تفاوت Sleep با Hibernate در ویندوز چیست؟ بررسی معایب و مزایا هرکدام

تفاوت Sleep با Hibernate در ویندوز چیست؟ بررسی مزایا هر کدام

ویندوز امکاناتی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی در زمانی که در حال استفاده از کامپیوتر خود نیستید فراهم نموده است. از جمله این امکانات، قابلیت های Sleep و Hibernate هستند. با اینکه هر کدام از این امکانات، کاربردهای متفاوتی دارند ولی بسیاری از کاربران ویندوز تفاوت بین آن ها را نمی دانند. از این رو در این مطلب انزل وب ضمن آموزش استفاده از این قابلیت ها، به بررسی تفاوت Sleep با Hibernate نیز پرداخته ایم.

بررسی مزایا و فرق بین گزینه Hibernate با Sleep ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

What’s the Difference Between Sleep and Hibernate in Windows

پیش از این در انزل وب به بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ در حالت کار، Sleep و نیز روش های تنظیم خاموش شدن خودکار کامپیوتر در زمان و روزهای مشخص پرداخته شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت بین Sleep و Hibernate آشنا کرده و روش تنظیم و استفاده از آن ها را آموزش دهیم.

تفاوت حالت Sleep و Hibernate

حالت Sleep یا خواب ویندوز برای بهینه سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت همه فعالیت های کامپیوتر متوقف می شوند و تمام اسنادی که باز شده اند و برنامه های در حال اجرا در حافظه قرار داده می شوند تا مصرف برق کامپیوتر در حالت Sleep، به کمترین حد خود برسد. البته از نظر فنی، کامپیوتر همچنان روشن است. ولی از مقدار اندکی انرژی استفاده می کند. شما می توانید خیلی سریع کامپیوتر را به حالت عادی آن برگردانده و سریعا برنامه های مورد نظر خود را اجرا کنید. Sleep Mode را می توان از لحاظی شبیه حالت استندبای در ویندوز XP دانست. بنابراین به طور کلی حالت Sleep برای مواقعی مناسب است که برای مدت کوتاهی می خواهید کامپیوتر را ترک کنید و به دیگر کارهای خود برسید.

حالت sleep در ویندوز 10

در سمت مقابل، حالت هایبرنت نیز بسیار شبیه حالت Sleep است. فرق هایبرنیت با اسلیپ در ویندوز این است که به جای آنکه برنامه ها و اسنادی را که باز کرده اید در حافظه موقت رم ذخیره کند، آن ها را در هارد دیسک ذخیره می نماید. از این طریق شما علاوه بر اینکه قادر به حفظ برنامه های خود خواهید بود می توانید کامپیوتر خود را نیز به طور کامل خاموش کنید. در واقع در این حالت، میزان مصرف انرژی توسط کامپیوتر به صفر می رسد. شاید روشن شدن مجدد کامپیوتر در حالت هایبرنیت در لپ تاپ و کامپیوتر کمی بیشتر از روشن شدن آن در حالت Sleep طول بکشد که امری عادی است. گرچه این نکته در صورت داشتن هاردهای SSD هم به سختی به چشم خواهد آمد.

خارج شدن از حالت hibernate در ویندوز 10

در این میان حالتی تحت عنوان Hybrid Sleep نیز وجود دارد. این حالت را می توان ترکیبی از حالت های Sleep و Hibernate دانست. در اینجا برنامه ها و اسنادی که باز کرده اید علاوه بر حافظه رم در هارد دیسک هم جای می گیرند. بنابراین زمان هایی که حافظه موقت به هر دلیلی از دسترس خارج شده است می توان برنامه ها را از هارد دیسک فراخوانی کرد. ضمن اینکه نحوه خاموش شدن کامپیوتر مثل حالت Sleep خواهد بود. حالت Hybrid Sleep به طور پیش فرض در کامپیوترهای رومیزی فعال و در لپ تاپ ها غیر فعال است. این امر به این دلیل است که در لپ تاپ ها میزان مصرف انرژی بسیار مهم است و همانطور که اشاره شد در حالت حالت Hybrid Sleep هم مقدار اندکی مصرف انرژی در زمان خاموش شدن سیستم وجود خواهد داشت.

اگر سیستم شما به طور خودکار روشن می شود می توانید مطلب ۴ روش رفع مشکل روشن شدن خودکار کامپیوتر بعد از خاموش کردن در ویندوز را مطالعه نمایید.

چه زمانی از Sleep یا Hibernate استفاده کنیم؟

حالت Sleep بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهید برای مدت کوتاهی از لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود دور شوید. در این هنگام می توانید با قرار دادن سیستم در حالت Sleep در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. این نکته مخصوصا در هنگام استفاده از باتری در لپ تاپ بیشتر به چشم می اید.

اما حالت Hibernate همانطور که گفته شد در مصرف انرژی سختگیرانه تر عمل می کند و از این لحاظ بهینه تر است. اگر نمی خواهید از کامپیوتر خود برای چند ساعتی استفاده کنید بهتر است آن را در حالت هایبرنت قرار دهید. هایبرنیت در لپ تاپ مورد استفاده بیشتر قرار می گیرد. زیرا در مصرف باتری صرفه جویی بیشتری دارد. البته نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که استفاده از این قابلیت ها برای یک یا دو بار در طول روز پیشنهاد می شود و بهتر است به صورت متناوب از این ویژگی ها استفاده نکنید. زیرا در دراز مدت می تواند روی عملکرد سیستم اثرگذار باشد.

تنظیمات اسلیپ و هایبرنت در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

۱- برای تنظیم حالت Hibernate و Sleep در ویندوز ۱۰ و.. کلیدهای Win + R را بزنید و در پنجره باز شده عبارت powercfg.cpl را تایپ کنیدتا پنجره Power Options باز شود.

فرق هایبرنیت با اسلیپ در ویندوز

۲- در این پنجره روی لینک Choose what power buttons do در سمت چپ کلیک کنید.

تفاوت حالت sleep و hibernate

۳- حالا وارد پنجره System Settings شده اید. در اینجا می توانید گزینه های مختلفی که در هر کدام از حالات Sleep یا هایبرنت و حتی در هنگام فشردن کلید پاور رخ می دهند را طبق سلیقه خود تنظیم نمایید.

خارج شدن از حالت hibernate در ویندوز 10

جهت خاموش کردن سریع لپ تاپ به روش های متفاوت می توانید مطلب خاموش کردن سریع کامپیوتر و لپ تاپ با کلید میانبر یا بستن درب آن را در انزل وب مطالعه کنید.

تنظیمات مربوط به Hybrid Sleep در ویندوز لپ تاپ و کامپیوتر

۱- ابتدا به کنترل پنل ویندوز بروید.

خواب ویندوز

۲- در اینجا باید روی System and Security کلیک کنید.

حالت sleep در ویندوز 10

۳- سپس به بخش Power Options بروید.

پیغام hibernating در لپ تاپ

۴- در اینجا لینک Change plan settings را یافته و روی آن کلیک کنید. در ویندوز ۷ این گزینه ممکن است به نام Select a power plan باشد.

مصرف برق کامپیوتر در حالت sleep

۵- حالا روی لینک Change advanced power settings در پایین پنجره باز شده کلیک کنید.

hibernate در ویندوز 10

۶- در پنجره ای که باز شده است روی Change settings that are currently unavailable کلیک نمایید.

تفاوت sleep با hibernate

۷- حالا روی علامت کنار Sleep کلیک کنید تا زیر شاخه های آن باز شود.

۸-  در اینجا روی علامت کنار Allow Hybrid Sleep کلیک کنید.

۹- دو گزینه On Battery و Plugged in را مشاهده می کنید. برای غیر فعال کردن این حالت در هر کدام از این موارد می توانید گزینه Off و برای فعال کردن آن، گزینه On را انتخاب کنید.

معایب hibernate

۱۰- در نهایت روی OK کلیک کنید.

اگر با خاموش کردن سیستم خود مشکل دارید می توانید به مطلب ۱۵ روش حل خاموش نشدن لپ تاپ و کامپیوتر ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ در انزل وب رجوع کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به تفاوت حالت Sleep با Hibernate در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ پرداختیم. آیا تا بحال از این امکانات ویندوز استفاده کرده اید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش روش فعالسازی و استفاده از حالت هایبرنیت در ویندوز 11
آموزش روش فعالسازی و استفاده از حالت هایبرنیت در ویندوز ۱۱
آیا حالت هایبرنت برای کامپیوتر و لپ تاپ ضرر دارد؟
آیا حالت هایبرنت برای کامپیوتر و لپ تاپ ضرر دارد؟
آموزش تصویری نحوه فعال كردن hibernate در ويندوز 10
آموزش تصویری نحوه فعال کردن Hibernate در ویندوز ۱۰
رفع مشکل گیر کردن لپ تاپ و کامپیوتر در حالت Hibernating ویندوز 10
۱۰ روش رفع مشکل گیر کردن لپ تاپ و کامپیوتر در حالت Hibernating ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • پویا says:

    سپاس از شما

    با اینکه سالهاست داریم از این گزینه ها استفاده میکنیم ولی باز هم نکته های جالبی برای یادگیری هست در مطالب شما.

    واقعا ممنون ????