رفع مشکل کار نکردن تاچ آیفون

۱۰ روش رفع مشکل کار نکردن تاچ صفحه لمسی آیفون

تقریبا می توان گفت که اکثر کار های انجام شده با گوشی های همراه هوشمند از طریق صفحه نمایش و تاچ کردن روی آن ها انجام می پذیرد. اما گاهی به دلایل مختلف دیگر تاچ گوشی های آیفون کار نمی کند که باعث نگرانی مالک گوشی می شود. امروز در انزل وب روش رفع مشکل کار نکردن تاچ آیفون را بررسی می کنیم.

حل مشکل از کار افتادن تاچ صفحه لمسی آیفون (iPhone)

How to Fix iPhone Touch Screen Not Working

قطعا در زمانی که می خواهید با گوشی آیفون خود کار کنید و متوجه شوید که تاچ آیفون شما کار نمی کند، نا امید خواهید شد. دلایل مختلفی از آسیب های فیزیکی تا مشکلات نرم افزاری می توانند دلیل این مشکل باشند که در ادامه مطلب علل آن را بررسی و روش رفع این مشکلات را مرور خواهیم کرد.

علت کار نکردن تاچ آیفون ۷ و..

قبل از بررسی روش های حل مشکل، باید علت از کار افتادن تاچ آیفون را مشخص کنید. بخش فیزیکی صفحه نمایش آیفون به نام Digitizer تشخیص تاچ را انجام می دهد و برای پردازش اطلاعات را به برد و پردازنده منتقل می کند که این موضوع را قبلا در مطلب تفاوت ها و تشخیص تاچ با ال سی دی و گلس گوشی انزل وب بررسی کردیم. هر مشکلی در این قسمت می تواند تاچ گوشی را از کار بیاندازد که شامل دلایل فیزیکی و نرم افزاری می باشد. برای کشف دلیل باید اتفاق لحظات و زمان های قبل را برای گوشی بررسی و مرور کنید. اگر گوشی شما خیس شده است، در معرض رطوبت شدید بوده باشد، ضربه به آن وارد شده باشد و اگر از ارتفاع و.. سقوط کرده کرده احتمالا مشکل سخت افزاری دارید و کار زیادی از دستتان بر نمی آید. اما اگر تاچ صفحه شما گاهی کار می کند و گاهی از کار می افتد، به احتمال قوی مشکل نرم افزاری دارید.

تمیز کردن صفحه LCD آیفون در هنگام از کار افتادن تاچ

اولین قدم در هنگام مواجه با مشکل کار نکردن تاچ آیفون ۵ و..، تمیز کردن صفحه است. گاهی پیش می آید که با دستانی نه چندان تمیز با گوشی کار می کنیم و لایه های چربی، کرم های ضد آفتاب و.. روی صفحه می نشیند و مانع کار می شود. برای رفع این مشکل، اگر محافظ یا ضد خش دارید آن را بردارید و در غیر اینصورت صفحه گوشی را کاملا تمیز کنید و دستان خود را نیز از وجود کرم و.. تمیز کنید.

حل مشکل از کار افتادن تاچ اسکرین آیفون ۶ و.. با ریست کردن

اگر بدون دلیل خاصی تاچ آیفون شما در هیچ شرایطی کار نمی کند، ابتدا دستگاه را ریستارت یا خاموش و روشن کنید. در زمان از کار افتادن تاچ می توانید دکمه های Power و Home را همزمان نگه دارید تا بعد از چند ثانیه لوگوی اپل نشان داده شود. حال دکمه ها رها کنید و منتظر بمانید گوشی مجدد روشن شود.

دلایل نرم افزاری از کار افتادن صفحه لمسی آیفون

آیا در هنگام استفاده از یک برنامه خاص تاچ شما از کار می افتد؟ اگر اینطور است مشکل از ناسازگاری برنامه با گوشی شما است که باید اقدام به حذف آن کنید. در صفحه اصلی آیفون انگشت خود را روی آیکن برنامه نگه دارید تا همه آیکن ها شروع به لرزش کنند. سپس روی نماد X در گوشه برنامه مشکل دار ضربه بزنید و آن را از گوشی خود حذف نمایید.

دلایل نرم افزاری از کار افتادن تاچ آیفون

اگر به آن برنامه نیاز دارید می توانید یک بار دیگر اقدام به نصب برنامه کرده و اگر باز هم مشکل داشتید، به توسعه دهندگان برنامه اطلاع دهید تا روی رفع مشکل و آپدیت کردن برنامه کار کنند.

روش اطلاع دادن به توسه دهنده برنامه برای رفع مشکل از کار افتادن تاچ

برای اطلاع به سازنده برنامه، فروشگاه اپ استور را باز کنید و نام برنامه مشکل را جستجو کنید. سپس روی آیکن برنامه تاچ کنید تا مشخصات آن نمایش داده شود. رو به پایین بروید و روی developer’s website ضربه برنید تا وبسایت سازنده برنامه باز شود. حال در سایت به دنبال قسمت تماس (contact form) یا ایمیل باشید تا بتوانید با سازنده ارتباط برقرار کنید. در نهایت مدل گوشی و مشکل خود را شرح دهید.

روش اطلاع دادن به توسه دهنده برنامه برای رفع مشکل از کار افتادن تاچ

ریست فکتوری آیفون و آپدیت گوشی

برای حل مشکل کار نکردن تاچ آیفون ۵ ، ۸ ، ۱۰ و.. ابتدا توصیه می کنیم که گوشی خود را به لپ تاپ وصل کرده و با استفاده از iTunes یا استفاده از iCloud از اطلاعات گوشی خود بکاپ بگیرید. سپس به عنوان یک راه حل می توانید گوشی خود را ریست کنید. در نظر داشته باشید که این راه همیشه کار نمی کند ولی در مواقع ضروری ممکن است مفید باشد. برای این منظور آموزش ریست کردن آیفون را مطالعه نمایید.

از کار افتادن تاچ آیفون در زمان ضربه خوردن گوشی

قسمت تاچ آیفون شما از طریق کابل به واحد منطق و پردازنده گوشی متصل می شود. در بعضی از موارد هنگامی که گوشی ضربه می خورد، مشکلی برای تاچ گوشی پیش نمی آید اما رابط تاچ به پردازنده شل می شود و یا از جای خود خارج می شود. برای تست این مشکل شما باید قسمتی از صفحه نمایش و پشت گوشی را فشار دهید تا نیرو به محل اتصال این دو قطعه وارد شود. محل این قسمت را در تصویر زیر می بینید که البته با تست کردن و آزمون و خطا هم می توانید نقطه مورد نظر را پیدا کنید.

از کار افتادن تاچ آیفون در زمان ضربه خوردن گوشی

فراموش نکنید که احتیاج به وارد کردن فشار زیاد نیست. اگر شما فشار زیادی به صفحه نمایش وارد کنید، ممکن است آن را بشکنید!

از کار افتادن تاچ آیفون در زمان ضربه خوردن گوشی

اگر در اثر ضربه صفحه نمایش شما شکسته باشد و یا گوشی شما در تماس با آب و بخار شدید بوده باشد، احتمالا آسیب فیزیکی به این قسمت وارد شده است و باید گوشی را برای تعمیر به تعمیرگاه ببرید.

البته اگر دوست دارید خودتان دست به کار شوید و صفحه شکسته و یا تاچ خراب شده را تعمیر کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تعمیر و درست کردن صفحه شکسته و تاچ خراب شده گوشی به صورت حرفه ای را مطالعه نمایید.

رفع مشکل کار نکردن تاچ آیفون با غیرفعال سازی ۳D Touch

اگر همچنان گاهی اوقات تاچ گوشی شما کار نمی کند، ممکن است مشکل از تنظیمات حساسیت تاچ ۳ بعدی آیفون یا ۳D Touch باشد. در زمانی که تاچ فعال است به تنظیمات بروید و روی General تپ کنید و Accessibility را انتخاب کنید. حال باید ۳D Touch را انتخاب کنید و این گزینه را خاموش کنید.

کارنکردن تاچ آیفون

تست گوشی در حالت ایمن برای رفع مشکل تاچ

همانطور که اشاره کردیدم غیرفعال شدن تاچ آیفون می تواند ناشی از برنامه ها باشد. اما اگر برنامه جدیدی نصب نکرده اید، برای تست اینکه مشکل از برنامه است یا نه پیشنهاد می کنیم گوشی را در حالت ایمن یا Safe Mode راه اندازی کنید و گوشی را تست کنید. برای این کار دکمه های پاور و هوم را همزمان فشار دهید تا لوگو ظاهر شود. سپس دکمه هوم را رها کنید اما پاور را نگه دارید. هنگامی که گوشی به حالت لود شدن وارد شد دکمه افزایش صدا را هم نگه دارید تا گوشی وارد سیف مود شود و در صورت رفع مشکل، برنامه ها را بررسی کنید.

کمبود حافظه و غیر فعال شدن تاچ آیفون

اگر حافظه دستگاه شما پر شده است و هیچ حافظه خالی ندارید، ممکن است سیستم قادر به پردازش تاچ نباشد. به همین منظور اگر گاهی تاچ گوشی اپل شما کار می کند، به تنظیمات رفته و در قسمت General گزینه Storage & iCloude Usage را انتخاب کنید. سپس وارد Manage Storage شوید و وضعیت حافظه را بررسی و موارد اضافی را حذف کنید.

کمبود حافظه و غیر فعال شدن تاچ آیفون

در صورتی که تاچ شما به طور کلی غیر فعال است اما اطلاع دارید که حافظه کاملا پر شده است، می توانید با روش های دیگر مانند ریست کردن گوشی که در مطلب به آن اشاره کردیم، حافظه را پاک کنید.

از کار افتادن تاچ گوشی پس از آپدیت iOS

برخی از کاربران اپل نیز اعلام کرده اند که پس از آپدیت کردن سیستم عامل خود خصوصا به نسخه iOS 11 دچار از کار افتادن تاچ آیفون خود شده اند. معمولا علت این مشکل عدم سازگاری قطعات با نرم افزار و سیستم عامل جدید است که بیشتر در گوشی های قدیمی تر رخ می دهد. اگر مشکل شما هم مشابه است، باید نسخه سیستم عامل را مجدد پایین (به نسخه iOS 10) بیاورید و به اصطلاح آن را Downgrade کنید.

در پایان اگر همین مشکل برای گوشی یا تبلت اندرویدی شما و یا دوستانتان اتفاق افتاد، مطالعه مطلب روش رفع مشکل تاچ در گوشی و تبلت اندرویدی را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادا شما؟

در مطلب امروز دلایل از کار افتادن تاچ آیفون و روش های رفع آن را بررسی کردیم. تاچ گوشی شما به چه علتی معیوب شده است و با کدام روش مشکل آن را حل کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD
راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD
آموزش 4 روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
آموزش ۴ روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
بررسی: فناوری IPS چیست؟ کاربرد پنل IPS در تلوزیون
بررسی: فناوری IPS چیست؟ کاربرد پنل IPS در تلوزیون
راهنما: تلوزیون QLED چیست؟ بررسی تفاوت QLED با OLED
تلوزیون QLED چیست؟ بررسی مزایا ، معایب و تفاوت QLED با OLED

نظرات

  • ت says:

    من گوشیم فایو اس هست یهو دیدم صفحه تکون نمیخوره
    لمسش از کار افتاد …روشنه ولی هر کاری میکنم نمیگیره

  • عباس says:

    سلام دوست عزیز من آیفون ۶اس دارم امروز یهویی صفحه اش خط خطی شد و لمسیش کار نمیکنه و همه چی خط خطی و کم رنگ شده دلیلش چیه

  • محمد says:

    سلام مدل گوشی من ۶s همه زمان درست کارمیکنه اما وقتی زنگ میخوره گاهی شماره روی صفحه نمیاد ی وقتایی هم نمیتونم وصل کنم تاچ کار نمیکنه مشکل از کجامیتونه باش؟؟

  • فرزانه says:

    صفحه بالایی تبلت من دیگه بالا نمی رود دلیل این مشکل ایا خراب شدن تاج ان است