آموزش 14 روش هوشمندانه برای تشخیص فیک بودن رسید و فیش

آموزش ۱۴ روش هوشمندانه برای تشخیص فیک بودن رسید و فیش

مهم ترین دغدغه جدید آنلاین‌ شاپ‌ ها، فروشگاه‌ های اینستاگرام، تلگرام  و.. «فیش واریزی فیک یا جعلی» است. این روزها افراد زیادی سعی می‌ کنند با ارسال رسید بانکی جعلی، خرید کنند و این موضوع بیشتر فروشگاه‌ های آنلاین را درگیر کرده است. اما چطور باید فیش واریز جعلی را تشخیص دهیم؟ آیا می توانیم این مشکل را حل کنیم و نگرانی نداشته باشیم؟ 💳 در ادامه به آموزش ۱۴ روش هوشمندانه برای تشخیص فیک بودن رسید و فیش می پردازیم.

نحوه تشخیص فیش جعلی از اصلی

How To Identify a Fake Receipt From The Original Receipt

تشخیص فیک بودن رسید پرداخت بانکی ممکن است به دلیل پیچیدگی و متنوع بودن تقلب‌ها، چالش‌برانگیز باشد. با این حال، تعدادی از روش‌ها و نکات وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا رسید پرداخت را بررسی کنید و تشخیص دهید آیا واقعی است یا خیر:

۱- بررسی اطلاعات فیش

اطلاعاتی که روی فیش نوشته شده، مانند شماره کارت و حساب مبدا و مقصد، تاریخ و مبلغ انتقال، بررسی شود. اگر اطلاعات به طور نامناسب و یا ناسازگار نوشته شده باشند، احتمال تقلب افزایش می‌یابد.

نمونه فیش جعلی

۲- بررسی حساب بانکی و فعال بودن پیامک حساب

بررسی کنید آیا شماره حساب بانکی روی رسید صحیح است و با اطلاعات حساب مرتبط با فرد یا شرکت پرداخت کننده همخوانی دارد یا خیر.

نمونه فیش جعلی

همچنین در انتقال‌های ساتنا و پایا تا زمان سیکل تسویه و قرار گرفتن وجه در حساب شما، از انجام مراودات مالی خودداری کنید.

همچنین در نظر داشته باشید، در حال حاضر اکثر همراه بانک های فعال بانک‌ های ایرانی دارای منو های گردش حساب یا ۱۰ گردش آخر کارت یا حساب هستند.

رسید انتقال وجه کارت به کارت

۳- تأیید از فرستنده

بررسی کنید آیا اطلاعات فردی یا شرکت پرداخت کننده معقول به نظر می‌ رسد یا خیر. اطلاعات ناقص یا نا متناسب ممکن است نشانه تقلب باشد.

۴- بررسی مکان و زمان

بررسی کنید آیا تاریخ و زمان رسید به نظر معقول و قابل قبول است. تاریخ‌ ها یا زمان‌ های نامناسب ممکن است نشانه فیک بودن باشند.

نمونه فیش جعلی

۵- استفاده از ابزارهای امنیتی و فناوری

برخی ابزارها و نرم‌ افزار ها می‌ توانند به شما کمک کنند تا رسید کارت به کارت جعلی را شناسایی کنید. مثلاً اپلیکیشن‌ های موبایلی بانک‌ ها ممکن است امکان اسکن فیش و اطلاعات مرتبط را داشته باشند.

عکس رسید جعلی

از ابزارهای تصویربرداری با رزولوشن بالا و تشدید گری (magnifier) استفاده کنید تا جزئیات رسید را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

۶- توجه به اطلاعات تراکنش

اطلاعاتی مانند IP آدرس، مرورگر مورد استفاده و دستگاه انجام تراکنش را بررسی کنید تا همخوانی داشته باشد. برای این کار باید IP آدرس واریز کننده را داشته باشید.

۷- اسکرین شات دریافت کنید

در موارد مشکوک می‌ توانید از فرد ارسال کننده درخواست کنید، اسکرین شات کامل از رسید یا فضای همراه بانک ارسال کند.

تفاوت رسید جعلی و واقعی آپ

۸- در بخش پایینی فیش‌ های فیک، آدرس یک کانال تلگرام قرار دارد

فیش واریزی فیک

فیش‌ های فیک ساختار متفاوتی با فیش‌ های اصلی دارند و با مقایسه می‌ شود آن‌ ها را تشخیص داد. مثلاً گاهی فونت یا نوشته‌ ی آن‌ ها متفاوت است و اگر یک فیش اصل داشته باشید، می‌ توانید تفاوت های آن دو را پیدا کنید.

تشخیص رسید جعلی پایا

۹- به علامت جدا کننده رقم‌ ها توجه کنید

در رسید واقعی این علامت ویرگول به سمت پایین است. اما در رسید های جعلی گاهی این علامت به صورت نقطه و گاهی ویرگول به سمت بالاست، پس آن را جدی بگیرید.

۱۰- چاپ و کاغذ

بررسی کیفیت چاپ و کاغذ رسید. رسید های اصلی معمولاً با کاغذ با کیفیت چاپ می‌ شوند و جزئیات چاپی و گرافیکی با دقت انجام می‌ شود. تصویر زیر نمونه کیفیت کاغذ و چاپ رسید می باشد.

عکس رسید بانکی

۱۱- کد QR

اگر رسید دارای کد QR است، آن را اسکن کنید و اطلاعات آن را بررسی کنید.

۱۲- پیگیری با بانک

با تماس گرفتن با بانک پرداخت کننده، می‌ توانید تأیید کنید که آیا پرداخت واقعی صورت گرفته است یا خیر. برای این کار از شماره تماس بانکی رسمی و نه اطلاعاتی که از رسید گرفته‌ اید، استفاده کنید.

۱۳- آدرس وب سایت را بررسی کنید

آدرس وب سایت فیش جعلی معمولاً با آدرس وب سایت اصلی متفاوت است. برای مثال، ممکن است یک حرف یا عدد در آدرس وب سایت تغییر کرده باشد.

۱۴- طراحی وب سایت را بررسی کنید

طراحی وب سایت فیش جعلی معمولاً با طراحی وب سایت اصلی متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است از فونت ها، رنگ ها یا تصاویر متفاوتی استفاده شده باشد.

برنامه تشخیص رسید جعلی

در هر صورت، اگر حتی با انجام این بررسی‌ ها هم شک دارید، بهتر است با بانک مربوطه تماس بگیرید و اطلاعات را از آنها تأیید کنید. همچنین، در موارد حساس، به کمک حقوقی متخصص نیز می‌ توانید مشورت کنید.

سوالات متداول

روش پیشنهادی شما برای تشخیص فیک بودن رسید چیست؟

بهترین روش فعال سازی پیامک حساب می باشد. هنگامی که رسید برای شما ارسال شد بررسی کنید که آیا پیامک واریز پول برای شما آمده است یا خیر.

آیا رسید های جعلی به راحتی قابل تشخیص هستند؟

اکثر رسید های جعلی با توجه به فونت، علامت جداکننده رقم، سایز و رنگ مشخص هستند که فیک میباشند.

جمع بندی

برای تشخیص فیک بودن رسید اولین و مهم ترین کار فعال سازی پیامک برای حساب می باشد. شما باید پیامک حساب خود را فعال کنید تا هر گونه واریز و برداشت پیامش برای شما بیاید. اکثر مواقع با پیامک مشکل حل میشود اما اگر پیامک شما فعال نیست، اطلاعات رسید را بررسی کنید که آیا مشخصات شخص واریز کننده درست است یا خیر، شما می توانید برای اطمینان بیشتر از نرم افزار همراه بانک یا دستگاه عابر بانک ۱۰ گردش پایانی حساب خود را بگیرید و چک کنید. آخرین مرحله برای شناسایی فیک بودن رسید، تماس با بانک است که اطلاعات پرداختی را بررسی کنید که آیا صحت دارد یا خیر.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب ما به بررسی کامل آموزش ۱۴ روش هوشمندانه برای تشخیص فیک بودن رسید و فیش پرداختیم. به نظر شما با بهترین روش برای شناسایی رسید فیک چیست؟ در بخش دیدگاه نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 10 راه تشخیص اخبار جعلی در سایت ها و شبکه های اجتماعی
آموزش ۱۰ راه تشخیص اخبار جعلی در سایت ها و شبکه های اجتماعی
8 سرویس برای ساخت سریع آدرس فیک یا جعلی برای اپل آیدی ، پی پال و..
۸ سرویس برای ساخت سریع آدرس فیک یا جعلی برای اپل آیدی ، پی پال و..
آموزش 12 روش تشخیص اکانت فیک اینستاگرام
آموزش ۱۲ روش تشخیص اکانت فیک اینستاگرام
نحوه تشخیص پروفایل جعلی در سرویس های دوست یابی
نحوه تشخیص پروفایل جعلی در سرویس های دوست یابی

نظرات

×