دستورهای ضروری run در ویندوز

۱۷ دستور مهم و ضروری Run ویندوز که هر کاربر باید بداند

run ویندوز ، یکی از پرکاربردترین بخش های موجود در محیط ویندوز برای دسترسی سریع به برنامه، بخش ها و ابزار های مختلف ویندوز و مدیریت آنها است. با استفاده از این بخش ، می توان به ساده ترین برنامه های موجود در کامپیوتر نظیر ماشین حساب ، تا بخش های تخصصی و پیشرفته نظیر رجیستری ( Windows Registry ) دسترسی پیدا کرد. در ادامه ۱۷ دستور ضروری و کاربردی برای دسترسی به بخش های مهم سیستم عامل را با استفاده از run ویندوز معرفی می کنیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

دستورات کاربردی و ضروری Run در ویندوز

( Run Commands That Every Windows User Should Know)

پیش از این در آموزش های متفاوتی که در انزل وب معرفی کرده ایم ، کاربرد متنوع run را ملاحظه کرده اید. مخفی کردن سریع درایو در ویندوز یا اجرای چندین برنامه توسط یک فایل ، از کاربردهای متنوع این بخش در ویندوز است.

اکثر دستورات معرفی شده در ویندوز های ۷،۸ و ویندوز ۱۰ قابل اجرا هستند و در سیستم عامل های قدیمی تر مثل xp شاید برخی بخش و برنامه ها شبیه به آنچه که در تصویر آمده است نباشد.

همچنین برای فراخوانی پنجره run در همه ویندوز ها میتوانید از کلید ترکیبی win + r کیبورد استفاده نمایید

استفاده از services.msc برای مشاهد سرویس های فعال و غیرفعال ویندوز

زمانی که در بخش سرچ یا جست وجوی ویندوز ، عبارت services.msc را تایپ کنید ، به پنجره ای به نام Windows Services   دسترسی پیدا می کنید که به سادگی قادر خواهید بود مدیریت تنظیمات مربوط به هر یک از سرویس های مهم ویندوز مثل توقف یا ادامه و.. را انجام دهید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از mstsc برای دسترسی به Remote Desktop Connection در ویندوز

اگر عبارت Remote Desktop Connection را در جست وجوی کامپیوتر وارد کنید ، پنجره ای به شکل زیر مشاهده خواهید کرد که برای دسترسی و کنترل راه دور ویندوز دیگر کاربرد دارد. یکی از راه های دسترسی به بخش Remote Desktop Connection  ، استفاده از mstsc می باشد.کافیست در جست وجوی ویندوز run را تایپ کنید تا این بخش را مشاهده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از msinfo32 برای دسترسی سریع به اطلاعات سخت افزاری سیستم در ویندوز

برای دسترسی سریع به اطلاعات سیستم مانند نوع و مدل کارت گرافیک،سی پی یو،رم و.. کامپیوتر دستور msinfo32 ، ساده ترین راه می باشد. با وارد کردن این عبارت ، در کمترین زمان می توانید مشخصات سخت افزاری سیستم و و اجزای کامپیوتر را مشاهده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از sdclt برای بک آپ گیری در ویندوز

با استفاده از این عبارت ، می توانید یک نسخه ی پشتیبان یا بک آپ از سیستم خود تهیه کنید . به این شکل که برای بک آپ گیری برنامه ریزی می کنید و یا این که نسخه های پشتیبان تهیه شده از قبل را بازیابی می کنید.قبلا در انزل وب چند روش بکاپ گرفتن از سیستم و برنامه ها را معرفی کردیم که بد نیست آنها را نیز مشاهده کنید.

دستورهای ضروری run در ویندوز

استفاده از compmgmt.msc  برای مدیریت برنامه ها در ویندوز

با تایپ این عبارت در پنجره ی run ، به بخشی به نام  Computer Management دسترسی پیدا می کنید که بهترین ابزارهای ویندوز برای مدیریت قسمت هایی نظیر Event Viewer, Shared Folder, System Tool و… را می توانید از طریق این بخش مشاهده و از آن ها استفاده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از cleanmgr  برای پاک سازی درایو ها در ویندوز

با استفاده از این بخش ، برای پاک سازی درایو های موجود در سیستم خود اقدام کنید.با تایپ این عبارت ، بخشی به نام Disk Cleanup را مشاهده می کنید که مطابق شکل زیر تنها کافی است که درایو دلخواه خود را انتخاب کنید تا فرآیند پاک سازی آن آغاز شود.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از eventvwr.msc برای مشاهده ی اعلان ها در ویندوز

 حین کار با ویندوز ، یک سری پیغام هایی مربوط به برنامه های نصب شده روی کامپیوتر ظاهر می شود. با تایپ این عبارت ، به بخش Windows Event Viewer  دسترسی پیدا می کنید و می توانید همه ی پیغام های تحت عنوان troubleshooting برای رفع خطای برنامه ها را ببینید.

دستورهای ضروری run در ویندوز

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
مجموعه ترفندهای ویندوز ۸ – سری ۱

نظرات

  • محمود داشاب says:

    Ncpa.cpl برلی دسترسی ب کارت شبکه
    Gpedit.msc گروپ پالیسی

  • Alireza says:

    با سلام و خسته نباشی خدمت دوستان عزیزم
    اگر امکانش هست کدهای دستوری تخصصی تری در زمینه network معرفی کنید ممنون

  • alireza says:

    چجوری میشه گرافیک رو ببا run دید

  • اشرفی says:

    دستور firewall.cpl برای رفتن به محیط فایروال….به نظرم خیلی دستور پرکاربردی باید باشه

  • احمد says:

    در برنامه services.msc بعد از انجام تنظیمات چگونه سیو کنیم که بعد از ریستارت دوباره تنظیمات پاک نشود آخه هر روز تنظیم میکنم روز بعد برگشته سر جای اولش چکار کنم لطقآ راهنمایی کنید

  • hossein says:

    بسیار پر محتوا و عالیی.عاشقتم پسر :))

  • موري says:

    sfc /scannow

  • محمد says:

    در عجبم که چرا دستور ساده و مهم cmd را در این بین ندیدم ! یا دستور دسترسی به registry !

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      ممنون از یاد آوری شما ،چون cmd و regedit بسیار شناخته شده هستند و قبلا بسیار به اونها اشاره کردیم
      موفق باشید

  • کامران says:

    این همه دستوری که اغلبشون با یکی دوتا کیلیک قابل دسرسی هستن رو فرمودید ، msconfig ی که به این مهمی هست رو اشاره نکردید .

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      حقیقتا دستورات زیاد هستند و سعی کردیم ناشناخته ها ر وبیشتر معرفی کنیم
      موفق باشید

  • مهدی says:

    سلام

    استفاده از msconfig برای مدیریت استارت آپ ویندوز

    بهترین وکارآمدترین کاربرد آن یعنی حذف برنامه های مزاحم که هنگام استارت و یا روشن شدن کامپیوتر که به طور اتوماتیک اجرا می شوند وجلوی سرعت کامپیوتر در هنگام استارت ، خاموش شدن وهمچنین حین کار کردن با آن را میگیرند
    برای اینکه از استارت شدن اتوماتیک این برنامه ها جلوگیری کنید، از منوی استارت، Run (کلید میانبر win+R) را انتخاب کرده(در search ویندوز کلمه run را جستجو کنید) و سپس دستور msconfig را اجرا کنید. از طریق تب start up می توانید علامت تیک برنامه ای که مورد نیاز شما نیست بردارید