چند قدم ساده برای حل مشکل فقط تماس اضطراری (Emergency Calls Only)

چند قدم ساده برای حل مشکل فقط تماس اضطراری (Emergency Calls Only)

اگر سیستم عامل گوشی شما هم اندروید است شاید تا به حال با پیام Emergency Calls Only مواجه شده باشید. 📞 گاهی ممکن است بخواهید با کسی تماس بگیرید اما با پیامی مواجه شوید که اجازه برقراری هیچ ارتباط دیگری بجز “تماس‌های اضطراری” را ندهد. این مسئله میتواند برای کاربران بسیار دردسر ساز و آزار دهنده باشد. ما در این مطلب از انزل وب به چند قدم ساده برای حل مشکل فقط تماس اضطراری (Emergency Calls Only) پرداخته‌ایم.

حل مشکل فقط تماس اضطراری سامسونگ ، نوکیا و…

 Ways to Fix the “Emergency Calls Only” Error on Android

خطای Emergency Calls Only اغلب در زمانی که از منطقه تحت پوشش شبکه دور باشیم یا سیم کارتی درون دستگاه نباشد، اتفاق می‌افتد. برای این مسئله میتوان راهکارهای مختلفی را ارائه داد:

  • روشن و خاموش کردن حالت پرواز
  • بررسی میزان آنتن دهی
  • ریستارت کردن گوشی
  • درآوردن و گذاشتن سیمکارت و بررسی فعال بودن آن

از جمله روش‌های موثر برای رفع این مشکل است.

پیام Emergency Calls Only به چه معناست؟

همه تلفن‌های هوشمند از جمله آندروید و آیفون نیاز دارند تا همیشه بتوانند بدون توجه به اتصال سلولی یا سیمکارت، با شماره‌های اورژانسی تماس بگیرند. پیام Emergency Calls Only نیز دقیقا به همین معنا است که شما تنها میتوانید با شماره‌های اورژانسی تماس برقرار کنید.

به طور مثال اگر شما شماره‌های پلیس یا آتش نشانی را به عنوان اضطراری در تلفن همراهتان ذخیره کرده باشید، حتی در زمان عدم آنتن دهی یا وجود سیمکارت میتوانید با آنها تماس بگیرید. حالت SOS یا اضطراری در اندروید یکی از مواردی است که میتواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

چرا تلفن همراه من پیام Emergency Calls Only را نشان میدهد؟

احتمالا تا الان متوجه شده باشید، که اصلی‌ترین دلیل نمایش پیام ” فقط تماس‌های اضطراری” مربوط به اتصال شبکه است. اگر در منطقه‌ای خارج از پوشش دهی شبکه تلفن همراه باشید، تلفن روی حالت هواپیما باشد یا سیم کارت غیر فعال شده باشد، این پیام نمایش داده میشود. خوشبختانه میتوان گفت راهکارهای ساده و مختلفی برای حل این موضوع وجود دارد.

رفع مشکل فقط تماس های اضطراری

برای حل مشکل فقط تماس اضطراری سامسونگ و یا سایر دستگاه‌های اندرویدی اول از همه محل قرارگیری تان را بررسی کنید. ساده‌ترین علت این مسئله ممکن است این باشد که موقعیت مکانی شما تحت پوشش شبکه نیست و یا آنتن بسیار ضعیف است. در این مورد بهترین راهکار این است که به دنبال جایی بگردید که آنتن دهی بهتری داشته باشد.

مطمئن شوید سیمکارت فعال است و به درستی کار میکند

سیمکارت یکی از مهم‌ترین دلایل اولیه نمایش پیام Emergency Calls Only است. بنابراین اگر میخواهید بدانید سیمکارت همچنان فعال است یا خیر، مراحل زیر را دنبال کنید.

بسته به مدل تلفن همراه و ورژن اندروید وارد مسیر زیر شوید.

Settings > Connections > Mobile Networks یا Settings > Network & Internet > SIMs

حال سیم کارتتان را انتخاب کنید و بررسی کنید که فعال است.

فعال بودن سیمکارت‌ها برای رفع مشکل فقط تماس های اضطراری

روشن بودن حالت هواپیما را بررسی کنید

حالت هواپیما یا Airplane Mode اتصالات تلفن همراه شما را غیرفعال میکند. پس اگر حالت هواپیما را روشن گذاشته باشید نمی‌توانید بجز شماره‌های اضطراری با شخص دیگری تماس بگیرید. برای خاموش کردن حالت پرواز صفحه را به سمت پایین بکشید تا تنظیمات بیشتر برای شما نمایش داده شود. حال به دنبال آیکون هواپیما یا حالت Airplane Mode یا Flight mode بگردید و اگر روشن است آن را خاموش کنید.

خاموش کردن حالت پرواز برای حل مشکل فقط تماس اضطراری سامسونگ

به صورت دستی سیمکارت را انتخاب کنید

به طور معمول زمانی که سیمکارت را وارد دستگاه میکنید، تلفن آن را شناسایی میکند. اگر این مسئله به طور طبیعی اتفاق نیفتاد، شما میتوانید برای حل مشکل فقط تماس اضطراری رایتل، ایرانسل یا همراه اول، به صورت دستی آن را انتخاب کنید. برای اینکار به مسیر زیر بروید.

Settings > Connections > Mobile Networks یا Settings > Network & Internet > SIMs

ابتدا به بخش Network operators بروید. سیمکارت را انتخاب کنید و Automatically Select Network را خاموش نمایید. سپس به صورت دستی شبکه را انتخاب کنید.

انتخاب دستی سیمکارت برای رفع مشکل Emergency Calls Only

برای دریافت بهتر سیگنا‌ل‌های تماس حالت ۳G را انتخاب کنید

امروزه بیشتر سیمکارت‌ها و دستگاه‌های اندرویدی به طور پیشفرض روی حالت ۵G یا ۴G LTE هستند. اما شاید بهتر که برای دریافت بهتر سیگنال‌ها از حالت ۳G یا ۲G استفاده کنید.

برای این کار به بخش تنظیمات بروید و مسیر زیر را دنبال کنید.

Connections > Mobile Networks, یا Settings > Network & Internet > SIMs

سپس به دنبال Network Mode” یا “Preferred Network” بگردید و سپس آن را به ۳G تغییر دهید.

سیمکارت را روی حالت 3G قرار دهید

تنظیمات شبکه را به حالت اولیه برگردانید

به احتمال زیاد میدانید که میتوانید تمامی تنظیمات تلفن همراهتان را به حالت کارخانه برگردانید. اما نیاز به زیاده روی نیست، زیرا تنها بازگردانی تنظیمات شبکه هم در تلفن‌های همراه امکان پذیر است. شما میتوانید برای رفع مشکل فقط تماس های اضطراری ایرانسل یا سایر اپراتورها در گوشی سامسونگ مسیر زیر را دنبال کنید.

Settings > General Management > Reset > Reset Network Settings

ریست کردن تنظیمات شبکه برای حل مشکل فقط تماس اضطراری

برای تلفن‌های گوگل پیکسل از نشانی زیر این تنظیمات را انجام دهید.

Settings > System > Reset Options > Reset Mobile Network Settings

گوشی را ریستارت کنید

یکی از راهکارهای بسیار ساده اما در عین موثری که میتوانید از آن استفاده کنید، ری استارت کردن تلفن است. راه اندازی مجدد گوشی اگرچه راه حل بسیار معمولی است اما گاهی میتواند مشکل را به خوبی برطرف کند. برای اینکار دستتان را به مدت طولانی روی دکمه پاور نگه دارید و از منوی نمایش داده شده Reboot یا Restart را بزنید.

ری استارت کردن گوشی برای رفع مشکل فقط تماس اضطراری

هزینه قبض‌هایتان را بپردازید

گاهی ممکن است اگر مدت طولانی فراموش کرده باشید قبض تلفنتان را پرداخت کنید، سیم کارت از طرف اپراتور قطع شود. به همین دلیل میتوانید میزان بدهی را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را بپردازید.

کش را پاک کنید و برنامه SIM Toolkit را متوقف کنید

اگر همه راه های گفته شده را انجام دادی اما هنوز پیام Emergency Calls Only را دریافت می کنید، برای حل مشکل فقط تماس های اضطراری، پاک کردن حافظه برنامه SIM Toolkit را امتحان کنید.

در همه سیستم‌های اندرویدی برنامه‌ای به نام SIM Toolkit وجود دارد. اگر بتوانید حافظه کش مربوط به آن را پاک کنید، احتمالا مشکل شما حل شود.

