یافتن و نمایش پسوردهای مخفی و ذخیره شده در ویندوز

آموزش یافتن و نمایش پسوردهای مخفی و ذخیره شده در ویندوز

در طول روز ممکن است از برنامه های گوناگون و یا وب سایت هایی استفاده کنیم که نیاز باشد حتما با نام کاربری و رمز عبور وارد آنها شویم ، از همین رو اکثرا ما پسوردهای خود را با استفاده گزینه Save Password ذخیره میکنیم. اما در صورت فراموشی این پسورد ها چه باید کرد ؟ با ترفندهایی که در ادامه آموزش میدهیم میتوانید به پسوردهای مخفی مرورگر و دیگر رمزهای ذخیره شده برنامه ها در رجیستری ویندوز دست پیدا کنید.

مشاهده پسوردهای ذخیره شده سایت و برنامه ها در ویندوز

Find Hidden & Saved Passwords in Windows

باید بدانید نام کاربری و پسوردهایی که در مرورگر و برای دسترسی های بعدی و سریع به وب سایت ها ذخیره می گردد توسط ویندوز نیز در مکان های مختلف و به صورت پنهان ذخیره میشود. این اطلاعات ممکن است در رجیستری یا قسمت گواهینامه ها یا Windows Vault ذخیره شده باشد که البته این فایل ها رمزنگاری شده هستند ولی ما امروز قصد داریم پیدا کردن این فایل ها و باز کردن رمز آنها را به شما آموزش دهیم. البته ما قبلا پست آموزشی با عنوان بهترین نرم افزارهای نمایش پسورد دایره ای در ویندوز و مرورگرها را منتشر کرده ایم که میتوانید از ترفندهای مطرح شده در آن پست نیز برای مشاهده پسوردهای ذخیره شده کمک بگیرید.

پس اگر سیستم عامل شما ویندوز است و میخواهید آموزش یافتن پسوردهای مخفی و ذخیره شده در ویندوز را بیاموزید در ادامه با ما همراه باشید تا با استفاده از چندین ترفند و ابزار به شما آموزش دهیم چگونه بتوانید از کلمه های عبور پنهان شده در سیستم خود استفاده کنید.

مشاهده پسوردهای ذخیره شده مرورگر مایکروسافت ادج و اکسپلورر

برای شروع آموزش ابتدا می بایست وارد بخش گواهینامه ها در ویندوز شوید. از منوی استارت ویندوز ، عبارت Credential Manager را جستجو کرده و سپس وارد این بخش شوید. بعد از وارد شدن با دو گزینه Web Credentials و Windows Credentials مواجه خواهید شد.

credential-manager

گزینه Web Credentials را انتخاب کرده تا تمامی پسوردهای ذخیره شده توسط مرورگر ادج یا اکسپلورر برای شما نمایش داده شود. برای اینکار ابتدا وب سایت مورد نظر را پیدا کرده و بر روی فلش سمت راست آن کلیک کنید تا بتوانید جزئیات بیشتر را مشاهده نمایید.

show-password-1

 

همان طور که در تصویر بالا قابل رویت است با کلیک بر روی گزینه Show میتوانید پسورد خود را مشاهده نمایید البته اگر ویندوز شما پسورد دارد قبل از مشاهده پسورد از شما رمز کامپیوترتان را خواهد پرسید.

با دانستن این قضیه ، ازین پس اگر نمیخواهید که پسوردهای شما در ویندوز ذخیره شود و برای امنیت بیشتر حتما توصیه میکنیم از Save Password مرورگرها استفاده نکنید. اگر اکانت یا ایمیل های خود را در کامپیوتر فردی دیگری چک میکنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که آن فرد امکان دسترسی به پسوردهای شما را خواهد داشت. اینهم در نظر داشته باشید این ترفند زمانی قابل استفاده است که شما تنظیم کرده باشید پسورد وب سایت موردنظرتان ذخیره گردد.

اگر گزینه Windows Credentials را انتخاب کنید خواهید دید که آیتم های کمتری برای نمایش وجود دارد مگر اینکه کامپیوتر شما یک سیستم سازمانی باشد. این بخش ، از اتصال های شما به اینترنت یا کامپیوتر دیگر در شبکه و یا اتصال به دستگاه های شبکه مانند NAS خبر میدهد.

windows-credentials

نمایش پسوردهای ذخیره شده در مرورگرهای کروم ، فایرفاکس و سافاری

اما اگر از قابلیت Save Password در مرورگرهای دیگر نیز استفاده میکنید براحتی بدون نیاز به هیچ ابزاری قادر خواهید بود پسوردهای ذخیره شده را مشاهده نمایید. برای اینکار در مرورگر کروم همانطور که در تصویر زیر نیز مشخص است وارد بخش تنظیمات > تنظیمات پیشرفته ( Show advanced settings ) شده و بر روی گزینه Manage passwords کلیک کنید.

manage-saved-passwords

بعد از کلیک کردن ، پنجره ای به صورت پاپ اپ برای شما باز خواهد شد که تمامی پسورد وب سایت هایی که شما تا به حال ذخیره کرده اید را برایتان نمایش میدهد. شما میتوانید پسورد مربوط به هرکدام از وب سایت ها را با کلیک بر روی گزینه Show مشاهده نمایید. البته فراموش نکنید همانطور که در بالا هم اشاره کردیم اگر کامپیوتر شما یا همان اکانت ادمین ویندوزتان رمز عبور دارد قبل از مشاهده پسورد از شما رمز ویندوزتان را سوال خواهد کرد.

show-passwords

با وجود راه حل های بالا ممکن است در برخی از کامپیوترها و ورژن های ویندوز ، رمزهای عبور در قسمت گواهینامه ها ذخیره نشده باشد از همین رو شما مجبور به استفاده از ابزارهای جانبی برای دستیابی به این پسوردها هستید. ما در زیر سه ابزار رایگان به شما معرفی خواهیم کرد که نیاز به نصب نداشته و اصلاحا پرتایل هستند و شما بعد از استفاده میتوانید فایل آن را پاک کنید.

ابزار EncryptedRegView جهت مشاهده رمزهای عبور ذخیره شده در کامیپوتر

هنگامی که ابزار EncryptedRegView (نسخه ۳۲ بیت و نسخه ۶۴ بیت) را راه اندازی کردید ممکن است با پیغام Run as administrator مواجه شوید که تنها کافی است بر روی OK کلیک کنید بدون اینکه نیاز به انجام کاری باشید. سپس این برنامه رجیستری ویندوز را اسکن کرده و تمامی پسوردهای ذخیره شده را رمزگشایی کرده و در لیستی برای شما نمایش میدهد.

encryptedregview

استفاده از ابزار CredentialsFileView برای مشاهده رمزهای ذخیره شده در ویندوز

بعد از دانلود ابزار CredentialsFileView (نسخه ۳۲ بیت و نسخه ۶۴ بیت) بر روی آیکون آن کلیک راست کرده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید سپس پنجره ای به صورت پاپ آپ برای شما باز خواهد شد که می بایست پسورد ویندوزتان را در آن وارد نمایید.

بعد از انجام اینکار برنامه اجرا شده و شما میتوانید لیستی از پسوردهایی که توسط این ابزار شناسایی شده را مشاهده کنید. جهت اطلاعات بیشتر می بایست بر روی آیتم موردنظرتان کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری برایتان نمایش داده شود.

credentialsfileview

ابزار VaultPasswordView جهت دیدن پسوردهای ذخیره شده در کامپیوتر

نحوه کارکرد VaultPasswordView (نسخه ۳۲ بیت و نسخه ۶۴ بیت) هم مانند CredentialsFileView می باشد تنها با این فرق که این ابزار جستجوی خود را در بخش Windows Vault انجام میدهد. از همین روز این برنامه بیشتر برای ویندوزهای ورژن ۸ و ۱۰ مفید خواهد بود زیرا در این نسخه های ویندوز ، پسوردها در قسمت Windows Vault نگه داری میشوند.

vaultpasswordview

هر سه ابزاری که در بالا معرفی کردیم مربوط به کمپانی Nirsoft می باشد با این حال شما میتوانید با کمی جستجو در نت به ابزارهای دیگر نیز دست پیدا کنید. البته پیشنهاد میکنیم برای صرفه جویی در وقت مطالب گذشته ما در مورد ترفندهای مربوط به پسورد را مطالعه کرده و از ابزارها و ترفندهای ذکر شده در این پست ها بهره مند شوید و اگر هم میخواهید پسورد وای فای ذخیره شده در اندروید و آیفون را مشاهده کنید حتما توصیه میکنیم پست مربوطه را که به تازگی در انزل وب منتشر شده مطالعه فرمایید.

تجربه و نظر شما ؟

در بالا با بهترین ترفندها و ابزارها برای یافتن پسوردهای مخفی و ذخیره شده در ویندوز آشنا شدید، اگر شما ترفند یا ابزار خاصی در این زمینه می شناسید که در بالا مطرح نشده است میتوانید از طریق دیدگاه در این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

Ethical Hacker یا هک اخلاقی چیست؟ هکر قانون مند کیست؟
بررسی: Ethical Hacking یا هک اخلاقی چیست؟ هکر قانونمند کیست؟
آشنایی با انواع هکرها: هکر کلاه سیاه ، سفید ، قرمز و.. کیست؟
آشنایی با انواع هکرها: هکر کلاه سیاه ، سفید ، قرمز و.. کیست؟
چرا نباید از اس ام اس برای تایید دو مرحله ای استفاده کرد؟ روش جایگزین مناسب چیست؟
چرا نباید از اس ام اس برای تایید دو مرحله ای استفاده کرد؟ روش جایگزین مناسب چیست؟
هکرها چگونه شما را میبینند ؟ روش های رایج هک دوربین ابزار دیجیتال
هکرها چگونه شما را میبینند؟ روش های رایج هک دوربین ابزار دیجیتال

نظرات

  • حسین says:

    خدا پدر مادرتون و بیامورزه – بدجور گیر کرده بودممممم. نجاتم دادین

  • سالی says:

    ممنون از این مطلب خوب. نجاتم دادید. سپاس فراوان ن ن

  • فرهاد says:

    سلام. شما مرورگی میشناسید از نظری ظاهری شبیه سافاری اپل باشه برای ویندوز؟
    نسخه ویندوز سافاری چند سال اپدیت نشده و قابل استفاده نیست (کُنده و سی پی وی رو درگیر می کنه)