رفع مشکل اسکن نکردن و عدم شناسایی اسکنر

۶ روش رفع مشکل اسکن نکردن و عدم شناسایی اسکنر در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

برخی از کاربران ویندوز، در هنگام تلاش برای اسکن اسناد خود و استفاده از اسکنر، با ارور های مختلفی مانند Could not Complete Scan و.. مواجه می شوند. این ارور ها ممکن است حاوی پیامی در خصوص عدم انجام اسکن و یا حتی شناسایی نکردن دستگاه باشد. امروز در انزل وب به معرفی روش رفع مشکل اسکن نکردن و یا عدم شناسایی اسکنر در ویندوز می پردازیم.

حل مشکل عدم شناسایی و پیدا نکردن اسکنر در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Scan Not Working in Windows

دستگاه های اسکنر برای انتقال تصویر سند به رایانه استفاده می شوند. ممکن است زمانی که می خواهید از دستگاه خود استفاده نمایید، با ارور Could not Complete Scan و.. مواجه شوید و قادر به استفاده از دستگاه اسکنر خود نباشید. اما جای نگرانی نیست چون راه حل ها رفع این مشکل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

راه اندازی مجدد دستگاه برای رفع مشکل عدم شناسایی اسکنر

به عنوان راحت ترین کار برای رفع مشکل پیدا نکردن اسکنر، ابتدا شما باید دستگاه را خاموش و روشن کنید. این کار را روی رایانه هم انجام دهید. اتصالات را فراموش نکنید. سعی کنید فیش ها و کابل های اتصال اسکنر به کامپیوتر را مجدد بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

راه اندازی مجدد دستگاه برای رفع مشکل عدم شناسایی اسکنر

برای اطمینان از نصب صحیح و همچنین نصب پرینتر نیز پیشهاد می کنیم مطلب آموزش کامل نصب پرینتر HP ، Canon و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ نیز مطالعه نمایید.

آپدیت کردن درایور برای رفع مشکل کار نکردن اسکنر Canon ، HP و..

در اکثر موارد مشکل از درایور های اسکنر می باشد. برای رفع مشکل درایور اسکنر باید درایور های فعلی را به صورت دستی حذف کنید و مجدد اقدام به نصب آن کنید. برای این منظور کلید های Win+R را فشار دهید. در پنجره باز شده عبارت Control را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

آپدیت کردن درایور برای رفع مشکل کار نکردن اسکنر

در کنترل پنل باید به قسمت Programs and Features بروید.

آپدیت کردن درایور برای رفع مشکل کار نکردن اسکنر

حال درایور اسکنر خود را پیدا کنید و آن را با زدن Uninstall حذف کنید. سپس رایانه خود را ریستارت کنید و به سایت سازنده دستگاه رفته و درایور جدید را بر اساس مدل دستگاه خود انتخاب و دانلود نمایید. اکنون باید روی فایل نصب کنند درایور راست کلیک کنید و Properties را بزنید. بعد به تب Compatibility بروید و گزینه Run This Program In Compatibility Mode For را تیک بزنید. در منوی باز شونده نیز Windows 10 را انتخاب کنید. حال برنامه را نصب کنید و در انتها رایانه را مجدد ریستارت نمایید. همچنین می توانید از برنامه های آپدیت کننده درایور نیز استفاده نمایید.

رفع مشکل کار نکردن اسکنر با کمک Troubleshooting

ویندوز ابزار عیب یابی را دارد که مشکلات مختلف را از جمله خطای اسکنر پیدا و حل می کند. برای استفاده از آن در قسمت سرچ ویندوز عبارت Troubleshooting را تایپ کنید. بعد روی برنامه Troubleshooting کلیک کنید. روی گزینه Hardware and Device کلیک کرده و گزینه Run The Troubleshooter را بزنید تا عیب یابی شروع شود.

رفع مشکل کار نکردن اسکنر با کمک Troubleshooting

اگر می خواهید از گوشی خود به عنوان اسکنر استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی ۱۱ مورد از بهترین برنامه های اسکن عکس و اسناد اندروید را هم بخوانید.

تعمیر فایل های خراب شده سیستم و رفعت مشکل عدم شناسایی اسکنر

از دیگر عوامل از کار انداختن تنظیمات اسکنر Canon و.. می توان به خراب شدن فایل های سیستم عامل اشاره کرد. شما می توانید با استفاده از ابزار System File Checker این مشکل را حل کنید. ابتدا در قسمت سرچ ویندوز عبارت Command Prompt را بنویسید. سپس روی برنامه Command Prompt راست کلیک کرده و Run As Administrator را بزنید. در صورت مشاهده پیام آن را تایید کنید.

تعمیر فایل های خراب شده سیستم و رفعت مشکل عدم شناسایی اسکنر

وقتی که پنجره برنامه باز شد، عبارت sfc/ scannow را تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید.

تعمیر فایل های خراب شده سیستم و رفعت مشکل عدم شناسایی اسکنر

صبر کنید تا فرآیند کامل شود. سپس برنامه را ببندید و چک کنید که مشکل حل شده است یا نه. اگر باز هم اسکنر شما کار نکرد، ممکن است بخواهید اسکن DISM را نیز برای رفع اشکال اسکنر امتحان کنید. مجدد طبق روش ذکر شده Command Prompt را باز کنید و عبارت DISM /Online /Cleanup-Image/RestoreHealth را تایپ و در انتها اینتر را بزنید تا دستور اجرا شود.

تعمیر فایل های خراب شده سیستم و رفعت مشکل عدم شناسایی اسکنر

اکنون مدتی صبر کنید تا اسکن به اتمام برسد و مجدد اسکنر را چک کنید. می توانید بعد از اینکار دوباره SFC را اسکن کنید تا خطا اسکنر رفع شود.

در همین زمینه اگر دستگاه فتوکپی هم دارید، مطالعه مطلب آموزش تصویری کار و فتوکپی گرفتن با دستگاه کپی توشیبا، شارپ و.. نیز برای شما می تواند مفید باشد.

رفع مشکل اسکنر Epson ، HP و.. با آپدیت کردن ویندوز

برای داشتن ویندوز سالم و همچنین عدم وجود مشکلات اسکنر، باید آن را همیشه آپدیت نگه دارید. احتمال دارد با آپدیت کردن ویندوز بتوانید خطای اسکنر را رفع کنید. برای انجام این کار، در سرچ ویندوز عبارت Windows Update را تایپ کنید و روی Windows Updates Settings کلیک کنید.

رفع مشکل اسکنر با آپدیت کردن ویندوز

آخرین به روز رسانی های ویندوز را نصب کنید تا مشکل شما رفع شود.

همچنین برای آشنایی بیشتر با فرمت ها و تنظیمات مناسب اسکن، می توانید مطلب بهترین فرمت و تنظیمات برای اسکن یا چاپ با کیفیت عکس چیست؟ را نیز بخوانید.

برسی خدمات مرتبط با اسکنر برای رفع مشکل آن

به منظور درست کار کردن اسکنر نیاز است تا برخی از خدمات ویندوز به درستی پبکر بندی شده باشند. این خدمات عبارتند از:

  • Remote Procedure Call RPC
  • DCOM Server Process Launcher
  • RPC Endpoint Mapper
  • Shell Hardware Detection
  • Windows Image Acquisition (WIA)

اگر هر یک از این سرویس ها متوقف شوند، اسکنر نیز قادر به کار نیست. برای چک کردن این موضوع کلید های Win+R را فشار دهید و بعد عبارت services.msc را وارد و اینتر کنید.

برسی خدمات مرتبط با اسکنر برای رفع مشکل آن

حال سرویس Shell Hardware Detection را پیدا کنید.. روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب نمایید.

برسی خدمات مرتبط با اسکنر برای رفع مشکل آن

بررسی کنید که وضعیت در قسمت Service Status چیست. اگر این عبارت معادل Stopped بود، باید آن را با زدن دکمه Start روشن کنید و روی OK کلیک کنید. پس از آن باید رایانه را ریستارت کنید تا سیستم راه اندازی شود.

برسی خدمات مرتبط با اسکنر برای رفع مشکل آن

مجدد به همین آدرس بروید و این کار را برای همه سرویس های معرفی شده انجام دهید. اگر وضعیت آن ها فعال بود، نیاز به کاری نیست و به سراغ گزینه بعدی بروید تا مطمئن شوید همه این خدمات فعال هستند.

امیدواریم با روش های ذکر شده رفع مشکل Could not Complete Scan اسکنر برای شما به خوبی انجام شود. توجه داشته باشید که این راه حل ها برای مشکلات نرم افزاری می باشند که معمولا خود به خود به وجود می آید. اگر دستگاه شما ضربه خورده است، یا دچار سایر صدمات فیزیکی شده باشد ممکن است دستگاه آسیب دیده باشد که برای تعمیر باید آن را به تعمیرکاران مجاز بسپارید. بعد از درست شدن مشکل اسکنر، مطالعه مطلب ۳ روش افزایش کیفیت متن و عکس اسکن شده، نحوه صحیح اسکن کردن را نیز فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی روش های رفع مشکل شناسایی نکردن اسکنر و عدم انجام کار اسکنر پرداختیم. شما با کدام روش مشکل خود را حل کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • برات says:

    فرمان غلطه
    sfc/ scannow
    درستهsfc/scannow

  • جعفری says:

    سلام پرینتر چند کاره hp m1212nf mfp گرفتن پرینتر کار میکند ولی اسکنر در نرم افزار اسکن پیدا نمی کنید. علت چیست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • جواد says:

    بسیار ممنونم از مقاله و راهنمایی خوبتون واقعا برای من کارآمد بود

  • نصیری says:

    سلام یک دستگاه اسکنر ۵۶۱۰ دارم قبلا خوب کار می کرد ولی چند باری است وقتی اسکن می کنم نصقه اسکن میشود وروی صفحه نصفه میفتد گاهی پایین صفحه میفتد گاهی وسط صفحه ، برگه هم خوب جایگزین شده مشکل برگه نیست خیلی بررسی کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم ممنون میشم راهنمایی کنید .

    • حامد says:

      بخاطر اینکه شما تمام اسناد رو روی photo اسکن میکنی واسه همین نصفه میوفته. برگه های بزرگ مثل A4 رو روی داکیومنت تنظیم کن تا نصفه نیوفته.

  • حامد عسگری says:

    من یه اسکنر کداک ۲۶۲۰ دارم روشن که میکنم چراغ جهت به سمت راست روشن میشه رو صفحه دستگاه هم ۰ صفر نشون میده

  • زهرا says:

    سلام من اسکنر RICOH sp212 دارم ویندوز رو عوض کردم قبلا ۱۰ بود ۷ نصب کردم اسکنر دیگه کار نمیکنه ارور میده چکار کنم؟؟

  • سینا says:

    من اسکنر پلاستک ۲۴۰۰پلاس دارم و ویندوز ۱۰ نصب کردم متاسفانه درایور ویندوز ۱۰ اسکنر نیست نمیشه کاریش کرد ؟حتما باید ویندوز ۷ نصب گنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • 007 says:

    سلام خسته نباشید
    من یه اسکنر کانن ۱۱۰ دارم در سیستم قبلیم که ویندوز ۱۰ بود کار میکر از طریق فتو شاپ الان همان اسکنر رو در سیستم دیگر که تازه خریدم امتحان میکنم کار نمیکنه .اسکنر نصب شده درایورشو نصب کردم شناخته تا میخواد شروع به کار کنه اخطار میده و خارج میشه.این اسکنر در سیستم قبلی کار میکنه هنوز اما با این سیتم کار نمیکنه.این روشهارو انجام دادم نشد که نشد.

  • م says:

    درصورتی که اسکنرنصب است وبازدن گزینه استاراسکنرپنجره هشدار بازمی شود چه بایدکرد؟آیاممکن است لامپ اسکنرمشکل داشته باشد؟برای رفع آن چه بایدکرد؟

  • عزت says:

    بسیار ممنون وتشکر خیلی عالی بود انشاءلله خیر ببینید