آموزش 15 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)

آموزش ۱۵ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)

اگر لپ تاپ دل شما روشن نمی شود، 💻 دلایل زیادی وجود دارد که باعث این اتفاق می شود و راه حل های مختلفی وجود دارد که به رفع این مشکل کمک می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، کاربران Dell نگران از دست رفتن داده های خود می شوند. این مشکل در لپ تاپ های Dell قدیمی تر بسیار رایج است و معمولا به دلیل مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری رخ می دهد. در آموزش ۱۵ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell) امروز انزل وب ما علاوه بر بررسی علت روشن نشدن لپ تاپ دل به ارائه راهکارهایی که به شما کمک خواهند کرد می پردازیم.

علت روشن نشدن لپ تاپ دل

How to Fix a Dell Laptop that Won’t Turn On

برای حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ Dell شما باید علت را پیدا کنید. در ادامه رایج ترین دلایل لیست ده است:

  • باتری یا آداپتور برق معیوب است.
  • مشکل سخت افزاری توسط Dell Diagnostics Tool شناسایی شده است.
  • تنظیمات بایوس قدیمی یا خراب
  • ویروس یا بدافزار
  • رم یا هارد دیسک معیوب
  • باتری CMOS باید ریست شود
  • خطاهای سیستم عامل
  • آسیب فیزیکی به مادربرد یا سایر قطعات
  • گرم شدن بیش از حد قطعات داخلی
  • درایورهای خراب یا قدیمی

علاوه بر موارد بالا دستگاه شما ممکن است:

اتصال کوتاه را تجربه کرده باشد. اگر هر یک از قطعات لپ تاپ اتصال کوتاه داشته باشند ممکن است تراشه تایمر پردازنده وجود سیگنال برق را تشخیص ندهد و در نتیجه لپ تاپ بوت نمی شود.

جریان ساکن در مادربرد لپ‌تاپ رخ داده است. اگر مدار لپ‌تاپ (مادربرد، خازن‌ها و غیره) جریان الکتریکی را نگه داشته باشد که به دلیل آن تراشه تایمر پردازنده نتواند سیگنال برق را از منبع تغذیه لپ‌تاپ تشخیص دهد، ممکن است لپ‌تاپ روشن نشود.

اگر شارژر لپ تاپ معیوب باشد لپ تاپ Dell روشن نمی شود (زیرا نمی تواند باتری لپ تاپ را شارژ کند). حتی اگر باتری خراب شده باشد با این مشکل دست و پنجه نرم خواهید کرد.

دلیل روشن نشدن لپ تاپ دل هر چه که باشد در ادامه راه حل هایی بیان شده است که می توانید آنها را امتحان کنید تا به عملکرد معمول لپ تاپ خود دست پیدا کنید.

حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل با هارد ریست کردن

برق باقیمانده ممکن است از بوت شدن لپ تاپ دل شما جلوگیری کند. تخلیه این برق می تواند دسترسی شما به سیستم را امکان پذیر کند و مشکل روشن نشدن لپ تاپ را حل کند.

برای انجام این کار باید یک هارد ریست انجام دهید. به این دلیل که هارد ریست خطاهای ناشی از انرژی باقیمانده را بدون از دست دادن اطلاعات از بین می برد. برای انجام هارد ریست، لپ تاپ Dell را خاموش کرده و منبع تغذیه را قطع کنید. در صورت امکان باتری را هم بیرون بیاورید.

سپس تمام دستگاه های متصل را جدا کنید و دکمه پاور را به مدت ۲۰ ثانیه فشار دهید و نگه دارید. این کار باعث می شود که برق باقیمانده تخلیه شود.

حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل با هارد ریست کردن

منبع تغذیه و اتصالات باتری را بررسی کنید

لپ تاپ Dell ممکن است به دلیل شل بودن منبع تغذیه یا اتصال باتری روشن نشود. بنابراین قبل از اینکه به سراغ راه حل های بالقوه دیگر بروید، بررسی کنید که آیا منبع تغذیه به طور مطلوب متصل شده است و اتصال باتری به درستی صورت گرفته است.

