اینترنت فیبر نوری چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربرد آن در ایران

اینترنت فیبر نوری چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربرد آن در ایران

امروزه از تکنولوژی فیبر نوری برای دستیابی به سرعت بالا استفاده می شود. سرعت اینترنت فیبر نوری حدود ۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه (۱ گیگابیت در ثانیه) است که به شما قابلیت دسترسی به وب سایت ها را با بالاترین سرعت می دهد. اما اینترنت فیبر نوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ رقبای اینترنت فیبر نوری کدام ها است؟ وضعیت فیبر نوری در ایران چگونه است؟ در ادامه ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آموزش نحوه کار اینترنت فیبر نوری : انواع کابل، مزایا،معایب و..

What is Fiber Optic Internet? How To Work Fiber Optic Internet in Iran

در این پست ما در مورد فیبر صحبت می کنیم که به اینترنت فیبر نوری اشاره دارد و یک شکل از ارتباطات فیبر نوری است. با ارسال یک پرتو نور از طریق کابل های فیبر نوری ما قادر به انتقال اطلاعات از طریق یک فرآیند واقعا جالب هستیم. کابل های فیبر از فیبرهای نوری بسیار کوچکتر ساخته شده اند. این فیبرها بسیار نازک هستند و ضخامت آن نسبت به موی انسان بسیار کمتر است. اگر چه این فیبرهای نوری نازک هستند اما در حال پیشرفت هستند. هر فیبر نوری دارای دو قسمت است:

  • هسته که معمولا از شیشه ساخته شده است بخش درونی فیبر را تشکیل می دهد که از طریق آن نور عبور می کند.
  • پوشش که معمولا یک لایه ضخیم از پلاستیک و شیشه است که دور هسته پیچیده شده است.

فیبرهای نوری

این دو بخش با هم کار می کنند تا پدیده ای به نام بازتاب کلی داخلی (Total internal reflection) را ایجاد کنند. این پدیده به این موضوع می پردازد که چگونه نور می تواند از طریق فیبرها انتقال داده شود بدون اینکه فراری اتفاق بیافتد. بازتاب کلی داخلی زمانی اتفاق می افتد که نور با زاویه بسیار کم (کمتر از ۴۲ درجه) به شیشه برخورد می کند و انعکاس پیدا می کند. روکش نور را در هسته نگه می دارد چونکه از پلاستیک ساخته شده است و چگالی اپتیکالی یا شاخص شکست پایینتری دارد.

نور از طریق لایه اطرف هسته که با آینه پوشیده شده است و هیچ نوری جذب نمی کند حرکت می کند. سیگنال های نوری که در طول کابل فیبر حرکت می کنند اطلاعات باینری را حمل می کنند که تمام چیزهایی که در اینترنت مشاهده می کنیم را تشکیل می دهد. این اطلاعات باینری از دو بیت ۰ و ۱ ساخته شده است که به آن اطلاعات دودویی نیز گفته می شود. این بیت های اطلاعاتی الگوهای هشت قسمتی را تشکیل می دهند که به آن بایت گفته می شود. خب مسلما ترجمه دو بیت بسیار ساده تر از ۱ بایت اطلاعات است. پالس ها قبل از اینکه هر گونه تخریبی را تجربه کنند تا ۶۰ مایل حرکت می کنند. برای این که داده ها و اطلاعات هزاران مایل انتقال داده شوند این پالس ها باید از تقویت کننده های نوری عبور کنند تا سیگنال ها را تقویت کنند بنابراین هیچ اطلاعاتی از بین نمی رود. با تفاوت میان شبکه ۳G، ۴G، ۴٫۵G و LTE آشنا شوید.

ارتباطات نهایی فیبر نوری

بعد از اینکه پالس ها به مقصد رسیدند یک ترمینال شبکه نوری (ONT) پالس های نوری را به اترنت الکتریکی تبدیل می کند که می تواند دستگاه شما را به اینترنت وصل کند. آخرین قطعه فیبر مصرف کننده را به ستون فقرات (Backbone) اینترنت متصل می کند. ستون فقرات در واقع چیزی است که مردم سراسر جهان می توانند از آن استفاده کنند و بخش عمده ای از آن از کابل های فیبر نوری ساخته شده است. اینترنت فیبر نوری شاید تکنولوژی جدیدی به نظر برسد اما در واقع از همان روزهای اول از آن استفاده شده است. در سال ۱۹۸۸ کابل های فیبر نوری برای اتصالات ایالات متحده اروپا استفاده شد. این کابل ها اولین خطوطی بودند که زیر دریا قرار داشتند و امروزه از از کف اقیانوس ها عبور کرده اند. ستون فقرات هسته اینترنت است.

فیبرهای نوری

تکنولوژی FFTX فیبر نوری

چند نوع کانکشن فیبر نوری وجود دارد که یک ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP) می تواند نصب کند که با FTTX یا Fiber to the X نمایش داده می شود که X انتهای اتصال فیبر نوری را نشان می دهد.

