بوت لودر گوشی چیست و چه وظایفی دارد؟ معایب و مزایا آنلاک بوت لودر

اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید و به تکنولوژی هم علاقه مند باشید، نام بوت لودر یا Bootloader گوشی را شنیده اید. همچنین در هنگام نصب کاستوم رام ها نیز با واژه های بازکردن قفل بوت لودر و.. کار خواهید داشت. امروز در انزل وب به معرفی بوت لودر گوشی های هوشمند اندروید و.. خواهیم پرداخت و معایب و مزایا آنلاک بوت لودر را بررسی میکنیم.

بوت لودر گوشی (Bootloader) چیست و چه کاربردی دارد؟

What is Bootloader and what is it used for?

بوت لودر گوشی برنامه ای است که روی گوشی های هوشمند وجود دارد. شاید با شنیدن نام Bootloader این سوال برایتان پیش آمده باشد که بوت لودر چیست و چه کاربردی دارد؟ یا شاید هم در حال نصب کاستوم رام و بازکردن قفل بوت لودر باشید و بخواهید بیشتر با این برنامه پیش فرض آشنا شوید. در ادامه به معرفی کامل بوت لودر خواهیم پرداخت.

بوت لودر چیست؟

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

بوت لودر سامسونگ، هواوی و.. برنامه ای است که به طور پیش فرض در گوشی اندروید و.. نصب می شود و هر زمان که موبایل روشن می شود، برای فعال کردن سیستم عامل شروع به کار می کند. بوت لودر مخصوص به گوشی نبوده و هر دستگاهی که یک سیستم عامل داشته بشد، حتماً به بوت لودر هم نیاز خواهد داشت (حتی تلویزیون های هوشمند و..). به عبارت دیگر گوشی شما از یک هارد برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. پارتیشن هایی از این هارد متعلق به سیستم اندروید، برنامه های شما و سایر قسمت ها است. در اینجا نقش بوت لودر مدیریت این قسمت ها و همچنین به عنوان یک پست بازرسی یاد می شود. چون اصلی بودن رام هنگام راه اندازی را هم بررسی می کند.

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

در سیستم هایی هم که مجهز به دو سیستم عامل باشند، یک بوت لودر استفاده می شود و بسته به برنامه ریزی کاربر یکی از سیستم عامل ها را بوت می کند. بوت لودر روشن شدن و بارگذاری سیستم عامل اندروید را انجام می دهد و زمانی هم که به قسمت ریکاوری بوت می کنید، باز هم بوت لودر آن را بارگذاری خواهد کرد. این برنامه در پارتیشنی جدا از سیستم اندروید در گوشی های همراه یافت می شود.

برای آموزش نصب کاستوم ریکاوری، مطلب آموزش نصب رام و کاستوم رام بر روی گوشی و تبلت اندروید راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

قفل بودن بوت لودر و آنلاک بوت لودر

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

سازندگان بوت لودر، دستگاه خود را به اصطلاح قفل می کنند تا تنها از سیستم عامل نصب شده پیش فرض استفاده نمایید و در صورت نیاز به نصب یا فلش سیستمی متفاوت اجازه این کار را نمی دهند. به همین منظور در صورتی که نیاز به نصب کاستوم رام داشه باشید، ابتدا باید قفل بوت لودر را باز کنید و آنلاک کردن بوت لودر را انجام دهید. با باز کردن قفل بوت لودر قادر به نصب کاستوم رام ها و انواع برنامه دیگر مانند کاستوم ریکاوری و.. خواهید بود. البته با انجام عمل باز کردن قفل بوت لودر گارانتی دستگاه شما از بین می رود و دیگر شرکت گارانتی به شما سرویس نمی دهد که این مورد از معایب آنلاک بوت لودر گوشی است.

هارد بریک شدن گوشی هم از کابوس های هنگام سفارشی کردن گوشی های همراه است که با مطالعه مطلب سافت یا هارد بریک شدن گوشی چیست؟ حل مشکل بریک شدن گوشی اطلاعات بیشتری راجب آن و رفع این مشکل کسب خواهید کرد.

نحوه باز کردن قفل بوت لودر گوشی اندروید

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

اندروید سیستم عاملی آزاد است اما بوت لودر قفل شده ممکن است کمی جلوی این آزادی را بگیرد ولی قطعاً راه حلی هم دارد. بوت لودر قفل شده تنها سیستم عامل مجاز را که با یک امضای دیجیتال بارگذاری شده را اجرا می کند. برای باز کردن قفل بوت لودر در گوشی ها و شرکت های مخلف فرق می کند و روش بازکردن قفل بوت لودر سامسونگ و یا بوت لودر هواوی و.. متفاوت است. در بعضی از گوشی ها ممکن است نیاز به نصب برنامه داشته باشید و یا فقط باید ارسال دستور از طریق USB اقدام به باز کردن قفل بوت لودر کنید.

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، حتماً از تمامی داده های خود بکاپ بگیرید. در بین مارک های سازنده گوشی، برند Nexus با باز کردن قفل بوت لودر که راحت تر از بقیه برند ها هم است، گارانتی از بین نمی رود مگر در مواردی که آسیب سخت افزاری به سیستم وارد شود.

در این زمینه مطلب آموزش کامل ۴ روش بکاپ گرفتن از رام اصلی گوشی اندروید و نحوه بازیابی آن برای شما مفید می باشد.

قفل بوت لودر را باز کنیم یا نه؟

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

برای استفاده های معمولی شما هیچ نیازی به باز کردن قفل بوت لودر ندارید و حتی بعضی از کاربران از وجود این لایه حفاظتی احساس آرامش می کنند. اما اگر شما از سیستم عامل خود راضی نیستید و می خواهید کاستوم رام نصب کنید، ناچار به باز کردن قفل بوت لودر هستید. در غیر این صورت اصلاً نیازی به این کار نخواهید داشت. اگر تصمیم به آنلاک کردن قفل بوت لودر کردید، سعی کنید راجب تلفن همراه خود تحقیق و مطالعه کافی کنی تا روش مناسب را انتخاب نمایید. زیرا باز کردن قفل بوت لودر برای هر گوشی ممکن است متفاوت از دیگر مدل ها باشد.

اگر گوشی شما پشت سر هم ریستارت می شود، پیشنهاد می کنیم مطلب ۶ روش رفع مشکل بالا نیامدن و ریستارت شدن پشت سرهم گوشی و تبلت اندروید را برای رفع این مشکل بخوانید.

نظرات و پیشنهادات ما؟

امروز به معرفی بوت لودر و باز کردن قفل آن در گوشی های اندروید بحث کردیم. آیا شما تا کنون بوت لودر گوشی خود را آنلاک کرده اید؟ منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در این زمینه در دیدگاه این پست هستیم.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

رفع مشکل بالا نیامدن گوشی و تبلت اندروید
۶ روش رفع مشکل بالا نیامدن و ریستارت شدن پشت سرهم گوشی و تبلت اندروید

نظرات

  • بردیا آقایی says:

    سلام الان من بوت لودر گوشیمو فعال کنم یا نه
    من با گوشیم بازی می‌کنم هیچ کار دیگه ای نمی کنم

  • بردیا آقایی says:

    سلام من با گوشیم فقد بازی می‌کنم آیا بوت لودر رو فعال کنم یانه اگه فعال کنم گوشیم دوباره روشن میشه یانه یا براش بروزی میاد یانه ممنون میشم اگه پاسخ سوالات منو بدید

  • تعمیرکار گوشی says:

    بوت لودر از قسمت درباره تلفن روی ساخت ۷ بار کلیک کنید گزینه برنامه نویسی قفل OEM رو بار کنید تمام بوت لودر باز شدهیچ برنامه ای لازم نیست

    • مهلا says:

      واقعا ایول به هنرتون
      من نیاز به راهنماییتون دارم اگه امکانش هست روبیکا بهم پیام بدید ۰۹۱۵۵۸۳۳..

  • ارسلان says:

    سلام وقت بخیر من میخام گوشیمو رو بوت کنم یا قسمت ریکاوری مود برم اما وقتی میرم رو حالت ریکاوری مود بعد ۱۰ثانیه گوشی از روی این حالت خارج شده و ریست میشود مشکلش کجاست ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  • مجید says:

    سلام خسته نباشید من گوشیمو روت کردم بعد یه مدت یه برنامه ای نصب کردم کارایی زیادی داره ولی تو عیب یابی گوشی مینویسه گوشی شما بوت لودر نداره مگه میشه همچین چیزی حتی یه بار که تعمیر شده رو فهمید گفت گوشی شما تعمیر شده یعنی درس میگه

  • فرشاد says:

    سلام گوشی من mi note 10 هست بعد از باز کردن قفل میتونم اندروید مخصوص یه گوشی دیگه ورژن بالاتر نصب کنم یا نه فقط کاستوم

  • محمد says:

    سلام گوشی من نوت ۶ پرو شیامی است اگر آن را آنلاک بوت لودر کنم صحیح است یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • میثم says:

    سلام من بوت لودر گوشیه الجیم رو عوض کردم گفتن قیمتش ۶۰ تومنه واقعا همینطوره ؟
    با تشکر

  • MĄH@Ñ says:

    سلام…
    من میخام بوت لودر گوشی ام را آنلاک کنم.
    از چه بزنامه ای میتونم استفاده کنم؟؟
    باتشکر فرافن از پاسخ دهنده…

  • Mahan says:

    سلام…
    من میخام بوت لودر گوشی ام را آنلاک کنم.
    از چه بزنامه ای میتونم استفاده کنم؟؟
    باتشکر فرافن از پاسخ دهنده…

    • علی says:

      باسلام
      ببخشید من میخاستم بولوت لود آنلاک کنم وقتی آنلاک کنم ممکن است چه مشکلاتی پیش بیاد که از گارانتی بیرون بیاد

  • Akbar says:

    سلام دوست عزیز. تشکر میکنم بابت توضیح و مطالب جالب و مفید. من یک مشکلی داشتم امیدوارم بتوانید کمکم کنید مدل گوشی من docomo sh_01f با اندروید ۴.۴.۲ هستش. میخام روش یه کاستوم ریکاوری نصب کنم. برای اینکار نیاز به روت گوشی هست. هر راهی که بلد بودم امتحان کردم ولی روت نمیشه. فکر میکنم بوتلودر گوشی بسته هست. توی نت هم چیز زیادی درباره بوتلودر این گوشی نیست.اگه شما راهی بلدین خیلی خوشحال میشم کمکم کنین.

    • محمد says:

      برای کاستوم رام نیازی به روت بودن سیستم نداریم اگر میخواهید کاستوم رام نصب کنید ابتدا مدل گوشیتونو سرچ کنید و بنویسید آنلاک کردن بوتلودر سپس طبق آموزش انجام دهید بعد از آنلاک کردن بوت لودر شما باید ریکاوری نصب کنید ریکاوری مناسب گوشی خود را پیدا کرده و با نرم افزار adb دستور به نصب ریکاوری دانلود شده مناسب گوشیتون میزنید سپس رام دانلود شده را با ریکاوری نصب کنید

  • Behrad says:

    سلام.سوالی دارم در رابطه با تفاوت بوت لودر و روت گوشی های سونی اکسپریا z Ultra, انلاک بوت لودر با روت چه فرقی باهم دارند؟
    سوال دوم،اینکه برای انلاک بوت لودر برای سونی چه برنامه ای جهت اندروید ۵.۱.۱ پیشنهاد میکنید.
    مطلب سوم،یکبار جهت روت کردن با برنامه کینگ روت برای اکسپریا z Ultra انجام دادم که ۶۵٪ روت شد و عملیات شکست خورد.لطفا بنده را راهنمایی کنید.برای روت زد الترا اندروید ۵.۱.۱ رام اصلی. تحقیق کردم که کینگ روت فقط تا اندروید ۴.۴ ساپورت میکنه.لطفا راهنمایی جهت انجام کار.
    باسپاس فراوان از سایت عالی تون.لطفا موارد را برایم ایمیل کنید..

    • احسان says:

      سلام. راجب سوال اول: روت به عملیاتی گفته میشه که دسترسی شما برای مدیریت گوشی بیشتر میشه و میتونید کار های بیشتری رو با گوشیتون انجام بدید. اما در آنلاک بوت لودر، قفلی که سازنده برای جلوگیری از تغییر اندروید قرار داده رو از بین می برید و در واقع تغییری در عملکرد گوشی احساس نمی کنید و جهت نصب کاستوم رام استفاده میشه.
      پاسخ سوال دوم: برای آنلاک بوت لودر گوشی های سونی، معمولا از برنامه FlashTool استفاده میشه.
      سوال سوم: می تونید از برنامه های مشابه دیگه مثل برنامه VRoot استفاده کنید. موفق باشید.

      • علی says:

        باسلام
        ببخشید من میخاستم بولوت لود آنلاک کنم وقتی آنلاک کنم ممکن است چه مشکلاتی پیش بیاد که از گارانتی بیرون بیاد