حل مشکل ریست نشدن مودم

آموزش حل مشکل ریست نشدن مودم (اکثر برندها)

مشکل ریست نشدن مودم 📡 به دلایلی همچون مشکل فیزیکی دستگاه مودم، ضعیف بودن جریان برق، خرابی دکمه Reset، مشکل پریز و غیره رخ می‌دهد که با امتحان روش‌های مختلف برای ریست مودم می‌توانید بر این دلایل غلبه کنید.

در این مطلب از انزل وب روش‌های حل مشکل ریست مودم را توضیح می‌دهیم.

ریست نشدن مودم TP-Link ، D-Link و..

How to Fix Modem Won’t Reset

دلایل مختلفی وجود دارد که مودم شما به درستی ریست نمی‌شود یا پس از ریست تنظیمات خوب کار نمی‌کند. در ادامه به بررسی این دلایل و راه حل‌های Reset صحیح مودم می‌پردازیم. نکات زیر را پیش از ریست مودم خود مد نظر داشته باشید:

  • مودم شما باید به یک منبع برق پایدار متصل باشد.
  • جریان برق نباید نوسان داشته باشد و ضعیف یا قوی شود.
  • تعداد دستگاه‌های زیادی نباید به مودم شما متصل باشد.
  • پس از ریست مودم، تغییرات چراغ‌های مودم را بررسی کنید.

۱- ریست مودم با خاموش و روشن کردن آن

پیش از هر چیز، بهتر است از ساده‌ترین روش یعنی ری‌استارت معمولی مودم (Reboot) شروع کنید. این کار تنها با خاموش کردن مودم، انتظار به مدت ۳۰ ثانیه و روشن کردن مجدد آن امکان‌پذیر است. در این زمان تمام اتصالات به مودم و جریان برق به طور کامل قطع شده و از بین می‌رود.

۲- رفع علت ریست نشدن مودم با فشردن طولانی دکمه Reset

برای ریست مودم، در حالی که دستگاه روشن است دکمه ریست (Reset) را به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه نگه دارید تا زمانی که تمام چراغ‌های مودم در یک لحظه روشن شوند. به این روش Hard Reset نیز می‌گویند.

رفع علت ریست نشدن مودم با فشردن دکمه Reset

اگر دکمه‌ای برای ریست وجود ندارد و به جای آن یک سوراخ ریز پشت مودم می‌بینید، یک سوزن یا سر سنجاق قفلی را داخل آن فرو کنید و ۱۰ الی ۲۰ ثانیه نگه دارید تا ریست انجام شود. این کار در مواردی که دکمه ریست به طور فیزیکی آسیب دیده است نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۳- حل مشکل ریست نشدن مودم با روش چرخه قدرت

برای رفع علت ریست نشدن مودم تی پی لینک یا سایر مودم‌ها، آن را خاموش کنید. سپس مودم را از برق جدا کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. این زمان ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. سپس مجددا آن را به آداپتور اصلی برق به طور مستقیم متصل کنید. مودم را روشن و فرآیند ریست ۱۰ ثانیه‌ای را تکرار نمایید. به این روش Soft Reset نیز می‌گویند.

۴- ورود به صفحه رابط کاربری برای مشکل ریست نشدن مودم

برای استفاده از این روش در داخل ایران بهتر است چنان‌چه از تغییردهنده آی‌پی، پروکسی یا DNS استفاده می‌کنید، آن را غیر فعال نمایید. همچنین در صورتی که نتوانستید صفحه رابط کاربری مودم را در حالت عادی مرورگر باز کنید، از حالت Incognito یا Private مرورگر خود استفاده نمایید.

آدرس آی پی صفحه مدیریت یا رابط کاربری مودم معمولا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است. نام کاربری و رمز عبور نیز به صورت پیش‌فرض admin است (مگر اینکه آن را تغییر داده باشید). آدرس‌های ذکرشده را در بخش جستجوی مرورگر خود وارد کنید و اینتر را بزنید تا وارد رابط کاربری وب مودم شوید. سپس نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و دکمه Login را بزنید.

ورود به پنل مدیریت یا رابط کاربری مودم

در این صفحه می‌توانید تنظیمات مودم را جهت رفع علت ریست نشدن مودم زایکسل، تی پی لینک یا هر برند مودم دیگری که دارید، انجام دهید. همچنین می‌توانید ری‌استارت مودم را انجام دهید و نام کاربری یا رمز عبور را عوض کنید.

تغییر نام کاربری و رمز عبور مودم در آدرس ip مودم

ری‌استارت معمولا در تب Maintenance، بخش SysRestart با دکمه Restart یا در تب Advanced با دکمه Reboot در دسترس است. در غیر این صورت، باید در تنظیمات رابط کاربری مودم جستجو کنید تا دکمه مورد نظر را بیابید.

حل مشکل ریست نشدن مودم تی پی لینک در رابط کاربری وب

۵- استفاده از قانون ۳۰-۳۰-۳۰ برای ریست مودم

روش دیگری نیز برای رفع مشکل ریست نشدن مودم وجود دارد که به قانون ۳۰-۳۰-۳۰ معروف است. در این روش باید:

  • دکمه Reset روی مودم را به مدت ۳۰ ثانیه فشار دهید.
  • در حالی که هنوز دکمه را نگه داشته‌اید، مودم را به مدت ۳۰ ثانیه از برق جدا کنید.
  • همچنان با نگه داشتن دکمه، مودم را مجددا به برق وصل کنید و دکمه ریست را ۳۰ ثانیه دیگر نگه دارید.
  • پس از تکمیل این فرآیند ۹۰ ثانیه‌ای، مودم شما به حالت پیش‌فرض کارخانه بازیابی می‌شود.

البته ممکن است تمام مودم‌ها به این روش نیاز نداشته باشند، اما این روش به مودم شما آسیبی نمی‌رساند. بنابراین جهت رفع مشکل ریست نشدن مودم d link یا هر مودم دیگری بهتر است راهکار ۳۰-۳۰-۳۰ را به ذهن بسپارید. پس از انجام این روش می‌توانید با آدرس IP پیش‌فرض، نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض کارخانه وارد رابط کاربری مودم شوید.

۶- تعویض پریز برای حل مشکل ریست نشدن مودم دی لینک یا سایر برندها

اگر با مشکل ریست نشدن مودم روبه‌رو هستید، دستگاه را به پریزهای دیگر متصل کنید و دوباره فرآیند ریست را انجام دهید. زیرا در بعضی مواقع ممکن است مشکل از پریز یا جریان برق باشد.

تعویض پریز برای حل مشکل ریست نشدن مودم دی لینک یا سایر برندها

۷- به‌روزرسانی سیستم عامل مودم (Firmware)

گاهی اوقات، سیستم عامل قدیمی یا خراب ممکن است علت ریست نشدن مودم یا خرابی آن باشد. راه حل این مشکل این است که از طریق رابط کاربری وب یا نرم‌افزار مودم، این سیستم عامل را به‌روز نمایید تا با مشکل ریست نشدن مودم ایرانسل یا تی پی لینک و غیره مواجه نشوید. برای آپدیت مودم TP-Link طبق راهنمای مربوط به آپدیت این مودم عمل کنید.

۸- حل مشکل ریست نشدن مودم با جداکردن دستگاه‌های متصل به آن

اگر دستگاه‌های زیادی به مودم متصل و در حال استفاده از اینترنت هستند، ابتدا اتصال آنها را با مودم قطع کنید. سپس عملیات ریست را انجام دهید. تعدد دستگاه‌ها معمولا علت ریست نشدن مودم tp link، ریست نشدن مودم زایکسل یا سایر مودم های مطرح بازار است.

۹- تماس با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP)

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در صورتی که مودم را از آنها خریداری کرده باشید، ممکن است تنظیمات ریست مودم را قفل کرده باشند. در برخی موارد دلیل ریست نشدن مودم D Link یا ریست نشدن مودم ایرانسل همین موضوع است. با شرکت ISP خود تماس بگیرید و علت مشکل ریست شدن مودم را از آنها جویا شوید.

تماس با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) برای رفع علت ریست نشدن مودم

۱۰- تماس با پشتیبانی شرکت سازنده دستگاه مودم

اگر مودم شما tp link است، با پشتیبانی شرکت تی پی لینک از طریق ایمیل تماس بگیرید. برای این کار به صفحه ارتباط با ما TP-Link بروید و فرم مربوط را با توضیح دقیق مشکل به زبان انگلیسی پر کنید تا پاسخ آن را از طریق ایمیل دریافت نمایید. سایر برندهای مودم نیز معمولا یک صفحه پشتیبانی در سایت خود طراحی کرده‌اند.

تماس با پشتیبانی شرکت سازنده دستگاه مودم tp link و d link

۱۱- مشکل در ساختار فیزیکی مودم

اگر مودم شما به لحاظ فیزیکی دچار آسیب شده یا بسیار قدیمی است، ممکن است مشکلات سخت‌افزاری علت ریست نشدن مودم باشد. بررسی کنید که آیا مودم شما ضربه شدید ندیده یا در معرض گرما یا سرمای بیش از حد قرار نگرفته باشد. اگر دستگاه شما سوخته یا برد آن دچار مشکل شده باشد، احتمالا مجبور به تعویض دستگاه مودم خود خواهید بود.

سوالات متداول

بعد از ریست مودم چه کنیم؟

مودم را مجددا روشن کنید و به صفحه رابط کاربری مودم خود بروید. اطلاعات ورود مانند نام کاربری و رمز عبور را در مرورگر وارد نمایید و تنظیمات اینترنت را طبق نیاز تنظیم کنید.

بعد از ریست مودم ایرانسل چه کنیم؟

مودم را روشن کنید و به صفحه تنظیمات وارد شوید و اطلاعات ورود را جهت استفاده از مودم وارد نمایید.

ریست مودم از راه دور امکان پذیر است؟

اگر مودم شما از این قابلیت پشتیبانی کند و به اینترنت متصل باشد، می‌توانید از طریق رابط کاربری یا پنل مدیریت مودم، آن را از راه دور ریست کنید.

جمع بندی

ریست مودم با روش‌هایی مانند نگه داشتن دکمه Reset، چرخه قدرت، قانون ۳۰-۳۰-۳۰ ثانیه و ریست از طریق رابط کاربری وب امکان‌پذیر است. در صفحه رابط کاربری همچنین می‌توانید تنظیمات مودم بعد از ریست d’link یا TP Link یا مودم خود را انجام دهید. اما به دلایل مختلف مانند ضعیف بودن جریان برق، به‌روز نبودن سیستم عامل مودم یا حتی خرابی فیزیکی، ممکن است نتوانید ریست مودم خود را به درستی انجام دهید. در این مطلب در مورد تمامی روش‌ها و اشکالاتی که ممکن است علت ریست نشدن مودم تی پی لینک یا هر مودم دیگری باشد، صحبت کردیم. شاید ذکر این نکته نیز مفید باشد که بهتر است به صورت دوره‌ای هرچند وقت یک بار مودم خود را ریست کنید. این کار به رفع مشکلات احتمالی و کارکرد بهتر مودم شما کمک می‌کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب در مورد مشکل ریست نشدن مودم و روش‌های انجام این کار به صورت کامل توضیح دادیم. اگر تا حالا با مشکلی در زمینه ریست مودم خود روبه‌رو شده‌اید، راهکار خود را برای رفع آن بنویسید. کدام روش گفته‌شده در این مطلب برای شما سودمند واقع شده است؟

به این مطلب امتیاز دهید
ممنونیم، امتیاز شما ثبت شد 🙂

بیشتر بخوانید

نظرات

×