برای این کار به بخش Setting بروید. و وارد قسمت Apps شوید. میتوانید نام برنامه SIM Toolkit را از طریق قسمت سرچ بالای صفحه نیز جستجو کنید تا کارتان ساده‌تر شود. بعد از پیدا کردن برنامه روی آن بزنید و کمی به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه  Storage را پیدا کنید. در این قسمت گزینه Clear cash از پایین صفحه را بزنید.

پاک کردن کش برنامه SIM Toolkit

این مراحل میتواند در سایر گوشی‌های اندرویدی کمی تفاوت داشته باشد.

سیمکارت را مجدد جایگذاری کنید

یکبار در آوردن و گذاشتن سیمکارت ایده بسیاری خوبی برای رفع مشکل فقط تماس اضطراری سامسونگ یا سایر دستگاه‌ها است. برخی اوقات ممکن است سیمکارت به درستی در جای خودش قرار نگرفته باشد. پس بهتر است یکبار سیمکارت را از گوشی خارج نمایید، چند لحظه صبر کنید و مجدد آن را به جای خودش برگردانید.

Data Roaming را فعال کنید

فعال کردن دیتا رومینگ ممکن است ایراد Emergency Calls Only را برطرف کند البته این قابلیت هزینه‌های تلفن را نیز تغییر میدهد. برای روشن کردن آن وارد بخش Settings و Network and internet (برای گوشی‌های سامسونگ Mobile network) شوید. سپس Internet را انتخاب کنید. در نهایت Data roaming را پیدا و آن را فعال کنید.

فعال کردن دیتا رومینگ

سیمکارتتان را تعویض کنید

از کار افتادن سیمکارت به هر دلیلی میتواند باعث بروز مشکلاتی در برقراری تماس و یا اتصال به شبکه شود. قدیمی بودن سیمکارت نیز یکی دیگر از دلایلی است که شاید شما را با محدودیت‌هایی مواجه کند. پس اگر فکر میکنید مشکل شما مربوط به سیمکارت است، آن را تعویض کنید.

اندروید را بروزرسانی کنید

اگر هیچ کدام از راهکارها نتوانستند مشکل فقط تماس های اضطراری همراه اول یا ایرانسل را حل کنند، شاید به دلیل ایراد سیستم عامل و باگ‌های مربوط به آن باشد. برای آنکه سیستم عامل اندروید را در گوشی‌های سامسونگ به آخرین نسخه بروزرسانی کنید، وارد تنظیمات شوید صفحه را به پایین اسکرول کنید تا گزینه Software updates را ببینید. سپس روی گزینه Download and install و سپس Download بزنید تا فرایند بروز رسانی انجام شود.

سوالات متداول

چگونه گوشی را از حالت تماس اضطراری خارج کنیم؟

بهترین روش‌هایی که برای خارج کردن گوشی این حالت وجود دارد، ری استارت کردن تلفن، جایگذاری مجدد سیم کارت، تغییر حالت سیمکارت به 3G و بررسی فعال بودن آن و یا رفتن به جایی با آنتن دهی قوی‌تر است.

دلیل نمایش پیام Emergency Calls Only چیست؟

خطای "فقط تماس اضطراری" زمانی رخ میدهد که دستگاه سیگنال را تشخیص ندهد و به دلیل ایراد تلفن و یا سیمکارت نتواند به شبکه متصل شود. بنابراین در این زمان شما باید 3 مولفه تنظیمات تلفن، عملکرد سیمکارت و موقعیت آنتن دهی را بررسی کنید.

جمع بندی

با استفاده از تمامی راهکارهای گفته شده شما میتوانید حل مشکل فقط تماس اضطراری را به بهترین شکل انجام دهید. اگر یک راهکار برای شما موثر نبود، سایر روش‌ها و احتمالات را هم در نظر بگیرید. خطای مشابه Emergency Calls Only در گوشی‌های آیفون خود را به شکل SOS Only نشان میدهند اما شما میتوانید برخی از همین راهکارها را برای این مشکل نیز استفاده کنید.

به طور کلی حل مشکل فقط تماس اضطراری نوکیا ساده یا سایر سیستم های هوشمند اندرویدی با روش‌هایی همچون بررسی سیم کارت، تغییر حالت سیمکارت به ۳G و یا ری استارت کردن گوشی قابل انجام است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

یا شما هم تا به حال با ارور SOS Only یا Emergency Calls Only مواجه شده‌اید؟ راهکار شما برای حل این مشکل چیست؟ در صورتی که سوال یا تجربه‌ای در مورد این موضوع دارید، آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

×