دکمه ترمز دستی برقی

راهنما: EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟

وجود آپشن های مختلف در خودرو های روز دنیا، رانندگی را ایمن تر و راحت تر می سازند. یکی از آپشن هایی که برای راحت تر کردن فرایند استفاده از ترمز دستی در ماشین های امروزی تعبیه می شود، آپشن EPB یا ترمز دستی الکترونیکی خودرو است. که امروز در انزل وب به بررسی وظایف و کاربرد دکمه EPB در خودرو خواهیم پرداخت.

دکمه ترمز دستی برقی چیست؟

?What Is EPB or Electric Parking Brake

در این مطلب انزل وب قصد داریم به توضیح روند کار یکی از آپشن های نسبتا جدید ماشین ها که جایگزین بخش ترمز دستی در آن ها شده است بپردازیم. این آپشن تحت عنوان سیستم ترمز دستی الکترونیکی می تواتند به شما در ساکن نگه داشتن خودرو و توقف کامل آن کمک کند. در ادامه با این قابلیت، بیشتر آشنا خواهیم شد.

EPB چیست؟

مثل دیگر آپشن ها در خودروهای جدیدتر نظیر ESP یا دکمه Sport، آپشن EPB نیز برای راحت تر کردن نحوه کار با خودرو توسعه داده شده است. این آپشن که اختصار Electronic Parking Brake به معنی ترمز دستی برقی است در واقع نسخه ای ارتقا یافته از ترمزهای دستی معمولی می باشد. کاربرد آن هم دقیقا مانند ترمز دستی است و برای بازداشتن ماشین از حرکت کردن در هنگامی که پارک شده است به کار می رود.

ضمن اینکه برای جلوگیری از حرکت رو به عقب ماشین در هنگامی که در سربالایی تند قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت خلاصه، با روشن کردن حالت EPB ماشین در حالتی پایدار از لحاظ حرکتی قرار خواهد گرفت. اما روشن شدن چراغ EPB همه ماجرا نیست. EPB قابلیت های بیشتری نسبت به ترمز دستی در اختیار راننده قرار می دهد. شما می توانید یکی از دو گزینه Hill Hold یا Auto Hold را نیز در هنگام استفاده از EPB انتخاب کنید.

نحوه کار با ترمز دستی برقی

گزینه Hill Hold از این اطمینان حاصل می کند که ماشین به خودی خود حرکت نمی کند و گزینه Auto Hold نیز فشار را بر روی هر چهار چرخ ماشین حفظ می کند. قابلیت EPB معمولا فقط بر روی دو چرخ عقب ماشین اعمال می شود.

نحوه کار و استفاده از ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی دارای سه بخش اصلی است: موتور محرک الکتریکی، ماژول ترمز الکترونیکی و کلید الکتریکی درون کابین ماشین.

سیستم ترمز دستی الکترونیکی

موتورهای ایکتریکی مختلفی برای هر ترمز وجود دارد که همه آن ها در یک زمان فعال شده و عمل می کنند. وقتی راننده کلید الکتریکی را فشار می دهد، فرمانی مبنی بر شروع عملیات EPB به ماژول ترمز الکرونیکی فرستاده می شود. به این شکل که پدهای ترمز روی دیسک فشاری وارد کرده تا به وسیله آن، ماشین را از حرکت باز دارند. به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی در این فرآیند، سرعت اجرای عملیات بسیار بالاتر می رود. وجود قطعات الکترونیکی و خودکار در EPB باعث افزایش سطح اطمینان و کارایی ماشین هم شده است. ضمن اینکه اجرای عملیات EPB با فشرده شدن پدال گاز توسط راننده به صورت خودکار متوقف می شود.

مزایای ترمز دستی الکترونیکی چیست؟

در ادامه به مزایایی که سیستم EPB برای خودروها به ارمغان آورده و باعث ترجیح آن به سیستم ترمز دستی قدیمی شده است خواهیم پرداخت:

خودکارسازی ترمز

همانطور که پیش از این گفته شد، EPB یک سیستم کاملا الکتریکی است و به طور کلی نحوه عملکرد آن با ترمز دستی قدیمی تفاوت دارد. ضمن اینکه برای انجام عملیات فقط نیاز به زدن یک دکمه خواهید داشت و بقیه کار توسط خود سیستم انجام خواهد شد. به همین دلیل، دقت و کارایی آن بسیار بیشتر است. علاوه بر این وجود قابلیت هایی مثل Hill Start Assist در آن باعث افزایش سطح اطمینان و بهینه سازی عملکرد کلی خودرو شده است.

کنترل بهتر

مطمئنا از لحاظ سطح کنترل، ترمز دستی برقی قافیه را از ترمز دستی معمولی می برد. این به خاطر سرعت در عملکرد سیستم و نتیجه فوری ای است که از فعال کردن آن حاصل می شود.

ترمز اضطراری

اصلی ترین مزیت این ترمز، کارایی آن در هنگام قرار گرفتن ماشین در وضعیتی نامطلوب و بحرانی است. مکانیسم امنی در این سیستم به کار گرفته شده است که حتی در هنگام استفاده از پدال گاز نیز به کار گرفته می شود. در این مکانیسم، محور عقبی ماشین کاملا قفل شده و ترمزهای آن چندین بار فعال می شوند تا جایی که خودرو کاملا متوقف گردد. این مکانیسم به خصوص برای ترمز ناگهانی خودرو در مواقع داشتن سرعت زیاد به کار می آید. فرض کنید به جای EPB مجبور بودید در هنگام سرعت بالا برای متوقف کردن ناگهانی خودرو از ترمز دستی استفاده کنید. مطمئنا در این حین با از دست دادن کنترل فرمان ماشین، خطرات بسیار بیشتری را به جان می خریدید.

سیستم ساده EPB

علیرغم همه مزایا و کاربردهایی که این سیستم با خود به ارمغان می آورد، اما شکل کلی آن بسیار ساده است. به طوری که فضای بسیار کمی از ماشین را اشغال می کند. این به دلیل عدم وجود کابل ها و سیم های مختلف در آن است.

قفل امنیتی ترمز دستی الکترونیکی

این قفل برای جلوگیری از دستکاری ترمز دستی به صورت تصادفی یا در هنگام بازیگوشی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. با فعال بودن این قفل، سیستم EPB به هیچ عنوان قابل دستکاری نخواهد بود.

معایب EPB چیست؟

مثل هر سیستم دیگری، EPB نیز دارای کم و کاستی هایی است. در ادامه به دو مورد از مسائلی که می تواند تا حدودی جزو معایب این سیتم به شمار روند اشاره می کنیم:

گران قیمت بودن سیستم EPB

از آنجایی که این سیستم تقریبا جدید است و بیشتر در ماشین هایی با مدل های جدیدتر مورد استفاده قرار می گیرد، طبیعتا قیمت آن هم زیاد خواهد بود. بنابراین در مواقعی که نیاز به جایگزین کردن بخشی از آن داشته باشیم ممکن است به مشکل بر بخوریم. معمولا در این مواقع، مکانیک از اجزای یک ترمز دستی برقی استفاده شده برای تعویض قطعه استفاده می کند.

بروز خطا در عملکرد EPB

این ایراد به سختی و در مواقعی نادر به چشم می آید. دلیل بروز این خطاها می تواند متفاوت باشد. برای مثال ولتاژ پایین یا مقاومت الکتریکی بالا در مدارات سیستم. علاوه بر این گاهی اوقات بروز اتصال در سیستم نیز می تواند عملکرد آن را با اختلال مواجه سازد.

علت روشن شدن چراغ EPB

یکی از مشکلاتی که گاهی در چراغ EPB سانتافه ، دنا و… به وجود می آید روشن شدن خود به خود آن است. این اتفاق معمولا به دلیل وجود اتصال کوتاه در مدار سیستم رخ می دهد. این نشانه را باید جدی بگیرید. زیرا در صورت حل نکردن آن ممکن است به مشکلات بزرگتری منجر شود. پس حتما در صورت دیدن چنین مساله ای، ماشین را به یک مکانیک حرفه ای نشان دهید. راه دیگر استفاده از یک اسکنر OBD2 است.

چراغ epb چیست

با این اسکنرها می توان به بررسی و ریست کردن خطاهای چراغ EPB پرداخت. انواع مختلفی از این اسکنرها در بازار موجود است که شما باید حتما نوع سازگار با ماشین خود را تهیه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز سعی کردیم آپشن EPB یا ترمز دستی برقی ماشین را به صورت ساده معرفی کنیم. آیا خودرو شما این سیستم را دارد و تجربه ای در استفاده از آن دارید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه سیستم EPB را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • David taghavi says:

    درود
    من جک s5 دارم هنگام بارندگی یا کارواش سیستم EPB یا پارک کمکی خودکار فعال میشه و خودرو کامل قفل میشه
    علامت(P)
    ممنون میشم راهنمایی کنید راه حلش چیه

  • محمد رضا says:

    چرا ترمز دستی توسان ٢٠١٧عمل نمیکنه یعنی درگیر نمیش

  • ایمان رضایی says:

    سلام
    من خودروی جک اس۵ دارم که ترمز پارکش برقیه،سوالی که دارم اینه که درصورتی که فرضا باطری ماشین خراب شد یا به هر دلیل ماشین خاموش باشه چطور میشه ترمز پارک برقی رو آزاد کرد!!

  • فرزاد آقائی says:

    با سلام . من سوناتا هیبرید ۲۰۱۷ دارم ، و ۵۰هزارتا کارکرده و بسیار تمیز نگهداشتمش، ولی حدود دو سه ماهه که ترمز دستی(EPB) عمل نمیکنه و قطع شده ، ولی اتو هولد سالمه و عمل میکنه ، اگه کسی چیزی میدونه لطفا لطفا پیامک بده ، یک دنیا ممنون میشم ۰۹۰۲۶۴۰۷۸۷۵

  • محمد says:

    بسیار متشکر از اطلاعات
    سوالی که بجا میمونه سیستم از کجا متوجه میشه که خودرو در شیب قرار داره ؟ از فشار بر روی چرخ ها ؟ و چگونه این اطلاعات به یونیت فرستاده میشه