چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

چگونه از ماشین خود عکس بهتری بگیریم ؟

یک عکس باکیفیت و مناسب، اولین ذهنیت انسان را نسبت به چیزهایی که قرار است با آن رو به رو شود ایجاد می کند. ماشین نیز از آن دسته سوژه های پرحاشیه عکاسی است که عکس برداری از آن قوانین و اصول خاصی دارد. اگر قصد دارید عکس خودرو خود را در سایت های فروش خودرو نظیر باما و.. قرار دهید یا این که درباره نحوه گرفتن عکس های حرفه ای از خودرو در مجلات ماشین کنجکاو هستید، با مطالعه مطلب امروز انزل وب نحوه بهتر عکس گرفتن از ماشین را فرا میگیرید.

اصول و نحوه عکس برداری حرفه ای و تاثیر گذار از ماشین

How to Take Photographs of Cars

قبل از شروع عکاسی از ماشین، در صورتی که ماشین متعلق به خود شما نیست به صاحب خودرو اطلاع دهید و از نشر تصاویر خودروها بدون رضایت صاحب ماشین خودداری کنید.

دوربین خود را تنظیم کنید

ابتدا لازم است تنظیمات دوربین خود را برای عکاسی حرفه ای انجام دهید. دقت کنید که بالانس رنگ سفید با میزان نور تابشی هماهنگی داشته باشد.حساسیت ISO را در کمترین حد ممکن قرار دهید و دوربین را روی حالت تقدم دیافراگم یا aperture-priority قرار دهید.این حالت تنظیم شاخصه های مختلف عکس با دیافراگم ممکن می کند.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

فاصله کانونی صحیحی را انتخاب کنید

ویژگی های عکسبرداری ماشین را عینا مثل انسان ها در نظر بگیرید. ماشین های مختلف با ساختار و اندازه های متفاوتی که دارند، زوم های مختلفی در دوربین ها را مطلبند. عکاسی از زاویه های وسیع تر و نزدیک تر قابلیت های ماشین را اغراق آمیز جلوه می دهد. هر چه قدر که بیشتر روی یک نقطه از ماشین زوم کنید، پرسپکتیو تشدید میشود. فاصله کانونی ۲۸ میلی متر در اغلب مواقع برای افزایش زاویه و زوم کردن روی یک بخش خاص مناسب است. این شیوه از زوم روی بخشی از ماشین می تواند ترکیب مناسبی را در کنار عکس کلی از ماشین و در سایز کوچکتر ایجاد کند.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

فاصله کانونی نرمال نیز گزینه خوبی برای عکاسی مبتدی و معمولی است. استفاده از این فاصله کانونی برای عکس گرفتن از خودرو شخصی و قرار دادن در سایت های فروش خودرو گزینه مناسبی است. این فاصله نیاز به تنظیمات خاصی ندارد و عمدتا در تمام دوربین های دیجیتال به صورت خودکار تنظیم شده است.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

نسبت به نورخورشید و روشنایی تصویر حساس باشید

نور خورشید و تابش آن روی بدنه خودرو گاهی دردسرساز میشود. بخشی از نوری که به بدنه خودرو برخورد می کند منعکس میشود و سبب میشود تصویر آسمان و هر شی دیگری در بدنه دیده شود. به این ترتیب برخی از نقاط تیره تر و برخی روشن تر میشوند و تصور میشود رنگ خودرو مشکل دارد.برای رفع این مشکل به نکات زیر دقت کنید:

از فیلتر پلاریزه استفاده کنید: این فیلتر میزان بازتاب نور را کاهش می دهد.در صورتی که دوربین شما به این فیلتر مجهز نیست، یک فیلتر خریداری کنید. فیلتر پلاریزه ارزان قیمت است و برای هر دوربین دیجیتال حرفه ای ضروری می باشد.

از براکتنیک نوردهی استفاده کنید

براکتینگ نوردهی (exposure bracketing) روشی ساده در عکاسی است که در آن از چند زوایه مختلف  با نوردهی متفاوت عکس های متعدد گرفته میشود تا سرانجام بهترین عکس انتخاب شود. لازم است تنظیمات براکتنیگ دوربین خود را قبل از هر چیز انجام دهید یا در صورت وجود آن را روی حالت خودکار قرار دهید. در نهایت می توانید تصاویر به دست آمده را در لایه های مختلف روی هم قرار دهید و سایه های یک عکس را با نور زیاد عکس دیگر پرکنید.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

به فضای اطراف ماشین دقت کنید

زمینه عکس در عکاسی اهمیت زیاد دارد. سعی کنید هنگام عکس گرفتن فردی در اطراف ماشین نباشد و از عکسبرداری در نزدیکی فروشگاه ها، باجه ها و هر بخشی که حواس بیننده را از خود خودرو پرت می کند اجتناب کنید. فیلتر چگالی خنثی در عکسبرداری در محیط باز به کاهش نور کمک می کند.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