اگر شارژر لپ تاپ به خوبی کار می کند، خرابی باتری می تواند دلیل این مشکل باشد. در اینجا، روشن کردن لپ تاپ بدون باتری ممکن است مشکل را حل کند.

شارژر را از لپ تاپ جدا کرده و باتری لپ تاپ را خارج کنید. در مورد باتری ثابت، کاربر ممکن است پیچ های قاب پشتی لپ تاپ را باز کند و کابل باتری را از مادربرد جدا کند.

حالا شارژر را به لپ تاپ Dell برگردانید و دکمه پاور  لپ تاپ را فشار دهید تا بررسی کنید که آیا لپ تاپ روشن شده است یا خیر.

اگر لپ تاپ روشن باشد، باتری آن خراب شده است. در اینجا، شارژ لپ تاپ دل در حالت خاموش برای مدتی ممکن است مشکل را حل کند، در غیر این صورت، لپ تاپ به باتری جدید نیاز دارد.

منبع تغذیه و اتصالات باتری را بررسی کنید

شارژر لپ تاپ را بررسی کنید

اگر شارژر لپ تاپ دل خراب باشد، ممکن است به درستی برق باتری را تامین نکند و در نهایت باتری لپ تاپ تمام شود. در این شرایط بررسی شارژر لپ تاپ یا امتحان شارژر دیگری ممکن است مشکل را حل کند. اما قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که شارژر لپ تاپ به پریز برقی که به درستی کار می کند وصل شده است، نه به پریز معیوب.

لپ تاپ Dell را به شارژر دیگری وصل کنید و ۵ دقیقه صبر کنید.

حالا لپ تاپ را روشن کنید و بررسی کنید که روشن است.

اگر شارژر دیگری در دسترس نیست، بررسی کنید که آیا با تعویض سیم برق شارژر مشکل برطرف می شود یا خیر.

کابل دیگری را با شارژر بررسی کنید

اگر جواب نداد، یک مولتی متر تهیه کنید و خروجی چنجر را با آن تست کنید. سپس این قرائت ها را با مقادیر توصیه شده OEM مقایسه کنید. اگر قرائت‌ها با نمونه‌های OEM مطابقت ندارند، پس از بررسی شارژر برای خطای سخت‌افزاری استفاده کنید یا یک شارژر جدید بخرید. اگر تنظیم یک مولتی متر کار مشکلی است، بررسی کنید که آیا شارژر لپ تاپ مشکل دار با لپ تاپ دیگری خوب کار می کند یا خیر.

شارژر لپ تاپ را بررسی کنید

عیب یابی لپ تاپ دل با ابزار Dell diagnostics tool

ابزار Dell diagnostics tool می تواند به شما کمک کند تا مشکلات سخت افزاری را شناسایی کنید. برای دسترسی به این ابزار داخلی لپ تاپ Dell خود را روشن کنید و به محض مشهده لوگوی دل، کلید F12 را فشار دهید. به فشار دادن کلید ادامه دهید تا زمانی که منوی بوت را مشاهده کنید. Diagnostics را انتخاب کرده و اینتر را فشار دهید. حالا صبر کنید تا فرایند اسکن تمام شود.

عیب یابی لپ تاپ دل با ابزار Dell diagnostics tool

حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ Dell با تغییر تنظیمات بایوس

اگر لپ تاپ شما بوت نمی شود، اما می بینید که چراغ چشمک می زند و صدای کلیک از لپ تاپ می آید باید تنظیمات بایوس را بررسی کنید تا مشکل برطرف شود.

لپ تاپ خود را دوباره روشن کنید و دکمه پاور را تا ۳۰ ثانیه فشار دهید. سه بار چشمک زدن LED را خواهید دید.

سپس ساعت را در منوی BIOS ریست کنید. با این کار تنظیمات بایوس شما به تنظیمات کارخانه بازنشانی می شود و هر چیزی که ممکن است از روشن شدن لپ تاپ دل شما جلوگیری کند را پاک می کند.

باتری CMOS را ریست کنید

تنظیم مجدد باتری CMOS تنظیمات بایوس را بازنشانی می کند و ممکن است مشکل روشن نشدن لپ تاپ Dell را حل کند.

برای تنظیم مجدد باتری CMOS، لپ تاپ را از منبع تغذیه جدا کرده و در صورت امکان باتری را خارج کنید.

لپ تاپ خود را برگردانید و قاب پشتی را بردارید. سپس باتری CMOS (باتری کوچک و گرد است) را پیدا کرده و آن را خارج کنید.

دکمه پاور لپ تاپ را برای یک دقیقه فشار دهید و نگه دارید.

باتری CMOS را دوباره وارد کنید و لپ تاپ را دوباره به شارژر وصل کنید تا لپ تاپ دوباره روشن شود.

باتری CMOS را ریست کنید

دستگاه های جانبی را جدا کنید

برای حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل ۵۰۱۰ یا هر مدل دیگر هر دستگاه جانبی که به آن متصل کرده اید را جدا کنید. برخی از درایورهای جانبی و خارجی ممکن است انرژی مورد نیاز لپ تاپ شما را برای بالا آمدن مصرف کنند. همه چیز از جمله صفحه کلید و ماوس را از لپ تاپ جدا کنید و سعی کنید لپ تاپ دل خود را دوباره روشن کنید.

تمام لوازم جانبی یا دستگاه های متصل (مانند USB، دانگل/گیرنده USB، چاپگر، صفحه کلید، ماوس، کابل شبکه و غیره) را از لپ تاپ جدا کنید.

حالا دکمه پاور لپ تاپ را فشار دهید و بررسی کنید که آیا روشن شده است یا خیر.

اگر نه، بررسی کنید که آیا اتصال لپ تاپ به یک صفحه نمایش خارجی مشکل را برطرف می کند یا خیر. در این حالت، ممکن است نمایشگر داخلی آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر/تعویض داشته باشد.

اگر موارد بالا جواب نداد، بررسی کنید که آیا اضافه کردن یک به یک لوازم جانبی یا دستگاه ها (مانند صفحه کلید، بلندگو، کابل شبکه) و روشن کردن لپ تاپ مشکل را حل می کند یا خیر.

اگر مشکل برطرف نشد، بررسی کنید که آیا با فشار دادن دکمه‌های FN + Power ، لپ‌تاپ روشن می‌شود یا خیر.

دستگاه های جانبی را جدا کنید

بدافزار دلیل روشن نشدن صفحه لپ تاپ

لپ تاپ Dell خود را در حالت Safe Mode روشن کنید و از نظر بدافزار اسکن کنید. برای راه‌اندازی به حالت سیف مد، دکمه پاور را فشار دهید و همانطور که مکان نما را می بینید، دکمه پاور را دوباره نگه دارید تا خاموش شود.

قبل از اینکه لپ تاپ خود را دوباره روشن کنید، در مجموع باید سه بار این کار را انجام دهید.

در صفحه Preparing Automatic Repair به مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Startup Settings > Restart بروید. هنگامی که لپ تاپ روشن شد کلید ۴ را فشار دهید تا سیستم شما در حالت Safe Mode روشن شود و بعد برنامه آنتی ویروس یا بد افزار خود را اجرا کنید.

حل مشکل لپ تاپ Dell با ریست فکتوری

اگر هیچ راه حلی جواب نمی دهد ممکن است مجبور شوید سیستم خود را به تنظیمات کارخانه باز گردانید و به حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل خود بپردازید. توجه داشته باشید که این روش همه اطلاعات شما را پاک می کند پس بهتر است از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید.

قطعات سخت افزاری معیوب علت روشن نشدن لپ تاپ دل ۵۱۱۰ و …

این احتمال وجود دارد که برخی از قطعات سخت افزاری لپ تاپ شما معیوب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. این قطعات می توانند ماژول های رم، هارددیسک، مادربرد و یا حتی صفحه نمایش باشند.