  • FTTP/FTTH/FTTB/FTTD که P مخفف Premise (فیبر به محل مشتری) و H مخفف Home (فیبر به خانه)و B مخفف Business (فیبر به کسب و کار) و D مخخف Desktop (فیبر به دسکتاپ) است که برای اهداف تجاری، خانگی و غیره استفاده می شود. این نوع فیبرها شامل هیچگونه کابل مسی نیستند و از گرانترین کانکشن های فیبری برای ISP است.
  • FTTB که B آن مخفف Building (فیبر به ساختمان، کسب‌وکار یا زیرزمین) است خطوط فیبری هستند که در سراسر ساختمان توزیع شده اند. این نوع کانکشن ها برای آپارتمان ها، هتل ها، مدارس و ساختمان هایی که اینترنت را به چند کسب و کار مختلف ارائه می دهند بسیار محبوب هستند.
  • FTTC/FTTN/FTTS که C مخفف Cabinet (فیبر به کابینت یا جعبه مخابراتی) و N مخفف Neighborhood (فیبر به نود، محله یا آخرین تقویت کننده) و S مخفف Street (فیبر به خیابان) است و شایعترین نوع کانکشن فیبری هستند که استفاده می شوند. این نوع فیبرها نسبت به فیبرهای premise حدود ۱۰۰۰ فوت دورتر سیگنال ها را تحویل می دهد. این نوع کانکشن ها ارزانترین فیبرهای نوری برای اینترنت پر سرعت هستند چونکه مجبور نیستند از زیرساخت های گران قیمت استفاده کنند.

تکنولوژی FFTX فیبر نوری

آموزش تصویری نحوه ساخت و سوکت زدن کابل شبکه کراس، استریت و .. را مطاله بفرمایید.

رقبای فیبر نوری

فیبرها بزرگترین رقبای DSL هستند. اینترنت DSL توسط خطوط تلفن مسی ارائه می شوند. اینترنت کابلی نیز از مس استفاده می کند اما بر خلاف DSL از کابل های کواکسیال بکار رفته در کابل تلویزیون استفاده می کند. اینترنت وایرلس ثابت مانند سرویس تلفن همراه از امواج رادیویی که دکل ها پخش می کنند استفاده می کنند.

مزایای DSL

  • اینترنت DSL حداقل آسیب پذیری (هم از لحاظ محیط زیست و هم از لحاظ اقتصادی) را دارد. کابل های مسی معمولا در مناطق روستایی یافت می شوند. کابل ها را می توان دوباره استفاده کرد بنابراین برای پروژه های ساختمانی به کابل های جدیدی نیاز نیست. زیر ساخت های فیبر نوری یا دکل های بیسیم می توانند گران باشند اما از طرف دیگر زیر ساخت های فیبر نوری به برق نیاز ندارد و بسیار سازگار با محیط زیست است.
  • همانطور که در چند خط بالا توضیح دادیم کابل های مسی در بیشتر مناطق در دسترس هستند و استفاده مجدد از آنها برای ایجاد سرویس های اینترنتی نسبتا ساده است. درست است که فیبر نوری در مناطق روستایی در دسترس نیستند اما اینترنت سریعتر و قابل اطمینان تری را ارائه می دهند.

مضرات DSL

  • اگر کابل های مسی به درستی نصب و نگهداری نشوند به شدت آسیب می بینند و در نتیجه می تواند تداخل ایجاد کنند و به شدت به شبکه آسیب برسانند. کابل های فیبر نوری امواج الکترومغناطیسی را منتشر نخواهند کرد و از پلاستیک یا شیشه ساخته شده اند بنابراین امواج تحت تاثیر قرار نمی گیرند. کابل های مسی اگر به درستی نصب و نگهداری نشوند خطر آتش سوزی را ایجاد می کنند.
  • تضعیف یا از دست رفتن سیگنال وجود دارد. سیگنال هایی که در سیم مسی منتشر می شوند سریعتر تخریب می شوند. بعد از ۳۲۰ فوت کابل، فیبر تنها ۳ درصد از سیگنال را از دست می دهد در حالیکه در کابل های DSL 94 درصد از بین می رود.
  • هر کسی که از اینترنت استفاده می کند یا در حال دانلود است یا در حال آپلود. در اینترنت DSL سرعت آپلود و دانلود متقارن نیست و با هم فرق دارد. در حالی که در فیبر نوری سرعت آپلود و دانلود یکسان است.

رقبای فیبر نوری

مزایای اینترنت کابلی

  • اینترنت کابلی یکی از ارزانترین گزینه های اینترنت است اما سرعت آن به اندازه سرعت اینترنت بیسیم و فیبر نوری نیست.

معایب اینترنت کابلی

  • اینترنت کابلی می تواند سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت در ثانیه را ارائه دهند که هنوز هم تقریبا یک دهم سرعت فیبر نوری است. اینترنت کابلی از طریق یک گره مرکزی به اشتراک گذاشته می شوند این بدان معناست که هر ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ خانه دارای یک گره منفرد اشتراکی هستند. اشتراک گذاری غالبا منجر به کاهش سرعت در ساعات اوج مصرف می شود. برای مدیریت این رخداد شرکت های اینترنت پهنای باند کاربران را پس از رسیدن به مقدار مشخصی کم می کنند که می تواند برای کاربران ناراحت کننده باشد.

رقبای فیبر نوری

امنیت اطلاعات شبکه ، اینترنت ، فضای مجازی و.. چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای اینترنت وایرلس ثابت

  • اولین مزیت این شبکه های اینترنتی عدم استفاده از کابل است بنابراین هزینه خرید و نگهداری را کاهش می دهد.
  • بسیاری از مناطق وجود دارند که نمی توان به آنجا کابل کشی کرد بنابراین می توان از اینترنت وایرلس برای این مناطق استفاده کرد.

معایب اینترنت وایرلس ثابت

  • بزرگترین محدودیت اینترنت وایرلس ثابت این است که آنتن مشتری باید در تیر راس دکل وایرلس ارائه دهنده باشد در غیر این صورت وایرلس گزینه مناسبی برای شما نیست.
  • مانند اینترنت کابلی کاربران وایرلس ثابت بهنای باند اشتراکی دارند بنابراین وقتی که تعداد زیادی از کاربران به شبکه دسترسی پیدا می کنند سرعت کاهش پیدا می کند.

رقبای فیبر نوری

مزایای فیبر نوری

با خلاصه سازی مطالب بالا می توانیم به مزایای فیبر نوری دست یابیم:

  • فیبر نوری نسبت به کابل های مسی ارزانتر است.
  • فیبر نوری نازکتر است.
  • افت سیگنال کمتر است.
  • تداخلی در سیگنال های انتقال داده شده ایجاد نخواهد شد.
  • اطلاعات بیشتری را به صورت همزمان انتقال می دهد.
  • خطر آتش سوزی وجود ندارد.
  • وزن آن نسبت به سیم های مسی کمتر است.

معایب کابل فیبر نوری

  • هزینه زیاد برای شبکه های کوچک و متوسط
  • نیاز به افراد متخصص و تجهیزات خاص برای نصب
  • با تغییر زاویه شکست نور در روند انتقال داده ها اختلال ایجاد می شود.

مزایای فیبر نوری

فیبر نوری در مخابرات در ایران

شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که مشترکان FFTH در سال گذشته ۳۱۵۰۵ مشترک بوده است و هنوز بسیاری از افراد هستند که از این فناروری بی بهره هستند، توسعه فیبر نوری ایران به منظور استفاده بهتر و ساده تر مردم از امکانات طراحی شده و امسال سعی می شود تا ۳۰۰ هزار پورت جدید توسعه داده شود.تا کنون ۱۸ هزار پورت فیبر نوری در تهران عرضه شده است. این در حالیست که بسیاری از مناطق ایران از این فناوری بی بهره اند و بسیاری از کاربران از سرعت اینترنت فیبر نوری در ایران راضی نیستند.

فیبر نوری در مخابرات در ایران

همچنین در سال قبل اعلام شد که انحصار اینترنت فیبر نوری در ایران از شرکت مخابرات خارج شده است و در حال حاضر شرکت های مانند آسیاتک ، شاتل و.. میتوانند از ارائه این سرویس به مشتریان خود بهره ببرند.

در آخر از شما دعوت می کنیم از ۶ تا از بهترین نرم افزار های مدیریت شبکه و اینترنت در ویندوز ، مک و لینوکس استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

پست امروز تنها بخشی از اطلاعات اینترنت فیبر نوری بود که به صورت خلاصه توضیح دادیم، اگر در بحث امروز مبحثی وجود دارد که بدان اشاره ای نشده است می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تشخیص خرابی و نشانه های سوختن مودم
۱۹ روش تشخیص خرابی و نشانه های سوختن مودم
اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟
راهنما: اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟
آموزش روش رفع ارور 651 مودم در ویندوز 10، 8 و 7
آموزش ۱۱ روش رفع ارور ۶۵۱ مودم ADSL و وایرلس در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷
7 روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم
۷ روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم

نظرات

  • رهگذر says:

    تاسف میخورم که اینترنت فیبر نوری تا الان در انحصار بوده!

  • آرمان says:

    آقای جهرمی قطعا بهترین وزیر ارتباطات ایران تا کنون بوده اند (خطاب به آقای ایمان)

  • ایمان says:

    انحصار اینترنت فیبر نوری در ایران از شرکت مخابرات خارج شده است
    کجاش انحصار خارج شده مردم بیچاره کردن هنوز انحصار دستش خدایی وزیر بی عرضه خیلی نامرده اصل به فکر بهبود اینترنت کشور نیستن وقت بلدند گران کنن وحجم کم بدن بعد بگن ما ارزان ترین جهان داریم بی شعورند دروغ میگن سر ملت کلاه میذارن عاقبت بی خیر نشی واعظی و جهرمی ملت به باد فنا دادین

  • محمد says:

    با سلام وعرض ادب خدمت تیم با دانش و پر تلاش انزل وب
    مطلب بسیار مفید و آموزنده بود .

    سپاس بیکران