مضرات و خطرات دکل های مخابراتی

مضرات و خطرات دکل های مخابراتی : فاصله مجاز ، تاثیر بر بدن انسان و..

پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات در چندین سال اخیر بسیار سریع و جالب اتفاق افتاده است. دکل های های مخابراتی نیز اکنون دیگر به جزئی از زندگی مردم تبدیل شده اند و لازمه این پیشرفت هستند اما آیا این دکل های مخابراتی ضرری برای ما ندارند؟ امروز در انزل وب به معرفی مضرات و خطرات دکل های مخابراتی می پردازیم و تاثیر امواح آن بر بدن انسان و فاصله مجاز از آنها را بررسی می کنیم.

فاصله مجاز از دکل های مخابراتی چقدر است؟ عوارض دکل ها برای انسان

Damages and Hazards of Cell Towers on Human Health

شما نسبت به پدر بزرگ و مادر بزرگ خود، بیش از ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر در معرض تابش امواج الکترومغناطیسی هستید! یکی از دلایل این اتفاق وجود اشعه های برج های مخابراتی و آنتن های مایکروویو می باشد. برج های مخابراتی می توانند تا حتی ۷۰ کیلومتر موج های خود را انتقال دهند. در ادامه مطلب به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.

نگاهی نزدیک تر به کل های مخابراتی

دکل های مخابراتی (و یا سایت های مخابراتی) آنتن ها و دیگر تجهیزات ارتباطی را در ارتفاعی مناسب نگه می دارند. این تجهیزات منطقه ای را در حدود چند کیلومتر با امواج رادیویی با قدرت بالا که با نام مایکروویو (Microwaves) شناخته می شوند را تحت پوشش قرار می دهند. نصب این دکل ها با قوانین نصب دکل های مخابراتی انجام می شود که برای استفاده از تلفن های همراه و همچنین اینترنت های همراه مانند WiMax، WiFi، شبکه های بی سیم و سایر ارتباطات بی سیم کاربرد دارند. این برج ها می توانند در مناطق کوهستانی تا حدود ۳ کیلومتر و در مناطق باز تا ۷۰ کیلومتر نیز امواج خود را انتشار دهند.

نگاهی نزدیک تر به کل های مخابراتی

در مناطق شهری این نفوذ به دلیل وجود موانع کمتر می شود ولی این امواج قادرند از آجر و فلز نیز عبور کنند. نسخه های کوچکتر از این دکل ها که روی سقف خانه ها یا ادارات و یا روی بیلبورد ها نصب می شوند، معمولا برد کمتر ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری دارند. دکل هایی که روی سقف خانه ها نصب می شوند خطرات بیشتری برای ساکنین آن خانه دارند زیرا سیگنال هایی در فرکانس ۱۹۰۰ مگاهرتز ساطع می کنند که برخی از مطالعات اخیر نشان داده ای امواج بر هرگونه ارگانسیم زیستی تا حدودی تاثیر می گذارد. علاوه بر آن اشعه ماوراء بنفش این برج ها فرکانس بالاتر از امواج رادیویی هم دارند. فرکانس قوی تر، موج قوی تر و در نتیجه اثر قوی تری روی موجودات زنده ایجاد می کند.

برای آشنایی بیشتر با امواج مایکروویو و ضرر های آن می توانید مطلب اشعه مایکروویو چیست؟ آشنایی با مضرات و خطرات امواج مایکروویو و مایکروفر را نیز بخوانید.

تاثیرات امواج دکل های مخابراتی روی سلامتی

یکی از بحث هایی که در مورد این دکل ها مطرح است، تاثیر آن بر سلامتی انسان و عوارض دکل های مخابراتی می باشد. امواح مایکروویو منتشر شده می تواند با امواج مغناطیسی بدن یا EMF تداخل داشته باشد که در نتیجه باعث بروز انواع مشکلات بالقوه ای در سلامتی می شود. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سر درد
  • از دست دادن و ضعیف شدن حافظه
  • استرس قلب و عروقی
  • کم شدن تعداد اسپرم ها
  • ایجاد تولد های ناقص
  • سرطان

تاثیرات امواج دکل های مخابراتی روی سلامتی

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و مضرات لپ تاپ برای بدن انسان چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

مطالعات خطرات امواج برج های مخابراتی

مطالعات مختلفی در زمینه مضرات دکل های مخابراتی انجام شده است. یک مطالعه توسط چند پزشک که در شهر نایلا در جنوب آلمان هم انجام شد که در سال ۲۰۰۴ گزارش آزمایش آن را منتشر کردند، جمعیتی که نزدیک به دو آنتن مخابراتی که در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ میلادی در Naila نصب شده بود زندگی می کردند، مریض های مبتلا به سرطان بیشتری را نسبت به افرادی که دورتر بودند را داشتند.

مطالعات خطرات امواج برج های مخابراتی

این بررسی روی ۱۰۰۰ نفر در طول دوره ۱۰ ساله بررسی شد که نشان داده است کسانی که در فاصله کمتر از ۴۰۰ متری دکل ها زندگی می کردند، ۳ برابر بیشتر از کسانی که در فاصله دورتری از این دکل ها بودند مبتلا به سرطان شده اند که بیانگر تاثیر این امواج می باشد. این نتایج به صورت استاندارد بوده و بدون تنوع قومی و نژاد افراد، عدم وجود صنعت های سنگین در منطقه، عدم عبور کابل ولتاژ قوی یا قطار های الکتریکی در منطقه به دست آمده است.

فاصله مجاز از دکل های مخابراتی

یکی از راه های در امان ماندن از مضرات امواج برج های مخابراتی، رعایت فاصله است. قطعا هرچه فاصله بیشتر باشد، امنیت و سلامتی نیز افزایش می یابد. با توجه به زیاد شدن تعداد این دکل ها، باید منطقه ای ایمن که از تمام دکل ها فاصله مناسبی را داشته باشد را برای زندگی پیدا کنید. هر دکل فضایی تحت عنوان حریم دکل های مخابراتی دارد. فاصله زیر ۵۰ متر از دکل، مانند زندگی کردن در یک دستگاه اجاق مایکروویو می باشد که بسیار خطرناک است. پیشنهاد می شود حداقل فاصله ۴۰۰ متری را از این دکل ها برای منطقه زندگی خود به عنوان فاصله ایمن از دکل مخابرات حفظ کنید.

فاصله مجاز از دکل های مخابراتی

نظرتان راجب ضرر امواج وای فای چیست؟ می توانید مطلب آیا امواج وای فای واقعا برای انسان مضر است؟ را نیز در همین زمینه مطالعه نمایید.

اثرات و عوارض امواج آنتن های تلفن روی سایر جانداران

این اثرات فقط روی انسان نمی باشد و روی هر جاندار دیگری تاثیر می گذارد. طبق بررسی های انجام شده، گنجشک هایی که در نزدیکی این امواج و دکل های مخابراتی BTS بوده اند دچار مشکلاتی شده اند. این امواج به جنین و تخم های آن ها آسیب زده است و ضخامت جمجمه و پوسته تخم گنجشک ها را کاهش داده است. علاوه بر آن سنسور ردیابی را نیز در آن ها مختل کرده است و ممکن است نتوانند لانه خود را پیدا کنند و باید از زادگاهشان و احتمالا بچه های کوچکشان دور شوند.

اثرات امواج آنتن های تلفن روی سایر جانداران

نظر دولت ها راجب ضرر های دکل های مخابراتی بر سلامتی

البته وجود این خطرات به طور کامل اثبات نشده است. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که با توجه به شواهد، نمی توان اعلام کرد که امواج دکل های تلفن همراه برای سلامتی مضر باشند، زیرا در تحقیقاتی بعضی از افراد از احساس سردرد و.. در نزدیکی دکل ها مواجه شده اند اما نمی توان به طور قطع گفت که این تاثیر ناشی از این امواج است. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده است که احتمال سرطان زایی بر اثر این امواج برای انسان وجود دارد ولی به به اثبات و قطعیت نرسیده است. بنابر این نتیجه روشنی از پیامد های این عوارض مشخص نیست و دولت ها آن ها را مضر نمی دانند که مخالف نظر بعضی از پزشکان است.

نظر دولت ها راجب ضرر های دکل های مخابراتی بر سلامتی

پیشنهاد می کنیم مطلب برق گرفتگی چیست؟ چه مضرات و فوایدی برای بدن انسان دارد؟ را نیز مطالعه نمایید.

پس در نهایت این امواج ضرر دارند یا نه؟ چه کاری باید انجام دهیم

در زندگی امروزی نمی توان نقش انواع دکل های مخابراتی را نادیده گرفت و حذف آن ها ممکن نیست. از طرفی خطرناک بودن این امواج برای دولت ها هم به اثبات نرسیده است. بنا براین پیشنهاد می شود تا جایی که می توانید در مناطقی به دور از این دکل ها و در فاصله ای حداقل ۴۰۰ متری زندگی کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید. ممکن است در آینده تکنولوژی های بی ضرر تری کشف و اختراع شوند ولی تا آن زمان با رعایت فاصله از زندگی سالم تر خود لذت ببرید.

پس در نهایت این امواج ضرر دارند یا نه؟ چه کاری باید انجام دهیم

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی ضررات آنتن های مخابراتی و فاصله ایمن از آن ها پرداختیم. فاصله محل زندگی شما به دور از این دکل ها است؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تاثیر تابش های الکترومغناطیس بر بدن و راه های پیشگیری از آن
کدام امواج الکترومغناطیسی برای انسان ضرر دارند؟ چگونه از این تابش ها در امان باشیم؟

نظرات

  • فاطمه says:

    اقا خودت قضاوت کن، ۲۰متری منزل ما دکل اینترنت هست و من دوبار باردار شدم و هر دو بارداری جنین ناقص بود، یه عالمه ازمایش ژنتیک دادیم و همه ازمایش ها نرمال هستن، فقط پزشک ژنتیک بهم گفت خونه ات رو جابه جا کن و از دکل اینترنت دور باش، کاش زندگی هامون مثل دور قدیم بود

  • شاپور صالحی says:

    سلام والا محله ما درست در کنار ساختمان به فاصله ۱۴ متر و در مجاورت دبیرستان به فاصله ۱۲متر و بدون مجوز شهرداری در حال نصب دکل میباشند کسی جوابگو نمیباشد

  • رسول says:

    گیریم فروختم و رفتم ، ازکجا معلوم میشه جفت منزل جدید فردا بجای یه دکل چندین دکل سبز نشه . لله المشتکی

  • حمید says:

    سلام،طبق گفته کارشناسان این امواج بسار خطرناکه ،میگن هر طور شده اطراف از اطراف دکلها فاصله بگیریدخانه هایتان را از محدوده دکلها دور کنید هر طور شده بفرو شید وفرار کنید ،متاسفانه محدوده هم اصلا رعایت نمیشه به هر جا هم شکایت کنی کسی جواب گو نیست وقتی که ظلم زور هست ودو لت هم پشتیبانش هست چه میتونی بکنی

  • مهوش قربانی says:

    ای از خدا بی خبرها، مادر جوان من بخاطر نزدیکی این دکل مخابراتی در پشت بام همسایه کناری از تومور مغزی بدخیم از بین رفت خدا نابودتون کنه کسانی که این طرح رو اجرا کردم این دکلها رو روی پشت بام منازل تهران نصب کردن در چندیک کشوری که در سه قاره جهان رفته ام ندیدم از این دکلهای مخابراتی سرطانزا مگر در بیرون شهر و جاده ها

    • Khanom karami says:

      سلام شما مطمئند که سرطان ایشون حتما بخاطر این دکل بوده خوده دکتر گفته یا شما همین طوری میگید ؟؟چون منم دارم تو حیاط خونم میرارم و واقعا این حرفتون نگرانم کرد

  • حسین گرجی says:

    نظر دولت ها “راجب” ضرر های دکل های ….؟؟!!

  • زهرا says:

    با سلام و خدا قوت بدیهی است که امواج الکترومغناطیسی بر جریان الکتریسته سلولهای بدن اثر گدار هستند من یک سالی هست که در آپارتمانی زمدگی میکنم که دکل مخابراتی در پشت بام ان نصب شده است در مدت این یک سال سطح انرژی و فعالیت من به نصف کاهش یافته است هر چه فکر میکنم دلیلی برای ان پیدا نکرده ام انشا الله اگه به جای دیگری برم و دوباره پس از مدتی پر انرژی شوم میتونم بگم به دلیل این دکل بوده است‌.

    • Khanom karami says:

      پرشک اینو گفته یا خودتون فکر میکنید چون من دارم تو حیاط خونم میزارم و بشدت نگرانم

  • محمد says:

    درست در وسط روستای ما (روستای حکیم قشلاقی اردبیل )نزدیک به ۸سال است آوردند یک دکل مخابراتی زدند روستا دو بخش است یک قسمت که اطراف دکل است و نزدیک به ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و قسمت دیگه که تقریبا در فاصله ۵۰۰متری دکل است و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد نکته اینجاست در قسمت نزدیک دکل در ۳سال اخیر ۲۰ نفر فوت شدند که ۱۲ نفر از آنها علت مرگ آنها بیماری سرطان بوده است و سن آنها تقریبا ۵۵ تا ۶۰ سال بوده است و در حال حاضرنیز ۴ نفر بیماری سرطان دارند ۲نفر در سن ۶۵ سالگی بیماری فرامو شی گرفتند درصد سقط خانم های حامله بیشتر شده تعداد بچه هایی که مشکل بینایی دارند چندین برابر شده و وتعداد بچه هایی که در غربالگری ناقص تشخیص داده می شود خیلی زیاد شده است در مقابل در قسمتی که دورتر از دکل هستد در ۳ سال اخیر ۹ نفر فوت شدند که هیچکدام بیماری سرطان نداشته اند خودتان مقایسه کنید

  • فرهاد says:

    خواهش میکنم یکم منطقی باشید اگه این دکل ها نبودن الان شماهم نمیتونستید این مطالبو بخونید ونظر بدید یا زندگی در شهر با این مضرات یا سلامت کامل با زندگی کردن در روستاهای دور افتاده انتخاب با خودتونه از قدیم گفتن خربزه میخوری باید پایه لرزشم بشینی بخدا اگه این دکل ها جمع آوری بشن همون دکتری که با قطعیت میگه زیان آوره به علته نداشتن آنتن خودش میره روی پشت بومش دکل نصب میکنه ول کنید این حرفارو برید دنبال زندگیتون

    • فاطمه says:

      اقا خودت قضاوت کن، ۲۰متری منزل ما دکل اینترنت هست و من دوبار باردار شدم و هر دو بارداری جنین ناقص بود، یه عالمه ازمایش ژنتیک دادیم و همه ازمایش ها نرمال هستن، فقط پزشک ژنتیک بهم گفت خونه ات رو جابه جا کن و از دکل اینترنت دور باش، کاش زندگی هامون مثل دور قدیم بود

    • محمد says:

      معلومه که مضرو خطرناک هست این امواج ،من خودم‌شخصی رو می شناختم که تومور مغذی گرفت و مجبور به جراحی شد و اصلی ترین فعالیتی که از این شخص سراِغ داشتم گفتگوی طولانی با تلفن‌همراه بود.
      وقتی تحقیقات علنی در کشوری مثل آلمان میگه که باعث سه برابر شدن سرطان و ناقص شدن جنین میشه ، چرا باید مجوز این دکل ها رو در حریم مسکونی و پرتراکم‌ تهران بدهند؟ جاهای دیگر دنیا چکار می کنند اینها هم همون‌رو انجام‌بدهند، ببرند در محل‌های خارج شهری نصب کنند.

      • علی says:

        دو نظر هست یکی اینکه این‌ امواج کلا بی خطر هست چون فرکانس پایینی داره و قدرت پایینی داره و نظر دیگر با توجه به مطالعات میدانی نشان میده این امواج مضر هست بخاطر اینکه در محل زندگی شما به مدت بسیار طولانی پخش میشه و هر چقدر هم که ضعیف باشه کم کم اثرات خودش رو روی بدن می گذاره متاسفانه این شرکت ها فقط اون قسمتی که دوست دارن رو برجسته می کنن و میگن که هیچ ضرری نداره ولی واقیعت اینه که این در صورتیه که تابش موقتی باشه نه سالها و به طور مداوم.

  • حمید says:

    عالی بود

  • سارا says:

    لطفا بگید ضرر این دکل های مخابراتی درطول یک سال.بازم هست محدوداگرزیادی نزدیگ باش امکان نازایی وسرطان زیاد میش خیلی میترسم لطفا راهنمایی کنید

  • سارا says:

    لطفا بگید ضرر این دکل های مخابراتی درطول یک سال.بازم هست باتشکر

  • سعید says:

    با سلام
    از مطلب خوب شما سپاسگذارم.
    اگر امکان داره می خواستم منبع مطلب رو بدونم بخصوص اون قسمتی که در مورد فاصله ۵۰ متر و ۴۰۰ متر صحبت کردید. متشکر

  • ميلاد احمدي says:

    باسلام. باتوجه با ساختمانی ک به تازگی ساکن شدم خواب زیاد از حد نیاز دارم و کلافه هستم حافظه هم ک کلا مشکل پیدا کرده. بعد متوجه شدم دکل مخابراتی دقیقا روی ساختمان پشت منزل ما نسب شده برای این موضوع باید چکار کنم

  • کریم says:

    امیدوارم به ایمیل بنده پاسخ بدین
    ولی در یک نگاه کوچک با پیشرفت تکنولوژی مخابراتی و افزایش دکل های مخابراتی می توان کاهش زاد ولد طبیعی و افزایش بیماری عصبی و افزایش سرطان را مخصوصا در شهر های بزرگ را مشاهده کرد اثبات نشدن ضرر دکل ها به دولت امکان افزایش فشار شرکت های مخابراتی باشد

  • موسی کاظمی says:

    بسیار خطرناک است طی مدت زمان عوارض خود را بروز می دهد.

    • فاطمه says:

      اقا خودت قضاوت کن، ۲۰متری منزل ما دکل اینترنت هست و من دوبار باردار شدم و هر دو بارداری جنین ناقص بود، یه عالمه ازمایش ژنتیک دادیم و همه ازمایش ها نرمال هستن، فقط پزشک ژنتیک بهم گفت خونه ات رو جابه جا کن و از دکل اینترنت دور باش، کاش زندگی هامون مثل دور قدیم بود