بررسی و معرفی روش های انتقال وجه در داخل کشور

بررسی و معرفی روش های انتقال وجه در داخل کشور

با پیشرفت تکنولوژی و رواج پیدا کردن اینترنت، انتقال وجه بسیار ساده شده است. نه تنها مبالغ کم، بلکه میتوانید مبلغ‌ های بالا را نیز با گوشی خود انتقال دهید. 💳 در مطلب امروز انزل وب به بررسی و معرفی روش های انتقال وجه در داخل کشور می‌پردازیم.

معرفی روش های انتقال وجه بین بانکی

Money Transfer Methods in Iran

برای انتقال وجه بین بانکی روشهای زیادی وجود دارد. سایت‌ها و اپلیکیشن های مختلفی هستند که به سادگی فرایند انتقال وجه را انجام میدهند. روش مورد استفاده شما به مبلغی که میخواهید انتقال دهید، بستگی دارد. مثلا روش های انتقال وجه مبلغ بالا با مبلغ پایین کمی متفاوت است. در این مطلب ما تمام روش های انتقال وجه با موبایل و حضوری را آموزش داده‌ایم.

۱- کارت به کارت

یکی از رایج‌ترین روشهای انتقال وجه، انتقال وجه در شبکه شتاب یا همان کارت به کارت است. شما برای استفاده از این روش به شماره کارت مقصد و شماره کارت خودتان بعلاوه رمز پویا، تاریخ انقضا و CVV2 نیاز دارید. شماره کارت، تاریخ انقضا و CVV2 روی کارت بانکی شما نوشته شده است و رمز دوم را باید از طریق پیامک دریافت کنید. این روش بسیار ساده و امن است. با این وجود کارت به کارت از نظر سقف مبلغ تراکنش دارای محدودیت است. شما در این روش آن هم در صورت استفاده از همراه بانک نمیتوانید بیشتر از ۱۰ میلیون تومان انتقال دهد. اگر بخواهید از طریق اپلیکیشن‌های بانکی کارت به کارت کنید، سقف مبلغ قابل انتقال ۵ میلیون تومان است. کارت به کارت تنها یکی از روش های انتقال وجه بانک ملی و دیگر بانکها است.

کارت به کارت

۲- انتقال وجه ساتنا

ساتنا یا “سامانه تسویه ناخالص آنی” یکی از سامانه‌های بانکداری نوین بانک مرکزی است و امکان واریز هرگونه حواله را به هر حسابی در هر بانکی میدهد. انتقال وجه ساتنا هم به صورت حضوری و هم آنلاین امکان‌پذیر است. در واقع ساتنا جایگزین چک رمزدار بین بانکی است. این سیستم به شما امکان انتقال با سقف بالای مبلغ را میدهد. انتقال وجه ساتنا  فقط با داشتن شماره شبا امکان پذیر است.

دقت کنید که حداقل مبلغ انتقال در ساتنا، ۵۰ میلیون تومان است. سقف انتقال هم بستگی به این دارد که پرداخت شما حضوری یا آنلاین باشد. در پرداخت حضوری، محدودیتی برای سقف تراکنش نخواهید داشت. اما برای انتقال بالای ۲۰۰ میلیون تومان باید مدارک و علت پرداخت را ارائه کنید.

اگر بخواهید انتقال وجه ساتنا را آنلاین و از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک انجام دهید، محدودیت انتقال وجه دارید. سقف انتقال وجه بسته به بانک مبدا شما متفاوت است. به طور کلی در اکثر بانک ها سقف انتقال در یک شبانه روز ۱۰۰ میلیون تومان و در یک ماه ۵۰۰ میلیون تومان است.

از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واریز سریع مبلغ به حساب مقصد
  • عدم امکان لغو یا برگشت مبلغ
  • سادگی فرایند انتقال وجه

انتقال وجه ساتنا

حواله ساتنا بین ساعات ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در مدت حداکثر ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد. اگر عملیات را در خارج از این ساعات انجام دهید، انتقال وجه به روز بعد موکول خواهد شد.

کارمزد انتقال وجه ساتنا ۰.۰۲ مبلغ منتقل شده و تا سقف ۲۸ هزار تومان است.

