آموزش حل مشکل چشمک زدن چراغ ADSL (چند موردی که باید تست کنید)

آموزش حل مشکل چشمک زدن چراغ ADSL (چند موردی که باید تست کنید)

علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم میتواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.

چشمک زدن یا خاموش شدن چراغ مودم و قطع شدن اینترنت که دلیل عمده آن کیفیت خط تلفن است 🔌 باعث کلافگی و عصبانیت کاربران میشود. در این مطلب از انزل وب به آموزش حل مشکل چشمک زدن چراغ ADSL میپردازیم.

علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم

How to Fix ADSL Modem/Router Light Blinking Issue?

به طور خلاصه، دلایل چشمک زدن چراغ های مودم و عدم اتصال به اینترنت یکی از موارد زیر است:

  • وجود مشکل در اتصال فیزیکی مودم یا سیم‌ها
  • اشکال و نویز در شبکه تلفن
  • مشکل از طرف ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) یا بدهی در حساب
  • اشکال در تنظیمات مودم
  • قدیمی بودن دستگاه مودم
  • به روز نبودن فریمور (Firmware) مودم
  • ناسازگاری مودم با شبکه مورد استفاده
  • سایر مشکلات مربوط به شرکت ارائه‌دهنده خدمات

در ادامه راه حل هر کدام از این موارد را به صورت کاربردی شرح داده‌ایم.

۱- بررسی اتصال فیزیکی برای کشف علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم

خط DSL: اطمینان حاصل کنید که کابل مودم ADSL شما به درستی به مودم و پریز برق اتصال دارد و سالم است.

بررسی قطعی و آسیب‌دیدگی در سیم: سیم مودم را برای مشاهده هرگونه قطعی یا آسیب‌دیدگی احتمالی چک کنید. می‌توانید آن را تعویض کنید تا ببینید آیا علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم این مورد بوده است یا خیر.

فیلترها، نویزگیرها و چندشاخه‌ها (اسپلیتر): اگر از فیلتر، نویزگیر یا چندشاخه (سه‌راهی و…) استفاده می‌کنید، از اتصال صحیح آنها مطمئن شوید یا چندشاخه را جدا و مودم را مستقیما به پریز تلفن دیوار وصل کنید. ضمنا اگر برای دستگاه‌های خود از فیلتر و اسپلیتر به طور هم‌زمان استفاده می‌کنید، فیلتر باید قبل از اسپلیتر به پریز متصل شود.

علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم به علت مشکل در اتصال

راه‌اندازی مجدد چرخه برق: مودم خود را به مدت ۳۰ ثانیه خاموش و مجددا روشن کنید. در بسیاری مواقع، مشکل چراغ و سرعت مودم با این کار حل می‌شود.

وصل کردن مودم به نزدیک‌ترین پریز به خط اصلی تلفن: مودم خود را به نزدیک‌ترین پریز تلفن به جایی که خط تلفن از آنجا وارد منزل شما شده، وصل کنید.

اتصال مودم در سر خط: مودم را به سر خط ببرید و در آنجا به خط تلفن وصل کنید. سر خط جایی است که خط تلفن از آنجا وارد ساختمان شما شده است. با این کار می‌توانید بفهمید که آیا اتصالات و سیم‌کشی داخلی ساختمان مشکل دارد یا علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم شما چیز دیگری است.

اتصال مودم در سر خط برای رفع علت چشمک زدن چراغ adsl مودم

۲- اطمینان از وصل بودن خط تلفن و بررسی مجدد چراغ های مودم

نویز روی خط: از یک دستگاه تلفن معمولی استفاده و بررسی کنید آیا روی خط تلفن نویز یا خش‌خش به گوش می‌رسد یا خیر. اگر صدای خش‌خش، سوت یا هر صدای غیر عادی دیگری شنیدید، این امر می‌تواند بر عملکرد مودم ADSL شما تاثیر بگذارد.

وضعیت شبکه: برای حل مشکل چشمک زدن چراغ های مودم اطمینان یابید که مشکل از شبکه تلفن نیست. اگر صدای شماره‌گیری را در تلفن خود نمی‌شنوید، احتمالا باید مشکل شبکه را با شرکت مخابرات در میان بگذارید.

چرا چراغ های مودم روشن نمی شود؟

۳- بررسی اتصال به شبکه ISP

قطعی شبکه: با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) خود تماس بگیرید تا اگر در آن منطقه یا آن زمان خاص قطعی شبکه وجود دارد، از آن اطلاع پیدا کنید. اطلاعات تماس معمولا در وبسایت شرکت‌ها در دسترس است.

وضعیت حساب کاربری: بررسی کنید که آیا اکانت شما در حالت فعال قرار دارد یا خیر. وجود بدهی به شرکت، اتمام قرارداد و دلایل دیگر می‌تواند علت قطعی مودم شما باشد.

علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم و بررسی حساب کاربری

۴- اصلاح تنظیمات مودم یا ریست مودم جهت رفع علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL

تغییر تنظیمات از طریق پنل مدیریت مودم: معمولا می‌توانید با تایپ آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ در مرورگری که به شبکه مودم وصل است، وارد پنل مدیریت مودم خود شوید. وضعیت اتصال را در پنل مدیریت بررسی کنید و مطمئن شوید که تنظیمات پنل مطابق با تنظیمات ارائه‌شده توسط ISP شما باشد. اگر با ارور ۵۰۲ Bad Gateway مودم روبه رو شدید، لازم است آن را رفع کنید.

ریست یا بازنشانی تنظیمات اولیه: گاهی اوقات ریست کردن تنظیمات مودم و بازگشت به تنظیمات اولیه به تنظیمات ارائه‌شده توسط ISP با نام کاربری و رمز اولیه مودم، علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم را رفع می‌کند. ریست کردن تنظیمات مودم معمولا با فشردن دکمه یا دکمه‌های روی آن و نگه داشتن به مدت چند ثانیه انجام می‌شود. روش دقیق این کار را در دفترچه راهنمای مودم یا وبسایت شرکت تولیدکننده بخوانید یا با شرکت تماس بگیرید تا راه این کار را بپرسید.

ریست مودم برای حل قطع و وصل شدن چراغ adsl مودم d-link

۵- تعویض مودم با یک دستگاه جدیدتر

اگر مودم شما قدیمی است یا سابقه خراب شدن دارد، ممکن است دچار مشکل در اتصال به شبکه اینترنت شود.

۶- به روز رسانی فریمور (Firmware) برای رفع علت چشمک زدن چراغ ADSL مودم

اگر فریمور مودم شما به روز نیست، سایت سازنده مودم خود را بررسی کنید و به دنبال آخرین نسخه آن بگردید و طبق دستورالعمل خود سایت، آن را به روز رسانی نمایید.

علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم و به روز رسانی Firmware

۷- اطمینان از اینکه دستگاه شما با شبکه سازگار است

ممکن است مودم شما با شبکه‌ای که قصد استفاده از آن را دارید، سازگار نباشد. اگر مودم را از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود نخریده‌اید، نام و مدل مودم خود را در سایت آنها جستجو کنید یا با تماس تلفنی در مورد سازگاری دستگاه با شبکه سوال کنید. مثلا اگر مشکل قطع و وصل شدن چراغ adsl مودم D-Link را دارید، ممکن است این مودم برای استفاده شما دستگاه مناسبی نباشد.

۸- تماس با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت برای علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم

اگر هیچ‌کدام از راه حل‌های بالا برای رفع علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم جواب نداد، با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. متخصص شرکت می‌تواند از راه دور عیب‌یابی مودم شما را انجام دهد و به شما بگوید مشکل چشمک زدن چراغ ADSL مودم از کجاست و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.

تماس با شرکت ارائه دهنده خدمات جهت حل مشکل چشمک زدن چراغ ADSL

سوالات متداول

چرا چراغ مودم روشن نمیشه؟ علت این مشکل چیست؟

روشن نشدن چراغ مودم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل مربوط به خود مودم است (مانند قدیمی بودن دستگاه، عدم به روز رسانی، بهم خوردن تنظیمات دستگاه و...) و برخی مربوط به مشکل در اتصال مودم یا خط تلفن و شبکه ISP شما هستند.

چرا چراغ اینترنت مودم قرمزه؟

قرمز بودن چراغ مودم می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در کارکرد مودم شما باشد؛ مثلا عدم اتصال صحیح کابل، خرابی شبکه تلفن، وجود عیب در اتصالات، مشکل در اتصال جداکننده (اسپلیتر) و غیره.

چرا چراغ اینترنت مودم روشن نمیشود؟ چگونه این مشکل را حل کنم؟

سیم‌ها و اتصالات مودم خود را بررسی کنید. ارزیابی کنید که آیا خط تلفن شما نویز دارد و آیا شرکت ارائه‌دهنده خدمات شما دچار مشکل موقتی شده است یا خیر. اطلاعات حساب کاربری خود را چک کنید و اقدام به ریست مودم یا به روز رسانی آن نمایید. در نهایت می‌توانید با شرکت خدمات‌رسان خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید مشکل را پیدا کنند. در نهایت، شاید لازم باشد دستگاه مودم خود را تعویض کنید.

جمع بندی

در این مطلب از انزل وب گفتیم که علت قطع و وصل شدن چراغ ADSL مودم معمولا با بررسی اتصالات و سیم‌ها، بررسی وجود نویز روی خط و وصل بودن خط تلفن، بررسی اطلاعات حساب کاربری، ریست تنظیمات و به روز رسانی مودم یا تعویض مودم قابل رفع است. در نهایت اگر نتوانستید با این روش‌ها مشکل را حل کنید، تماس با شرکتی که خدمات اینترنتی خود را از آن دریافت می‌کنید و عیب‌یابی توسط متخصص شرکت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

توجه کنید در ایران در برخی موارد، به علت مشکلات موجود در شبکه اینترنت و زیرساخت‌ها، دلیل عدم اتصال مودم به اینترنت می‌تواند مربوط به تعمیرات و بهسازی زیرساخت‌ها نیز باشد. این نکته را نیز فراموش نکنید که اگر نتوانستید مشکل مودم خود را با راه حل‌های ساده رفع کنید، بهتر است برای تشخیص علت دقیق مشکل و حل آن از مشورت و کمک افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تاکنون با مشکل چشمک زدن چراغ ADSL مودم روبه‌رو شده‌اید؟ راه حل شما برای رفع این مشکل چه بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید. چنانچه شما نیز راه حل دیگری برای رفع مشکل اتصال مودم به اینترنت سراغ دارید، در بخش نظرات بیان کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
ممنونیم، امتیاز شما ثبت شد 🙂

بیشتر بخوانید

7 روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم
۷ روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم

نظرات

×