فست شارژ چیست؟ بررسی تکنولوژی فست شارژ گوشی سامسونگ ، آیفون و..

فست شارژ چیست؟ بررسی تکنولوژی فست شارژ گوشی سامسونگ ، آیفون و..

یکی از موضوع های مهم در گوشی های هوشمند، بحث شارژ کردن آن است که با پیشرفت تکنولوژی شاهد فست شارژ ها هستیم. واژه فست شارژ را احتمالا زیاد شنیده اید اما شاید با روش کار آن و یا به طور کلی با تکنولوژی آن آشنا نباشید. امروز در انزل وب Fast Charging یا همان شارژ سریع را معرفی می کنیم و در ادامه تکنولوژی فست شارژ گوشی سامسونگ، آیفون ، هواوی و.. را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

شارژ سریع یا فست شارژ سامسونگ ، آیفون اپل و سایر گوشی ها چیست؟

What is The Fast Charging and How its works ?

گوشی های امروزه از تکنولوژی Fast Charging استفاده می کنند که همانطور که از نامش پیدا است، برای سریع تر کردن عمل شارژ باتری گوشی ساخته شده است. اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی کنیم، Fast Charging سعی دارد با ارسال ولتاژ و توان بیشتر گوشی یا در واقع باتری را در زمان کمتری شارژ کند. برای بررسی دقیق تر فست شارژر وایرلس و USB گوشی های سامسونگ ، آیفون و.. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فست شارژ چیست؟

با توجه با امکانات بیشتری که در گوشی ها قرار داده شده است، ظرفیت باتری آن ها هم زیاده شده تا بتوانیم در ساعات مختلفی از آن ها استفاده کنیم. اما همین افزایش حجم نیازمند افزایش زمان شارژ شدن هم هست. فست شارژ یا شارژ سریع، تکنولوژی است که برای کمک در این زمینه ابداع شده است. در این فناوری باتری گوشی های دارای فست شارژ در مدت زمان کمتری پر می شود. به طور مثال می توان ۶۰ یا ۵۰ درصد باتری را در نیم ساعت پر کرد.

فست شارژ چیست؟

همچنین برای تست سالم بودن شارژر، پیشنهاد می کنیم مطلب ۶ روش بررسی امنیت و تست سالم بودن شارژر گوشی را هم مطالعه نمایید.

فست شارژ چگونه کار می کند؟

باتری های مورد استفاده در گوشی های هوشمند معمولا از نوع لیتیوم یونی (Lithium-ion) است. هر کدام از این باتری ها ظرفیت مشخصی دارند که با میلی آمپر مشخص می شود. برای شارژ کردن این باتری ها باید توان (بر حسب وات) خاصی که حاصل ولتاژ و آمپر است به آن وارد شود. هر چه این توان بیشتر باشد، باتری هم زودتر شارژ می شود. برای افزایش توان باید ولتاژ یا آمپر (یا حتی هر دو) را افزایش دهیم.
البته در این میان محدودیت های مهمی هم وجود دارد مثلا با افزایش بیش از حد توان، انرژی اضافه ای به شکل گرما به وجود می آید و باتری داغ می شود. داغ شدن یا افزایش گرما در صورت ازدیاد بیش از حد معمول برای باتری، موجب کاهش عمر باتری شده و همچنین احتمال سوختن و یا انفجار و.. آن را افزایش می دهد.
برای جلوگیری از بروز این آسیب ها از چیپست ها، کابل و فناوری خاص و مهندسی شده ای استفاده می شود تا باتری خنک بماند و امکان ایجاد خطر و آسیب به کمترین میزان خود برسد.

فست شارژ چگونه کار می کند؟

تجهیزات مورد نیاز فست شارژ

همانطور که اشاره کردیم، در فست شارژ باید از مدار های متفاوت، کابل مخصوص، وجود چیپست های مختلف در پردازنده گوشی و شارژر و همینطور برنامه های خاصی استفاده کرد تا به طور کلی روند شارژ سریع با برنامه کنترل شود تا ضمن کنترل خطر، عمر باتری هم کاهش نیابد و باتری خنک بماند. به همین جهت برای استفاده از این فناوری باید گوشی شما آن را ساپورت کند و از شارژر مخصوص هم استفاده کنید. به عبارت دیگر با خرید یک فست شارژر برای گوشی معمولی نمی تواند گوشی معمولی خود را سریعتر شارژ کنید. خود فست شارژ ها هم استاندار و تکنولوژی های مختلفی دارند که مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم.

تجهیزات مورد نیاز فست شارژ

همینطور اگر قصد استفاده از شارژر های فندکی را دارید، مطالعه مطلب بررسی مزایا ، معایب و بهترین مارک شارژر فندکی ماشین برای شما کاربردی خواهد بود.

تکنولوژی فست شارژ آیفون و.. چیست؟ (فناوری USB Power Delivery)

به صورت کلی فست شارژ ها استاندارد های مختلفی دارند که یکی از آن ها USB Power Delivery است. USB Power Delivery یا (USB-PD) از نسل USB-IF است که در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده است. این استاندارد می تواند با یک پورت در هر دستگاهی مورد استفاده قرار گیرد که نیازمند مدار و نرم افزار لازم هم هست. قدرت خروجی در این استاندارد می تواند تا ۱۰۰W هم افزایش یابد. حالت های مناسب برای گوشی ۷.۵W+ & 15W+ می باشد که از توان بیش از ۲۷ وات هم در لپ تاپ ها استفاده می شود.

تکنولوژی فست شارژ آیفون و.. چیست؟ (فناوری USB Power Delivery)

گوشی های سری پیکسل گوگل و گوشی های iPhone 8, iPhone X و نسخه های جدید مک بوک از این تکنولوژی استفاده می کنند.

استاندارد فست شارژ سامسونگ و.. چیست؟ (فناوری Qualcomm Quick Charge)

استاندارد Qualcomm Quick Charge دیگر تکنولوژی معروفی است که برای فست شارژ در گوشی های مختلف استفاده می شود که در نسخه های جدید تر پیشرفت بهتری کرده است. از آنجایی که این تکنولوژی یکی از ویژگی های پردازنده های Qualcomm’s Snapdragon است، در گوشی هایی که از این پردازنده استفاده می کنند یافت می شود. در این استاندارد، نرخ توان با نرخ مورد نیاز باتری تنظیم می شود تا بهره وری مناسب باشد.

استاندارد فست شارژ سامسونگ و.. چیست؟ (فناوری Qualcomm Quick Charge)

با توجه به محبوبیت بیشتر این استاندارد، گوشی های مختلفی از آن استفاده می کنند که از بین آن ها می توان به LG V40, Xiaomi Mi 8, Samsung Galaxy Note 9, HTC U12 Plus و.. اشاره کرد.

سایر استاندارد های فست شارژ گوشی در هواوی و..

استاندارد های دیگری هم وجود دارند که برخی به عنوان اختصاصی و برخی دیگر عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آن ها دارای نام اختصاصی مانند Samsung’s Adaptive Charging و Motorola’s Turbo Charging، Huawei Super Charging و.. هستند. البته خیلی هم نمی شود به آن ها اختصاصی گفت به طور مثال Adaptive Charging همان نسخه کوییک شارژ است که لیسانس آن از Qualcomm خریداری شده است تا در سایر گوشی های سامسونگ بدون پردازنده Qualcomm استفاده شود. در این بین فناوری های Super VOCC و OnePlus WarpCharge سرعت بالایی ارائه می دهند.

سایر استاندارد های فست شارژ گوشی

در پایان اگر به دنبال راهی برای تشخیص شارژر اصلی خود هستید، مطالعه مطلب ۲۱ روش تشخیص شارژر تقلبی از اصل آیفون اپل ، سامسونگ و.. را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب سعی کردیم به صورت ساده و مختصر فست شارژ های گوشی سامسونگ ، آیفون و.. را بررسی کنیم. به طور قطع برای آشنایی کامل تر روش کار و فناوری های مختلف فست شارژر ها، نیاز به آگاهی از دانش های الکترونیکی خواهیم داشت. آیا تلفن همراه شما از تکنولوژی فست شارژ استفاده می کند و از سرعت آن راضی هستید؟ همچنین می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و معایب و.. در زمینه فست شارژر چیست را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش انتقال شارژ باتری گوشی به گوشی دیگر
آموزش ۳ روش انتقال شارژ باتری گوشی به گوشی دیگر
آموزش 16 روش حل مشکل شارژر بی سیم یا وایرلس گوشی
آموزش ۱۶ روش حل مشکل شارژر بی سیم یا وایرلس گوشی
شارژ معکوس گوشی چیست؟ آموزش استفاده و فعال کردن شارژ معکوس
شارژ معکوس گوشی چیست؟ آموزش استفاده و فعال کردن شارژ معکوس
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی

نظرات

  • نیما براتی says:

    ممنون از مقاله خوبتون، من یه رپورتاژ آگهی درباره فست شارژ ها توی اقتصاد آفرین میخوندم نوشته بود عمر باطری خیلی کمتر میشه با فست شارژ، خواستم ببینم این مسئله درسته؟ آیا هنوز شرکت ها فکری به حال این موضوع نکردند؟

  • عدنان says:

    سلام من گوشی سامسونگ a02s دارم شارژر ۱۵ وات اصلی و کابل تایپ سی هم شارژ میکنم گوشی از ۲۰ درصد تا ۱۰۰ درصد حدود ۲ ساعت ‌ ۴۵ دقیقه باطری پر میشه و شارژر هم داغ میکنه میتونم از شارژر مثلا ۲۵ وات استفاده بکنم