۳- انتقال درون بانکی

اگر قصد انتقال وجه بالاتر از ۵ یا ۱۰ میلیون داشته و فرصت مراجعه به بانک نداشته باشید بهتر میتوانید از انتقال درون بانکی استفاده کنید. مثلا اگر حساب شما و حساب مقصد هر دو از بانک ملت باشد یکی از روش های انتقال وجه بانک ملت، انتقال درون بانکی است. با داشتن شماره حساب مقصد میتوانید به راحتی مبالغ نسبتا بالا را انتقال دهید.

انتقال درون بانکی

 ۴- انتقال وجه از سامانه پل

انتقال وجه پل یا پرداخت لحظه‌ای، یکی از سیستم های انتقال وجه بانک مرکزی است که برای مبالغ نسبتا کم استفاده میشود. سامانه پل چه فرقی با کارت به کارت دارد؟ این سامانه از نظر سرعت انتقال وجه تفاوت چندانی با کارت به کارت ندارد و ۲۴ ساعته است. با این وجود سقف انتقال وجه این روش ۱۵ میلیون تومان است. کارمزد در روش پل ۰.۰۲ مبلغ است. با این وجود حداقل کارمزد در انتقال وجه پل ۵۰۰ تومان است. یعنی حتی اگر مبلغ بسیار ناچیزی را انتقال دهید باز هم کارمزد شما ۵۰۰ تومان خواهد بود.

سامانه پل

روش‌های انتقال وجه در سامانه پل:

  • مراجعه حضوری به بانک: به شعبه بانک مورد نظر مراجعه کنید و فرم پرداخت لحظه‌ای را پر کنید.
  • موبایل بانک: در صورت داشتن گوشی هوشمند، با نصب موبایل بانک به راحتی میتوانید وجه خود را انتقال دهید.
  • اینترنت بانک: در صورت دسترسی نداشتن به گوشی، میتوانید با وارد شدن به سایت و اینترنت بانک، مبلغ مورد نظر را انتقال دهید.

دقت کنید که در این روش باید از شماره حساب یا شماره شبا استفاده کنید. در واقع انتقال وجه شبا بوده و با شماره کارت امکان پذیر نخواهد بود.

مزایای انتقال وجه پل:

  1. انتقال وجه در ۲۴ ساعت شبانه روز
  2. کارمزد کمتر نسبت به پایا و ساتنا

۵- جا به جا کردن وجه سامانه پایا

انتقال وجه پایا یکی دیگر از راه های انتقال وجه با موبایل و حضوری است که شرایط استفاده از آن کمی خاص است. با استفاده از این سامانه میتوانید معادلات خرد را در تعداد انبوه انجام دهید. سامانه پایا چه زمانی استفاده میشود؟ این سامانه برای زمانی مناسب است که شما بخواهید در تاریخ مشخص مبلغی را به یک یا چند حساب واریز کنید. مثلا اگر بخواهید حقوق کارمندان خود را در یک تاریخ مشخص واریز کنید و یا اجاره ساختمان را بپردازید، با استفاده از سامانه پایا در تاریخ مشخص شده مبلغ مشخصی از حساب شما برداشت و به حساب های مقصد واریز میشود.

با این روش کارمزد انتقال وجه کمتر شده و در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی میشود. بنابراین انتقال وجه پایا برای پرداخت قسط و اجاره بها و یا واریز حقوق کارمندان بسیار مناسب است. البته این روش یکی از روش های انتقال وجه شبا است و لازم است شماره شبا خود را هنگام انجام عملیات بانکی در سامانه وارد کنید.

روش انتقال وجه سامانه پایا

سامانه پایا از طریق دو زیرسامانه، عملیات انتقال وجه را انجام میدهد:

  • واریز مستقیم (وم): در این روش مشتری بانک به بانک اجازه میدهد در تاریخ مشخص، مبلغ مشخصی را از حسابش برداشت کرده و به حساب مقصد انتقال دهد.
  • برداشت مستقیم (بم): در این روش مشتری بانک به بانک اجازه میدهد در تاریخ مشخصی، مبلغ مشخصی را از یک حساب دیگر (در همان بانک یا بانک دیگر) برداشت کرده و به حساب خودش واریز کند.