از زوایه های بالاتر یا پایین تر عکسبرداری کنید

معمولا عکسبرداری ماشین از زاویه ای معمول یعنی هم سطح با چشم ، حرفه ای به نظر نمی رسد. برای این نوع عکس برداری از صندلی یا سه پایه جهت ارتفاع گرفتن از ماشین استفاده کنید. گاهی نیز لازم است ارتفاع خود را از حد معمول پایین تر بیاورید. بدین منظور به نکته های زیر دقت کنید:

  • در مقابل ماشین زانو بزنید و عکسبرداری کنید؛ این شیوه از عکاسی نمایی تهاجمی از خودرو ایجاد می کند.
  • دوربین را روی زمین قرار دهید؛ این شیوه از عکسبرداری زوایایی را آشکار می کند که با چشم مسلح و به صورت عادی دیده نمیشود!
  • به نقاط خاصی از ماشین نزدیک تر شوید؛ نقاط منحصر به فرد در ماشین را که از قابلیت های خاص خودرو هستند پیدا کنید و از این مناطق با زاویه های مختلف عکسبرداری کنید.
  • برای عکسبرداری از ارتفاع بالاتر دوربین را روی سر خود قرار دهید و زاویه های جالبی از عکس ثبت کنید.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

عکسبرداری در شب را زیر نور مصنوعی انجام دهید

عکسبرداری در شب تنها به واسطه نور خودرو یا نورهای اطراف که به محیط روشنایی داده اند قابل انجام نیست. بدین منظور باید از نور مصنوعی استفاده کرد و موارد زیر را در نظر داشت:

  • در شب ضریب دیافراگم را روی f/8 یا f/11 قرار دهید تا نور روی چند نقطه نورانی متمرکز شود.
  • مطمئن شوید که ایزو دوربین روی حالت اتوماتیک تنظیم شده باشد.
  • نور مصنوعی روی بدنه ماشین سایه هایی را در بخش های دورتر ایجاد می کند؛ بدین منظور باید بخش های سایه دار با نورپردازی عکاس پرشود.
  • فلش دوربین اصلی را خاموش کنید و سپس با دوربین های کامپکت یا دوربین گوشی به عکسبرداری از تمام نقاط خودرو بپردازید. می توانید با مطالعه ترفند های افزایش مهارت در عکاسی با موبایل، تصاویر بهتری ثبت کنید.
  • اگر می خواهید تصویر ثبت شده را به صورت سیاه و سفید عرضه کنید با نورپردازی مصنوعی تا حد زیادی این کار انجام میشود. تنها کافی است رنگ ها را حذف کنید.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

بخش های منحصر به فرد و ویژه عکس را کراپ کنید

این بخش ها می توانند چراغ اتومبیل، انحنایی از بدنه ماشین که ظرافت خاصی دارد یا برداشتی از پنجره های ماشین باشد.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

تصاویر نهایی را با نرم افزارهای ویرایش عکس ویرایش کنید

نرم افزارهای ویرایش عکس زیادی برای این کار وجود دارد که معروف ترین آن فتوشاپ است ، همچنین نمونه رایگان و سبک تر میتوان به برنامه GIMP اشاره کرد. در ویرایش عکس ها به نکات زیر دقت کنید:

  • لایه هایی که در معرض دید نیستند را با نرم افزار و لایه هایی که بیشتر در معرض دید قرار گرفته اند ماسکه کنید. ماسک کردن لایه به معنای پنهان کردن یک لایه می باشد.
  • کنتراست تصویر را تنظیم کنید. برای تنظیم کنتراست یک راه رایج وجود دارد که ابتدا از لایه مربوطه در فوتوشاپ یا هر نرم افزار دیگر کپی میگیرند؛ سپس لایه کپی شده را در حالت Soft Light قرار می دهند و با تنظیم کدورت تصویر میزان اشباعیت تصویر را کم می کنند. این کار تا حدی روی رنگ تصویر تاثیرگذار است.
  • گوشه های تصویر را کمی تیره کنید تا توجه کاربر به سایر بخش ها متمرکز شود.
  • هر بخش اصافی در تصویر را که ممکن است سبب حواس پرتی کاربر شود برای آخرین بار با ابزار کلون براش روتوش کنید.

چگونه از ماشین عکس بگیریم؟

تجربه و نظر شما ؟

برای عکاسی از ماشین چه نکات دیگری مدنظر دارید؟ تجربیات خود را پیرامون عکسبرداری از ماشین با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات