علت صدای جیر جیر ، تق تق موتور، صدای لاستیک، سوت کشیدن هنگام حرکت ماشین و..

۱۰ صدای ماشین که نباید آنها را نادیده گرفت! راهنما و روش های شناسایی علت صدای ماشین

هنگامی که در خودروی خود سوار می شوید ممکن است صدایی عجیب و غریب از وسیله نقلیه بشنوید. هر چند در نگاه اول تصور افراد بر این است که این صداها ناشی از یک ایراد جزئی است ولی اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی از خودروی خود استفاده کنید باید صداهای هشداردهنده را شناسایی و آنها را مرتفع نمایید. در این پست انزل وب علت ۱۰ صدا مهم ماشین ؛ صدای تق تق موتور ، صدای شاتون ، علت صدای لاستیک ماشین ، سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت ، صدا اتاق ماشین ، صدای جیر جیر ماشین و.. را بررسی کرده و برای حل آن توصیه هایی را ارائه می کنیم. با ما همراه باشید.

علت صدای جیر جیر ، تق تق موتور، لاستیک، سوت کشیدن هنگام حرکت  و..ماشین چیست ؟

What’s that Grinding Sound? 10 Car Noises You Shouldn’t Ignore

اغلب ایرادات کوچک مانند بوی سیگار داخل اتومبیل ، با اینکه کمی تحملشان سخت است اما آسیبی وارد نمی کنند. همچنین راهکارهای ساده ای برای رفع و از بین بردن بوی بد سیگار و.. از داخل ماشین و یا از بین بردن و پاک کردن نوشته یا لکه رنگ از روی شیشه ماشین وجود دارد اما وقتی نوبت به صداهای عجیب و غریب وسایل نقلیه میرسد هر صدا ماشین نظیر صدا دادن فرمان ماشین ، علت صدا دادن چرخ ماشین ، علت صدای زیاد موتور ماشین یا صدای تق تق موتور پراید ، پژو و.. نیازمند پیگیری جدی است به ویژه زمانی که قصد خرید یک اتومبیل جدید را دارید. در ادامه ۱۰ صدا مهم ماشین که که نباید نادیده گرفته شوند را نام میبریم:

صدا ماشین

صدای تق تق موتور یا صدای جیر جیر ماشین : این صدا لزوما مربوط به موتور ماشین نیست و ممکن است مربوط به ترمز جلو باشد که با مراجعه به تعمیرگاه قابل حل است.

صدا ماشین هنگام جا به جایی به گوشه ها : مربوط به صدا دادن فرمان ماشین و آسیب دیدگی احتمالی ستون فرمان است.

صدای ساییدن چرخ دنده : کلاچ نیاز به تنظیم دارد و میتواند نشانه یک مشکل جدی در انتقال قدرت خودرو باشد.

صدا ماشین ؛ ضربه زدن : صدای ضربه زدن از درون موتور اغلب نشانه خوبی نیست. در برخی موارد علت صدای زیاد موتور ماشین مربوط به یاتاقان فرسوده و در آستانه شکستن می باشد. بلافاصله با یک تعمیرگاه تماس گرفته و برای پیگیری بعدی صدا ماشین را اطلاع دهید.

سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت و شتاب گرفتن : احتمالا مربوط به از دست رفتن کمربند فن است و باید آن را جایگزین کنید.

صدای خش خش زیر کاپوت ماشین : معمولا در هنگام خاموش کردن خودرو این صدا را میشنوید که مربوط به ماده خنک کننده و یا روغن است که روی موتور تراوش کرده و یا موتور بیش از حد گرم شده و جوش آورده است.

صدا ماشین

صدای بلند در اتاق ماشین در هنگام رانندگی : صدا اتاق ماشین در صورتی که در عقب خودرو نشسته باشید به این معنی است که مخلوط هوا و سوخت خیلی غنی است یا مبدل کاتالیزوری کار خود را انجام نمی دهد.

صدای تق تق زیر ماشین : علت این صدا مربوط به شل شدن سیستم اگزوز یا لنت ترمز خودرو است.

صدای غرش در هنگام شتاب گرفتن : ابتدا سیستم اگزوز را چک کنید در مرحله بعد ممکن است سیستم انتقال قدرت خودرو دچار مشکل باشد.

صدای آهن قراضه و ساییدن در هنگام ترمز : لنت ترمز نیاز به تعویض دارد و در صورت عدم تعویض به موقع با هر بار ترمز کردن به خوردروی خود صدمه می زنید.

معرفی سایت و نرم افزار برای تشخیص علت صداهای عجیب ماشین

ClingClanger یک برنامه تلفن همراه است که صدای خودروی شما را از طریق میکروفون ضبط کرده و با کتابخانه صدا ماشین خود مقایسه می کند در نهایت یک تشخیص اولیه برای مشکل احتمالی ارائه می دهد. البته هنوز ایده بهتر استفاده از یک متخصص و تعمیرکار حضوری است اما استفاده از این برنامه به شما فرصت کافی میدهد تا خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز اتومبیل برسانید. قیمت این برنامه در گوگل پلی حدود هشت هزار و پانصد تومان (۱.۹۹$) است.

صدا ماشین

در کنار این برنامه میتوانید از امکانات سایت MyCarMakesNoise برای تشخیص صدا ماشین به عنوان مثال علت صدا دادن چرخ ماشین ، علت صدای لاستیک ماشین و.. استفاده کنید. در این سایت کتابخانه ای از صداهای مختلف تحت دسته بندی های صدای زیر کاپوت ، صداهای زیر ماشین ، صدای خارج ماشین وجود دارد که بخش عظیمی از مشکلات اولیه در تشخیص علل را مرتفع می کند. همچنین در صورتی که صدای مد نظر خود را نیافتید میتوانید با استفاده از قابلیت ثبت صدا از متخصصین کمک بگیرید.

صدا ماشین

تجربیات و پیشنهادات شما ؟

شناسایی صدا ماشین هشداردهنده و رفع مشکل برای جلوگیری از آسیب های جدی خودرو امری الزامی است ؛ آیا علت صدا ماشین مربوط به صدای شاتون ، صدا اتاق ماشین ، صدای تق تق موتور پراید ، پژو و … را میدانید؟ تجربیات و پیشنهادات سودمند خود را در زمینه شناسایی و حل مشکلات صدا ماشین در بخش نظرات پست انزل وب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت
بررسی تخصصی 10 دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین
بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

نظرات

  • محمدرضا says:

    سلام خودروی کوییک آر تازه تحویل گرفتم. وقتی سرعتم از ۵۰ ۶۰ بیشتر میشه از سمت راست ماشین (احتمالا جلو باشه نه پشت) یه صدای جیرجیر یا سوت دایم میاد. مشکل چیه بنظرتون؟

  • امین says:

    سلام.
    ماشین جک s5 دارم.
    به طور ناگهانی از امروز عصر صدایی به شبیه تق تق زیر پای خودم (سمت راننده)وقتی پارو کف ماشین میزارم حس میکنم در حین حرکت….
    میشه راهنمایی کنید

  • مهدی بابادی says:

    سلام من پژو پارس دارم .بعضی وقتا تو جاده خراب صدای مسل صدای برخود دوتا نبشی آهن باهم از عقب ماشین میاد.ممنون میشم راهنمای کنید

    • امیر says:

      اکسل عقب خرابه.حتما ببرش درستش کن که خرجش بیشتر میشه و حتما ببرش تراشکاری .

  • رضا مرادی says:

    سلام ماشینم پرایده موقع حرکت آروم وقتی پامو از گاز برمیدارم یا یهو گاز میدم صدای تق میده فقط وقتی آروم میرم این صدا میاد میشه بگید چی میتونه باشه ممنونم

  • علی says:

    سلام من وقتی از جاده خاکی عبور میکنم ماشین صدای جیرجیر میده علتش چیه

    • علی says:

      سلام علتش اینه که سوسک رفته داخل موتور جیرجیر میکنه کمک میخواد یکی پیدا بشه بیارتش بیرون حیوونکیو

  • محسن says:

    من خودرو تیبا ۲ دارم ۱۸۰۰ تا کار کرده صدای تیک تیک ریز حین رانندگی از چرخ ها می‌شنوم هم از چرخ جلو هم چرخ عقب سرعت زیاد میکنم سرعت صدای تیک تیک هم زیاد می‌شود مشکل چی میتونه باشه

    • محمد says:

      من هم همچین مشکلی داشتم که رفع شد اگر صدایی مثل برخورد کلیدهای دسته کلید به هم باشه ممکنه پین های چرخ باشه که شبیه سنجاق قفلی هستن به علت شل بودن به ثابت کننده مهره چرخ برخورد میکه یا شل بودن این پین ها این صدا رو میده.

  • ستار says:

    سلام من یه خودرو۴۰۵دارم وقتی روی گازcngهست هنگام حرکت تاسرعت ۷۰یه صدای صوت اززیرداشبورت طرف شاگرد تادنده ۴میده

  • امین says:

    دوست عزیر خودروی شمایاتاقان زده در اولین فرصت به مکانیکی حتما مراجعه کنید…

    • سعید says:

      سلاممن خودرو پژو ۴۰۵ دارم
      چرم جلو صدا میده تق تق و حالت گیرکردن به چیزی لنت عوض کردم خوب شود ولی مدتی نکشید دوباره همان صدا را دا د

      • پویا says:

        سلام ، موقع روشن کردن ضبط خودرو و درحین گاز دادن صدای سوت از طرف موتور میاد (هم در دنده خلاص هم روی دنده). علتش چی میتونه باشه؟
        (تازگیا ضبط جدیدی خریده بودم و مغازه دار وصلش کرد)

      • امیر says:

        سلام و درود منم همین مشکلو دارم یعنی وقتی یکم دنده عقب میدم میرم صدا میده دنده جلو ام همینطور

  • مرتضی says:

    سلام خسته نباشین ماشینم پراید روشن ک میکنم خود ب هود گاز میخوره او صدا ماشین خیلی زیاده موقعه تعویض دنده هم وقتی پامو از کلاچ بلند میکنم تقه میزنه ضربه میخوره حالم گرفته شد مشکل از چی میتونه باشه؟

    • آیدین says:

      دسته موتور بعدشم گاز میخوره احتمالا از سنسور گازت باشه ببر باطری ساز خوب دیاگ بزنه

  • محمدسعید says:

    سلام من یک دستگاه تویوتا کرولا دارم.در حال حرکت مخصوصا دنده ۲ یا سه صدایی مثل ول ول میده بنظر شما دلیلش چیه?لطفا راهنمایی کنید

    • آرش says:

      سلام
      وقت بخیر
      گاهی وقت ها موقع حرکت صدای سوت از ماشین میاد به صورتی که تا توقف نکنم و ایست کامل نکنم سوت کشیدن قطع نمیشه. و دوباره ادامه پیدا میکنه. البته گاهی هم سوت نمیکشه. اما متاسفانه الان یه هفته میشه یکی در میون، تو حرکت معمولا از دنده دو با سرعت ملایم شروع میشه و به بالا.
      ممنون میشم راهنمایی کنید. درجا هرچقدر گاز بخوره اصلا صدا نمیده. حتی چرخ سمت شاگرد رو کامل چک کردم که شاید صدا از چرخ باشه اما نبود. خودرو پراید۱۳۲مدل۹۶

  • حافظ says:

    سلام من خودرو ال نود دارم موقع حرکت احساس میکنم صدای موتور خیلی زیاده مخصوصا تو دنده ۴ و ۵ خواستم بدونم دلیلش چیه کلا صدایه موتورش زیاده؟

  • محمد says:

    ببخشید من یه برلیانس ۲۳۰ اتوماتیک دارم موقع حرکت اولیه مخصوصا وقتی کمی شیب وجود داشته باشه و پرگاز برم ماشین صوت می کشه و بعد قطع می شه این کمربند فنی که نوشتین چی هست؟

  • عزت says:

    سلام.ماشین من پژو۴۰۵که تازه تعمیراساسی شده.وسرسیلندرهم تعویض شده بعدازتعمیراساسی وقتی ماشین گرم میشود صدایی تق تق ازسرسیلندر میادو وقتی درب روغن روبازمیکنی ومیبندی به مدت۴دقیقه صداقطع میشه ومجذا شروع میشه.میشه لطف کنید بهم بگید دلیلش چیه.
    سپاسگذارم

  • محمد says:

    سلام.من ۲۰۶ مدل ۹۰دارم اول صبح که روشن میکنم وماشین که سرد است روی سرعت ۳۰ از زیر ماشین صدا میاد تا گاز میدم صدا کم کم از بین میره راهنمایی بفرمابید ممنون

  • مسعود says:

    سلام
    ممنون از مطالبتون
    من ماشین ریو دارم، اول صبح که ماشینو راه میندازم وقت ترمز کردن لنت عقب ماشینم صدا میده! اما نکته اینجاست که وقتی ماشین حدودا ۱۵ دقیقه کار می‌کند دیگه صدای لنت ها از چرخ های عقب نمی آید به نظر شما دلیل چیست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سید رحمان عبادالهی says:

    با سلام اگه میشه راهنمایی کنید
    چند وقتیه که از خوردی سمند من صدای تق تق به گوش میرسه گاهی هم نیست
    به چند جایی نشون دادم گفتن از ستون میاد کاور های ستون رو عایق کاری کردم باز صدا میاد

  • وحید says:

    سلام یه پراید ۸۱دادم دیر روشن میشد کاربراتورشو باز کردم بستم درست شد ولی الان چراغ روغن روشن میشه صدا هم میده کاربراتور ربطی ب هم دارن ؟درب روغن ک باز میکنیم مث گل شدن ولی از فول روغن خوبن ممنچن میشم راهنمایی کنین

  • محمدیاقوتی says:

    سرپیچ چرخ جلو طرف شاگرد سوت میکشد ماشینم روا سال مدل ۹۰ هست لطفا راهنمایی کنید

  • محسن افضلی says:

    سلام خدمت اساتید.خودرو سمندef7 تک سوز مدل ۱۳۹۳ دارم که موتور اون صدای تراکتور مانند یا همانند اتوبوسهای بنز قدیمی دارد که لق لق میکند.با گرم شدن موتور صدا هم بیشتر میشود ک در حالت درجا کار کردن ب وضوح و ناهنجار است.طوری ک از فاصله هفت هشت متری هم صدای تراکتور مانند اون معلومه.مشکل دیگه ای هم ک دارد در دنده سه ک دور موتور پایین و حرکت خودرو کم بین سی تا چهل کیلومتر هست ناگهان دنده در میزنه.اگر اساتید بتونن کمکم کنن و عیب اصلی رو تشخیص بدن ممنون میشم

  • امیر says:

    اشغال ترین ماشین ۲۰۶

  • احسان says:

    کمربند فن همون تسمه تایمه؟؟