چرخه انجام عملیات پایا به شکل زیر است:

چرخه های پایا  ساعت کاری
چرخه اول  ۳:۴۵ الی ۴
چرخه دوم  ۱۰:۴۵
چرخه سوم  ۱۴:۴۵
چرخه چهارم  ۱۸:۴۵

همانطور که مشاهده کردید در روش پایا انتقال وجه به صورت لحظه‌ای انجام نمیشود و در ۴ مرحله و طی ۲۴ ساعت مبلغ به حساب مقصد خواهد نشست.

دقت کنید که شروع چرخه انتقال وجه پایا در روزهای تعطیل رسمی حدود ۱۳:۴۵ است اما انتقال وجه در اولین چرخه روز غیر تعطیل انجام خواهد شد. همچنین روز پنج‌شنبه انتقال وجه پایا فقط تا ساعت ۱۳:۴۵ انجام می‌شود.

کارمزد انتقال وجه بین بانکی پایا در پرداخت انفرادی ۰.۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و سقف ۳۰۰۰ تومان و در پرداخت گروهی ۱۲۰۰ تومان هر فایل به اضافه واریز ۱۲۰ تومان کارمزد تعلق می‌گیرد. تفاوت سامانه ساتنا و پایا علاوه بر کارمزد و نحوه انتقال وجه، در سقف مبلغ قابل انتقال هم هست. در سامانه پایا سقف انتقال وجه مبلغ ۵۰ میلیون تومان است.

سقف انتقال وجه پایا:

  • حضوری: حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان.
  • مراجعه به خودپرداز: حداکثر ۱۵ میلیون تومان.

مزایای انتقال وجه پایا:

  1. حذف هزینه انتقال پول، تحصیل و ..
  2. کاهش هزینه خدمات بانکی برای سازمان ها و شرکت ها.
  3. امکان باطل کردن حواله بین بانکی قبل از موعد مقرر.
  4. امکان صدور حواله الکترونیکی بین بانکی در تاریخ مقرر.
  5. کاهش استفاده از ایران چک و چک رمزدار و در نتیجه رفع خطرات احتمالی آنها.

۶- انتقال وجه با کد USSD

یکی از راه های انتقال وجه بدون اینترنت، انتقال وجه از طریق کد USSD است. اگر بانک شما این روش را فعال کرده باشد، شما با گرفتن یک کد دستوری به راحتی میتوانید مبلغ مورد نظرتان را انتقال دهید. برای نمونه ما روش انتقال وجه در بانک سپه را برای شما آورده‌ایم:

کد #۷۶۵* را در گوشی خود وارد کرده و دکمه تماس را بزنید.

روی صفحه نمایش خود یک سری گزینه مربوط به خدمات مختلف میبینید. برای کرات به کارت، عدد ۶ را وارد کنید.

به ترتیب شماره کارت مقصد، مبلغ و شماره کارت خود را وارد کنید.

اگر مایل به استفاده از رمز دوم هستید عدد ۲ و اگر میخواهید رمز پویا دریافت کنید عدد ۱ را وارد کنید. پس از دریافت رمز پویا کد #۱۰۰*۷۶۵* را وارد کرده و رمز پویا را در صفحه باز شده وارد کنید.

در این مرحله مبلغ و نام شخص دریافت کننده در صفحه نمایش داده میشود. این اطلاعات را با دقت بخوانید و در صورت صحیح بودن، آن را تایید کنید تا مراحل انتقال وجه به پایان برسد.

برای کارت به کارت در دیگر بانک ها نیز همین مراحل انجام میشود. برای کارت به کارت در بانک صادرات کد #۷۱۹* را شماره گیری کنید. این فرایند برای مشتریان بانک پاسارگاد با کد #۷۲۰* انجام می‌شود.

انتقال وجه با کد USSD

دقت کنید که انتقال وجه با کد USSD در همه بانک ها فعال نیست. با یک سرچ ساده میتوانید بفهمید که آیا این کد برای بانک شما فعال است یا خیر.

۷- سامانه چکاوک

سامانه چکاوک برای زمانی مناسب است که شما بخواهید وجه را به صورت چک انتقال دهید. اگر شما چک رمزدار بین بانکی داشته باشید، آن را به بانک مبدا میدهید. بانک چک را اسکن و تصویر آن را به همراه اطلاعات دریافت کننده در سامانه بارگذاری میکند. سپس شعبه چک و مشخصات شما را تایید کرده و اطلاعات را برای بانک مقصد میفرستد. پس از بررسی مجدد اطلاعات مبلغ چک پرداخت میشود.

از مزایای سامانه چکاوک میتوان به نظارت بانک مرکزی بر پرداخت‌هایی که با چک انجام می‌شود و پردازش دقیق و کامل چک های صادر شده اشاره کرد. همچنین این سامانه سریعا چک برگشت خورده را به شما اعلام میکند. امکان رهگیری سریع و لحظه‌ای چک صادر شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی نیز میسر است.

دقت کنید که استفاده از امکانات این سامانه شرایط ویژه‌ای دارد:

  • چک نباید در وجه حامل صادر شود.
  • تاریخ چک با حروف نوشته شود.
  • چک بانکی باید به نام شخصی که متقاضی صدور چک درخواست میکند، صادر بشود.
  • شماره و مهر دارنده چک و مهر شعبه حتما روی چک باشد.
  • حتما واژه “حواله کرد” از چک حذف شود.

۸- اپلیکیشن‌های انتقال وجه

یکی از ساده‌ و در عین حال کاربردی‌ترین روش‌های انتقال وجه، استفاده از اپلیکیشن‌های انتقال وجه است. برخی از این برنامه‌ها مخصوص خود بانک بوده و برخی از آنها نیز اپلیکیشن‌هایی هستند که در کنار انتقال وجه خدمات دیگری مثل پرداخت قبوض و .. نیز ارائه می‌دهند.

اپلیکیشن‌های انتقال وجه

آپ، ۷۲۴، همراه کارت، سکه، هف‌هشتاد و .. تعدادی از این اپلیکیشن‌های انتقال وجه هستند. وجه مشترک تمام این برنامه‌ها امنیت، انتقال وجه سریع و پشتیبانی از تعداد زیادی از بانک ها است.

انتقال وجه با همراه کارت

برای کارت به کارت از طریق این برنامه‌ها لازم است شماره کارت، رمز دوم یا رمز پویا، CVV2 و تاریخ انقضای کارت خود را داشته باشید و هنگام انتقال وجه از طریق این اپلیکیشن ها، این اطلاعات را وارد کنید.

دقت کنید که برای ثبت‌نام در این اپلیکیشن‌ها باید شماره موبایل به نام خودتان باشد و با کد ملی شما مطابقت داشته باشد. نحوه ثبت کارت بانکی در این برنامه ها را قبلا به شما آموزش دادیم.

راه های انتقال وجه با موبایل

۹- انتقال وجه بین المللی

یکی از روش های انتقال وجه بین المللی که در ایران قابل انجام است، تبدیل وجه مورد نظر به ارز دیجیتال و ارسال آن به کیف پول شخص مورد نظر در خارج از کشور است.

سوالات متداول

CVV2 چیست؟

یک کد ۳ یا ۴ رقمی که پشت یا جلوی کارت بانکی نوشته شده و در تراکنش‌ اینترنتی و پرداخت قبض مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت رمز دوم و رمز پویا چیست؟

در پرداخت‌های اینترنتی داشتن رمز دوم از واجبات استو رمز دوم رمزی است که شما خودتان انتخاب میکنید و برای پرداخت‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان کاربرد دارد. رمز پویا رمز یکبار مصرفی است که جهت امنیت بیشتر در پرداخت‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان استفاده میشود. این رمز یا به صورت پیامکی و یا از طریق اپلیکیشن مخصوص بانک برای شما ارسال میشود. مثلا رمز پویای بانک تجارت از طریق همراز و  پیامک برای شما ارسال میشود.

شبا چیست؟

روش های انتقال وجه شبا یک سری از روش های پرداخت وجه به کمک شماره شبا است. اما شبا چیست؟ شبا یا “شماره حساب بانکی ایران” یک کد مخصوص برای هر حساب بوده که برای استاندارد سازی و تسهیل مبادلات بین بانکی استفاده میشود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز انزل وب به بررسی و معرفی روش های انتقال وجه در داخل کشور پرداختیم. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ شما از کدام روش استفاده میکنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 8 روش کارت به کارت بانکی اینترنتی ، با گوشی ، عابر بانک و..
آموزش ۸ روش کارت به کارت بانکی اینترنتی ، با گوشی ، عابر بانک و..

نظرات

×