اگر مطمئن نیستید که کدام سخت افزار داخل لپ تاپ شما آسیب دیده است، سعی نکنید خودتان برای تعمیر یا تعویض قطعات اقدام کنید. بهتر است که از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید. یک متخصص می تواند دستگاه شما را باز کند و هر جزء را اسکن کند تا ببیند چه چیزی باعث این مشکل شده است و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهد.

و تمام رم ها را بردارید و بعد آنها را به جای خود برگردانید.

اگر مشکل برطرف نشد، قاب پشتی لپ تاپ را بردارید و آسیب فیزیکی به مدار لپ تاپ را بررسی کنید. در صورت مشاهده علائمی مانند تصویر زیر مشکل برق لپ‌تاپ را تجربه خواهید کرد.

قطعات سخت افزاری معیوب علت روشن نشدن لپ تاپ دل 5110 و ...

اتصال کوتاه علت روشن نشدن لپ تاپ با باتری

اگر یک پیچ در قاب پشتی لپ‌تاپ باعث اتصال کوتاه مادربرد لپ‌تاپ شود، ممکن است اجازه روشن شدن لپ‌تاپ Dell را ندهد. در این حالت، باز کردن پیچ های پنل پشتی ممکن است مشکل را برطرف کند.

شارژر را از لپ تاپ جدا کرده و باتری آن را خارج کنید.

سپس، تمام پیچ‌های قاب پشتی لپ‌تاپ را باز کنید.

حالا دکمه پاور لپ تاپ را به مدت ۲۵ یا ۴۰ ثانیه فشار دهید و نگه دارید و سپس شارژر را به لپ تاپ وصل کنید.

حالا دکمه پاور را فشار دهید تا لپ تاپ دل روشن شود و بررسی کنید که آیا روشن شده است یا خیر.

اگر مشکل برطرف نشد، باتری لپ‌تاپ را دوباره در جای خود قرار دهید و دکمه پاور را فشار دهید تا بررسی کنید که آیا لپ‌تاپ می‌تواند بوت شود یا خیر. اگر لپ تاپ دل بعد از باز کردن پیچ های پنل پشتی روشن شد بهتر است لپ تاپ دل را از نظر اتصال کوتاه بررسی کنید.

اتصال کوتاه علت روشن نشدن لپ تاپ با باتری

قسمت های داخلی لپ تاپ دل را تمیز کنید

اگر گرد و غبار در قسمت داخلی لپ تاپ جمع شده باشد، ممکن است به لپ تاپ اجازه روشن شدن ندهد زیرا گرد و غبار می تواند باعث اتصال کوتاه لپ تاپ شوند. به دلیل این اتصال کوتاه، تراشه پردازنده لپ تاپ ممکن است وجود سیگنال برق خوب از منبع تغذیه لپ تاپ را تشخیص ندهد. در این زمینه، تمیز کردن کامل قطعات داخلی لپ تاپ ممکن است مشکل را برطرف کند.

درب پنل پشت لپ تاپ را بردارید و با استفاده از اسپری هوا تام گرد و غبار را بردارید.

حالا قسمت‌های داخلی لپ‌تاپ (مانند درایوهای HDD، CD/DVD و غیره) را با یک پارچه خشک، برس یا Q-tip پاک کنید.

در صورت وجود خوردگی در برخی از قطعات، از الکل مالشی برای از بین بردن خوردگی استفاده کنید، اما مراقب باشید که به مدار لپ تاپ آسیب نرسانید.

حالا درب پشت لپ تاپ را وصل کنید (مطمئن شوید که الکل خشک شده است) و پس از آن، دکمه پاور را فشار دهید تا بررسی کنید که آیا لپ تاپ می تواند به درستی روشن شود یا خیر.

قسمت های داخلی لپ تاپ دل را تمیز کنید

بررسی کنید که آیا نمایشگر از کار افتاده است یا خیر

این امکان وجود دارد که صفحه نمایش لپ تاپ شما از کار افتاده باشد. اگر به نظر می رسد سیستم به درستی شروع به کار می کند ، صدای بوق راه اندازی را می شنوید و فن های لپ تاپ روشن می شوند، اما هرگز چیزی روی صفحه نمایش نمی بینید – می توانید لپ تاپ خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا فقط صفحه نمایش است که کار نمی کند یا خیر. یک کابل HDMI را به لپ تاپ خود وصل کنید و آن را به تلویزیون یا مانیتور دسکتاپ خود وصل کنید. اگر نمایشگر به طور معمول نمایش داده می شود، ممکن است مشکل از صفحه نمایش لپ تاپ باشد. حتماً روشنایی و کنتراست را با استفاده از کلیدهای روی صفحه کلید تنظیم کنید، اما اگر نمایشگر همچنان کار نمی کند، برای تعمیر لپ تاپ خود اقدام کنید.

از سرویس بازیابی اطلاعات استفاده کنید

خدمات بازیابی اطلاعات می تواند داده های لپ تاپ Dell شما را نجات دهد. در صورتی که دستگاه شما قابل تعمیر نباشد؛ این سرویس ها اطلاعات شما را بازیابی می کنند و تمام فایل های شما را در دستگاه ثانویه ای ذخیره می کنند و یا به روش دلخواه برای شما ارسال می کنند.

حل مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ دل و روشن نشدن با تعویض سیستم عامل یا هارد

ممکن است تا حدی بتوانید لپ تاپ خود را راه اندازی کنید، اما ممکن است هنگام لود شدن ویندوز با خطای جدی مواجه شوید. اگر پیغام خطایی مانند No Boot Device Found را مشاهده کردید ممکن است هارددیسک لپ تاپ خراب باشد یا به طور کامل از کار افتاده باشد. اگر مشکوک هستید که مشکلی در هارددیسک شما وجود دارد یا به طور کامل از کار افتاده است، لپ تاپ را خاموش کنید و سعی نکنید آن را به طور مداوم ریستارت کنید چون ریکاوری اطلاعات را دشوار می کند.

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ Dell

وقتی لپ‌تاپ بوت نمی‌شود، می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. چندین خرابی هارد ، داغ شدن بیش از حد و حتی بدافزارها می توانند از راه اندازی لپ تاپ Dell شما جلوگیری کنند. در ادامه علائمی وجود دارد که به شما اعلام می کنند لپ تاپ تان در حال خراب شدن است. عدم توجه به این علائم ممکن است باعث شود که با مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل به صورت همیشگی مواجه شوید:

  • لپ تاپ به هیچ دستوری پاسخ نمی دهد
  • هنگام تلاش برای روشن کردن لپ تاپ، هیچ برق یا چراغی روشن نمی شود.
  • فن ها و سایر اجزا در حال کار هستند، اما هیچ چیزی روی نمایشگر نشان داده نمی شود
  • کامپیوتر در طول فرآیند راه‌اندازی هنگ می کند
  • صدای کلیک کردن هارددیسک شنیده می شود که معمولاً نشانه خرابی هارد دیسک است، برای جلوگیری از از دست دادن اطلاعات، فوراً با متخصص تماس بگیرید.
  • پیام های خطای صفحه آبی هنگام راه اندازی ظاهر می شود
  • صفحه کلید و ترک پد به درستی کار نمی کنند
  • چراغ نشانگر باتری هنگام اتصال به برق خاموش می ماند
  • خروجی ویدیوی تحریف شده، متلاطم یا خالی
  • سیستم عامل لود نمی شود

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم آموزش ۱۵ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell) برای شما کاربردی بوده باشد. کدام یک از راه حلی های توضیح داده شده در بالا به شما کمک کرد تا مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل خود را حل کنید؟ آیا ترفند یا راه حل دیگری سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما کامل حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell)
راهنما کامل حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell)
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۶
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۵
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۴

نظرات

×