنامه نویس چگونه است؟

در حال حاضر تقاضای نیروی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی بسیار مناسب و قابل قبول است و اکثر سازمان‌ها با ورود به زمینه و بخش IT به نیروی متخصص در این زمینه نیاز خواهند داشت. در ایران طی سال‌های گذشته، میزان استخدام برنامه نویس کامپیوتر، مخصوصا آن گروهی که به زبان‌های برنامه نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته‌اند، با نرخ قابل قبولی درحال افزایش بوده است و به دلیل توسعه صنعت نرم‌افزار در داخل کشور پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه یابد.

برنامه‌نویسی که در بخش دولتی استخدام شده باشد، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کند. در بخش خصوصی، درآمد برنامه نویس کامپیوتر با توجه به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه، تخصص، مهارت و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما تعیین می‌شود و لذا ارقام متفاوتی دارد.

همچنین برنامه نویسانی که به صورت شخصی و دورکاری کار می‌کنند، میزان درآمدشان به تعداد پروژه‌هایی که می‌گیرند بستگی دارد.

این موضوع با نفوذ IT به بخش‌ها و شغل‌های مختلف موجود در ایران ادامه خواهد داشت. بنابراین با چنین رشد و پیشرفتی در آینده نیاز به برنامه ‌نویس متخصص افزایش خواهد یافت. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که بازار کار برنامه نویس بسته به مهارت و تخصص برنامه نویس می‌تواند متغیر باشد.

درآمد برنامه نویس

طبق آمار و بررسی‌های اخیر، میانگین حقوق برنامه نویس در ایران شش میلیون تومان است. حقوق این افراد از سه میلیون تومان (کمترین) تا ده میلیون و پانصد هزار تومان (بیشترین) متغیر است. این میانگین حقوق ماهیانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا می‌شود. حقوق توسعه دهندگان وب سایت و برنامه‌نویسان در ایران و حتی در دیگر کشورها بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی متغیر است. و هر شرکت و کارفرما می‌تواند بنا به خواست خود و برنامه‌نویس میزان حقوق را مشخص کند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات