۶ روش حذف فایل های اضافی، قدیمی و تکراری در درایو ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

اگر شما یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ دارید، فایل های اضافی، قدیمی و تکراری روی هارد شما انباشته می شود. این فایل ها فضای زیادی را اشغال می کنند و ممکن است باعث کند شدن سیستم شما شود. با حذف این فایل های غیرضروری شما می توانید به راحتی عملکرد کامپیوتر خود را بالا ببرید و جا برای فایل های جدید خود باز کنید. امروز در انزل وب قصد داریم جهت کاهش حجم فضا پر شده درایو ها در مورد حذف فایلهای اضافی، قدیمی و تکراری در درایو  ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ صحبت کنیم.

آمورش پاک کردن چگونه فایل های تکراری ، اضافی و موقت ویندوز

How to Clear up  Junk or Unnecessary Files on Your Windows PC

به دلایلی امنیتی و عملکرد سیستم و فضای هارد شما باید فایل های اضافی و موقت را از سیستم خود پاک کنید. گاهی اوقات ممکن است شما سیستم عامل خود را عوض کرده باشید و یا نرم افزارهایی را نصب و حذف کرده باشید. یکی از اثرات جانبی این کار باقی ماندن فایل های اضافی است که موجب قرمز شدن درایو C یا هر درایو دیگری که ویندوز را در آن نصب کرده اید می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم پست پوشه Windows.old در ویندوز چیست ؟ نحوه پاک کردن آن را مطالعه بفرمایید.

قبلا در انزل وب در مورد افزایش فضای درایو C و درایو های دیگر ویندوز با استفاده از TreeSize صحبت کردیم. اما اگر قصد دارید فایل های اضافی، تکراری موجود در درایو ویندوز ۱۰،  و ۷ خود را پیدا کنید می توانید از روش هایی که در ادامه آمده است استفاده کنید. در این روش ها از ابزارهای موجود در ویندوز و برنامه جانبی dupeGuru برای حذف فایل های اضافی و تکراری ویندوز استفاده شده است. بسته به نیاز خودتان می توانید یکی از این روش ها را انتخاب کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

شما همچنین می توانید پوشه WinSXS را پاک کنید تا درایو ویندوزتان خالی شود اگر نحوه انجام این کار را نمی دانید پیشنهاد می کنیم پست چگونه با پاک کردن محتویات پوشه WinSXS ، درایو C ویندوز را خالی کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز ۱۰، ۸، ۷

شما با حذف hiberfil.sys می توانید چند گیگ از فضای هارد سیستم و درایو C را خالی کنید. اما برای پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز ۱۰، ۸، ۷ روی درایو مورد نظر خود راست کلیک کنید. گزینه Properties را انتخاب کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

حالا گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید. این ابزار که در خود سیستم عامل ویندوز وجود دارد به شما اجازه می دهد فایل های اضافی و غیر ضروری خود را از سیستم پاک کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

سپس فایل هایی که می خواهید پاک کنید را انتخاب کنید. شما به احتمال زیاد می خواهید چیزهایی مانند فایل های موقت، فایل های لاگ، فایل های موجود در سطل بازیافت و بسیاری فایل های اضافی دیگر تان را حذف کنید. با کلیک کردن در کادر کناری آنها را انتخاب کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

روی OK کلیک کنید. یک پنجره ظاهر می شود برای تایید کارتان روی OK کلیک کنید. ممکن است فایل های سیستمی وجود داشته باشد که بخواهید آنها را حذف کنید اما در منوی Disk Cleanup وجود نداشته باشد. برای پاک کردن آنها به قسمت Cleanup System Files پایین پنجره مراجعه کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

بعد به سربرگ More Options بروید. در زیر قسمت System Restore and Shadow Copies دکمه Clean Up را انتخاب کنید. این فرایند چند دقیقه زمان میبرد تا کامل شود.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

حالا شما موفق شدید فایل های اضافی یا موقت خود را در سیستم حذف کنید. کامپیوتر شما باید سریعتر اجرا شود. می توانید با رفتن به computer و سپس انتخاب هارد مشاهده کنید که چقدر فضای هارد خود را آزاد کرده اید. شما همچنین می توانید از پاک کردن خودکار فایل های اضافی و موقت برنامه های ویندوز برای آزاد کردن فضا درایو استفاده کنید.

حذف فایل های اضافی و موقت در اینترنت اکسپلورر ویندوز

وقتی که شما از سایت ها بازدید می کنید مرورگر شما محتواهایی مانند ویدیو و موسیقی را کش می کنند تا دفعه دیگر که از سایت بازدید می کنید سریعتر لود شوند. برای پاک کردن فایل های اضافی و غیر ضروری مرورگر اینترنت اکسپلورر خود را باز کنید. روی منوی Tools کلیک کنید. از منوی ظاهر شده Internet Options را انتخاب کنید. روش دیگری که برای این کار وجود دارد این است که به کنترل پنل وارد شوید. Internet Options را انتخاب کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

به سربرگ General بروید. زیر قسمت Browsing History یک دکمه Delete وجود دارد روی آن کلیک کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

حالا گزینه Temporary Internet Files را انتخاب کنید. در اینجا شما می توانید کوکی ها، تاریخچه، پسوردهای ذخیره شده و غیره را حذف کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

حالا روی دکمه Delete کلیک کنید تا فایل های موقت و اضافی تان پاک شود.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

جهت افزایش حجم درایو C می توانید مکان ذخیره فایل های موقت را به درایو دیگری تغییر دهید.

حذف فایل های تکراری در هارد با برنامه جانبی dupeGuru

تعداد زیادی از برنامه های جانبی برای پاک کردن فایل های اضافی و تکراری موجود در هارددیسک وجود دارد. شا با استفاده از این برنامه ها می توانید فضای آزاد خود را بیشتر کنید. برخی از محبوب ترین این برنامه ها عبارتند از dupeGuru, VisiPics, Duplicate File Finder و DigitalVolcano’s Duplicate Cleaner Free. در اینجا ما روش کار برنامه dupeGuru را توضیح خواهیم داد.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

روی آیکن برنامه dupeGuru دو بار کلیک کنید تا برنامه باز شود.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

حالا روی دکمه Scan کلیک کنید تا فایل های تکراری سیستم تان پیدا شود.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

بعد از پیدا شدن فایل های تکراری خیلی ساده آنها را انتخاب کنید و دکمه Delete را فشار دهید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

علاوه بر این نرم افزارها شما می توانید از برنامه CCleaner استفاده کنید. این برنامه در عرض چند دقیقه سیستم شما را تجزیه و تحلیل می کند. فایل های تکراری را انتخاب کنید و با یک کلیک همه آنها را حذف کنید. شما همچنین می توانید از دانلود نرم افزار Clean Master برای کامپیوتر خود استفاده کنید.

کاهش حجم درایو ویندوز با پاک کردن نقاط بازیابی (System Restore Points)

همانطور که می دانید ویندوز برای اینکه  فایل های موجود در سیستم به صورت تصادفی حذف و یا خراب نشوند از سیستم ریستور (System Restore) استفاده می کند. برای حذف نقاط بازیابی روی Computer راست کلیک کنید. Properties را انتخاب کنید. روی لینک System Protection کلیک کنید. روی دکمه Configure کلیک کنید تا به تنظیمات سیستم ریستور دسترسی پیدا کنید. در اینجا شما می توانید سیستم ریستور را با انتخاب گزینه Turn off system protection غیر فعال کنید و به ویندوز بگویید که چه میزان از فضای هارد را برای ریستور سیستم اختصاص دهد. برای حذف تمام نقاط بازیابی روی دکمه Delete کلیک کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

برای حذف فایل های تکراری و خراب پیشنهاد می کنیم پست حذف پوشه خالی ، فایل های تکراری ، میانبر و بوک مارک خراب در کامپیوتر را مطالعه بفرمایید.

پاک کردن فایل های تکراری و اضافی در کش هایبرنت

وقتی که شما سیستم خود را خاموش می کنید ویندوز برنامه هایی که در حال اجرا هستد را در کش هایبرنت ذخیره می کند. حالت خواب این اطلاعات را در حافظه سیستم ذخیره می کند و سیستم را در یک حالت کم مصرف قرار می دهد. برای پاک کردن کش هایبرنت روی دکمه Start کلیک کنید. عبارت cmd را تایپ کنید. روی cmd.exe راست کلیک کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید. برای تایید روی Yes کلیک کنید.

حالا مانند تصویر زیر دستور powercfg.exe /hibernate off را تایپ کنید و اینتر بزنید. اگر شما می خواهید کش هایبرنت را بعدا فعال کنید از دستور powercfg.exe /hibernate off استفاده کنید.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

برای حذف فایل های تکراری می توانید از پست آموزش پیدا کردن و حذف عکس و فایل های تکراری در اندروید کمک بگیرید.

پاک کردن فایلهای اضافی از سطل بازیافت ویندوز

شما وقتی که یک فایل را حذف می کنید به طور پیش فرض به طور کامل از سیستم پاک نمی شود و فقط به سطل بازیافت ویندوز انتقال داده می شود. شما باید یک زمان به خالی کردن سطل بازیافت خود اختصاص دهید. یا از کلیدهای Shift+Delete استفاده کنید تا فایل ها به طور کامل پاک شوند.

علاوه بر این شما می توانید نحوه رفتار سطل بازیافت را تنظیم کنید. برای انجام این کار روی سطل بازیافت سیستم خود راست کلیک کنید. گزینه Properties را انتخب کنید. به طور پیش فرض ویندوز ۵ درصد از درایو C را به سطل بازیافت اختصاص می دهد که شما می توانید این مقدار را به ۱۰ درصد افزایش دهید. با انتخاب گزینه Don’t move file to the Recycle Bin. Remove files immediately when deleted می توانید به ویندوز بگویید که فایل ها را به سطل بازیافت انتقال ندهد و بلافاصله آنها را به طور دائم پاک کنند.

پاک کردن فایلهای اضافی ویندوز

برای حذف دائمی فایل ها و پاک کردن اطلاعات بدون بازگشت در کامپیوتر از این ۱۰ ابزار رایگان استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما برای پاک کردن فایل های موقت، اضافی و تکراری ویندوز دوست دارید از برنامه های جانبی استفاده کنید یا از ابزارای موجود در خود ویندوز؟ به نظر شما کدام دست از این روش ها قدرتمند هستند؟ تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 2 روش تغییر حجم درایوهای ویندوز 7، 8 و 10
آموزش ۲ روش تغییر حجم درایوهای ویندوز ۷، ۸ و ۱۰
9 روش ارور Low Disk Space و کمبود فضا ویندوز 10 ، 8 و 7
۹ روش ارور Low Disk Space و کمبود فضا ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • محسن says:

    من با همین روش درایو C خودمو ۳۵ گیگ!!!! باورکنید ۳۵ گیگ فایل بدرد نخور پیدا کردم و پاک کردم

  • محمد says:

    سلام خسته نباشید من قبلاازاین روش هااستفاده کردم تاحدودی جواب میدن ولی الان هاردسیستمموعوض کردمssdانداختم مشکل من اینه که اپدیت سیستموبابرنامه قفله ولی نمیدونم چراهردفعه واردسیستمم میشم میبینم ۱گیگ حافظه خودبه خودپرشده تاالان نزدیک۶گیگ حافظه بی دلیل پرشده حتی ازروش RUNوبعد%TEMP%هم استفاده کردم جواب ندادمیشه روش موثری معرفی کنید
    ممنون ازوب سایت خوبتون
    موفق باشید

  • mohammad says:

    aslan khob nabod va be dardam nakhord

  • عبدالناصر فنائی says:

    باسلام خودویندوز کاملا نمیتونه تمامی فایل ها وفولدرهای غیر ضروری وتکراری راپاک کنه اما بنظر من بهترین نرم افزار برای اینکارنرم افزارauslogigs boost speed هست که دراکثر سایت های رایگان نرم افزاری داخل ایران موجوده البته نسخه پرتابلش بهتره چون هم نیازی به نصب نداره هم نیازیربه فعال سازی وکرک کردن اون نیست این نرم افزاربه بهترین وجه فایل های اضافی وخراب وفایلهای دوبله وخالی ویندوز را پیدا وپاک میکنه اینترنت راخودکار تنظیم واستارت آپ رامرتب وریجستری ویندوز راپاک ودیفرگ کرده ودرآخرهمه تمامی فایلهای اضافی وپشتیبان آپدیت ویندوز ودرایورها وآنتی ویروس راهم از روی ویندوز بطورکامل وغیرقابل برگشت wipe میکنه بطوریگه گاها تا چند گیگابایت میتونه حجم درایوی که ویندوز روش نصب شده را آزاد کنه پس از وایپ که حتی سطل زباله ویندوز راکاملا خالی کرد مقداری فایل ها بهم ریخته خواهد شد که بادیفرگ کردن توسط خودهمین نرم افزار سرعت ویندوز را بسیار افزایش میده چون هم فایل ها دیفرگ شدن هم ریجستری ویندوز دیفرگ شده ازطرفی کل فایل های بجا مانده از پاک کردن نرم افزارها حتی اگربانرم افزار آنینستالر هم پاک شده باشند مقداریش درویندوز باقی مانده است که آنها راهم پاک میکند که اصلا قابل بازیابی نیستند وبسیار نرم افزار هوشمندی هست منتهی گزینه wipe رانباید ماهانه ازش استفاده کنیم بلکه هر۶ ماه یکبار از گزینه wipe بهتره استفاده بشه چون ممکنه به هارد لطمه بزنه ونیازی هم نیست هر ۶ ماه یکبار ایرادی نداره وضرری به هارد نمیزنه نرم افزارهای دیگه ای هم مشابه وجود داره اما این نرم افزار عملکرد خیلی بهتری داره چون شخصا دیسک کلین آپ ویندوز ۴ گیگابایت فقط بک آپ ویندوز آپدیت رانشان میداد که پس از اجرا فقط یک گیگابایت به حجم ویندوز اضافه کرد ولی بوست اسپید خیلی بهتره فقط گزینه wipeاین نرم افزار حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان میبره فقط برای درایو c که زمان زیادی هست ولی چون هوشمند عمل میکنه بسیار جالب بنظر میرسد

  • Mohamad says:

    سلام
    این روش هایی ک بیان شده خوب هست ولی معمولا فضای زیادی رو ازاد نمیکنه و نسب ب هارد شما و مقدار اپ هایی ک دارین متفاته . بهترین روش اینه ک اپ ها و فیلم و عکس و یا هر چیز ضروری خودتون رو روی یک فلش یا مموری بریزید و بعد ویندوزتون رو ریست فکتوری کینید ( البته فکر میکنم ریست فکتوری فقط برای ویندوز ۱۰ هست و اگه از ویندوز پایین تر استفاده میکنید باید ویندوزتون رو عوض کنید ک همون حکم رو داره ) علت این ک گفتم فایل های ضروریتون رو روی فلش بریزد هم اینه ک با ریست فکتوری و عوض کردن ویندوز کل سیستم ب حالت کارخونه بر میگرده ک پاک شدن تمام فایل هایی ک شما روی کامپیوتر دارین هم شاملش میشه . ریست کردن و نصب مجدد ویندوز ممکنه چند دقیقه تا چند ساعت ( بسته ب قدرت سیستمتونه ) طول بکشه ولی نگران نباشین . اگ هم بلد نیستین میتونین با یه سرچ ساده تو گوگل یاد بگیرین .

  • حسین حاجی says:

    از ویندوز پاک کردن بهتر از نرم افزار است

  • امیر says:

    واقعا عالی بود

  • nazanin says:

    سلام خسته نباشید من همینراه هایی ک گفدیدو انجام دادم اما اصن خالی نمیشه چیکار کنم

  • mohammad mahdi says:

    من کارایی که شما گفتید رو انجام دادم ولی هنوز حافظه ویندوز پره و هر کاری می کنم خالی نمیشه.کامپیوتر هم کند شده.چی کار کنم…

  • مهراد says:

    بسیار عالی ممنونم

  • Yasin says:

    من هم قبلا این کار رو کردم باید ویندوز رو عوض کنی

  • فرهنگ says:

    سلام وقتتون بخیر
    این هم راه خیلی خوبی هست:
    ctrl+r
    و بعدش %TEMP% رو داخلش قرار بدید و ران کنید، تمام فایل های پوشه رو دیلیت کنید و جایی که ارور داد رو skip بزنید چون فایل ضروری هستش، اصولا در این قسمت یک فایل ضروری وجود داره
    با این روش حجم خیلی بالایی رو میتونید پاک کنید

  • فرهنگ says:

    سلام وقتتون بخیر
    این هم راه خیلی خوبی هست:

  • کورش says:

    بسیار آموزنده و شیوا بود . کمتر سایتی رو مثل شما دیدم که انقدر کامل توضیحات داشته باشه . ممنون.

  • ERFAN says:

    سلام من تو درایو c هواسم نبود فایلای دیگه هم پاک کردم الان ویقتی روشن میکنم بعد ۳۰ ثانیه خاموش میشه و بیشتر برنامه ها بجز مای کامپیوتر پاک شدن

  • mahsa says:

    خیلی خیلی عالی ممنون از شما

  • واعظی says:

    سلام من حدود ۱.۵گیگ از حافظه درایو cرو کم کردم به جای اینکه حافظه خالی بیشتر بشه کمتر شده.حدود ۲.۹ گیگ بوده بعدش شد ۲.۷ گیگ.
    امروزم رفتم دیدم حافظه شد۹۰۰مگ.لطفا جواب بدهید؟؟؟ازRecycle Bin حذفش کردم

    • فرهاد says:

      سلام، من ویندوز ۸ روی سیستمم نصبه و الان هر فایلی یا پوشه ای رو از روی هارد ام هر درایوی فرقی نمیکنه پاک میکنم و از سطل اشغالی هم پاک میکنم حجم درایو خالی نمیشه لطفا راهنمایم کنید.

  • سایتتون عالیه says:

    خدایی دمت گرم درایو من تقریبا پر بود ولی الان ۶۸ گیگ ازاد دارم عشقیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

  • .. says:

    سپاس فراوان از طرف من به شما

  • Mohammad says:

    سلام خسته نباشین میگم که من یه بازیه زیپ شده را تو نرم افزار win rar باز کردم و گزینه ستاپ را زدم فایل ها از حالت فشرده خارج شد و مراحل نصب بازی اومد بعد از چن درصد پیشرفت کنسل کردم اما الان حدودا ۳۰ گیگ از درایو c منا گرفته و اصلا هم چنین فایل هایی که مال بازیه توش نیس و فقط حجم را اشغال کرده چیکار باید بکنم به جز نصب دوباره ویندوز؟؟؟ ویندوز هم ۱۰ هس

  • mahiiiii says:

    منم همین کارارو کردم ولی فقط ۲گیگابایت حافظه خالی شد

  • حسین says:

    سلام
    برنامه solid workرابد نصب کردم الان نه تو کنترل پنل هستش نه درایو ویندوز اما هرچه میخوام دوباره نصب کنم ستاب برنامه ران نمیشه
    ممنون اگه راهنمایی کنید

  • جواد says:

    آموزش عالی و بسیار کار آمدی بود امید وارم مسکل همه مثل مشکل من حل شده باشه

  • Mohammadmahdi says:

    باسلام<من ویندوزم ده هستش دیروز تلگرام دستکاپ از روی ویندوزم uninstall کردم و بعد از اینکه سیستم ریستارت کردم توی درایو ویندوز کلمه تلگرام سرچ کردم و چند تا فایل شبیه کاغذ خای سفید رنگ بالا اومد و من اونارو حذف کردم ایا با این کار سیستمم دچار مشکل میشه یا اینکه کار درستی کردم

  • عرشیا says:

    سلام . بسیار عالی عالی عالی تشکر

  • علی مولایی says:

    با سلام از نحوی بسیار ساده و روان در حذف فایلهای اضافی ،قدیمی و غیر قابل مصرف و با توجه به اینکه خیلی از اطلاعات کامپیوتر را نمیدانم و وارد نیستم بدون مشکل ضمن فراگیری از مطالب ارزشمندتان توانستم به همان سبک فایلهای اضافی را حذف نمایم لذا از زحمات تان تشکر و قدر دانی می گردد مولایی